Onder een stralende lentezon fietsten we vandaag onze 'sponsorfietstocht'. Via het Bels Lijntje reden we naar Weelde, waar we 's middags onze boterhammetjes in onze tuin opaten. Dan naar Ravels en langs het Kanaalpad terug naar de Tramstraat. Een dikke pluim voor alle sportievelingen en alvast een dank-je-wel in naam van al die mensen in Afrika.
Een hele tijd geleden kregen de leerlingen een schrijfopdracht. Dit maakte Melisa ervan:
Wetenschappers ontdekten dat er in de minst koude maanden (dus in de zomer) vloeibaar water kan zijn op Mars. Er is methaangas, wat wil zeggen dat er leven kàn zijn. Dat methaangas wordt gemaakt door bacteriën.
Mars heeft ongeveer dezelfde grootte als de helft van de aarde. Je zal er wel 55 000 000 km voor moeten afleggen, als je van de Aarde tot Mars wilt reizen. En het is maar liefst 227 940 000 km van Mars tot de zon. Mars doet er 687 dagen over om rond de zon te draaien, en 24,5 uur om een rondje rond zichzelf te draaien. Er is 0% zuurstof, 95%kooldioxide en 5% andere gassen. De uiterste temperaturen zijn -150°C en 20°C.
Eer reis naar Mars is voorlopig nog onmogelijk. Er zijn heel lage temperaturen en er is geen zuurstof. Er is dus geen leven (alleen een paar bacteriën). We hebben daar ook geen bescherming tegen zonnestralen, maar misschien kunnen ze een grote koepel over Mars maken en er zuurstof in pompen. Bovendien zijn er geen andere mensen daar, dus heb je geen vrienden. Je hebt ook geen voeding maar je kan aarde, potten, pitten, water en een warmtelamp meenemen, en zo kan je zaaien. Zoals ik al heb geschreven is het erg ver van de aarde. Er is geen raket die dit aankan, maar Amerika, Europa en China werken eraan.
Wat ik vind van reizen naar Mars of wonen op die planeet? Hmmm, even denken... Nou, het zou denk ik spannend zijn als je met je hele familie in de raket stapt en dan door de lucht vliegt. Ik zou het wel erg koud hebben maar daar heb ik al iets op gevonden: je kan gewoon een warmtelamp meenemen. Ik zou niet echt willen vertrekken, maar misschien wachten andere mensen er al jaren op!
Nou Melisa, ik blijf ook liever met m'n voeten hier op aarde!
Het is stilaan een vaste gewoonte geworden op onze school: percussie tijdens de vasten met 'Shampoo' (al is dat enkel de naam die leerlingen van onze school hem toe-eigenen). Vandaag mochten de 5B-ers hun energie kwijt op olievaten. Aan enthousiasme ontbrak het zeker niet, hoe kan het ook anders met zo'n inspirerend lesgever?
Vandaag draaiden de hersenen van de leerlingen van 5B op volle toeren. Twaalf kinderen namen deel aan de wiskunde-olympiade. Makkelijk was het zeker niet. Benieuwd naar de uitslag... Iedereen kreeg alvast een flexibele geo-driehoek, altijd handig.
Vandaag kregen we een bijzondere (leuke) godsdienstles van juf Kristien. Zij geeft les aan studenten die binnenkort ook meester of juf zullen worden. Haar studenten keken over onze schouders mee naar hoe ze het verhaal van de 12-jarige Jezus in de tempel vertelde, maar vooral ook uitbeeldde met écht woestijnzand uit het land van Jezus en allerlei figuurtjes. Het verhaal kwam zo echt tot leven, het was een hele fijne les, met veel betrokkenheid van iedereen en ook veel diepgang.
Gisteren vierden we carnaval op school. Eerst dansten we erop los op de speelplaats. Daarna deden we spelletjes op straat, die was voor de gelegenheid verkeersvrij. De leerlingen van het zesde leerjaar hadden deze spelletjesronde supertof uitgewerkt en begeleidden de opdrachten. Na de speeltijd konden we smullen van lekkere pannenkoeken. Dan volbrachten we de 3 'carnavalsopdrachten' verder in de klas. Na de middag volgde een stoet te voet, daarna nog één per fiets. Het was een fijne dag!
Vandaag wandelden we naar de Warandestraat, we bezochten het weefatelier van Rita Dierckx. Zo konden we zien hoe stof gemaakt wordt uit losse draden. Een werk waar nogal wat materiaal en kennis voor vereist is, maar vooral een grote portie geduld. Rita geeft weeflessen, maar ook brei-en haaklessen. Iedereen die wou, mocht een stukje weven. Bedankt Rita, je gaf mee kleur en inhoud aan ons thema 'kleding'.
Deze week lazen we een instructieve tekst over schaken tijdens de les studerend lezen. We leerden hoe we het bord correct moeten plaatsen en waar de verschillende schaakstukken staan. Natuurlijk wilde iedereen ook wel eens écht schaken. Vanochtend was het dan zover. Seb, de papa van Abebe, en specialist in spelletjes allerlei, gaf eerst een korte uitleg over de spelregels met behulp van een PowerPoint. Daarna konden de leerlingen schaken, Seb beantwoordde de vele vragen en was scheidsrechter bij discussie. Een supertoffe ochtend, dàt was het. Duizendmaal dank Seb, voor je hulp maar ook voor dat mooie schaakspel dat we er als cadeau bovenop kregen!
Gisteren begonnen we aan een nieuw thema van WO: kleding. Vandaag trokken de leerlingen met een schrijfmap en een opdrachtenblad naar de winkelstraat. Welke kleurtjes zijn het komende seizoen in de mode? Welke etalages spreken de leerlingen aan? Waarom koos jouw geïnterviewde verkoper voor die job? Welke verschillen merk je tussen al de 'stoffen'? Op donderdag bespreken we verder in de klas...
... en komen dat vol trots laten zien aan hun meters en peters. Knap gedaan, lieve petekinderen! Een mooie bloem, een dikke duim, een stralende zon, dàt tekenden jullie peters en meters erbij!
Vandaag sloten we ons project 'kunst' af door actief op zoek te gaan naar alles wat met dit onderwerp te maken heeft. Een winkel met muziekinstrumenten, een bijzondere gevel, het cultuurhuis De Warande, heel wat beeldhouwwerken, ... allemaal dingen die we nu bewust opmerkten, terwijl we dit voordien soms nauwelijks zagen. Gids Mies gaf telkens een interessante uitleg. Enkele wist-je-datjes:
Wist-je-dat :
- het monument aan het station 'De reiziger' heet en verwijst naar de reizigers die, gepakt met rugzak, de trein vlakbij nemen?
- het gemaakt is uit hezelfde materiaal als de spoorrails?
- aan de zeshoek het beeld 'Adam en Eva ' staat, die zo in elkaar verstrengeld zijn dat je maar moeilijk hun gezichten kan onderscheiden?
- de kinderen van 5B vinden dat die naakte figuren beter een broek en trui zouden aandoen?
- de kunstenaars zich vaak lieten inspireren door de Romeinen en de Grieken?
- er sommige monumenten zo belangrijk zijn dat ze 'cultureel erfgoed' worden, maar dat dat niet hetzelfde is als 'kunst'?
- de 'waterput' zo'n voorbeeld is hiervan?
- de Najade in de gracht rond het Kasteeltje de beschermster van het water is - volgens de Griekse mythologie?
- de Warande DE plaats is waar vanalles te beleven valt rond ons thema KUNST?
- de kinderen zélf nog mogen aanvullen met foto's en uitleg, wanneer ze de komende weken nog iets bijzonders zien in onze stad?
Elke dinsdag krijgen we gratis fruit op school. Op woensdag is het fruitdag en nemen we fruit van thuis mee. Fruit is gezond, ook alle andere dagen van de week!
Het duurde heel wat vooraleer het lukte om de filmpjes op het internet te gooien, maar hier zijn ze dan: de links naar de filmpjes die jullie maakten. Bedankt voor jullie geduld!