Inhoud blog
  • correctiesleutel van twee toetsen
  • Toetsen
  • Toetsenoverzichten
  • Leerstofoverzicht + correctiesleutel (in PDF)
  • Grieks
    Zoeken in blog

    Blogsite 1LC + 1LD 2010-2011

    08-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verbetersleutels
    Verbetersleutels van mansio secunda - hoofdstuk 6-7-8  - notities.

    Bijlagen:
    Correctiesleutel hoofdstuk 6-7-8.doc (61 KB)   
    Correctiesleutel mansio secunda.doc (499.5 KB)   
    Notities 2de trimester.docx (18.4 KB)   

    08-03-2011 om 19:46 geschreven door Mevrouw Carels  


    04-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.hic - iste - ille
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wie kan de gaten invullen...?

    (Geef gewoon een lijst met nummers + oplossing)

    'Haec' en 'hoc' worden soms zelfstandig gebruikt (dit wil zeggen dat er geen .............(1).............. staat met dezelfde naamval, geslacht en getal). Als dit het geval is, kunnen we vlot vertalen met ‘...............(2)..................’.

     

    De genitief bij aanwijzende voornaamwoorden eindigt op -......(3)....... of - ....(4).... . De datief bij de aanwijzende voornaamwoorden eindigt op - ......(5).....

     

    Als een aanwijzend voornaamwoord bijvoeglijk is, dan heeft het altijd als functie ..............(6).................

    ............(7)........... wil zeggen ‘die/dat daar bij jou’ en ..................(8)............. wil zeggen ‘die/dat daar bij hem/haar’.

    ...............(9).............. drukt een positief gevoel uit (bijv. bewondering) en .................(10)............ drukt een negatief gevoel uit (bijv. ‘gemene’).

     

    hic          11           hoc        hi          12          13

    hunc      14           hoc        hos       has         15

    16           16           16       horum   harum    horum

    17           17           17        his       his          his

    hoc        hac         hoc        his       his           his

    (verlengstreepje op ablatief enk.)

    04-03-2011 om 18:47 geschreven door Mevrouw Carels  


    02-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leerstofoverzicht
    In bijlage vinden jullie het leerstofoverzicht van vorig jaar. Wellicht zal het hetzelfde zijn.

    Bijlagen:
    Leerstof tweede trimester LATIJN Carmen.doc (38.5 KB)   

    02-03-2011 om 18:45 geschreven door Mevrouw Carels  


    26-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitdaging
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Uitdaging: wedstrijd tussen 1Lc en 1Ld

    Op het einde van volgende week (dus de eerste zondag van de krokusvakantie) ga ik kijken wie er allemaal gereageerd heeft op dit bericht.
    De klas die het meest personen heeft (die gereageerd hebben op dit bericht), wint!
    Je mag (per persoon) maximaal één keer reageren op dit bericht.
    Speel het spel eerlijk. (Maar je mag natuurlijk via Facebook of sms bijvoorbeeld je klasgenoten aanmoedigen.)

    Opgelet: tijdens de les Latijn zal ik hier niet over spreken, dus het hangt volledig af van jullie.

    Spannend! Eens kijken welke klas van deze site eigenlijk gebruik maakt, want Suzanne heeft gelijk: als ik hier zoveel tijd in steek en niemand kijkt... dan is het eigenlijk de moeite niet hé.

    26-02-2011 om 17:47 geschreven door Mevrouw Carels  


    24-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.verwarrende woorden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ken jij de woordbetekenis?

    placere - patere
    confidere -constare - comprehendere

    Ken je nog zo'n twijfelgevallen? Zo ja, plaats ze als reactie op deze site.

    Wie kan trouwens de werkwoorden opsommen van de vijfde vervoeging (= de werkwoorden die eindigen op een korte -ere en in de tweede kolom eindigen op -io)?

    24-02-2011 om 18:10 geschreven door Mevrouw Carels  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Familienaam
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op de volgende link kan je zien waar de andere mensen wonen met dezelfde familienaam + hoeveel er zijn in België met dezelfde familienaam.
    http://www.familienaam.be/


    24-02-2011 om 18:01 geschreven door Mevrouw Carels  


    22-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorzetsels
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tip: maak een lijstje met voorzetsels zodat je weet welk voorzetsel + acc. is en welk voorzetsel + abl.
    Even testen. Plaats erbij +acc. of +abl. en geef de vertaling.

    praeter
    sine
    sub
    post
    apud
    de
    inter
    in
    cum
    ante
    pro
    ob
    propter

    22-02-2011 om 16:49 geschreven door Mevrouw Carels  


    05-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BVB
    Onderstreep de bijvoeglijke bepalingen (= BVB's = bepalingen die bijvoeglijk zijn bij een substantief) en trek een pijltje naar de dominant (of: typ de dominant naast het zinnetje.) De vertaling mag je ook altijd typen.


    1. Amici tui dominae meae donum da!

    2. Servi vestri cottidie miseri sunt.

    3. Amicae meae pater numquam me invitat.


    Extra vraagjes:
    - Splits in zinsdelen! (Let op, een genitief is altijd slechts een stukje van een zinsdeel.)
    - Benoem de functies van de zinsdelen.
    - Wat is de dominant van...
           a. een onderwerp?
           b. een van-bepaling?
           c. een lijdend voorwerp?
           d. een meewerkend voorwerp?
           e. een NWDG?
           f. een datief van voor- of nadeel?
           g. een aanspreking?
           h. een bijg.adj.?
    - Plaats bij de oefening hierboven (in verband met de dominant) de naamval die je verwacht bij deze functies.

    05-02-2011 om 09:51 geschreven door Mevrouw Carels  


    01-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oefeningen op de datief
    Beste leerlingen van 1LC, jullie kunnen hier de oefeningen op de datief corrigeren.

    Leerlingen van 1LD, wij gaan die oefeningen donderdag samen maken in de klas.

    TIP voor iedereen: studeer goed de uitgangen zodat je ze rats vanbuiten kunt...



    7.1 Oefeningen bij de datief (HB p.100-101)

    B  

    1.Aan de beste mannen

    2.Aan onze meester

    3.Aan de bekende volkeren

    4.Aan het ongelukkige meisje

    5.Aan de grote jongen

    6.Aan de mooie slavin

    7.Aan de jongens en de meisjes

    8.Voor het onbekende bericht

     

    E

    1.Marcus geeft mooie geschenken aan zijn vriendin.

    2.Waarom antwoord je niets aan Centiem?

    3.Maak de maaltijd klaar voor onze vrienden!

    4.Jouw hulp is voor mij niet noodzakelijk.

    5.Het is niet meer aangenaam voor jullie.

    6.Wat vertelt hij aan Lucia?

    7.Het is heel goed voor jullie, heel slecht voor ons.

    8.We zijn aan jou de grootste dank verschuldigd.

     

    F

    1.Onze families, van onze familie, aan onze familie

    2.Onze zussen (sorores = nom./acc.vr.mv.)

    3.Vele vrouwen

    4.Dwaze slavinnen, van een dwaze slavin, aan een dwaze slavin

     

    Woorden uit de tweede klasse kunnen voor duidelijkheid in de naamval zorgen!

     

    G

    1.Nom.

    2.Dat.

    3.Nom.

    4.Gen.

    5.Nom.

    6.Gen.

    7.Dat.

    8.Gen.

    9.Dat.

    10.            Dat.


    H

    1.Nom.vr.mv.  = mijn vriendinnen

    Gen.vr.enk.  = van mijn vriendin

    Dat. Vr.enk.  = aan mijn vriendin

    2.Dat.m.mv.  = aan jouw vijanden

    3.Acc.vr.enk.  = een gelukkige echtgenote

    4.Nom.m.mv.  = aangename mannen

    Gen.m.enk. = van een aangename man

    5.Nom.vr.mv.  = mijn zussen

    6.Nom./acc.o.mv. = andere geheimen

    7.Gen.vr.mv.  = van jouw zorgen

    8.Nom./acc.o.enk.  = het derde hoofdstuk

    9.Acc.m.enk. = de geschikte plaats

    10.           Nom./acc.o.mv. = andere bezittingen

    11.           Dat.m.mv.= aan onze kinderen (libris = aan boeken)

    12.           Nom./acc.o.mv. = enorme tempels


    I

    1.Acc.m.mv. = gelukkige jongens/kinderen

    2.Gen.o.enk. = van de Romeinse markt of van het Romeinse Forum

    3.Dat.o.enk. = voor het beste plan/voor de beste raad

    4.Nom.m.mv. = mijn ogen

    Gen.m.enk. = van mijn oog

    5.Nom./acc.o.enk. = een veilige stad

    6.Acc.m./vr.enk. = mij en jou

    7.Nom.vr.mv. = de slechtste meesteressen

    Gen.vr.enk. = van de slechtste meesteres

    Dat.vr.enk. = aan de slechtste meesteres

    8.Nom.m.mv. = onze volkeren

    Gen.m.enk. = van ons volk

    9.Nom.vr.mv. = de bekende vrouwen

    Gen.vr.enk. = van de bekende vrouw

    Dat.vr.enk. = aan de bekende vrouw

    10.            Gen.m.mv. = de overige kinderen

    11.            Acc.m.mv. = alle boeken

    12.           Acc.vr.mv. = mooie eilanden



    01-02-2011 om 19:43 geschreven door Mevrouw Carels  


    21-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Correctie oef. op de genitief en vocatief

