Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist. Hierbij ontvang je iedere week een citaat in je mailbox!
Zoeken in blog
Het zesde zintuig
Alles over het mystieke
09-08-2018
Vijf mantraâs voor meditatie om zeker eens uit te proberen
Er bestaan vijf mantras die mensen al duizenden jaren gebruiken. Dit zijn ze:
1) OM. Dit is de meest universele mantra. Eigenlijk zegt men dat deze mantra het geluid van het universum vertegenwoordigt. Het is het geluid van het begin, het fundamentele geluid, het geluid dat alle andere geluiden bevat.
2) OM AH HUM. Wanneer we deze mantra uitspreken, reinigen we de ruimte waar we onze meditatie zullen doen. Bovendien helpt het geluid van deze mantra om onze concentratie te verbeteren.
3)OM TARE TUTTARE. Deze mantra helpt om onze innerlijke kracht te focussen. We gebruiken het om innerlijke obstakels te verwijderen. Het moedigt ook moed en vertrouwen aan.
4)OM NAMAH SHIVAYA. Deze mantra is afkomstig van de hindoes. We spreken het uit voor welzijn en gelukkig zijn.
5)OM MANI PADME HUM. Dit is één van de krachtigste mantras. Het roept essentiële wijsheid en verbinding met het universum aan.
Het belangrijkste aspect van deze mantras is hun geluid. Boeddhisten dringen erop aan dat we niet te veel nadenken over wat ze betekenen. De essentie van dit alles zit hem in de klanken en de effecten die ze op ons bewustzijn hebben.
het tegenover gestelde van 'Leegte' zijn de conditioneringen. Normaal' gesproken leven wij op basis van gewoontepatronen, structuren, regels, aangeleerd gedrag en de-regels-van-de-samenleving. Dit wordt binnen de tantra als geconditioneerd gedrag gezien: sillã. Deze sillã hanteren wij omdat we het idee hebben zodoende binnen de lijntjes te tekenen, het zo goed te doen, ofwel op de manier in balans te zijn. Dit is onjuist. Balans is een individueel gegeven en dat is niet te omschrijven met een collectieve regel. Een bepaalde situatie kan mij in balans brengen en jou uit balans, toch heeft geen van ons beide gelijk als we zeggen: "deze situatie is goed c.q. slecht voor je". Als iets goed voor je is dan kan je dat opmerken omdat de prana veelvuldig aanwezig is én goed stroomt. Als iets niet goed voor je is zal een andere energie (boosheid, verdriet, angst) veelvuldig aanwezig zijn én goed stromen. Als we boos zijn dan merken we dat op, ons gehele lichaam reageert op deze boosheid (ademhaling, hartslag, adrenaline, gedachten, attitude, etc...). Boosheid is een gemakkelijk herkenbare energiestroming in ons lichaam net als verdriet of angst. Prana is ook een energiestroming in ons lichaam en ook deze kunnen we opmerken; we voelen geluk, gelijkmoedig, compassie en mededogen, we zitten dus "lekker in ons vel". Het is niet zo heel moeilijk onszelf boos te maken, maar hoe zorg je ervoor dat je in prana komt, tantra is een methode die hier helemaal op gericht is. Tantra begint als de prana veelvuldig aanwezig is én goed stroomt.
Het thema leegte (sûnyatâ) is de basis voor de opkomst van tantra zowel in het hindoeïsme als in het boeddhisme en de benaming voor de belangrijkste groep geschriften, de Tantra's, binnen het vajrayaìta-boeddhime (Tibetaans-boeddhisme, tantristisch boeddhisme, diamanten voertuig).
De meditatie technieken beschreven binnen de Tantra's kenmerkt zich door de aanwezigheid van een vaste drie-éénheid:
de persoon die mediteert
de wegen die de mediterende volgt
de gevolgen die de vrucht vormen van de meditatiepraktijk.
Deze drie zijn kenmerkend voor de manieren waarop tantra tot uitdrukking komt. In de woorden van de Boeddha wordt de leegte omschreven als volgt:
afhankelijk van de olie en van de lont brandt het licht van de lamp.
het brandt niet door het ene, of door het andere alleen. of door iets uit zichzelf.
de verschijnselen (om ons heen) bestaan op dezelfde wijze evenmin uit zichzelf.
alle dingen zijn niet-bestaand, en zijn waanvoorstellingen.
Nibbanna (nirvanna) is de enige waarheid. (Pali-canin: Majjhima-nikãya III 140).
Uiteindelijk bestaat alles uit leegte, is er alleen leegte. Een persoon of individu is inherent ook leeg, alleen door het geloof in een identiteit ontstaat er vorm in de leegte welk niet reëel maar gemaakt is. Dit is het begin van de dualiteit, die dus ook niet reëel maar gemaakt is:
leegte versus vorm
zelf versus niet-zelf
samsãra versus nirvãna
onwetendheid versus wijsheid
De werkelijkheid is niet te vergelijken als een leeg vast, want ook het vat zelf bestaat uit leegte. De dingen zijn leeg want ze zijn van elkander afhankelijk (pratïtya-samutpãda). Leegte is de bestaansvoorwaarde voor alle zijn en tegelijk voor de vergankelijkheid daarvan; leegte maakt ook de bevrijding uit samsára mogelijk. Leegte begrijpen door wijsheid is verwezenlijking van de verlossing. De Indiase wijsgeer Nàgârjuna (2e eeuw na Chr.) formuleerde dit als volgt:
De conventionele waarheid (samvríti-satya) wordt door de doorsnee mens beschouwd als zijnde werkelijkheid. In wezen existeert zij niet, maar is alleen door het afhankelijk ontstaan naar voren getreden.
De hoogste waarheid (paraìnartha-satya) is onuitsprekelijk en alleen intuïtief te ervaren. Daartoe behorende technieken zijn onder andere yoga en meditatie en de tantra heeft gespecialiseerd in deze intuïtieve technieken. De meer scholarische boeddhistische stromingen, zoals de Theravada, verklaren 'leegte' door uit te leggen wat het niet is. De tantra kiest een meer positievere benadering door uit te leggen wat het wel is, en dit ook te laten ervaren middels intuïtief zelfonderzoek.
"Het is de taak van elke beoefenaar om in balans te komen
"en in balans te blijven.
Dit antwoord heeft hij gedurende zijn leven meerdere keren gegeven en vormt de kern van de boeddhistische tantristische visie. Daarnaast onderwees hij een scholastieke boeddhistische visie. De scholastieke boeddhistische visie heeft een hele duidelijke structuur waar middels onthoudingen de beoefenaar zichzelf behoedde van bepaalde omstandigheden die hem in onbalans zou kunnen brengen. Zo mocht een monnik geen vrouwen ontmoeten en geen werk of bezit hebben. Door zich te houden aan de regels ontstond er een kunstmatig veld van rust en balans waarin grote groepen beoefenaars konden gedijen in hun tantra-Yoga. De tantristische visie richtte zich niet op regels en structuur, maar op de energie. Rust en balans komt namelijk voort uit de prana-energie en deze is voelbaar. Als je je volledig richt op het ervaren van deze energie heb je geen enkele regel of structuur nodig. Elke handeling voortkomend uit prana is namelijk een handeling voortkomend uit balans en zal nooit lijden kunnen veroorzaken.
Gautama de Boeddha wist dat de beste manier om iets te leren het eigen ondervinden is. Tijdens het eigen ondervinden worden hindernissen en valkuilen ervaren en deze maken deel uit van het leerproces namelijk; als iets je hindert wil je dat deze stopt. Deze leermethode wordt cinta-mayã pañña genoemd; 'wijsheid door ervaring verkregen'. Pas als de beoefenaar vanuit eigen ondervinden geen vooruitgang boekt krijgt hij specifiek onderricht van zijn leraar; suttã-mayã pañña; 'wijsheid ontvangend verkregen'. Tantra is dus een manier van leven waarbij er een focus is op de balans om te zorgen dat deze balans continu aanwezig is. Voorts is het belangrijk om je te vertrouwen op deze balans zodat je je steeds minder hoeft te vertrouwen op structuur en conditioneringen.
Een mantra is
een gedicht, woord, uitspraak of
een lettergreep die het midden houdt tussen een spreuk
met magisch effect en een gebed.
In
sommige gevallen wordt hij herhaald en is hij bedoeld als een continue
recitatie (chant). Voor de herkomst van het woord mantrazijn er verschillende verklaringen. Volgens velen
is het een combinatie van de Sanskriet woorden manasah (geest) en tra (bevrijding
door beheersing van die geest). Zoals reeds boven verklaard is een mantra een
reeks woorden, die samen een gedicht vormen. Deze mantras worden veelal
gezongen tijdens meditaties, offerplechtigheden of trouwceremonies door de
Pandits, Brahamanas en soortgelijke heiligen.
In
vroegere tijden zoals het saty-yuga (de gouden tijd), duizenden jaren geleden
konden brahmanen de mantras op zon perfecte manier uitspreken, dat er direct
een effect waarneembaar was. Mocht één van hen een mantra fout ten gehore
brengen, dan waren er overpriesters, die de fouten ter plekke corrigeerden.
Maar dat wil niet zeggen dat mantras oude begrippen zijn, die enkel effect
hebben op de vroegere personen uit het verleden. Dagelijks groeit het aantal
personen, dat zich naar één of andere vereniging wendt om daar over yoga te
horen. Want het chanten van mantras is een belangrijk onderdeel van
yogabeoefening.
Door
mantras te chanten zoals AUM TAT SAT of OM NAMO BHAGAVATE VASUDEVAYA of HARE KRSNA HARE KRSNA KRSNA KRSNA HARE HARE,HARE RAMA HARE RAMA RAMA RAMA HARE HARE zou de
ziel gereinigd worden van alle stoffelijke besmettingen.
Hoewel
het woord mantra uit het Sanskriet komt, worden in feite in alle
religies vele, telkens verschillende, mantras gebruikt voor verschillende
doelen. Bijvoorbeeld om een status van trance of om geestelijke
zuivering te bereiken, voor het verkrijgen van siddhis (mystieke
vermogens) of om de genade de van God (kŗpa) te verwerven.
In
het hindoeïsme wordt Aum of Om (uitspraak: ōm) algemeen als de
basismantra beschouwd. Het woord Om heeft echter een veel diepgaandere
betekenis. Het is niet alleen de betekenis van het woord dat hierbij van belang
is. Men gelooft dat de trilling van deze klank een verheffende werking op de
trilling van het lichaam heeft, waardoor een hoger bewustzijn bereikt wordt.
Vandaar ook dat vaak belang gehecht wordt aan de juiste uitspraak. Volgens
sommige theorieën geeft deze klank ook een opstijgende lijn langs
de chakras weer.
Een
andere belangrijke mantra is de aloude gayatri mantra uit
de Rig Veda (10:16:3)
Aum
Bhuh Bhuvah
Svah
Tat Savitur
Varenyam
Bhargo
Devasya Dheemahi
Dhiyo Yo nah
Prachodayat
Er
zijn verschillende vertalingen van deze mantra in omloop, aangezien elk woord
diverse betekenissen heeft:
·
Om:
een mystieke klank, de klank der klanken. Uit deze klank is het hele universum
ontstaan.
·
Bhur:
De fysieke wereld die de vitale spirituele energie belichaamt, ofwel pran.
·
Bhuvah:
De mentale wereld en vernietiger van al het lijden.
·
Swah:
De hemel en de spirituele wereld die geluk belichaamt.
·
Tat:
Verwijzing naar Parmatma (de Superziel)
·
Savitur:
De heldere Zon of de Schepper en Onderhouder van de Wereld.