Vorige week hadden we een week vrieskou. Dan werd er ook veel gestrooid. Waarom? Voor de verkeersveiligheid natuurlijk! Niemand wil gladde wegen. Wat helpt dit tegen gladde wegen? Zout zorgt ervoor dat het ijs smelt: het smeltpunt van het ijs verlaagt als er zout wordt aan toegevoegd (dit is één van de redenen dat de zee minder snel bevriest). Eigenlijk wordt er een thermische shock gecreëerd. Doordat het ijs smelt, wordt er warmte onttrokken aan het wegdek. Een snel proces, en dat veroorzaakt die thermische shock.
Een ander probleem is ook dat het zout niet enkel op de weg terecht komt, maar ook in het milieu, dit wordt verzilting genoemd. Daarop heeft het verschillende effecten. Veel planten kunnen niet tegen een zoute omgeving. Daardoor is er een behoorlijke kans dat de planten in de berm afsterven. In de ecologie (evolutie) is het een algemene wet dat de best aangepaste soorten overleven ('survival of the fittest'). Als er op een plaats niets groeit, gaan planten komen die best aangepast zijn aan die situatie. Hier zullen dat zoutminnende planten zijn, planten die normaal enkel aan de kust, en in de duinen voorkomen.
Hoe groot is dit effect nu? Eigenlijk is dat vrij beperkt. Hier zijn er niet zo'n lange vorstperiodes. Het meeste water van wegen komt in de riolering terecht. Dat wordt gefilterd, en het zout wordt er ook uit gefilterd. Een groter probleem is het als er een beek naast ligt. Dan komt het smeltwater, met het zout, wel in het milieu terecht. Uit onderzoek bleek dat dat nog beperkt was. Normen werden nooit overschreden.