De uitgestrekte sportterreinen, midden in het groen, vormen een belangrijk deel van onze infrastructuur. Tijdens de middagpauze kunnen de leerlingen daar intens sporten of rustig wandelen.
Geregeld worden er ook sportactiviteiten georganiseerd op woensdagnamiddag. Met belangstellenden wordt deelgenomen aan interscolaire meetings en competities. Niet zelden komen onze leerlingen met een trofee naar huis!
Natuurlijk kennen we ook onze 'sportdag'. Op die dag krijgen de leerlingen de kans om kennis te maken met verscheidene sporten of om hun zelfgekozen sport intensief te beoefenen. De sportleerkrachten zorgen elk jaar weer voor een boeiend verloop
Voormiddag:
van 08.30 tot 12.05 uur
Namiddag:
van 13.05 tot 16.40 (afhankelijk van het lessenrooster eindigen de lessen voor sommige klassen om 15.50 uur)
30 minuten voor de aanvang van de lessen is de school toegankelijk voor de leerlingen.
Dagindeling
1ste lesuur van 08.30 uur tot 09.20 uur
2de lesuur van 09.20 uur tot 10.10 uur
pauze van 10.10 uur tot 10.25 uur
3de lesuur van 10.25 uur tot 11.15 uur
4de lesuur van 11.15 uur tot 12.05 uur
5de lesuur/middagpauze van 12.05 uur tot 13.05 uur (met mogelijkheid om te sporten op de sportvelden)
6de lesuur van 13.05 uur tot 13.55 uur
7de lesuur van 13.55 uur tot 14.45 uur
pauze van 14.45 uur tot 15.00 uur
8ste lesuur van 15.00 uur tot 15.50 uur
9de lesuur van 15.50 uur tot 16.40 uur
studie van 15.50 uur tot 16.40 uur (voor leerlingen die geen 9e lesuur hebben)
Op school draag je netjes verzorgde schoolkledij. Je haardracht is verzorgd. Enkele bijkomende afspraken:
niet toegelaten:
short, jogging, korte rok
T-shirt zonder mouwen
te kort T-shirt (blote buiken zijn bijgevolg niet toegelaten)
kleding met ongepaste opdrukken
opvallende juwelen en kettingen
opvallende sportschoenen, schoenen met extra dikke zolen, strandslippers
oorringen voor jongens
piercings (bv. neus, tong, navel)
pet of ander hoofddeksel (uitzondering: tussen herfst- en paasvakantie zijn muts en handschoenen wel toegelaten in open ruimte)
kleding verwijzend naar een groepering.
Voor de lessen lichamelijke opvoeding en alle sportbeoefening in schoolverband gelden volgende afspraken:
T-shirt met logo van de school
voor meisjes: donkerblauwe of zwarte gymbroek/trainingsbroek
voor jongens: donkerblauw of zwart sportbroekje/trainingsbroek
Voor de lessen in laboratorium, keuken, werkplaats, enz. dragen de leerlingen de voorgeschreven kledij.
Inleiding
Onze school heeft een zeer rijke onderwijstraditie. In 1828 werd door de Zusters van het Heilig Hart van Maria gestart met onderwijs. Reeds meer dan 175 jaar wordt vanuit een grote sociale bewogenheid, gewerkt aan opvoeding en onderwijs. Deze sociale bewogenheid en het zorgzame karakter blijven het gezicht van onze school bepalen en geven de typische identiteit weer. Vanuit de traditie om elementaire basisvaardigheden aan te leren en kennis over te dragen, is het niet vreemd dat de school zich geprofileerd heeft tot een technische- en beroepsschool; vanzelfsprekend met oog voor evolutie in kennis, technologieën en maatschappelijke ontwikkelingen.
We vinden dit terug in ons opvoedingsproject dat gebaseerd is op waarden en idealen. Hiervoor hebben we ons laten inspireren door de christelijke traditie en gaan wij uit van een bepaald mensbeeld. We denken dat deze visie, gekoppeld aan het bestaande profiel van de school, de meeste kansen biedt tot integrale persoonlijkheidsvorming.
In het Heilig Hart van Maria-instituut zijn alle leerlingen welkom en verdienen zij allemaal evenveel toewijding en aandacht. Hierbij moet men rekening houden met éénieders eigenheid en de omstandigheden die iedereen "krijgt" - en niet kiest, in goede en kwade zin. Tevens moet men rekening houden met de mogelijkheden die de school kan bieden.
Om te komen tot de integrale persoonlijkheidsvorming richten wij ons op vier pijlers.
1. Ontwikkeling van de persoonlijkheid
Onze school is een leefgemeenschap waarin geleerd wordt. Naast de vakkennis en vaardigheden die bij de vakken horen, zijn de attitudes, de sociale en relationele vaardigheden van groot belang. We willen op onze school werken aan goede omgangsvormen en een krachtige leeromgeving. We willen "liefde voor het vak en de studierichting" bijbrengen, in het bijzonder voor de studierichtingen die leiden tot kwalificatie.
We beogen een gezonde geest in een gezond lichaam. Onze school biedt de mogelijkheid om deze gedachte te verwezenlijken in de les en als klas maar ook buiten de lessen. We wensen de weerbaarheid te verhogen zodat leerlingen hun geluk niet zoeken in genotsmiddelen.
Tijdens hun schoolloopbaan willen wij onze leerlingen de kans geven hun "hart, hoofd en handen te ontplooien" zoals wij ze terugvinden in de opdrachtverklaring van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
We wensen de creativiteit ruime kansen te geven, het nemen van initiatief te stimuleren en de mogelijkheid te bieden om zelfstandig, actief te leren. De leerlingen bevestigen in wat ze kunnen, ondersteunen in wat ze niet goed kunnen en hen leren omgaan met hun zwakte. Dit resulteert in een positief zelfbeeld, een verhoogd zelfvertrouwen en het gevoel gelukkig te zijn. Onze school stelt zich tot doel voor onze leerlingen een goede studieloopbaan uit te bouwen. Dit betekent "zo snel mogelijk" oriënteren in de juiste studierichting. We maken werk van een gepaste begeleiding.
2. Zich ontwikkelen met en voor de anderen
We willen - samen met de ouders - bijdragen tot de vorming en de opvoeding van onze leerlingen om hen zo voor de bereiden op een maatschappelijk leven waarin zij positief functioneren en een ruime positieve inbreng leveren. We trachten de leerlingen, ondanks de sterke invloeden vanuit media, technologieën, zowel een maatschappijkritische als een maatschappijopbouwende ingesteldheid bij te brengen.
Het opvoeden tot democratisch burgerschap, leerlingen kansen bieden om te overleggen, te beslissen, leren aanvoelen dat geweld geen oplossing biedt voor conflicten, vormen voor de school een belangrijk na te streven doelstelling. Leerlingen wijzen op de meerwaarde van sociale gerichtheid vanuit de overtuiging dat "iedereen erbij hoort", elk met zijn eigenheid. We verwachten dat onze leerlingen, met de nodige inzet, bijdragen tot een goede klassfeer. Een asociaal gedrag dat zich uit in pesten of uitsluiten omwille van anders zijn, wordt niet getolereerd.
We streven naar onderlinge verdraagzaamheid, vanuit een respect voor anderen. Respect vormt de basis voor onze onderlinge solidariteit. Zo is hulp bieden aan anderen, zowel voor de leerkracht als voor de leerling, een duidelijke uiting van respect en solidariteit. De solidariteit kan ook een maatschappij ondersteunend karakter hebben, gevat in solidariteitsdagen.
Het zorgzaam omgaan met mekaars gevoelens van verdriet en geluk maakt ons samenleven niet alleen draaglijker, maar bij uitstek ook zinvol.
Onze school wijst de leerlingen op de noodzaak zich te kunnen houden aan afspraken opgenomen o.a. in het schoolreglement. Afspraken die gelden bij het samenleven, samen leren en samen spelen. We wensen hier duidelijke grenzen aan te geven. Leerlingen moeten verantwoordelijkheid leren nemen voor hun eigen leven en het samenleven met anderen.
3. Verbondenheid met de natuur en de kosmos
Als schoolgemeenschap maken wij deel uit van een veel grotere leefomgeving: de gemeente, de natuur rondom de school, onze eigen leefomgeving, ons land, de aarde.
Daarom stelt de school zich tot doel om jonge mensen op te voeden tot milieubewuste mensen, die respect tonen voor de natuur en de kosmos. De leerlingen moeten beseffen dat de aarde niet aan individuen toebehoort, maar aan iedereen, in het besef dat wij hiervoor gezamenlijk zorg moeten dragen.
Tegen het gedachtegoed van een wegwerpmaatschappij, wil de school zorgzaamheid nastreven. Materiaal, zowel eigendom van de school, als van personen die op onze school vertoeven, moet met de nodige zorg behandeld worden. Dit zal bijdragen tot een veilig en nette school. Bijzondere aandacht gaan uit naar het milieuvriendelijk omgaan met afval, energie en grondstoffen. Vandalisme wordt nooit aanvaard.
We wensen onze leerlingen op te voeden tot verwondering over en respect voor alle levensvormen.
4. Aandacht voor zingevingvragen vanuit de christelijke traditie
De leefgemeenschap die onze school is, wil binnen de samenleving in al zijn verscheidenheid, duidelijk kleur bekennen. Een christelijke school moet voorbeeld gedrag stellen: hartelijke omgangsvormen, bekommernis voor de totale persoon, bijzondere aandacht voor de zwakkeren en kansarmen
Onze school wil leven met een eigen identiteit die het christelijke verhaal als inspiratiebron neemt. We geloven dat deze traditie een meerwaarde biedt aan de opvoeding van jongeren. Zo wensen wij een uitgestoken hand aan te bieden en duiding te geven bij de grote levensmomenten: geboorte, huwelijk, ziekte, handicap, lijden, dood,
Respect blijft de maatstaf. Van hieruit willen wij samen het christelijk verhaal bestuderen, beleven en voorleven. Daarnaast zijn er ook meer expliciete verdiepingsmomenten zoals tijdens bezinningsmomenten.
Onze school wil een school zijn met de vraag tot redelijkheid in het samenleven met elkaar, met hartelijke, respectvolle omgangsvormen, geloof in elkaar en ten dienste van elkaar.
Doorheen het dagdagelijkse schoolleven trachten wij met veel inzet te werken aan dit opvoedingsproject in het besef dat de vier pijlers niet los taan van elkaar, maar getuigen van een gelovige inspiratie die de volledige en liefdevolle ontwikkeling van jongeren beoogt.
Tot slot
Met de inzet van velen proberen we elke dag opnieuw te zorgen dat het Heilig Hart van Maria-instituut een leer- en leefgemeenschap is waar éénieder volop kansen krijgt om tot volle ontplooiing te komen. Onze school is er immers voor de leerlingen.
Per fiets:
Er zijn vele veilige binnenwegen en de fietsen worden geplaatst in een fietsenstalling die tijdens de lesuren meestal op slot is.
Met de lijnbus vanuit:
Antwerpen (Rooseveltplaats) 07.30 uur
Merksem (Oude Bareellei) 07.45 uur
Schoten (Gemeentehuis) 07.52 uur
Halte te 's-Gravenwezel: Wijnegemsteenweg
Oelegem (Kerk) 08.05 uur
Schilde (Brasschaatsebaan) 08.11 uur
Halte te 's-Gravenwezel: Wijnegemsteenweg
Terug naar huis richting Schoten, Merksem, Antwerpen:
op woensdag 12.15 uur
op andere dagen om 16.15 en 16.45 uur
Richting Schilde en Oelegem:
op woensdag 12.20 uur
op andere dagen om 16.20 en 16.50 uur
1e jaren: op driedaagse
Tijdens een geanimeerd gesprek over de school groeide bij enkele leerkrachten van het eerste jaar een idee. Wat zou het tof zijn als we met alle leerlingen van de eerste jaren voor enkele dagen naar een plek buiten de schoolmuren verhuisden!
Zo zou de groepsgeest groeien, theoretische lessen konden in praktijk gebracht worden, de vakoverschrijdende eindtermen zouden we moeiteloos kunnen invullen. Het moest toch mogelijk zijn: samen ondergedompeld worden in creativiteit, leergierigheid en teamgeest midden de natuur! Het bleef niet bij een vluchtig idee. De overige leerkrachten werden op de hoogte gebracht en ook zij reageerden enthousiast op het voorstel. De goedkeuring van de directie bleek ook geen probleem.
Stilaan kregen de plannen een vaste vorm en in mei 1999 werd de start gegeven voor een jaarlijks terugkerend evenement: de driedaagse in Malle, met als thema: natuur en milieu. Leerlingen brengen een bezoek aan een steenbakkerij of afvalverwerkingsfabriek, een molen, een boerderij of een ander bedrijf dat aansluit bij hun leerstof. Ze onderzoeken de bodem, doen een heus wateronderzoek, leren alles over composteren, noteren resultaten van een eigen weerstation, verkennen de omgeving onder leiding van een natuurgids, verwerken opdrachten in hun leermap.
Ook de creatieve momenten ontbreken niet. Zo kunnen leerlingen kiezen uit een ruime waaier van activiteiten: toneel, werken met klei of andere elementen uit de natuur, macramé, kaartjes knutselen, hapjes voorbereiden, een kamplied maken, sport en spel - het aanbod groeit ieder jaar.
Elk jaar opnieuw leven leerlingen en leerkrachten zich uit tijdens het avondbosspel en ook het kampvuur is telkens weer een succes. We zijn er zeker van: dankzij de inzet van vele leerkrachten is de driedaagse telkens een onvergetelijke, leerrijke en boeiende ervaring voor onze eerstejaarsleerlingen.
2e jaren: cult-shop en leefsleuteldagen
De gemeente Schoten organiseert jaarlijks een cult-shop. De leerlingen van de eerste graad worden een volledige dag in een cultuurbad gestoken. De leerlingen kunnen deelnemen aan tal van workshops zoals: bodypainting, muziekinstrumenten maken en bespelen, graffiti, circus, grime. Elk jaar valt daar wel iets nieuws te beleven. Echt iets om naar uit te kijken.
3e jaren: wintersportdag
4e jaren: tweedaagse naar Parijs
Traditiegetrouw gaan onze leerlingen van de vierde jaren naar Parijs. Wanneer de groep 's morgens om halfzes vertrekt, staat hen een goed gevuld programma te wachten. Nadat de bus rond half negen halt heeft gehouden, bereiken ze rond tien uur Parijs. Onmiddellijk wordt gestart met een bezoek aan Montmartre. Tijdens de middag zijn ze even vrij om te lunchen. De meest merkwaardige bezienswaardigheden staan op het programma. Als de bus omstreeks acht uur terug huiswaarts vertrekt zijn ze allen een ervaring rijker. Een dag om nooit te vergeten. Omdat Parijs zoveel te bieden heeft werd sinds het schooljaar 2003-2004 deze eendagsreis een tweedaagse. De leerlingen zullen er niet om rouwen.
5e jaren: vormingsdagen
6e jaren: eindejaarsreizen
7e jaren:
Cultuurprojecten
Normandiëreis