Welkom Ik ben Hanne Vereecke, derdejaarsstudente lager onderwijs aan de KHBO.
Als keuzemodule koos ik voor muzische vorming. Binnen deze module moesten we onder andere een blog aanmaken, een voorstelling (musical) voorbereiden,...
Als je iets meer wil te weten komen, kijk dan even rond op mijn blog of laat iets na in mijn gastenboek.
Vele groetjes Hanne Vereecke
keuzemodule muzische vorming
26-02-2010
vrijdag 26 februari 2010
Deze morgen stonden we om 10 uur alweer paraat. Samen met ons groepje bereidden we ons voor op ons bezoek aan onze stageschool De boomhut in Sint-Andries. (link naar de website: zie onderaan)
We maakten een korte powerpoint om ons muzisch project op een leuke manier te kunnen voorstellen. (zie bijlage) Ik belde naar de directeur om een afspraak te maken met het volledige team. Hij vertelde me dat we welkom zijn om 4 uur. Dit leek hem een erg geschikt moment omdat ze dan normaal gezien teamoverleg hebben. Zo kunnen we onmiddellijk alle leerkrachten aanspreken en hen warm maken voor ons project.
Deze middag om 13u30 kregen we nog les van Stefan Dewitte. Hij toonde ons allerlei sites, allerlei filmpjes, ... om te gebruiken tijdens muzische activiteiten. Er zaten erg leuke dingen tussen waarbij kinderen bv. zelf een muziekstukje kunnen maken, hun muzisch geheugen kunnen testen, ... Neem gerust zelf een kijkje op deze sites. Je vindt ze in bijlage onderaan.
Eenmaal onze les werd beëindigd, vertrokken we met z'n allen naar 'De boomhut'. Daar werden we verwelkomd door de directeur. We mochten ons installeren in het teamlokaal waar de leerkrachten allemaal zaten te wachten. We stelden ons project voor, stelden vragen en gingen de lokalen bezichtigen. Daaruit konden we besluiten dat we qua locatie zeker niet mogen klagen. We hebben een grote zaal ter beschikking (met vloerverwarming :p ) en ook de andere ruimtes zullen we zeker kunnen benutten.
Ziezo, onze week zit erop. En nu snel mijn trein halen richting Kortrijk.
Om 9 uur werd er afgesproken met de groep. Iedereen vertelde zijn ideeën om te gebruiken in z'n workshop. Hier en daar werden er nog tips of andere ideeën aangebracht, waardoor iedereen aan de slag kon. Alles werd vlot uitgetypt en normaal gezien weet iedereen nu wat hem/haar te doen staat op de muzische dagen.
's Middags werden we verwacht in een les drama gegeven door Koen Crul. Daarvoor werd gevraagd om zwarte kledij aan te trekken. We gingen namelijk werken rond 'FLUO-THEATER'. Eerst en vooral werd het lokaal een beetje aangekleed. De ramen werden verduisterd door er zwarte doeken voor te hangen en de constructie werd gemaakt (met ijzeren staven). Ook rond de constructie moesten er zwarte doeken komen, zodat het leek op een 'black box'.
Daarna kwamen enkele voorbeelden aan bod, zodat we daarna zelf aan de slag konden. We knipten een figuurtje uit, uit fluopapier en kleefden aan de ommezijde een zwart rietje. Daarmee mochten we even experimenteren in de 'black box'. Aan de hand van een klein verzonnen verhaaltje door onze expert Koen Crul zetten we in 'no time' een toneeltje op poten.
Maar dit was een beetje te simpel. Nu kwam het grotere werk. Je had de keuze tussen 2 verschillende soorten toneeltjes: ofwel maakte je met eenvoudige fluo-figuren een toneeltje (gelijkaardig aan de eerste opdracht), ofwel gebruikte je de poppen die aanwezig waren en maakte je daar een toneeltje mee. Brian, Ruth en ik vormden een groepje en vervulden de eerste opdracht. Met enkele geometrische figuren en een auto maakten we een verhaaltje. Dit oefenden we even in en we zochten er ook bijpassende muziek bij (nl. het liedje dat hoort bij het computerspelletje 'Mario') Nadat iedereen de beurt kreeg om even te oefenen, stelden we onze verhaaltjes/toneeltjes ook even voor aan elkaar.
ons groepje
groepje van Steffi, Joke en Emmie
Ik vond het een zeer leuk thema om rond te werken en spitste dan ook mijn oren wanneer ik hoorde dat er ook koffers voor handen zijn rond fluo-theater. Zo kwamen we ook onmiddellijk op enkele ideeën om te gebruiken tijdens onze muzische dagen. Tijdens het atelier binnen het domein drama zal er gewerkt worden met fluo-theater. We zullen proberen zo'n koffer te bemachtigen om zo alle materiaal beschikbaar te hebben. Ook zullen we een bepaald soort 'speeltuig' gebruiken voor onze constructie met de wasmachine, nl. quadro. Dit zijn plastic buizen die je zodanig in elkaar moet steken dat kinderen erop kunnen spelen.
Ik leerde ook heel veel bij tijdens deze les, zoals bijvoorbeeld deze 3 belangrijke puntjes: 1. Je moet met je figuren altijd naar de blacklightlamp toe werken. 2. Je moet zorgen dat je nooit met je zwarte kledij voor de figuren terecht komt, want dan is dit niet meer zichtbaar. 3. Je mag niet te snel bewegen omdat de bewegingen anders niet duidelijk overkomen.
Ziezo, na een leuke les en onze blog verder aangevuld te hebben, trekken we terug naar huis.
's Morgens werkte ik alleen. Mijn blog aanvullen, aanpassen en foto's toevoegen was een heel groot werk voor mij. Maar ik moet zeggen dat ik tevreden ben van het resultaat. Ik ben heel slecht met computers, maar op deze korte tijd heb ik al heel veel bijgeleerd. :)
Vandaag kregen we ook de affiche te zien die we zullen uithangen in onze stageschool. Zo proberen we de nieuwsgierigheid bij de leerlingen op te wekken. Deze affiche is afgeleid van het oorspronkelijke verhaal 'Achter de glazen deur'. De kaft van het boek werd gebruikt als achtergrond en aangepast. (zie 2 foto's) Alexander legde zich ook toe op het maken van een 'promofilmpje' voor onze musical. (te zien op mijn blog: zie onderaan)
Wat stond er vandaag ook nog op het programm? Wel, we fixeerden ons op de voorstelling zelf. We speelden de scènes elk afzonderlijk en gaven commentaar waar nodig. Zo wist iedereen wat hem/haar te doen stond. Daarna speelden we de volledige musical, met de muziek en de dans, waardoor we merkten dat we zeker aan ons half uurtje optreden geraken. (foto's zie onderaan)
We spraken ook nog af dat we morgen ons zullen bezig houden met de workshops en de ateliers. Onze taak voor vanavond bestaat er dus in om ideeën te verzamelen voor ieder zijn workshop. Morgen kunnen we dan eens alles samen leggen en beslissen wat we zullen gebruiken in de workshops.
We begonnen met een les beeldopvoeding waarin we verder werkten aan onze kijkkast. Ik had niet zoveel materiaal meegebracht van thuis omdat je het altijd maar moet meesleuren van thuis naar Brugge en omgekeerd.Zowieso maak ik mijn kijkkast thuis en nu besliste ik dus om mij bezig te houden met het maken van de bakjes.Ik had een sjabloon uitgetekend in het klein en dit kon ik dus heel goed gebruiken. De juiste afmetingen stonden erbij dus moest ik dit gewoon vergroten op hard tekenpapier. Daarna knipte ik nog alles uit en dan zat de les er weeral op.
's Middags begon ik met het uittypen van de vragen die we zeker moeten stellen aan de directeur van onze stageschool. (Deze kan je ook vinden in de bijlage) Daarna update ik ook nog het draaiboek. Hier en daar moesten er wat aanpassingen worden aangebracht, maar nu is het in orde zodat we er volop mee kunnen beginnen werken. (Draaiboek is ook te vinden in blijlage)
Ook maakten we met de groep nog een dansje voor op één van onze liedjes tijdens de voorstelling. Uiteindelijk oefenden we onze 2 dansjes in. (waarschijnlijk te vinden als link) Daarna begonnen we aan de musical zelf. De eerste twee scènes werden al eens gespeeld, maar na zoveel uren bezig te zijn geweest met muzische activiteiten, was de motivatie nog ver te zoeken en beslisten we er morgen met volle moed aan verder te werken.
Deze morgen spraken we af om met de groep nog enkele dingen vast te leggen. Alexander hield zich deze vakantie bezig met een nieuwe tekst te vinden op een bestaand liedje dat we gaan gebruiken tijdens onze voorstelling. Het was dus de bedoeling dat wij deze tekst inzongen.
Ik leerde deze liedjes snel vanbuiten, luisterde enkele keren naar de originele versies en ging er dan tegenaan. Ik vond dit behoorlijk stressvol maar volgens onze professionele geluidsman Alexander verliep dit redelijk vlot.
Achteraf werden alle stukjes die werden ingezongen zodanig gemonteerd dat het uiteindelijk net zo is dat wij de tekst inzingen op het bestaande liedje. (te bekijken en te beluisteren: zie bijlage)
Ik vond het resultaat alleszins erg goed.
s Middags kregen we nog een anderhalf uurtje les van Stefan Dewitte. Dit was omtrent de activiteiten die nog moeten worden gegeven in de tijd die ons rest tijdens onze 2-daagse stage. In samenspraak met de andere groepsleden, stelden we een dagplanning op.
Deze kan je hier vinden:
Dagindeling tijdens het muzisch project 2010
ØMaandag8/15 maart 2010
Van
Tot
activiteit
8.30
10.20
* aankomst op school
* alle voorbereidingen voor de voorstelling
10.20
10.35
speeltijd
10.40
11.30
musicalvoorstelling
11.30
12.00
eerste workshop
12.00
13.20
middagpauze
13.25
13.55
tweede workshop
14.00
14.30
derde workshop
14.35
15.00
vierde workshop
15.00
15.20
speeltijd
15.25
15.45
* evaluatie
* keuze volgende dag maken en indienen
ØDinsdag 9/16 maart 2010
Van
Tot
activiteit
8.30
8.40
* aankomst op school
* verzamelen van de leerlingen in de grote zaal
8.40
9.00
* indeling van de ateliergroepen
* verzamelen per atelier
9.00
10.20
werken in het atelier
10.20
10.35
speeltijd
10.40
12.00
werken in het atelier
12.00
13.20
middagpauze
13.25
14.10.
* afwerken in het atelier
* uitstalling/ klaarzetten voor het toonmoment
14.15
14.30
toonmoment eerste atelier
14.30
14.45
toonmoment tweede atelier
14.45
15.00
toonmoment derde atelier
15.00
15.20
speeltijd
15.25
15.35
toonmoment vierde atelier
15.35
15.45
*evaluatie
*afsluiting
*bedanking
Ook beslisten we hoe we te werk zullen gaan tijdens deze twee dagen. We besloten om de eerste dag workshops aan te bieden.Op het eind van de dag moeten ze dan een keuze maken tussen1 van deze 4 workshops. De volgende dag werken ze dan de hele tijd binnen dit domein van muzische vorming d.m.v. ateliers. De keuze en verdeling van de domeinen van muzische vond ook plaats tijdens deze les en zit als volgt in elkaar:
·Dans (en bewegingsopvoeding) = Steffi
·Beeldopvoeding = Emmie
·Muziek = Joke
·Drama = Alexander
Er blijft dan nog 1 taakje over en dit is weggelegd voor mij. Ik zal overal een oogje in het zeil houden en hier en daar overnemen of bijspringen. Ook wanneer er materiaal tekort is of er een probleempje plaatsvindt, zal ik er voor de anderen zijn.
Voila, ik vind dat we vandaag erg goed hebben doorgewerkt, veel hebben vastgelegd en ik ben dan ook enorm blij met het resultaat van vandaag.
Zondag is normaal rustdag, maar bij mij blijkbaar niet vandaag. Het werd een erg vruchtbare dag, want de puzzel viel eindelijk in elkaar.
Ik brainstormde nog even verder i.v.m. mijn kijkkast en de (goede) ideeën bleven maar komen. Zodat ik zeker niets zou vergeten, nam ik er onmiddellijk pen en papier bij en noteerde ik alles. Ook alle afmetingen berekende ik en deze kan je terug vinden op mijn fotos.
Wat wordt het?
Mijn kijkkast: Toen ik een rechthoekige kijkkast tekende met raampjes in, deed mij dit direct denken aan een vliegtuig. De raampjes zitten keurig naast elkaar en dit is in mijn tekening ook het geval. Het vliegtuig vliegt van het ene deel van het land naar het andere deel en komt dus heel veel objecten tegen. Het idee is om mijn kijkkast zelf ofwel te beplakken (collagetechniek) met wolken of wereldkaarten ofwel om er wolken op te schilderen. Deze kast zal uit twee delen bestaan en wanneer je de twee delen tegen elkaar zet, is het een gesloten balk.
Omdat er ook nog iets moet te zien zijn in de kijkkast, werk ik met bakjes die ik zal bevestigen aan de raampjes. Deze maak ik uit hard papier (bristol tekenpapier). In de bakjes zullen zich elementen bevinden. Alleen ben ik er nog niet helemaal uit: ofwel kenmerkende elementen uit een land, willekeurig gekozen uit een werelddeel, ofwel elementen die zich op planeten kunnen bevinden.
Maar ja, ik vind het niet erg dat ik nog even twijfel over hetgeen ik in de bakjes zal tentoonstellen. Het belangrijkste op dit moment is dat ik eraan kan beginnen. De kijkkast op zich zal al een groot werk op zich zijn. Dus LETS GET STARTED! (de foto's zullen er later opkomen. Sorry voor het wachten)
Voor onze musicalvoorstelling moest ook nog wat worden voorbereid. Ik nam het schriftelijke deel voor mijn rekening en ging verder aan de slag met het draaiboek.
En voor ik het wist, was de laatste dag van de vakantie al terug in zicht
(De foto's van mijn ideeën komen later nog op mijn blog terecht)
Rond een uur of negen begon ik mijn dag met muzische activiteiten. Om het kort en bondig te zeggen wat ik vandaag deed: het draaiboek werd verder aangepast en mijn blog verder aangevuld.
Voila, zo dat was het voor vandaag. Een korte maar krachtige samenvatting van mijn dag.
Rond 10u was de groep compleet en konden we van start gaan.
Het eerste waar we ons op toelegden, was de muziek. We gingen op zoek naar allerlei deuntjes op "youtube" om inspiratie op te doen. Er kwam bij de meesten van ons melodietjes naar boven en uiteindelijk kozen we ervoor om het liedje " dancing bears" uit de film "Anastasia" te gebruiken maar met aangepaste tekst. Alexander en Joke zullen zich verder bezig houden met het schrijven van een liedjestekst. We zaten al een grote stap verder doordat we de muziek voor de volledige eerste scene hadden vastgelegd. Op naar het volgende.
Ook de muziek voor de laatste scene werd gekozen. Dit werd de soundtrack van de beginreeks van pokemon. Ook hierbij opteren we voor een andere songtekst. Opnieuw zullen Alexander en Joke hiervoor zorgen.
De kostuums werden ook uitgetekend door Emmie. De maten werden genomen en de afmetingen genoteerd. Het is de bedoeling dat we de kostuums zelf gaan maken ( vooral door Emmie en Steffi, in de krokusvakantie ) en indien nodig kleuren. (Onderaan zie je al enkele schetsen)
Uiteindelijk werden de scenes in het draaiboek overlopen en aangepast indien nodig door mezelf. Hier is opnieuw nog wat werk aan maar dat is voor een van de volgende dagen.
's Middags sprak ik nog af met Ruth en Brian. Samen gingen we op zoek naar een artikel over cultuureducatie binnen de basisschool. Op de site cultuurplein.nl vonden we ééntje maar ook op de site van Klasse stonden er interessante artikels.
Rond een uur of 6 rondden we af en gingen we allen huiswaarts.
Joke= het kleine meisje Floor Emmie = de jeansbroek Alexander = de zwarte das
Vandaag, een nieuwe dag voor de boeg. Ik startte met goede moed.
We spraken vandaag niet af met de groep, maar we verdeelden de taken en namen elk onze taken mee naar huis. Mijn taak bestond erin om een draaiboek te maken van onze musical.
Na enkele uren te spenderen begon het draaiboek vorm te krijgen. De grote lijnen werden uitgeschreven en ik ben op goeie weg maar het is nog lang niet af.
De komende dagen weet ik dus zeker wat te doen. Morgen staat er ook opnieuw een afspraak gepland om samen te komen met onze groep. Daarbij zullen we overleggen over de muziek, de scènes uit het draaiboek en de kostuums.
Deze morgen stonden we al vroeg paraat. Om 8u30 begon onze eerste les beeldopvoeding. Het is de bedoeling dat we een kijkkast maken.Kristien Vanhaelewyn stelde ons enkele exemplaren voor in allerlei geuren en kleuren, a.d.h.v. een powerpoint.
Door deze aandachtig te bekijken, begonnen de ideeën te komen. Maar vooraleer we deze mochten op papier zetten of verder uitwerken, moesten we eerst nog voldoen aan een andere opdracht.
Als vooropdracht moesten we kleine voorwerpen meebrengen, samen met een schaar, lijm, breekmes, ... De bedoeling was dat we, met ons groepje waarmee we rond eenzelfde bouwsteen werkten, namelijk 'ruimte', een eigen kunstwerk creëerden. We mochten onze voorwerpen op allerlei manieren gebruiken. Nadat we onze ideeën samenbrachten, hadden we door dat het kunstwerk vooral ruimte moest weergeven. Daarom zorgden we ervoor dat er niet té veel verschillende materialen werden gebruikt, dat niet alle ruimte werd gebruikt en dat we werkten met herhaling
(De foto met alle cirkels op, werd het kunstwerk van de groep die werkt rond 'ruimte'. De andere groep werkt rond de bouwsteen 'lijn' en dit is te zien op de andere foto.)
Vandaag brachten we een bezoekje aan het S.M.A.K. in Gent. We namen de trein van 9u19 en nadat we nog een stukje te voet gingen, kwamen we op onze bestemming aan.
Toen we uiteindelijk aankwamen aan het museum t S.M.A.K., stond Kristien Vanhaelewyn ons reeds op te wachten. Ze maakte ons wat wegwijs doorheen de tentoonstellingen in het museum.
Ze gaf ons een beetje uitleg over kijkwijzers. Dit bestaat uit 3 stappen namelijk
Stap 1: (algemeen: verwoorden van (eerste) gevoelens en gedachten - Wat zie je?
- Wat voel je?
Stap 2: (beschouwen van de kunstwerken) - Hoe is het gemaakt? (beeldaspecten: licht, vorm, compositie, kleur, lijn) - Met wat is het gemaakt? (materialen en technieken)
Stap 3 (persoonlijke mening van de kunstenaar + eigen mening formuleren)
Kijkwijzers zijn hulpmiddelen om kinderen essentieel te leren kijken bij een museumbezoek.
Het is ook zeer belangrijk om, samen met de kinderen, open te staan voor alle soorten van kunst. Vorm dus niet op voorhand een oordeel van wat je te wachten staat in een musea.
Ik vind het alleszins een moeilijke opdracht om met kinderen naar een museum te trekken. Zelf ken ik niet zoveel van kunst en alles wat erbij komt kijken, dus een spontane uitleg kan ik hen niet geven.
Daarom vond ik het dus zeer interessant dat we, net op het ogenblik dat wij rondliepen in het museum, er ook een groep kinderen aanwezig was uit het buitengewoon onderwijs, dat werd begeleid door een gids.
Dit zijn enkele opdrachten die zij moesten uitvoeren tijdens de rondleiding:
1.Tekenen
Bij dit kunstwerk werd gevraagd aan de leerlingen om het werk na te maken met kleurpotlood. Ze moeten dus zeer goed kijken hoe deze lijnen elkaar kruisen enzovoort.
2.Kleuren en figuren herkennen
De leerlingen hadden een dobbelsteen mee doorheen hun rondleiding. Daarmee konden ze gooien. Ofwel kwamen ze terecht op een groene zijde ofwel op een rode zijde. Dit helpt de kinderen om te zeggen wat ze mooi vinden aan het werk (groene zijde) of wat ze juist niet mooi vinden (rode zijde).
Ook hadden ze elk een kaartje om hun nek. Daarop stond een kleur bv. geel. Daarna moest het kindje met het kleur geel een stukje weergeven bij het kunstwerk dat een gele kleur had. Zo gingen ze verder voor verschillende kleuren. Ook moesten ze nadenken welke figuren ze erin zagen. Met wat hulp van de gids lukten al deze opdrachten vrij goed.
Ik vond het zeer leuk dat ik even kon meeluisteren met deze gids, want zo kwam ik ook heel veel interessante dingen te weten. De olifanten zijn gemaakt uit knuffels en staan in 2 baden met zwart water erin. De verbintenis tussen de 2 olifanten verwijst eigenlijk naar de eierstokken van deze dieren, wat het teken is voor vruchtbaarheid.
Na even deze kinderen te hebben gevolgd, liep ik zelfstandig door de tentoonstelling van Madeln. Deze is pas vorig jaar opgericht. Ik bekeek alle kunstwerken en was onder de indruk van verschillende werken zoals het stenentapijt, waar er precies een persoon onder ligt dat nog aan het ademen is. De stenen bewegen dan ook op het ritme van de ademhaling. Ook de glazen op de grond waarin iets verstopt zit, verwijzen naar gevangen zitten, zich bevinden in een beperkte ruimte.
Op het eerste zicht had ik niet direct door waarover deze tentoonstelling ging. Ik dacht wel dat het met de dood te maken had en dat het geen positieve gedachten bij me naliet, maar verder dacht ik op dat moment niet. Ik zag dan ook geen linken tussen de verschillende werken.
Toch sprak de biljarttafel mij het meeste aan. Ik wist totaal niet wat ik er mij moest bij voorstellen. Zoals zovelen dacht ik dat het gewoon hoopjes zand waren, een soort speeltuin voor kinderen, waar ze ook met ballen zich konden uitleven. Uiteindelijk bleken het hoopje klei te zijn, waarbij de biljartballen verwezen naar de bombardementen tijdens de oorlog.
Toen ik opeens het verhaal hoorde van de bombardementen en de oorlog enzovoort bij de biljarttafel, werd mijn vermoeden toch bevestigd. De kunstenaars wilden de oorlog en alles wat daarbij komt kijken, in de verf zetten. In de eerste plaats zou je er niet echt iets negatiefs bij denken. De mooie kleuren van de biljartballen deden me niet denken aan de andere werken die een negatief gevoel bij me teweeg brengen.
Het leuke eraan, vind ik het materiaal dat gebruikt wordt. Ook vind ik het een zeer leuk en boeiend idee om van deze materialen iets te maken. De kunstenaar gebruikt ook een zeer aparte ruimte.
Wel is het jammer dat er rond dit kunstwerk niet echt veel te vinden is.
Mijn elfje hieromtrent luidt als volgt:
tafel
vol met ballen
in alle kleuren
doorheen moeilijke tijden
bombardementen
Wanneer we verder gingen, zagen we dat er overal op de muren van de zalen en gangen precies bladzijden uit een boek tevoorschijn kwamen. Kristien vertelde ons toen dat dit Gagarin was nl. een internationaal kunstenaarsmagazine. Daarin staan vele, speciaal geschreven en ongepubliceerde teksten van kunstenaars die vandaag de dag, overal ter wereld werken. De volledige GAGARIN catalogus wordt nu in het S.M.A.K. uitgehangen en tentoon gesteld voor de bezoekers.
Op het einde van onze rondleiding door Kristien Vanhaelewyn kregen we nog een kaartje met daarop een woord. Bij mij was dit woord fluotheater. Het was de bedoeling dat je dit woord ging linken aan kunstwerk, het werk dat er het beste bij paste. Doorheen onze tijd in het S.M.A.K. kwamen we een volledig verduisterde ruimte tegen en dit stelde het kunstwerk My portret voor van Tetsumi Kudo. Daarin kon je 2 strandstoelen terugvinden en hier en daar lagen er enkele voorwerpen bij. Alles wat zich in deze ruimte bevond, kon je slechts waarnemen door hun gele en oranje fluoriscerende kleur. Dit verkreeg hij door een speciale techniek toe te passen. Het was ook net alsof er een tijd geleden personen op deze stoelen lagen. Je kon hier nog enkele restjes van bespeuren (precies of ze waren gesmolten.)
Je kon er zowel de bouwsteen ruimte goed in terugvinden, alsook mijn woord dat op mijn kaartje stond, fluotheater.
Deze ruimte was trouwens overal wel opvallend. Toen we boven toekwamen in de verschillende zalen met schilderijen rond landschappen enzovoort, werd er bijna niets van deze ruimte in beslag genomen. Enkel enkele kunstwerken die tegen de muur hingen, waren aanwezig, maar voor de rest had je een zeer grote, open ruimte.
Ook deden we er een zeer leuke opdracht, die zeker ook toepasbaar is met een klas uit de basisschool. Het ging als volgt: er werden koppeltjes gevormd. Er is 1 persoon die tegenover een kunstwerk gaat zitten. De andere persoon gaat rug aan rug zitten met de 1ste persoon, zodat hij/zij het kunstwerk niet kan zien. Degene die het werk kan zien, beschrijft wat er zoal op waar te nemen is. Op basis daarvan schetst de andere persoon een kunstwerk dat hier zo goed mogelijk op gelijkt. Nadien mag degene die tekende, het werk bekijken en vergelijken met zijn versie.
Enkele foto's van het museum en van in het museum:
het stenen tapijt De biljarttafel
De glazen op de grond Een kunstwerk met allemaal lijnen (hulp: kleefband)
Deze morgen kwamen we nog even samen om vast te leggen met welk idee we verder in zee gingen. Uiteindelijk had Alexander een heel leuk verhaal uitgewerkt rond een kinderboek uit de bibliotheek van de KHBO.
Het verhaal gaat als volgt: Er was eens een speels meisje dat klaarzit om te gaan slapen, maar ze mist nog 1 iets: haar knuffelbeer. Die zit nog in de wasmachine. Jammergenoeg kan ze normaal niet slapen zonder haar beer, dus besluit ze te wachten tot de beer gewassen is. Ze gaat bij de wasmachine zitten in haar pyama en wacht. Maar plots valt ze toch in slaap. Ze komt terecht in een droom. In haar droom merkt ze dat haar beer weg is. Ze raakt in paniek en gaat hem overal zoeken. Ze gaat van de ene kant van de zaal naar de andere kant van de zaal en zoekt overal. (Ze volgt de rode draad van het verhaal: letterlijk uitgebeeld door een rood lint dat op de grond kleeft) Op deze 4 plaatsen in de zaal gebeurt er iets en komt ze kledingstukken tegen die in de wasmachine zitten. Uiteindelijk wanneer ze deze 4 plaatsen heeft gedaan, schiet ze wakker en merkt ze dat het slechts een droom was. Op dat moment is de wasmachine ook klaar met draaien en ruikt haar beer zoals nooit te voren. Nu kan ze eindelijk gaan slapen.
We bespraken ook al enkele zaken errond zoals: 1. de personages - het meisje - een zwart persoon/ persoon met vuile kleren aan waarop zwarte handdrukken worden geplaatst. - 3 personen met 1 groot kledingsstuk aan (bv. persoon met enkel een jeansbroek rond het volledige lichaam)
2. de ruimte We spelen eerst op het podium waar er (hopelijk) een kapotte wasmachine staat. Daarachter is er ook een groot stuk karton met een groot gat in (= hele grote wasmachine, zelf gemaakt) De leerlingen zitten in de midden in een grote rechthoek. Er wordt in hoeken rondom hen toneel gespeeld en de leerlingen moeten zich de hele tijd mee draaien naar het toneel.
Ziezo, dit is hetgeen we al gevonden hebben. We zijn er allemaal enthousiast over en ik ben blij dat we al zover zitten.
Vandaag zitten we opnieuw samen maar ik vond het veel leuker dan de dag voordien. Dit is omdat we ons vandaag richtten op de voorstelling die we moeten in elkaar steken. Eerst keken we nog naar een filmpje maar daarna vlogen we er onmiddellijk in.
Onze groep koos voor een musical die voorzien zal zijn van muziek, drama, dans en woord. We staken de koppen samen en brainstormden even, maar toen we merkten dat daar niks uit voort vloeide, trokken we naar de bibliotheek. Daar gingen we snuisteren in kinderboeken om misschien te kunnen vertrekken vanuit een bestaand verhaal.
We kregen inderdaad enkele ideeën. Ik som ze hier even voor u op: - werken met ballonnen (het boek: de blauwe ballon) - werken met een droom die verweven zit in de musical - rondom het publiek werken (publiek zit in de midden) - het boek 'Ik wil ergens anders wonen' over een mol die wil verhuizen - werken rond kleuren (de kleuren van de regenboog zijn gestolen) - werken rond vliegen in de ruimte
Maar ook enkele sprookjes en bestaande voorstellingen flitsten door ons hoofd, zoals: - Alice in Wonderland - Annie (aanpassen: zoon van de oprichter wordt verliefd op arm weeskind maar dit is een verboden liefde) - ...
Uiteindelijk raakten we er vandaag nog niet helemaal uit. We hadden een 4tal grote ideeën die we verder uitwerkten, maar toch was er nog niemand echt overtuigd. Daarom lieten we het even rusten en behielden we hetgeen we al hadden. Sowieso had Alexander ondertussen nog een boek gevonden waarrond we ook iets leuks konden doen (en dat ook minder cliché was). We gingen dus naar huis met onze ideeën in ons achterhoofd en Alexander ging zijn idee nog wat verder uitwerken thuis zodat we morgen er verder mee aan de slag kunnen.
Vandaag was de eerste keer dat we samenzaten voor de keuzemodule muzische vorming. We kregen uitleg i.v.m. al onze opdrachten die we moeten uitvoeren. Ook werd ons enkele data voorgelegd waarop we uitstapjes doen naar musea, om koffers te bekijken en ermee te leren werken, ... Er werden ons ook enkele filmpjes voorgelegd waarvan de meeste ook wel interessant waren. Om te eindigen, speelden we 'sixtet' met alle domeinen onder muzische.
Wat ik van deze eerste samenkomst vond: Ik werd eerst even afgeschrikt van de 6 opdrachten die we moeten uitvoeren en vooral het aantal uren dat we eraan moeten besteden. Ook vond ik het jammer dat we op voorhand niks wisten over de uitstap naar Gent dat doorgaat op vrijdag 5 februari. Ik vraag me af waarom dit niet op het lessenrooster terug te vinden was. Dit zou toch gemakkelijker zijn om zo een weekplanning te kunnen opstellen en navolgen.