    6.1 Oefeningen bij de genitief

     

     

    B

     

    1.   de zorgen van de meesteres

    2.   de groep van vrienden

    3.   de woorden van de slaaf

    4.   de muren van de steden

    5.   de namen van de mannen

    6.   de zoon van Centiem

    7.   de reden/oorzaak van de gevaren

    8.   de vreugde van de jongen/kind

    9.   de tempels van de markt

    10.                    de reden van de vreugde

    11.                    de steden van het eiland

    12.                    het plan/de raad van mijn dochters

     

     

    C

     

    1.   de vriendinnen, van de vriendin

    2.   de talen, van de taal

    3.   de dochters, van de dochter

    4.   de families, van de familie

    5.   de meesteressen, van de meesteres

    6.   de overwinningen, van de overwinning

    7.   de wegen, van de weg

    8.   de redenen, van de reden

     


    D

     

    1.   de getallen, van het getal / de groepen, van de groep

    2.   de mannen, van de man

    3.   van het plan

    4.   de velden, van het veld

    5.   van de vreugde

    6.   de open velden, van het open veld

    7.   de rivieren, van de rivier

    8.   van het zilver

    9.   de vijanden, van de vijand

    10.                    van het voorbeeld

    11.                    de boeken, van het boek

    12.                    van het begin

     

    E

     


    1.   gen.m.mv.

    2.   acc.m.enk.

    3.   nom./acc.o.enk.

    4.   acc.m.enk.

    5.   nom.m.mv., gen.m.enk.

    6.   nom./acc.o.mv.

    7.   nom.vr.mv., gen.vr.enk.

    8.   acc.vr.enk.

    9.   gen.o.enk 

    10.                    acc.m.mv.

    11.                    gen.m.mv.

    12.                    acc.m.enk.

    13.                    gen.vr.mv.

    14.                    nom./acc.o.enk.

    15.                    nom.m.mv., gen.m.enk.

    16.                    nom.vr.mv., gen.vr.enk.


     

     


    6.2 Oefeningen bij de vocatief

     

    a.    mater, cives, Tiberi, filia mea, frater mi, Petra,

    Corneli, carae amicae, amici mei, Centesime

     

    b.   servi, rex, Aurelia, filii mei, fili mi, dominae, Brute

     

     

    6.4 Een tweede reeks oefeningen bij de genitief

     

    B

     

    1.   de slaaf van jouw familie

    2.   naar de wijngaard van Marcus

    3.   de vele goudstukken van Lucia

    4.   de naam van het kleine eiland

    5.   het leven van vele slaven

    6.   de vader van jouw vriend

    7.   de muren van de oude stad

    8.   de oude muren van de stad

    9.   de strenge woorden van de meesteres

    10.                    de woorden van de strenge meesters

    11.                    het harde leven van de slavinnen

    12.                    de vele wegen van de stad

     


    Latijnse zinnetjes voor in de klas:

     

                                                                           LK = leerkracht

    LK: Surgite omnes. = Sta allemaal recht.

    LK: Avete omnes. = Hallo iedereen.

    Leerling: Ave magistra/magister. = Hallo Mevr./Meneer.

    LK: Considite. = Ga zitten.

    Leerling: Peto verbum. = Ik heb een vraag.

                                            (Ik vraag het woord.)

    LK: Tibi do. = Ik geef het (woord) aan jou.

    LK: Tacete. = Zwijg.

    LK: Salvete.= Daaag!

     

     

     

    C

     

    1.   naar de dochter van de meesteres

    2.   de dochter van mijn meesteres

    3.   de vriendin van mijn dochter

    4.   bij de meester van de slaven

    5.   alle zonen van Centiem

    6.   behalve de vrouw/echtgenote van Centiem

    7.   de poort van de hoge tempel

    8.   de hoge poort van de tempel

    <

    21-01-2011 om 11:48 geschreven door Mevrouw Carels  


    19-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Begrijpend lezen
    Beste leerlingen

    Wie de vorige begrijpend lezen oefening nog eens wil hermaken: je vindt hier de lege versie in de bijlage.
    Je vindt er ook de correctiesleutel.
    Indien vragen, stel ze gerust!

    Vriendelijke groeten
    Mevrouw Carels

    Bijlagen:
    Marcus mag dan toch trouwen... - begrijpend lezen - correctie.doc (44.5 KB)   
    Marcus mag dan toch trouwen.pdf (109.3 KB)   

    19-01-2011 om 18:42 geschreven door Mevrouw Carels  


    23-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proficiat!
    Proficiat met jullie goede punten!

    Jullie hebben allemaal heel goed gewerkt, dus ik hoop dat jullie van de vakantie genieten en als je je verveelt... probeer dan eens een cartoon te tekenen voor Latijn ;-).

    23-12-2010 om 20:10 geschreven door Mevrouw Carels  


    08-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Start!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De examens gaan bijna van start en ik wil jullie veel succes wensen!
    Als jullie nog vragen hebben, kunnen jullie die hier stellen.

    Nog één tip:
    initium initi- o. = begin
    (dat is het enige woordje dat na 284 komt en toch in het examen staat).

    08-12-2010 om 16:54 geschreven door Mevrouw Carels  


    04-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verbetersleutel mansio prima
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Voor de leerlingen die zo flink zijn extra oefeningen te maken. Zie bijlage voor de verbetersleutel!

    Bijlagen:
    MANSIO PRIMA correctiesleutel.docx (21.7 KB)   
    MANSIO PRIMA correctiesleutel.docx (21.7 KB)   
    MANSIO PRIMA correctiesleutel.pdf (408.4 KB)   
    MANSIO PRIMA correctiesleutel.pdf (408.4 KB)   

    04-12-2010 om 12:20 geschreven door Mevrouw Carels  


    29-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Centiem vindt een oplossing
    Zie bijlage voor de correctiesleutel van de begrijpend lezen oefening.

    Bijlagen:
    Begrijpend lezen - Centiem vindt een oplossing.docx (13.1 KB)   
    Centiem vindt een ....doc (28.5 KB)   

    29-11-2010 om 00:00 geschreven door Mevrouw Carels  


    26-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goede herhalingsoef. voor verantwoording

    5.6 Oef. bij het gebruik van de nom. en de acc. (1ste klasse) HB p.72

    3 FUNCTIES BIJ DE NOM. EN DE ACC.

    Nominatief: NWDG, ond., bijg.adj.

    Accusatief: LV, BWB met vz., bijg.adj.

     

    A.

    1.     Lucius is een slaaf.                                    Nom.: NWDG bij Lucius (ond.) en

    est (KWW)

    2.     Gedurende vele uren wachten we.     Acc.: Bijg.adj. bij dominant horas

    3.     Onze meester is streng.                          Nom.: NWDG bij dominus noster

    (ond.) en est (KWW)

    4.     Hij/Ze verwacht Linus voor de poort.            Acc.: LV bij exspectat

    5.     We zien daar vele kinderen.                 Acc.: LV bij videmus

    6.     Jullie zijn vrolijke kinderen.                   Nom.: NWDG bij estis (KWW +

    ond.)

    7.     Ik ga naar de meester.                            Acc.: BWB van richting met vz. ad

    bij eo

    8.     De wijngaard is buiten de muren.       Nom.: ond. bij est

    9.     Alle slaven behalve Linus zijn aanwezig. Acc.: BWB met vz. praeter bij

    adsunt

    10.                       De muren zijn hoog.                                Nom.: NWDG bij muri (ond.) en

    sunt (KWW)

    11.                       We blijven intussen bij onze grootvader.  Acc.: bijg.adj. bij dominant

    avum

    12.                       Ze vrezen de kinderen/jongens niet.  Acc.: LV bij timent

    26-11-2010 om 08:59 geschreven door Mevrouw Carels  


    24-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tips
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Via de reacties bij dit deeltje kan je elkaar tips geven om te studeren!
    Succes!

    24-11-2010 om 22:24 geschreven door Mevrouw Carels  


    23-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tekening
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Leg de tekening uit en geef de correcte term.
    Zie bijlage voor de correctiesleutel van het huiswerk van 1LC.

    Bijlagen:
    Correctiesleutel huistaak 1LC.docx (12 KB)   

    23-11-2010 om 19:25 geschreven door Mevrouw Carels  




    Archief per week
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Laatste commentaren
  • bedaaaaankt!!! (julieee 1LC)
        op correctiesleutel van twee toetsen
  • VAKANTIE!!! (Baudre)
        op hic - iste - ille
  • Voor Marie-Lou (Thieutje)
        op correctiesleutel van twee toetsen
  • Griekse cultuur (Marie-Lou)
        op correctiesleutel van twee toetsen
  • vraagjes marie-lou (suzy)
        op correctiesleutel van twee toetsen

  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs