Aangezien
het hoekentraject een groepswerk is, is efficiënt vergaderen en doelgericht
werken zeer belangrijk. We raden je dan ook aan om de tijd die je ter
beschikking hebt, nuttig te besteden. Vandaar dat we vragen om volgende
functies te verdelen en tijdens de tweedaagse op te nemen. Per stap wissel je
van taak.
Ten
laatste op donderdag 10/03 voor 17.00u plaatst de blogverantwoordelijke
de taakverdeling op de blog.
Stap 1
Stap 2
Stap 3
Stap 4
Stap 5
Gespreksleider
·Zorgt dat iedereen uit de groep aan
het woord komt.
·Zorgt dat de inhoud van de
opdrachten correct wordt uitgevoerd.
Arta
Helana
Annelies
Lotje
Tayneh
Sara
Tijdsbewaker
·Zorgt ervoor dat de opdrachten binnen de
voorziene tijd worden uitgevoerd.
Annelies
Kathia
Helena
Arta
Tayneh
Verslaggever
·Zorgt voor een verslag van het overleg.
·Zorgt per stap voor een invulling van het
blogformat.
Sara
Lotje
Annelies
Kathia
Helena
Blog-verantwoordelijke
·Maakt een blog aan.
·Geeft toegang aan lectoren en tweede lezers.
·Zorgt ervoor dat het proces en resultaat van
de groep zichtbaar worden.
Je
bespreekt je ervaringen met elkaar aan de hand van onderstaande vragen:
Inrichting van de hoek.
-Inrichting
·De winkelhoek is gelegen naast de automat en is
afgescheiden door lage kasten.
·De winkelhoek is gelegen naast de onthaalhoek en
is langs een kant afgescheiden.
·De winkelhoek is niet afgescheiden en vermengt
met de huishoek.
·De winkelhoek is afgescheiden door een lage
kast.
-Stimuleerde de inrichting
·Alles was in plastic: ijsjes, broodjes, fruit,
maar echte materialen zijn ook aanwezig zoals kartonnen verpakkingen en
telefoons. De winkelhoek sluit goed aan, aan de huishoek. Er komt rollenspel
tot uiting.
·Er is een plastic weegschaal aanwezig. De
kinderen spelen nooit in de hoek.
·Er is enkel een speelgoedkassa en plastic geld.
Er wordt niet in aan rollenspel gedaan enkel in combinatie met de huishoek.
·Er is een winkelkassa, een mandje, een
tafelen een winkelkar. E r zijn geen
echte materialen aanwezig. Het spel komt niet tot uiting enkel in combinatie
met andere hoeken.
·Er is zowel spelmateriaal als echte materialen
aanwezig. Echt spel komt niet tot uiting.
-Goed / minder goed?
Goed: materiaal sluit goed aan met de
belevingswereld van het kind. Er zijn verschillende soorten materialen.
Minder goed:
Kls weten niet goed hoe het in een winkel
aan toe gaat. Hierdoor komt spel vaak niet in gang.
-Kleuterleeftijd
·Er is soms te weinig materialen aanwezig
waardoor ze niet weten wat ze juist kunnen doen. Alles ligt op een hoopje.
·Duidelijk structuur met pictogrammen.
·De kasten zijn op ooghoogte.
·Het materiaal is aangepast aan de leeftijd.Het zijn duidelijk herkenbare vormen.
Spel van de kleuters.
-Wat dedende kleuters er in?
·Er komt geen spel.
·Er komtsamenspel/rollenspel.
-Betrokkenheid?
·De ijsjes boeide de kls het meest.
·De kls zijn niet echt betrokken omdat er weinig
materialen aanwezig is en er is geen verrijking.
·Er is niet veel betrokkenheid omdat ze teveel
afgeleid zijn door de naastliggende hoeken.
-Spel?
·De kls spelen wel op elkaar in in hun spel, maar
zijn niet lang betrokken in hun spel. Er zijn geen duidelijke opdrachten in de
winkel.
-Kleuterleeftijd.
·De kls weten niet juist wat je in een winkel kan
doen. Er is meer begeleiding nodig in de winkelhoek zodat de mogelijkheden
duidelijk zijn.
Materialen.
-Welk soort?
·Er is namaak materialen(plastic of karton).
·Echte materialen (telefoon, lege verpakkingen)
-Betrokkenheid?
·De ijsjes boeide de kls het meest.
·De kls zijn niet echt betrokken omdat er weinig
materialen aanwezig is en er is geen verrijking.
·Er is niet veel betrokkenheid omdat ze teveel
afgeleid zijn door de naastliggende hoeken.
-Kleuterleeftijd?
·Het materiaal kan gebruikt worden voor elke
leeftijd (de telefoon, )
·Het materiaal is soms te klein voor drie
jarigen.