Aangezien het hoekentraject een groepswerk is, is efficiënt vergaderen en doelgericht werken zeer belangrijk. We raden je dan ook aan om de tijd die je ter beschikking hebt, nuttig te besteden. Vandaar dat we vragen om volgende functies te verdelen en tijdens de tweedaagse op te nemen. Per stap wissel je van taak.
Stap 1
Stap 2
Stap 3
Stap 4
Stap 5
Gespreksleider
·Zorgt dat iedereen uit de groep aan het woord komt.
·Zorgt dat de inhoud van de opdrachten correct wordt uitgevoerd.
Frederika
Frederika
Selena
Olivia
Frederika
Tijdsbewaker
·Zorgt ervoor dat de opdrachten binnen de voorziene tijd worden uitgevoerd.
Olivia
Olivia
Rosalie
Rosalie
Olivia
Verslaggever
·Zorgt voor een verslag van het overleg.
·Zorgt per stap voor een invulling van het blogformat.
Selena
Selena
Frederika
Sharina
Sharina
Blog-verantwoordelijke
·Maakt een blog aan.
·Geeft toegang aan lectoren en tweede lezers.
·Zorgt ervoor dat het proces en resultaat van de groep zichtbaar worden.
-Hoe zou je een boekenhoek kunnen verrijken? Met een vertelstoel: de kleuter mag dan iets/een boekje vertellen aan één of meerdere kleuters, informatieve boekjes of folders, met een blikvanger (knuffel), foto's in het thema 'de tuin', prenten uit de prentenboekjes vergroten en ophangen, verkleedkledij
-Welke impulsen zou je kunnen geven om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?
Meespelen met de kleuters, de kleuters dingen laten opzoeken in andere boekjes, samenspel tussen de kleuters, voor je een BA doet een verhaaltje vertellen = impressie Talige impulsen: pictogrammen, hoek open-gesloten, signaalkaartjes
-Welke impulsen zou je kunnen geven om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?
Meer boekjes toevoegen, op de kwaliteit van de boekjes letten, meer aanbod in het thema.
De boekjes ordenen volgens thema, zelf interesse tonen, voorlezen. Een logboekje in de boekenhoek leggen, klasboekje met lege bladen waar de kleuters in kunnen tekenen, naar de bib gaan.
Afspraken maken en je eraan houden: boekjes blijven in de boekenhoek.
-Welke materialen zou je toevoegen om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?
Grote prenten maken van de boekjes, de aankleding van de hoek aanpassen met sfeerverlichting, de zitgelegenheid aanpassen met kussens, een bib maken van de hoek met bibkaartjes.
Luisterhoek: prenten in de juiste volgorde leggen, begrijpend luisteren, de kleuters een boekje laten vertellen op een bandopnemer, verhaaltje vertellen waar de kleuters zelf een einde op verzinnen.
De boekenhoek bevindt zich vooral in de onthaalhoek. De boeken die in de week belangrijk zijn ( in het thema) bevinden zich op een rek of een schap zodat de cover van het boek duidelijk zichtbaar is. De rest van de boeken bevinden zich in een kast of een grote bak. De inrichting is bij de meeste goed voor de kleuterleeftijd. De kleuters zien de boeken goed staan of kunnen er gemakkelijk bij.
Spel van de kleuters:
Bij één iemand is er totaal geen spel in de boekenhoek en bij de anderen is er ook niet echt spel maar mogen de kleuters als er tijd over is een boekje pakken.
(Spel)materialen:
Boeken: het boekenaanbod is bij de meeste vrij goed maar kan toch nog veel rijker.