Op reis!
  • Laatste etappe !
  • El Calafate - Puerto Natales
  • Photos
  • Villa O Higgins (Chile) - El Chalten (Argentina)
  • Richting Villa O Higgins

Heure à Ho Chi Minh City

06-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bienvenue / Welkom !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Après un voyage plus que réussi au Vietnam je repars le premier février en Amérique du Sud et plus précisement la Patagonie! J'atteris à Puerto Montt pour prendre le bateau en direction de Coyhaique, de là je commence la 'ballade' à vélo en direction de Punta Arenas.

Welkom! Na de reis in Vietnam vertrek ik op 1 Februari naar Zuid Amerika! Met mijn fiets, stapschoenen en tent ga ik een deel van Patagonië verkennen. Eens geland in Puerto Montt, neem ik de boot zuidwaarts tot in Coyhaique. Vanaf daar vertrek ik met de fiets zuidwaarts om het vliegtuig huiswaarts te nemen op 16 maart in Punta Arenas.

06-10-2010, 00:00 geschreven door Hibert

14-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laatste etappe !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vanuit Puerto Natales moesten er nog 250km afgelegd worden tot Punta Arenas. We besloten om gewoon te vertrekken en te zien hoe de weg (en wind) waren, afhankelijk daarvan gingen we onderweg beslissen waar we bleven slape. Aangezien de eerste 100 km in iets meer dan 3u werden gefietst (dankzij een "beetje" rugwind, maar vooral de goede getrainde benen !) besloten we ons te wagen aan 150km op de eerste dag. Spijtig genoeg bleef de wind ons niet gunstig en werden we op zéér stevige zijwind getrakteerd waardoor de laatste 50km werden afgelegd in 2u30... Na een zeer koude nacht, die we gelukkig in een groot tuinhuis hebben mogen doorbrengen, vertrok ik met vele goede moed voor mijn laatste 100km in Zuid Amerika! Punta Arenas werd in een vlot tempo bereikt en bij het ingaan van de stad werden we ontvangen door een regenbui gevolgd door hagel...

Na het pinguin-eiland bezocht te hebben op zondag, worden zakken en fiets ingepakt. Klaar om het vliegtuig huiswaarts te nemen!

Tot binnenkort !

Foto's

14-03-2011, 00:00 geschreven door Hibert

09-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.El Calafate - Puerto Natales

Na twee lange fietsdagen van elk meer dan 100 km kwamen we aan in El Calafate, dé toeristische trekpleister om de beroemde gletsjer Perito Moreno te bezoeken. Ce glacier a une largeur de 5km et une hauteur de plus de 170m, dont +- 70m sont émergés. De gletsjer heeft een grotere oppervlakte dan die van de stad Buenos Aires, om u maar een idee te geven! Un compagnon de route et moi-même ne voulaient pas faire l'excursion type du glacier. Daarom dat we dus voor de 'Big Ice Trekking' gekozen hebben, een wandeltocht OP de gletsjer. Een ongelooflijke  ervaring!

Volgende halte : Puerto Natales ! Met een aangename rugwind werden de laatste 40km van de eerste dag op iets meer dan een uur tijd afgelegd, waardoor de geplande 98km zeer goed verteerd werden! Na nog twee dagen fietsen en de grens weer overgestoken te hebben naar Chili, kwamen we aan in Puerto Natales.

A partir de Puerto Natales nous sommes partis pour une randonnée de six jours dans le parc national Torres del Paine.  Ce parc se caracterise par ses 3 tours (torres) dans une premiere vallee et et par une chaîne de montagnes en forme d'amphithéâtre dans une autre vallée. Et je vous assure qu'on se sent tres petit entre ces montagnes gigantesques !!

Comme mon vol de retour est prévu pour bientot, il va de soi que les km's à parcourir diminuent. Demain on se met en route pour Punta Arenas, 250km de route, derniere ville au programme avant de retrouver la Belgique !

Foto's

09-03-2011, 22:35 geschreven door Hibert

24-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Photos

Pour voir les photos cliquez ICI et ICI

24-02-2011, 00:00 geschreven door Hibert

22-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Villa O Higgins (Chile) - El Chalten (Argentina)

Na een dagje rust in Villa O Higgins, zijn we de dag erna vertrokken met de ferry richting Candelario Mancilla, maar met de blauwe hemel boven ons, zijn we eerst naar de "O Higgins Gletsjer" gevaren. Wat een prachtig zicht, de foto's zullen volgen
    Depuis Candelario Mancilla commence la traversee vers l`Argentine. Comme j'avais entendu que le trajet de 22km n'etait pas facile du tout, j'avais reserve un cheval pour porter les sacs. Mais comme il n'y en avait pas le jour du depart (nous ne savons toujours pas pourquoi) nous nous sommes lances dans une aventure inoubliable ! Apres 5h de marche/velo et deux crevaisons nous sommes arrives a la frontiere de l'Argentine. A partir d'ici il ne restait "plus que" 7km, mais nous devions passer des rivieres, des champs de boues, des arbres,... Eindelijk aangekomen aan de douane van Argentinië was het 17u, perfect op tijd voor de ferry die ons ten zuide van het meer ging brengen. Ik en de andere fietsers die ik onderweg ontmoet heb en waarmee ik nu al paar dagen rondtrek, zijn moe maar vol trots aangekomen, 37km verder, in El Chalten! Demain je vais faire une ballade vers le mont Fitz Roy, le lendemain nous repartons vers El Calafate.

22-02-2011, 00:00 geschreven door Hibert

15-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Richting Villa O Higgins
    Na het probleem, vanuit Belgie (dank u), opgelost te hebben met de bankkaart kan ik trug verder zuidwaarts ! Maar aangezien de regenval zo hevig was de voorbije nacht, is de weg gesloten voor het verkeer waardoor ik zowel met de fiets als de bus niet kan vertrekken.
    Afhankelijk van de tijd die ik nog heb, aangezien ik de ferry moet halen op zaterdag in Villa O Higgins, zal ik een (groot) deel met de bus afleggen zodra de weg is vrijgemaakt. Meer nieuws vanuit El Chalten (Argentinie) binnen een week ongeveer.

15-02-2011, 17:15 geschreven door Hibert

12-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Coyhaique-Cochrane

Après avoir passé la journée à Coyhaique je suis parti le lendemain pour une étape de 100km. La route est asphaltée et donc il "suffisait" de pédaler, mais c'est alors que j'ai fait connaissance avec les vents Chiliens... Ne pouvant pas rouler plus de 9 km/h, à cause du vent de face, les derniers kilomètres en descente, avec une vue superbe sur les monts Cerro Castillo, étaient encore davantage bienvenus ! 7h40 après mon départ à Coyhaique je suis enfin arrivé à Villa Cerro Castillo.

Na een lekker bord pasta klaargemaakt te hebben informeer ik mij bij de gastheer die me weet te zeggen dat de grindweg er redelijk goed bij ligt in de richting van Bahia Murta en mij aanmoedigt om de afstand te wagen, net geen 100km, maar deze keer op grind... Met de wekker om 6u30 was ik voorbereid op een lange dag. Ik moest uit de vallei van de Rio Ibanez om dan af te dalen in de vallei van de Rio Murta. Na 7u gefietst te hebben kom ik om 15u30 aan in de hospedaje met temperaturen die net geen 40°C bedragen.

Comme j'avais bien avancé le jour avant, je pouvais me permettre de me reposer les jambes en ne faisant que 25km jusqu'au prochain village, Puerto Tranquilo. A partir de Puerto Tranquilo plusieurs excursions sont organisées pour aller visiter la 'Capilla de Marmol'. Un rocher qui, par l'érosion, donne l'impression d'être du marbre.

De volgende dag stonden er weer een 70-tal km's op het programma. Met een gemiddelde van 12,5 km/u werd dit ook mijn traagste dag. De 11° februari was het richting Cochrane fietsen, in de gids wordt het dorpje omschreven als "... le dernier endroit où parvient la civilisation sur la Carretera Austral; au sud, c'est encore largement terra incognita.". Op de site van Ellen & Nicolas stond reeds te lezen dat er twee hellingen te overwinnen waren. Elke helling vroeg ik me af of dit de eerste was of toch misschien de volgende of... Pas bij het zien van de eerste helling werd het duidelijk dat de vorige hellingen niet benoemenswaardig waren. Voor het eerst werd ik verplicht af te stappen om al duwend boven te geraken, de tweede was minder steil maar zoveel langer...

Blij aangekomen te zijn in Cochrane blijkt dat er zaterdag een festival te bezoeken is, gelijkend op dat in Coyhaique. Maw standjes met (super lekker) eten, drank,... en rodeo !

12-02-2011, 00:00 geschreven door Hibert

06-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Une journée de repos
    Comme dit le titre, je suis resté à Coyhaique avant de repartir demain pour Villa Cerro Castillo, 100km plus loin . Pour voir quelques photos cliquez ICI.

06-02-2011, 22:52 geschreven door Hibert

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Puerto Montt - Coyhaique !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Inchecken 3/2 om 20u voor de ferry richting Puerto Chacabuco. Gepland vertrek was om 24u, maar we zijn uiteindelijk vertrokken met 2u vertraging om de volgende dag aan te komen om 23u. Lange boottocht dus !! De "hospedaje" dat ik gereserveerd had was aangeduid als een "so-so hostel" op internet en goed dat ik het op voorhand wist! Het deed me denken aan het decor van de film Trainspotting... Mais comme j'étais fatigué et que le lendemain je commencais la première étape de mon périple à vélo, je ne me suis pas posé de question à propos de la propreté des draps...

De weg was in grote maten vlak behalve de laatste 10km. (Die hebben mijn benen geen deugd gedaan!) De in totaal 85km heb ik afgelegd op 6u tijd met een gemiddelde van 18,5km/u. Eens aangekomen heb ik een leuk hospedaje gezocht waar ik 2 nachten blijf. Pour repartir après en direction de Villa Cerro Castillo, environ 100km plus loin.

Foto's zien? Klik HIER

06-02-2011, 02:13 geschreven door Hibert

03-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste dag Puerto Montt

Après une bonne nuit de sommeil, je pars ce soir en ferry. Le trajet qui durera 22h, me mene vers Perto Chacabuco. De là je compte commencer mon excursion à vélo en passant par Coyhaique, Villa Cerro Castillo et en suivant la route 7 ( voir plan) en direction de Villa O' Higgins.

Daar stopt het eerste deel van de reis in Chili aangezien ik na een bootovertocht aankom ik Argentinië waar ik achtereenvolgens denk te gaan wandelen in de buurt van El Chaltén en El Calafate om uiteindelijk het NP Torres del Paine te gaan bezoeken dat zich opnieuw in Chili bevindt.

03-02-2011, 19:29 geschreven door Hibert

• 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010

Hier kan je een bericht achterlaten of het gastenboek lezen

Agenda

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.