Inhoud blog
  • Stap 5
  • PROCESTAKEN/taakverdeling
  • STAP 4 ‘onze hoek wordt rijk’
  • STAP 3 ‘onze hoek kan beter’
  • STAP 2 ‘onze hoek in een spin’
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    hoekentrajecht 2011 winkelhoek 1
    Groepsleden: Kathia, Lotje, Tayneh, Sara, Helena, Arta, Annelies
    10-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 5
    Hieronder vindt u één van onze hoeken.( de meeste hebben nog geen winkelhoek)

    Bijlagen:
    ftohoek.doc (2 MB)   

    10-03-2011 om 15:19 geschreven door winkelhoek1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PROCESTAKEN/taakverdeling

     Aangezien het hoekentraject een groepswerk is, is efficiënt vergaderen en doelgericht werken zeer belangrijk. We raden je dan ook aan om de tijd die je ter beschikking hebt, nuttig te besteden. Vandaar dat we vragen om volgende functies te verdelen en tijdens de tweedaagse op te nemen. Per stap wissel je van taak.

    Ten laatste op donderdag 10/03 voor 17.00u plaatst de blogverantwoordelijke de taakverdeling op de blog.

     

     

    Stap 1

    Stap 2

    Stap 3

    Stap 4

    Stap 5

    Gespreksleider

    ·         Zorgt dat iedereen uit de groep aan het woord komt.

    ·         Zorgt dat de inhoud van de opdrachten correct wordt uitgevoerd.

    Arta

     

    Helana

    Annelies

    Lotje

    Tayneh

    Sara

    Tijdsbewaker

    ·         Zorgt ervoor dat de opdrachten binnen de voorziene tijd worden uitgevoerd.

    Annelies

    Kathia

    Helena

    Arta

    Tayneh

    Verslaggever

    ·         Zorgt voor een verslag van het overleg.

    ·         Zorgt per stap voor een invulling van het blogformat.

    Sara

    Lotje

    Annelies

    Kathia

    Helena

    Blog-verantwoordelijke

    ·         Maakt een blog aan.

    ·         Geeft toegang aan lectoren en tweede lezers.

    ·         Zorgt ervoor dat het proces en resultaat van de groep zichtbaar worden.

    Tayneh

    Arta

    Sara

    Lotje

    Kathia

    ……………………….

    ·         …

    ·         …

     

     

     

     

     

     

    08-03-2011 om 10:57 geschreven door winkelhoek1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STAP 4 ‘onze hoek wordt rijk’
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     


    -      Hoe zou je een winkelhoek kunnen verrijken?

     

     Zie spin

     

     

     

     

    -      Welke impulsen zou je kunnen geven om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?

    1. KO speelt mee in de hoeken

    2. KO vraagt wat kls aan het doen zijn

    3. KO geeft demonstratie

    Voorbeeld impulsen:

    ' hoeveel appels heb jij?'

    ' Wat ga je kopen?'

    'Ben je tevreden over je aankoop?'

    'Is de winkel al open?'

    'Wat kan ik allemaal kopen?'

    'Waarvoor heb je de gekochte spullen nodig?'

     


     


    -      Je verrijkt de gekozen hoek voor een bepaalde leeftijdsgroep en met een belangstellingscentrum (keuze afhankelijk van stage).  Zie spin

    -      Je zoekt verder zeker enkele talige impulsen voor je hoek én kiest nog één ontwikkelingsdomein waarvoor je minimum 2 verrijkingsideeën zoekt.


    Talige impulsen

    ' hoeveel appels heb jij?'

    ' Wat ga je kopen?'

    'Ben je tevreden over je aankoop?'

    'Is de winkel al open?'

    'Wat kan ik allemaal kopen?'

    'Waarvoor heb je de gekochte spullen nodig?'


    Ontwikkelingsdomein: OA 70 Luisteren en begrijpen

    Verrijkingsidee 1: reclamefolder ( ze zien vetgedrukte drukletters, ze zien tekst, het woord staat meestal bij de foto )

    Verrijkingsidee 2: boodschappenlijstje ( het woord staat naast de foto )


    Oplossing:

    Bijlagen:
    stap4.doc (80.5 KB)   

    07-03-2011 om 00:00 geschreven door winkelhoek1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STAP 3 ‘onze hoek kan beter’
     

    -      Wat hebben jullie gevonden in de artikels uit de Reader. Je vult op basis hier van, je spin aan of zuivert deze uit (schrappen mag!).

     

     

     

     

     

    -      Welke impulsen zou je kunnen geven om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?

     

     

     

     

     

    -      Welke materialen zou je toevoegen om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?

     

    Bijlagen:
    hoekentraject spin 3 .docx (36 KB)   

    07-03-2011 om 00:00 geschreven door winkelhoek1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STAP 2 ‘onze hoek in een spin’

    Plaats hier je spin:




    Bijlagen:
    spin 2 zonder rood.docx (29 KB)   

    07-03-2011 om 00:00 geschreven door winkelhoek1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STAP 1 ‘mijn hoek in de klas’

    Je bespreekt je ervaringen met elkaar aan de hand van onderstaande vragen:


    Inrichting van de hoek.

    -          Inrichting

    ·         De winkelhoek is gelegen naast de automat en is afgescheiden door lage kasten.

    ·         De winkelhoek is gelegen naast de onthaalhoek en is langs een kant afgescheiden.

    ·         De winkelhoek is niet afgescheiden en vermengt met de huishoek. 

    ·         De winkelhoek is afgescheiden door een lage kast.

     

    -          Stimuleerde de inrichting

    ·         Alles was in plastic: ijsjes, broodjes, fruit, … maar echte materialen zijn ook aanwezig zoals kartonnen verpakkingen en telefoons. De winkelhoek sluit goed aan, aan de huishoek. Er komt rollenspel tot uiting.

    ·         Er is een plastic weegschaal aanwezig. De kinderen spelen nooit in de hoek.

    ·         Er is enkel een speelgoedkassa en plastic geld. Er wordt niet in aan rollenspel gedaan enkel in combinatie met de huishoek.

    ·         Er is een winkelkassa, een mandje, een tafel  en een winkelkar. E r zijn geen echte materialen aanwezig. Het spel komt niet tot uiting enkel in combinatie met andere hoeken.

    ·         Er is zowel spelmateriaal als echte materialen aanwezig. Echt spel komt niet tot uiting.

     

    -          Goed / minder goed?

    Goed: materiaal sluit goed aan met de belevingswereld van het kind. Er zijn verschillende soorten materialen.

     

    Minder goed:

    Kls weten niet goed hoe het in een winkel aan toe gaat. Hierdoor komt spel vaak niet in gang.

     

    -          Kleuterleeftijd

    ·         Er is soms te weinig materialen aanwezig waardoor ze niet weten wat ze juist kunnen doen. Alles ligt op een hoopje.

    ·         Duidelijk structuur met pictogrammen.

    ·         De kasten zijn op ooghoogte.

    ·         Het materiaal is aangepast aan de leeftijd.  Het zijn duidelijk herkenbare vormen.

     

      Spel van de kleuters.

    -          Wat deden  de kleuters er in?

    ·         Er komt geen spel.

    ·         Er komt  samenspel/rollenspel.

     

    -          Betrokkenheid?

    ·         De ijsjes boeide de kls het meest.

    ·         De kls zijn niet echt betrokken omdat er weinig materialen aanwezig is en er is geen verrijking.

    ·         Er is niet veel betrokkenheid omdat ze teveel afgeleid zijn door de naastliggende hoeken.

     

    -          Spel?

    ·         De kls spelen wel op elkaar in in hun spel, maar zijn niet lang betrokken in hun spel. Er zijn geen duidelijke opdrachten in de winkel.

     -          Kleuterleeftijd.

    ·         De kls weten niet juist wat je in een winkel kan doen. Er is meer begeleiding nodig in de winkelhoek zodat de mogelijkheden duidelijk zijn. 


    Materialen.

    -          Welk soort?

    ·         Er is namaak materialen  (plastic of karton).

    ·         Echte materialen (telefoon, lege verpakkingen)

     -          Betrokkenheid?

    ·         De ijsjes boeide de kls het meest.

    ·         De kls zijn niet echt betrokken omdat er weinig materialen aanwezig is en er is geen verrijking.

    ·         Er is niet veel betrokkenheid omdat ze teveel afgeleid zijn door de naastliggende hoeken.

     

    -          Kleuterleeftijd?

    ·         Het materiaal kan gebruikt worden voor elke leeftijd (de telefoon, …)

    ·         Het materiaal is soms te klein voor drie jarigen.

     

    07-03-2011 om 00:00 geschreven door winkelhoek1  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 07/03-13/03 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs