Na
het theoretisch gedeelte kwam ook de praktijk aan bod. De lln . hadden hun
keuze gemaakt uit allerlei materialen: werken met ecolineverf, acrylverf,
waterverf, klei, iton steen of hout.
Op
vrijdag 8 november kwam Sint-Maarten langs op school.
De kleuters en leerlingen hadden gedurende weken
oude, meestal te loor gegane Sint liederen geoefend. Door middel van het Talentenkoor
werden ze aan de Sint en Piet voorgesteld
Zoals
elk jaar doen we mee aan het technologietoernooi. De lln. van het 6de
leerjaar krijgen een welomschreven (meestal niet zo eenvoudig) opdracht en
moeten die dan proberen technisch te verwezenlijken met eigen, eenvoudig
constructiemateriaal.
Dit
jaar moesten ze waren naar een hoger niveau proberen te brengen.
Verschillende
mogelijkheden werden uitgedacht: door middel van luchtdruk, de schroef van
Archimedes, de zuigpomp, ..tenslotte werd gekozen voor de emmerketting.
Er
werd hiervan eveneens een power-point gemaakt.
Op
14 november mochten ze deze dan in Kortrijk gaan demonstreren; We werden 3de
op 10 scholen.
Anders dan anders:
Coöperatieve leerstrategieën is een voorbeeld hiervan.
Ondereen roterende vorm van groepswerk worden
Bijbelverhalen, liederen van Willem Vermandere, de verkenning van de
geloofsgemeenschap van Taizé verwerkt.
Het thema was dieren. meer bepaald Help we zijn bedreigd.De leerlingen beluisterden dierengedichten en leren dieren herkennen in
de vreemde taal.Ook carnaval des
animaux van Camille Saint-Saëns (1886) kwam aan bod in de luisteroefeningen. Per
groep moest men ook een dier uit de les met eigen talenten voorstellen.
Heel wat Bijbelse figuren, zoals Mozes, Jozef en David worden opnieuw
levensecht in onze lessen godsdienst wanneer hun verhaal in toneel gebracht
wordt (aangekleed met de kledij vanuit onze verkleedzolder). Daar kunnen onze
leerlingen hun talenten bot laten vieren.