Inhoud blog
  • Spin
  • stap 4: onze hoek wordt rijk
  • Stap 3: Onze hoek kan beter
  • Stap 2: Onze hoek in een spin
  • Stap 1: Mijn hoek in de klas
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Hoekentraject 2011 Huishoek1

    10-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spin

     

    Bijlagen:
    eMindMaps Blog stap 2[1].emm (9.4 KB)   

    10-03-2011 om 15:23 geschreven door Laura  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.stap 4: onze hoek wordt rijk

    STAP 4 ‘onze hoek wordt rijk’

     

    -      Welke info heb je gekregen en wat heb  je gedaan tijdens de verschillende inputhaltes. 

    ·         Het maken van de lesvoorbereidingen.

    ·         Goede hoeken vergeleken met slechte hoeken

    ·         Verschillende materialen geordend.

    ·         Grote materialen kan je beter gebruiken voor de jongere kleuters

    ·         Gebruik van herbruikbare spullen. Materialen uit het dagelijkse leven.

    ·         Het gebruik van getalbegrippen en ontluikende gecijferdheid

    ·         Het maken van een stappenplan

    ·         Wat rollenspel is en hoe je rollenspel kan stimuleren.

     

    - Hoe zou je een huishoek kunnen verrijken?

    ·         Iedere dag iets nieuw aanbieden aan de kinderen.

    ·         Dag1: kruiwagen, grasmachine, laarsjes, handschoenen, tuinkledij, bloemen op tafel, foto’s van de tuin ophangen.

    Dag2: bak met aarde, schepjes, harkjes, gieterje, bloemen

    Dag3: bloembollen, zaadjes

    Dag4: groenten

     

     

    ·         Welke impulsen zou je kunnen geven om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?

    ·         Wie heeft er allemaal een tuin?

    ·         Kijk hoelang het  gras is! Zouden we het niet afrijden?

    ·         Wat doen jullie in de tuin?

    ·         Wat doen mama en papa in de tuin?

    ·         Kijk, Wat een mooie bloem Z!

    ·         Wie kan Z helpen met het water geven van de bloemen?

    ·         X, ga je bloemen planten?

    ·         Zal ik je helpen?

    ·         Kom eens kijken wat ik aan het doen ben! Wil je helpen?

    ·         X, wat kan jij dat goed!

     

     

     

    -      Maak een extra ‘tak’ ‘verrijking’ op je spin. 

    -      Je verrijkt de gekozen hoek voor een bepaalde leeftijdsgroep en met een belangstellingscentrum (keuze afhankelijk van stage). 

    -      Je zoekt verder zeker enkele talige impulsen voor je hoek én kiest nog één ontwikkelingsdomein waarvoor je minimum 2 verrijkingsideeën zoekt.

     

    OA70: Luisteren en begrijpen

    ·         Hoe ga je bloemen planten? Wat doe je eerst?

    ·         Welke spelletjes kan je in de tuin spelen?

    ·         Wat doen mama en papa in de tuin? Help je soms mee?

    ·         Wat staat er bij jullie allemaal in de tuin?

     

     

     

     

    10-03-2011 om 15:18 geschreven door Laura  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 3: Onze hoek kan beter

    STAP 3  ‘onze hoek kan beter’

     

     

     

    -       Wat hebben jullie gevonden in de artikels uit de Reader. Je vult op basis hier van je spin aan of zuivert deze uit (schrappen mag!).

     

    Zie spinschema.

     

     

     

    -       Welke impulsen zou je kunnen geven om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?

    Geef de bloemetjes water.

    Waar ga je de roosjes zaaien?

    Waar zet je de bloemen in?

    Is het gras niet te hoog? Moet het niet afgereden worden?

    Met wat rij je het gras af?

    Met welk materiaal kan je bloemen planten?

    Wat doe je aan als je in de tuin gaat spelen?

    Is het koud buiten? Wat doe je dan aan?

    Welke dieren zie je in de tuin?

    -       Welke materialen zou je toevoegen om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?

    Bloemen

    Grasmachine

    Gras

    Knuffels (als dieren)

    Handschoenen

    Gieter

    Shupjes/harkjes/emmer/ladder

    Laarzen

    Jas/muts/..

    Zaadjes

    Aarde/zand/..

    09-03-2011 om 22:23 geschreven door Laura  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 2: Onze hoek in een spin
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    09-03-2011 om 22:22 geschreven door Laura  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 1: Mijn hoek in de klas

    STAP 1  ‘mijn hoek in de klas’

     

     

    Je bespreekt je ervaringen met elkaar aan de hand van onderstaande vragen:

     

     

    Inrichting van de hoek:

    Elke huishoek lijkt op elkaar maar is toch verschillend. Alle hoeken zijn gelegen in een

    hoek van de klas met een verwarming en een raam.

    In sommige huishoeken ligt een tapijt dat maakt het gezellig. In iemand zijn hoek staat een klok dan zien de kleuters hoe laat het is.

    In sommige hoeken zit alles in kasten en dozen, in andere ligt alles uitgesteld. Foto’s

    of doorzichtige dozen maken het makkelijker om te sorteren.

    In sommige hoeken zijn er zelfs echte materialen o.a. kranen, kookgerei,

    handtassen,… .

    De verwarming vinden we gevaarlijk. In iemand zijn stageklas liggen losse planken, de hoek is in sommige klassen ook niet echt uitnodigend. Voor 5-jarigen is het beter om echt materiaal te gebruiken dan enkel plastiek. Hoe echter het materiaal, hoe meer de hoek werkelijkheidsgetrouw is.

     

     

    Spel van de kleuters:

    De kinderen spelen rollenspelen bv. Moedertje en vadertje, zwangere vrouw, op koffie

    bij oma en opa,… maar ze deden ook enkele handelingen uit het dagelijkse leven

    zoals koken, afdrogen, koffie zetten,… . Als je in de hoek kwam vroegen de kleuters

    direct of je mee wou spelen. Ze boden een kopje koffie aan. De kleuters spelen op

    elkaar in. Er was veel interactie en er was veel betrokkenheid. De kleuters spelen

    zelfstandig omdat er voldoende materiaal is om zich mee bezig te houden. In

    sommige hoeken komen de kleuters minder makkelijk tot spel door het gebrek aan

    materiaal.

     

     

     

     

     

    (Spel)materialen:

    -kookgerei

    -eetgerei

    -wasgerei

    Een multifunctioneel kuismachine dat je niet goed kon zien wat het was.

     

    Boeiende materialen:

    -kookgerei

    -poppen

    -kinderwagens

    Minder boeiende materialen:

    -telefoons

    -schoenen

    -handtassen

    Dit is waarschijnlijk te wijten doordat deze materialen niet zichtbaar genoeg waren.

    De materialen zijn volgens ons wel aangepast aan de kleuterleeftijd doordat er geen

    scherpe punten waren, geen giftige stoffen en aangepast materiaal.

     

     

     

    09-03-2011 om 22:12 geschreven door Laura  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 07/03-13/03 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs