Soms vraag ik me af wat men nu eigenlijk van verkopers verwacht: resultaten of aanwezigheid. Het verbaast me steeds meer hoeveel compromissen verkoopsleiders en managers sluiten om mensen die onder standaard presteren, in dienst te houden. Is dat dan het doel van verkopen: zorgen dat je mensen no matter what in dienst moet houden omdat hen ontslaan te veel kost? Zijn er dan zo weinig echt professionele verkopers? Hoe kan je als verkoopsleider mensen helpen verkopen als je niet gelooft als dat er nog steeds geld in overvloed is? Hoe kan je zelf mensen coachen als je niet eens een coach kan betalen? Wat heb je aan verkopers die niet flexibel zijn in een zo snel veranderende samenleving als die van ons?
Leer de nieuwe spelregels van de verkoop kennen, en wel zo snel mogelijk!
Hier volgen enkele tips: Verkoopsinlichtingen zijn toegevoegde waarde: je kan online een massa informatie over prospects vinden. En NIET altijd heb je daar een abonnement voor nodig op een online businessplatform. Individuele doelen doen mensen groeien. Mensen zonder doelen (ook verkopers) zijn ronddwalende algemeenheden. Je kan met wat werk een belangrijke specificiteit van deze persoon maken. De enige twee vragen zijn: maak je er de tijd voor? heb je er het budget voor? Koude prospectie is dood. Leve het warme telefoongesprek! Maak je script op maat van de klant. Gebruik je inlichtingen om zo een uniek script te genereren dat je voor je prospect individualiseert.
Volgende keer geef ik meer uitleg bij Verkoopsinlichtingen en ga ik enkele bronnen van informatie kritisch bekijken vanuit het perspectief van de verkoopsleider.