Je bespreekt je ervaringen met elkaar aan de hand van onderstaande
vragen:
Inrichting van de hoek:
Elke huishoek lijkt op elkaar maar is toch verschillend. Alle hoeken
zijn gelegen in een
hoek van de klas met een verwarming en een raam.
In sommige huishoeken ligt een tapijt dat maakt het gezellig. In
iemand zijn hoek staat een klok dan zien de kleuters hoe laat het is.
In sommige hoeken zit alles in kasten en dozen, in andere ligt alles
uitgesteld. Fotos
of doorzichtige dozen maken het makkelijker om te sorteren.
In sommige hoeken zijn er zelfs echte materialen o.a. kranen,
kookgerei,
handtassen, .
De verwarming vinden we gevaarlijk. In iemand zijn stageklas liggen
losse planken, de hoek is in sommige klassen ook niet echt uitnodigend. Voor
5-jarigen is het beter om echt materiaal te gebruiken dan enkel plastiek. Hoe
echter het materiaal, hoe meer de hoek werkelijkheidsgetrouw is.
Spel van de kleuters:
De kinderen spelen rollenspelen bv. Moedertje en vadertje, zwangere
vrouw, op koffie
bij oma en opa, maar ze deden ook enkele handelingen uit het
dagelijkse leven
zoals koken, afdrogen, koffie zetten, . Als je in de hoek kwam
vroegen de kleuters
direct of je mee wou spelen. Ze boden een kopje koffie aan. De
kleuters spelen op
elkaar in. Er was veel interactie en er was veel betrokkenheid. De
kleuters spelen
zelfstandig omdat er voldoende materiaal is om zich mee bezig te
houden. In
sommige hoeken komen de kleuters minder makkelijk tot spel door het
gebrek aan
materiaal.
(Spel)materialen:
-kookgerei
-eetgerei
-wasgerei
-
Een multifunctioneel kuismachine dat je niet goed kon zien wat het
was.
Boeiende materialen:
-kookgerei
-poppen
-kinderwagens
Minder boeiende materialen:
-telefoons
-schoenen
-handtassen
Dit is waarschijnlijk te wijten doordat deze materialen niet zichtbaar
genoeg waren.
De materialen zijn volgens ons wel aangepast aan de kleuterleeftijd
doordat er geen
scherpe punten waren, geen giftige stoffen en aangepast materiaal.