Inhoud blog
  • Het groene nieuws stopt
  • Nieuwe blauwe zak
  • Elektriciteit op basis van waterstof
  • Strooizout en milieu
  • Meer soorten op Antarctica dan gedacht
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Het groene nieuws
    milieu in het nieuws
    06-12-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Langste klimaatactie ooit
    Deze week is in Brussel de langste klimaatactie ooit georganiseerd door Greenpeace en Klimaatcoalitie. Deze verenigen milieuverenigingen, vakbonden, jeugdverenigingen en armoedeverenigingen in België. 60 betogers hebben 60 uur  actie gevoerd. De actie vond op verschillende locaties plaats: eerst het Elysette in Namen (dat is het gebouw van de Waalse regering), dan naar de kabinetten van de Brusselse en Vlaamse minister-presidenten, en dan naar de Wetstraat. Zo lang protesteren is niet menselijk, dus wisselden ze elkaar af. Het was om verschillende redenen symbolisch. De eerste symbolische keuze is het moment. Ze zijn maandag 30 november gestart. Dat is exact 5 jaar na de klimaattop van Parijs. Een tweede symbool is het getal 60: tijdens de klimaattop in Parijs is afgesproken dat de broeikasuitstoot  met 60% zou dalen tegen 2030.  Dit is zeer belangrijk om te halen: zonder een stevige reductie zal het koraal (wat zeer waardevol is) doen afsterven. Men spreekt altijd van effecten ver weg, maar er zijn heel duidelijke gevolgen dichtbij: als het klimaat te veel opwarmt, zullen de polen smelten (oei, weer iets ver weg),maar dat heeft effect op de zeespiegel: die zal stijgen en Brugge ligt dan weer aan de zee, zoals het in de Middeleeuwen was.  

    Er is een heel duidelijke boodschap: we hebben een ecologische en sociaal rechtvaardige transitie nodig in België.
    De actie is een duidelijk signaal dat het niet 1 regering is, maar alle regeringen, iedereen moet zorgen dat we de klimaatverandering stoppen. Dat zijn de bedrijven, innoveren, maar ook de burgers kunnen meehelpen. Minder vlees eten, kiezen voor duurzaam vervoer, isoleren,... De maatregelen zijn gekend. Niet denken dat België een klein land is, dat wijzelf niets kunnen doen, dat het toch maar een druppel op een hete plaat is. Iedereen kan, hoe klein ook, iets zijn steentje bijdragen. We zien dat ook nu in de corona-crisis: als iedereen een inspanning doet, gaat de curve naar beneden. Bij de corona-crisis de curve van het aantal besmettingen, bij de klimaatcrisis de curve van de CO2-uitstoot.

    06-12-2020 om 11:38 geschreven door Jan  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-12-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom
    Even mezelf en deze blog voorstellen. Ik ben Jan en heb altijd al veel interesse gehad in milieu, en ik heb dan ook milieumanagement gestudeerd. In het nieuws verschijnt zeer veel over milieu. Vaak heb ik daar wel iets over gezien in de opleiding, daardoor heb ik meer achtergrond, en kan ik het misschien uit een ander perspectief bekijken. Het lijkt me leuk om via een blog mijn mening te kunnen geven op deze zaken. Ik zal me baseren op artikels op het internet. Uiteraard zet ik ook altijd een link naar het artikel waarover ik mijn mening geef.


    05-12-2020 om 12:00 geschreven door Jan  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 19/04-25/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    nieuwsmedia
    www.bloggen.be/nieuwsm

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs