Inhoud blog
  • De slag om Engeland - 1940
  • Gelukkige verjaardag Honda!
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Een dagelijkse portie geschiedenis...
    ... over van alles en nog wat....
    26-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De slag om Engeland - 1940
    We zijn 26 september 1940, de luchtoorlog tussen de Royal Air Force en de Duitse Luftwaffe is volop aan de gaan. Ze begon nog maar pas, in juli 1940, maar toch zijn al honderden piloten gesneuveld. Wie zou er gaan winnen? 

    Dat Engeland moest winnen, stond vast voor de Engelsen én Europa. Want als ze verloren, zouden de Duitsers hun invasie in Engeland kunnen beginnen, en zou het onderdrukte Europa zowat de laatste kans op overwinning verliezen. 

    Op 10 juli 1940 begon het allemaal, de eerste kleine gevechtsformaties van de Duitse Luftwaffe staken zelfzeker het Kanaal over: de R.A.F. moest vernietigd worden. Tot 12 augustus zouden er steeds meer Duitse bommenwerpers, die geëscorteerd werden door jagers, naar de "White Cliffs of Dover" vliegen. De eerste fase van de oorlog om Engeland was duidelijk in Duits voordeel, aangezien de Engelsen nog niet bestand waren tegen de grote formaties jagers.

    13 augustus 1940 moest dan ook de complete overwinning worden voor Duitsland: ze begonnen operatie Adelaar. Gedurende de volgende dagen, tot aan 18 augustus, bestookten honderden Duitse toestellen Engelse havensteden en vliegvelden. 

    Vanaf 24 augustus veranderden de Nazi's van tactiek: de Engelsen hadden enkele keren Berlijn gebombardeerd. Dus besloot Herman Göring, de leider van de Luftwaffe, dat Londen met de grond moest worden gelijk gemaakt. Dus begon de Luftwaffe met het bestoken van Londen. Helaas voor de Duitse bommenwerpers, kon hun escorte van jagers niet lang bij hen blijven, en waren de bommenwerpers vogels voor de kat. Ondanks dat een groot deel van het Londense havengebied werd beschadigd, kon de R.A.F. veel Duitse toestellen neerhalen. 
    Tot 31 oktober duurde de slag nog, en toen werd het weer eindelijk wat stiller boven het Engelse luchtruim.

    3080 piloten hadden het leven van miljoenen gered, deze waren van 14 nationaliteiten. Een van de meest belangrijke was de 303de divisie, een Poolse divisie van Poolse piloten die bijna de meeste vijandige toestellen konden neerhalen en veel aan de overwinning toedroegen.

    Churchill zou nog over die 3080 piloten zijn bekende woorden uitspreken: "Nooit in de geschiedenis van de oorlogsvoering hebben zovelen te danken gehad aan zoweinigen". Echte helden waren het, een van de eerste van de oorlog die de menselijkheid voor 5 jaren zou besmeuren, die het leven zou kosten aan miljoenen mensen...

    (Leer meer over de vliegtuigen die deze beroemde slag wonnen of verloren uit deze boeken: http://www.tmbbooks.be/nl/bk_air.htm)

    26-09-2011 om 20:24 geschreven door Mr. Historia  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    24-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gelukkige verjaardag Honda!
    Op 24 september 1948 werd de Honda Motor Company opgericht door Mr. Soichiro Honda! In de 63 jaar dat Honda bestaat, groeide het bedrijf tot een gewaardeerde en geprezen multinational die vele bekende producten op de markt bracht en vele mensen een fantastische auto bezorgde. Een kort overzicht van de geschiedenis van Honda.... 

    Mr. Honda

    Soichiro Honda (1906- 1991) was sinds zijn geboorte in 1906 gedurende zijn hele leven gefascineerd door machines. Al als klein jongetje vond hij het fantastisch zijn vader te kunnen helpen met het repareren van fietsen. Als hij 8 jaar is, ziet hij de een van de eerste Ford T voorbij puffen en besloot vanaf dat moment racewagens te maken. Hij werkte vele jaren als mechanicus in een autobedrijfje. 

    In 1946 richt hij het Honda Technical Research Institute op, het is dan nog niet meer dan een houten hutje. Twee jaar later, op 24 september 1948, richt hij zijn bedrijf de Honda Motor Company op. Aanvankelijk begint hij met het fabriceren van bromfietsen, want hij merkt dat de Japanners een goedkoop vervoersmiddel nodig hebben. Zijn succes is enorm, en tegen 1964 is hij de grootste fabrikant van bromfietsen ter wereld. 

    De eerste auto's

    "Met zo'n succes kan het toch niet alleen bij motorfietsen blijven", zal Mr. Honda gedacht hebben. Want al in 1963 produceert hij zijn eerste automobiel, de Honda T360, een kleine pick-up. Al 4 maanden later komt zijn eerste sportauto op de markt, de mooie cabriolet de Honda S500. 

    En dat was het begin van de productie van de voertuigen. Ze zouden ook al snel Europa en Amerika veroveren. We zouden in de 50 jaar tijd die volgden na de lancering van de T360 de Honda Accord, de populaire Honda Civic en Honda Jazz, de milieu-vriendelijke Honda Insight, de 'coole' Honda S2000, ... en nog zo veel meer andere modellen te zien krijgen. 

    En zo is de Honda Motor Company tegenwoordig de 5de grootste autoproducent ter wereld, met tientallen fabrieken in verschillende landen waaronder België en een producent van niet alleen auto's, maar ook (nog steeds) motorfietsen, buitenboordmotoren, robots, ... 

    'Power of dreams' 

    Het motto van Honda 'Power of Dreams' vertelt eigenlijk alles. Had ooit Mr. Honda kunnen durven denken (of dromen) dat, toen hij die ene Ford T zag voorbijrijden, hij ooit aan het hoofd zou staan van een wereldfirma? Waarschijnlijk niet, en toch is het gebeurd. Want door hard te werken, bereikte hij iets waar menig autoliefhebber van droomt: een eigen idee, een eigen fantasie en een eigen kunde kunnen omzetten in een succesvol product dat vele mensen gelukkig maakt! Dus nogmaals een gelukkige verjaardag!

    Mr. Historia

    Wil je meer weten over de geschiedenis van Honda? Dan raad ik je een van deze boeken aan: http://www.tmbbooks.be/nl/a_autom_Honda.html!




    24-09-2011 om 21:38 geschreven door Mr. Historia  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)


    Archief per week
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs