Welkom Ik ben Hanne Vereecke, derdejaarsstudente lager onderwijs aan de KHBO.
Als keuzemodule koos ik voor muzische vorming. Binnen deze module moesten we onder andere een blog aanmaken, een voorstelling (musical) voorbereiden,...
Als je iets meer wil te weten komen, kijk dan even rond op mijn blog of laat iets na in mijn gastenboek.
Vele groetjes Hanne Vereecke
keuzemodule muzische vorming
08-03-2010
maandag 8 maart 2010
Deze morgen spraken we met ons groepje om 7u30 af aan de KHBO. We verzamelden al ons materiaal voor de voorstelling en voor de workshops en vertrokken te voet richting De boomhut. We kwamen aan rond 8u15en vlogen er meteen in. Al het materiaal kreeg een plaatsje, het decor werd opgesteld, de kostuums werden aangedaan en de muziek werd klaargezet.Maar we kregen al meteen te kampen met een eerste probleem nl. de muziekinstallatie speelde enkel het 1ste liedje af. Al snel werd dit opgelost, maar dan kwam het 2de probleem piepen.Opeens liet de installatie het wat weten waardoor we de muziek bijna niet meer konden horen. Enkel een leerkracht kon ons redden, maar deze persoon was les aan het geven en kon zijn klas niet zomaar achterlaten.
Dan beslisten we maar om snel eens onze voorstelling te doorlopen (zonder muziek) en nog even stil te staan bij alle moeilijkere passages.
Toen we hier bijna mee klaar waren, kregen we bezoek van Koen Crul en een beetje later ook van onze leerkracht in kwestie. Samen vonden ze een oplossing voor ons probleem waardoor we na de speeltijd onze musical goed en wel konden opvoeren.
De kinderen waren niet zo enthousiast dan ik had gedacht, maar alles verliep al bij al naar behoren.
Voor de rest van de dag boden we nog 4 workshops aan waarbij elk kind mocht deelnemen aan alle activiteiten. Elke workshop nam een half uurtje in beslag en bij het doorschuiven, werd telkens teruggekeerd naar de grote zaal.
Tijdens de workshops werd er gewerkt binnen de domeinen van muzische vorming. We kozen voor beeld, drama, dans (en beweging) en muziek.
Even kort wat er gedaan werd binnen de workshops:
·Beeld:
oEr werd een korte introductie gegeven rond alles wat in een wasmachine kan zitten.
oElk kind kreeg een stukje klei waarmee hij/zij iets mocht maken dat in hun wasmachine zat.
oEr werd ook een techniek meegedeeld om te werken met klei nl. boetseer alles uit 1 stuk klei en maak geen aparte stukken die je nadien aan elkaar probeert te kleven.
oOp het einde werd alles in de wasmachine gelegd.
·Drama
oEr werden kaarten klaargelegd in verschillende kleuren. Ook allerlei voorwerpen waren voor handen en een dobbelsteen waarbij de vlakken verschillende kleuren hadden.
oOm de beurt mocht er een leerling gooien met de dobbelsteen en dezelfde kleur van kaart kwam dan aan de beurt. Daarop stonden allerlei leuke dramatische activiteitjes. Deze gingen van duikers nadoen tot de woesh en noem maar op.
oEr werden vele verschillende oefeningetjes gedaan.
Bv. - m.b.v. magische schoenen deden de leerlingen de pasjes na, die de schoenen aflegden. - elkaars spiegelbeeld spelen - elkaar leiden doorheen de ruimte - ...
·Muziek
oEr werd geluisterd naar verschillende geluidsfragmenten.
oDaarna werd ook een liedje aangeleerd in no-nonsenstaal .
oHelemaal op het einde werd het liedje zelfs in canon gezongen.
Na de workshops kregen de kinderen de kans om hun top 3 op te stellen. Wat ze vandaag het leukste vonden, was ook het atelier dat ze kozen voor de dag erna. Na 16u maakten we samen met de groep de groepsindeling. Toen we eindelijk klaar waren met het vele werk, vertrokken we uitgeput naar huis.
Vandaag ging ik opnieuw aan het werk voor mijn kijkkast. Wat stond er op het programma? Wel, dit was mijn lijstje: - pinguïn schilderen - frietjes verder maken met klei - (reeds gemaakte) frietjes schilderen - puntzak maken - de elementen die al klaar zijn, bevestigen in de bakjes - de bakjes die helemaal afgewerkt zijn, in de kijkkast hangen
Enkele sfeerbeelden:
Dit is een beeld van hoe het er qua vorm zal uitzien. Ook zijn deze bakjes al klaar.
Het is terug weekend en dit wil zeggen 'werken geblazen!'
Vandaag werkte ik verder aan mijn kijkkast. Ik had vorig weekend al de afmetingen die je ook op mijn blog kan vinden, op de planken hout getekend. In de hoeken van de vierkanten stukken hout die eruit moesten, boorde ik gaten. Daarna toonde mijn pa hoe ik deze stukken eruit moest zagen met een 'wipzaagje'. Ik had daar al veel van gehoord maar nu leerde ik er ook effectief mee werken. Eenmaal de raampjes erin zaten, moesten de andere planken hout er nog aan bevestigd worden. Met kleine nageltjes die je bijna niet kan zien, ging ik tewerk. Ook het plexiglas kleefde ik met een lijmpistool tegen de raampjes. Als laatste moest er ook nog een plankje binnenin komen te hangen. Ook dit deed ik met kleine nageltjes en het dient om de bakjes met het materiaal erin, omhoog te houden.
Eenmaal ik binnenkwam, stond mijn vrouwtje als eerste op het programma. Nadat ik repen stof had geknipt, behandelde ik ze met powertex (textielverharder). Ik wikkelde ze rond mijn buste en houten staaf. Eenmaal ze een 'kleedje' aanhad, kwam haar band op haar hoofd aan de beurt. Nadien schilderde ik ook nog het voetje in het donkerbruin zodat alles eruit ziet als 1 geheel.
's Middags maakte ik ook de pinguïn. Ik had al een beetje inspiratie opgedaan en voorbeelden gezien op de knutstelbeurs maar toch nam ik er nog een boek bij van PINGU. Daarin staan er heel veel pinguïns. Ik pikte er ééntje uit en maakte hem na met klei. Deze moet ik nog schilderen, maar eerst moet hij volop drogen.
De frietjes zijn ook al in de maak. Ik zit al aan nummer 5. Deze maak ik ook met klei en stop deze nadien in een papieren puntzakje.
Ziezo, er is al heel wat werk dat klaar is voor mijn kijkkast :)
Om 15u werden beide groepjes verwacht om de voorstelling te spelen.Onze docenten van muzische vorming en de medestudenten kwamen kijken naar hetgeen we ervan maakten. We hoopten op positieve feedback en die kregen we ook.
Tegen een uur of 5 waren we klaar en mochten we het weekend inzetten.
Vandaag spraken we pas s middags af. Om 13u gingen we van start. We hadden allemaal ons materiaal bij om de volledige voorstelling te kunnen spelen. En dit deden we dan ook. Na een half uurtje, waarbij er ook nog enkele dingen werden verduidelijkt, waren we klaar.
enkele sfeerbeelden:
We hielden een korte pauze waarbij ik er gebruik van maakte om naar de Hubo te gaan. Ducktape en spanbandjes stonden nog op ons lijstje. Wanneer ik terug was, verstevigden we de grote wasmachine. Op hetzelfde moment kwam ook Stefan Dewitte binnen. Hij kwam even langs om onze première bij te wonen. Na onze voorstelling overliepen we hetgeen hij had opgeschreven in zijn boek.
Na 2 maal hetzelfde stuk te hebben gespeeld, hielden we ermee op voor vandaag.
Morgen spreken we wat vroeger af zodat we nog even kunnen repeteren.
Deze morgen werden we om 8.30u verwacht om opnieuw les te krijgen van Koen Crul. Vandaag ging het niet specifiek over muzische vorming, maar over kunst- en cultuureducatie. We kregen allemaal tips te horen om zowel cultuur van buiten de school naar binnen te brengen maar ook omgekeerd.Uiteindelijk werd de les afgerond met een 'leuk quiz'.
Om 10u waren we al terug vrij. Ik ging naar de bib om de brief nog wat aan te passen en nog wat te werken voor mijn ingroeistage.
Na de middagpauze hadden we afgesproken in een lokaal om onze voorstelling nog even te herhalen. Vandaag leek het al een beetje op de generale repetitie, omdat we met zoveel mogelijk materiaal speelden. Ook had iedereen zijn kostuum aan. Deze zijn te bewonderen op de foto's :)
Nadat we ook Stefan Dewitte op bezoek hadden, spraken we kort nog enkele dingen af en daarna waren we klaar voor vandaag.
Maar nog niet helemaal ... Toen ik op kot kwam, werkte ik mijn kostuum nog wat af. Ik vulde mijn sok op met krantenpapier en naaide alles nog wat dicht.
Ziezo, dit is ook afgewerkt. Alle kostuums zijn nu in orde. Tot morgen!
's Middags kregen we les van Koen Crul i.v.m. interessante bronnen over muzische vorming. Eerst gaf hij uitleg over allerlei boeken en creatieve opdrachten enzo, waarna we zelf even mochten gaan snuisteren in zijn bibliotheek. Ik vond er enkele hele leuke dingen en ging deze na de les kopiëren.
Vandaag spraken we niet meer af met de groep. Wel stelde ik nog een brief op, die wordt meegegeven aan de ouders van de leerlingen uit 'De boomhut'.
Deze morgen ging ik opnieuw op pad met mijn mama. Samen brachten we een bezoekje aan de Floralux in Menen. Daar kochten we textielverharder, letters in een soort mousse en klei.
Toen we terug thuis kwamen, begon ik onmiddellijk aan mijn kijkkast. Ik had nog enkele ideeën opgedaan in de winkel om mijn achtergronden te bekleden. Ik bekleefde 2 van de 6 bakjes met spiegel- en krijtfolie. De anderen kregen ook een kleurrijke achtergrond doordat ik ze bekleefde met prenten van water, landschap en appartementen.
(krijt- en spiegelfolie) (landschap, appartementen en water)
Ik ben er ondertussen ook uit wat ik met de twee andere bakjes ga doen. Dit is het volgende: - 5de bakje: Ik maakte een kettinkje met de letters N en Y aan. - 6de bakje: Ik zal een brug maken met halve houten wasspelden en spatels.
Ook vond ik nog de tijd om het hoofdje en de schouders van mijn vrouwtje bruin te schilderen.
's Middags legde ik het werk even naast me neer om een bezoekje te brengen aan mijn stageschool.
Deze morgen ging ik met mijn mama op pad. Om nog meer ideetjes op te doen voor mijn kijkkast, bezochten we de knutselbeurs in de Expo in Kortrijk. Daar kon je verschillende standjes bezichtigen waar er met zeer veel verschillende materialen werd gewerkt. Enkele activiteiten waren: sieraden maken, werken met vilt, op doek schilderen, wenskaarten maken, kaarsen maken, kijkkasten maken, werken met textielverharder, origami, werken met klei ... (zie foto's)
(kijkkasten: alles wat erin staat, is zeer mini gemaakt) (de Afrikaanse vrouwen: 1 ervan probeer ik na te maken en te behandelen met textielverharder) (de pinguïns: deze probeer ik na te maken met plasticine)
(de lotusbloemen: deze maakte ik ook na met hard glitterend tekenpapier)
Zoals je kan zien, was er heel veel te doen en ik kwam dan ook op hele goeie tips om te gebruiken bij mijn kast. Eerst en vooral heb ik dus beslist om rond werelddelen te werken. Ik maak een wereldreis doorheen alle wereld- delen en in elk werelddeel is er telkens 1 land dat ik zeer graag wil bezoeken. Uit dit land pik ik dan 1 leuk element dat ik weergeef in mijn bakjes.
Met deze objecten in mijn achterhoofd, ging ik aan de slag. 1. Ik maakte al 3 lotusbloemen uit klein origamipapier, die ik zal ophangen (op verschillende hoogtes) in 1 van de bakjes. 2. Ook zal ik een vrouw maken waarvan het hoofd en de buste bestaat uit gips, de romp uit een staaf hout en dan een houten voetje er onder. Daarrond bevestig ik dan allemaal repen stof zodat het lichaam gevuld wordt. Ter afwerking beschilder ik de stof met textielverharder zodat het geheel hard en stevig wordt. 3. Ook ben ik van plan om 1 of enkele pinguïns te maken met plasticine (Morgen ga ik dit kopen) 4. Frietjes in een puntzak, gemaakt uit klei en daarna beschilderen, is ook 1 van mijn werkjes. 5. ... 6. ... Je merkt dat ik nog 2 lijntjes moet aanvullen. Ik heb 6 bakjes om iets in weer te geven, maar 2 ervan weet ik nog niet wat erin zal komen.
(lotusbloemen maken en de romp van mijn vrouw aan het kleven)
Waar ik ondertussen ook al uit ben, is de buitenkant van mijn kijkkast. De houtkleur zal ik niet zichtbaar laten. Ik zal deze eerst in een lichtblauwe kleur schilderen, om er daarna met een spons witte wolken op te stempelen. Het idee om er wolken op te schilderen, schoot me te binnen toen ik alles voorstelde aan Kristien Vanhaelewyn en daarbij baseer ik me op kunstwerken van René Magritte. (zie foto's) Wat ik eventueel ook nog zal doen, is eerst een stukje van een schilderij van Magritte op mijn kijkkast kleven om daaruit de wolken verder te stempelen. Maar daar wacht ik nog even mee af.
Deze morgen stond ik op en wist ik meteen wat me te doen stond. Samen met mijn papa vertrokken we richting 'Brico Plan It' om er hout en plexiglas te kopen. Na veel soorten hout enzo te bekijken en te luisteren naar het advies van één van de verkopers, hadden we onze keuze gemaakt. We kwamen thuis met een 6-tal planken hout en 2 platen plexiglas. Voila, nu we het materiaal hebben, kunnen we binnenkort aan de slag om de kast te maken.
In afwachting van de kast, begon ik wel al aan de bakjes die erin moeten komen. Vorige week dinsdag had ik in de beeldopvoedingsles al enkele sjablonen op groot formaat getekend. Hier ging ik mee verder en daarna plooide ik alle lipjes juist over. Het enige werkje dat me dan nog restte, was alles aan elkaar kleven. Uiteindelijk heb ik 6 zo'n bakjes, dus dit werkje zit er ook alweer op.
Ook ging ik nog eens op zoek op internet naar allerlei afbeeldingen, ideeën, ... om weer te geven in mijn bakjes. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit maar mijn voorkeur leunt toch aan om elementen van werelddelen te maken. Ik brainstorm nog even verder zodat ik overtuigd geraak van mijn voorkeur.
Deze morgen stonden we om 10 uur alweer paraat. Samen met ons groepje bereidden we ons voor op ons bezoek aan onze stageschool De boomhut in Sint-Andries. (link naar de website: zie onderaan)
We maakten een korte powerpoint om ons muzisch project op een leuke manier te kunnen voorstellen. (zie bijlage) Ik belde naar de directeur om een afspraak te maken met het volledige team. Hij vertelde me dat we welkom zijn om 4 uur. Dit leek hem een erg geschikt moment omdat ze dan normaal gezien teamoverleg hebben. Zo kunnen we onmiddellijk alle leerkrachten aanspreken en hen warm maken voor ons project.
Deze middag om 13u30 kregen we nog les van Stefan Dewitte. Hij toonde ons allerlei sites, allerlei filmpjes, ... om te gebruiken tijdens muzische activiteiten. Er zaten erg leuke dingen tussen waarbij kinderen bv. zelf een muziekstukje kunnen maken, hun muzisch geheugen kunnen testen, ... Neem gerust zelf een kijkje op deze sites. Je vindt ze in bijlage onderaan.
Eenmaal onze les werd beëindigd, vertrokken we met z'n allen naar 'De boomhut'. Daar werden we verwelkomd door de directeur. We mochten ons installeren in het teamlokaal waar de leerkrachten allemaal zaten te wachten. We stelden ons project voor, stelden vragen en gingen de lokalen bezichtigen. Daaruit konden we besluiten dat we qua locatie zeker niet mogen klagen. We hebben een grote zaal ter beschikking (met vloerverwarming :p ) en ook de andere ruimtes zullen we zeker kunnen benutten.
Ziezo, onze week zit erop. En nu snel mijn trein halen richting Kortrijk.
Om 9 uur werd er afgesproken met de groep. Iedereen vertelde zijn ideeën om te gebruiken in z'n workshop. Hier en daar werden er nog tips of andere ideeën aangebracht, waardoor iedereen aan de slag kon. Alles werd vlot uitgetypt en normaal gezien weet iedereen nu wat hem/haar te doen staat op de muzische dagen.
's Middags werden we verwacht in een les drama gegeven door Koen Crul. Daarvoor werd gevraagd om zwarte kledij aan te trekken. We gingen namelijk werken rond 'FLUO-THEATER'. Eerst en vooral werd het lokaal een beetje aangekleed. De ramen werden verduisterd door er zwarte doeken voor te hangen en de constructie werd gemaakt (met ijzeren staven). Ook rond de constructie moesten er zwarte doeken komen, zodat het leek op een 'black box'.
Daarna kwamen enkele voorbeelden aan bod, zodat we daarna zelf aan de slag konden. We knipten een figuurtje uit, uit fluopapier en kleefden aan de ommezijde een zwart rietje. Daarmee mochten we even experimenteren in de 'black box'. Aan de hand van een klein verzonnen verhaaltje door onze expert Koen Crul zetten we in 'no time' een toneeltje op poten.
Maar dit was een beetje te simpel. Nu kwam het grotere werk. Je had de keuze tussen 2 verschillende soorten toneeltjes: ofwel maakte je met eenvoudige fluo-figuren een toneeltje (gelijkaardig aan de eerste opdracht), ofwel gebruikte je de poppen die aanwezig waren en maakte je daar een toneeltje mee. Brian, Ruth en ik vormden een groepje en vervulden de eerste opdracht. Met enkele geometrische figuren en een auto maakten we een verhaaltje. Dit oefenden we even in en we zochten er ook bijpassende muziek bij (nl. het liedje dat hoort bij het computerspelletje 'Mario') Nadat iedereen de beurt kreeg om even te oefenen, stelden we onze verhaaltjes/toneeltjes ook even voor aan elkaar.
ons groepje
groepje van Steffi, Joke en Emmie
Ik vond het een zeer leuk thema om rond te werken en spitste dan ook mijn oren wanneer ik hoorde dat er ook koffers voor handen zijn rond fluo-theater. Zo kwamen we ook onmiddellijk op enkele ideeën om te gebruiken tijdens onze muzische dagen. Tijdens het atelier binnen het domein drama zal er gewerkt worden met fluo-theater. We zullen proberen zo'n koffer te bemachtigen om zo alle materiaal beschikbaar te hebben. Ook zullen we een bepaald soort 'speeltuig' gebruiken voor onze constructie met de wasmachine, nl. quadro. Dit zijn plastic buizen die je zodanig in elkaar moet steken dat kinderen erop kunnen spelen.
Ik leerde ook heel veel bij tijdens deze les, zoals bijvoorbeeld deze 3 belangrijke puntjes: 1. Je moet met je figuren altijd naar de blacklightlamp toe werken. 2. Je moet zorgen dat je nooit met je zwarte kledij voor de figuren terecht komt, want dan is dit niet meer zichtbaar. 3. Je mag niet te snel bewegen omdat de bewegingen anders niet duidelijk overkomen.
Ziezo, na een leuke les en onze blog verder aangevuld te hebben, trekken we terug naar huis.
's Morgens werkte ik alleen. Mijn blog aanvullen, aanpassen en foto's toevoegen was een heel groot werk voor mij. Maar ik moet zeggen dat ik tevreden ben van het resultaat. Ik ben heel slecht met computers, maar op deze korte tijd heb ik al heel veel bijgeleerd. :)
Vandaag kregen we ook de affiche te zien die we zullen uithangen in onze stageschool. Zo proberen we de nieuwsgierigheid bij de leerlingen op te wekken. Deze affiche is afgeleid van het oorspronkelijke verhaal 'Achter de glazen deur'. De kaft van het boek werd gebruikt als achtergrond en aangepast. (zie 2 foto's) Alexander legde zich ook toe op het maken van een 'promofilmpje' voor onze musical. (te zien op mijn blog: zie onderaan)
Wat stond er vandaag ook nog op het programm? Wel, we fixeerden ons op de voorstelling zelf. We speelden de scènes elk afzonderlijk en gaven commentaar waar nodig. Zo wist iedereen wat hem/haar te doen stond. Daarna speelden we de volledige musical, met de muziek en de dans, waardoor we merkten dat we zeker aan ons half uurtje optreden geraken. (foto's zie onderaan)
We spraken ook nog af dat we morgen ons zullen bezig houden met de workshops en de ateliers. Onze taak voor vanavond bestaat er dus in om ideeën te verzamelen voor ieder zijn workshop. Morgen kunnen we dan eens alles samen leggen en beslissen wat we zullen gebruiken in de workshops.
We begonnen met een les beeldopvoeding waarin we verder werkten aan onze kijkkast. Ik had niet zoveel materiaal meegebracht van thuis omdat je het altijd maar moet meesleuren van thuis naar Brugge en omgekeerd.Zowieso maak ik mijn kijkkast thuis en nu besliste ik dus om mij bezig te houden met het maken van de bakjes.Ik had een sjabloon uitgetekend in het klein en dit kon ik dus heel goed gebruiken. De juiste afmetingen stonden erbij dus moest ik dit gewoon vergroten op hard tekenpapier. Daarna knipte ik nog alles uit en dan zat de les er weeral op.
's Middags begon ik met het uittypen van de vragen die we zeker moeten stellen aan de directeur van onze stageschool. (Deze kan je ook vinden in de bijlage) Daarna update ik ook nog het draaiboek. Hier en daar moesten er wat aanpassingen worden aangebracht, maar nu is het in orde zodat we er volop mee kunnen beginnen werken. (Draaiboek is ook te vinden in blijlage)
Ook maakten we met de groep nog een dansje voor op één van onze liedjes tijdens de voorstelling. Uiteindelijk oefenden we onze 2 dansjes in. (waarschijnlijk te vinden als link) Daarna begonnen we aan de musical zelf. De eerste twee scènes werden al eens gespeeld, maar na zoveel uren bezig te zijn geweest met muzische activiteiten, was de motivatie nog ver te zoeken en beslisten we er morgen met volle moed aan verder te werken.
Deze morgen spraken we af om met de groep nog enkele dingen vast te leggen. Alexander hield zich deze vakantie bezig met een nieuwe tekst te vinden op een bestaand liedje dat we gaan gebruiken tijdens onze voorstelling. Het was dus de bedoeling dat wij deze tekst inzongen.
Ik leerde deze liedjes snel vanbuiten, luisterde enkele keren naar de originele versies en ging er dan tegenaan. Ik vond dit behoorlijk stressvol maar volgens onze professionele geluidsman Alexander verliep dit redelijk vlot.
Achteraf werden alle stukjes die werden ingezongen zodanig gemonteerd dat het uiteindelijk net zo is dat wij de tekst inzingen op het bestaande liedje. (te bekijken en te beluisteren: zie bijlage)
Ik vond het resultaat alleszins erg goed.
s Middags kregen we nog een anderhalf uurtje les van Stefan Dewitte. Dit was omtrent de activiteiten die nog moeten worden gegeven in de tijd die ons rest tijdens onze 2-daagse stage. In samenspraak met de andere groepsleden, stelden we een dagplanning op.
Deze kan je hier vinden:
Dagindeling tijdens het muzisch project 2010
ØMaandag8/15 maart 2010
Van
Tot
activiteit
8.30
10.20
* aankomst op school
* alle voorbereidingen voor de voorstelling
10.20
10.35
speeltijd
10.40
11.30
musicalvoorstelling
11.30
12.00
eerste workshop
12.00
13.20
middagpauze
13.25
13.55
tweede workshop
14.00
14.30
derde workshop
14.35
15.00
vierde workshop
15.00
15.20
speeltijd
15.25
15.45
* evaluatie
* keuze volgende dag maken en indienen
ØDinsdag 9/16 maart 2010
Van
Tot
activiteit
8.30
8.40
* aankomst op school
* verzamelen van de leerlingen in de grote zaal
8.40
9.00
* indeling van de ateliergroepen
* verzamelen per atelier
9.00
10.20
werken in het atelier
10.20
10.35
speeltijd
10.40
12.00
werken in het atelier
12.00
13.20
middagpauze
13.25
14.10.
* afwerken in het atelier
* uitstalling/ klaarzetten voor het toonmoment
14.15
14.30
toonmoment eerste atelier
14.30
14.45
toonmoment tweede atelier
14.45
15.00
toonmoment derde atelier
15.00
15.20
speeltijd
15.25
15.35
toonmoment vierde atelier
15.35
15.45
*evaluatie
*afsluiting
*bedanking
Ook beslisten we hoe we te werk zullen gaan tijdens deze twee dagen. We besloten om de eerste dag workshops aan te bieden.Op het eind van de dag moeten ze dan een keuze maken tussen1 van deze 4 workshops. De volgende dag werken ze dan de hele tijd binnen dit domein van muzische vorming d.m.v. ateliers. De keuze en verdeling van de domeinen van muzische vond ook plaats tijdens deze les en zit als volgt in elkaar:
·Dans (en bewegingsopvoeding) = Steffi
·Beeldopvoeding = Emmie
·Muziek = Joke
·Drama = Alexander
Er blijft dan nog 1 taakje over en dit is weggelegd voor mij. Ik zal overal een oogje in het zeil houden en hier en daar overnemen of bijspringen. Ook wanneer er materiaal tekort is of er een probleempje plaatsvindt, zal ik er voor de anderen zijn.
Voila, ik vind dat we vandaag erg goed hebben doorgewerkt, veel hebben vastgelegd en ik ben dan ook enorm blij met het resultaat van vandaag.
Zondag is normaal rustdag, maar bij mij blijkbaar niet vandaag. Het werd een erg vruchtbare dag, want de puzzel viel eindelijk in elkaar.
Ik brainstormde nog even verder i.v.m. mijn kijkkast en de (goede) ideeën bleven maar komen. Zodat ik zeker niets zou vergeten, nam ik er onmiddellijk pen en papier bij en noteerde ik alles. Ook alle afmetingen berekende ik en deze kan je terug vinden op mijn fotos.
Wat wordt het?
Mijn kijkkast: Toen ik een rechthoekige kijkkast tekende met raampjes in, deed mij dit direct denken aan een vliegtuig. De raampjes zitten keurig naast elkaar en dit is in mijn tekening ook het geval. Het vliegtuig vliegt van het ene deel van het land naar het andere deel en komt dus heel veel objecten tegen. Het idee is om mijn kijkkast zelf ofwel te beplakken (collagetechniek) met wolken of wereldkaarten ofwel om er wolken op te schilderen. Deze kast zal uit twee delen bestaan en wanneer je de twee delen tegen elkaar zet, is het een gesloten balk.
Omdat er ook nog iets moet te zien zijn in de kijkkast, werk ik met bakjes die ik zal bevestigen aan de raampjes. Deze maak ik uit hard papier (bristol tekenpapier). In de bakjes zullen zich elementen bevinden. Alleen ben ik er nog niet helemaal uit: ofwel kenmerkende elementen uit een land, willekeurig gekozen uit een werelddeel, ofwel elementen die zich op planeten kunnen bevinden.
Maar ja, ik vind het niet erg dat ik nog even twijfel over hetgeen ik in de bakjes zal tentoonstellen. Het belangrijkste op dit moment is dat ik eraan kan beginnen. De kijkkast op zich zal al een groot werk op zich zijn. Dus LETS GET STARTED! (de foto's zullen er later opkomen. Sorry voor het wachten)
Voor onze musicalvoorstelling moest ook nog wat worden voorbereid. Ik nam het schriftelijke deel voor mijn rekening en ging verder aan de slag met het draaiboek.
En voor ik het wist, was de laatste dag van de vakantie al terug in zicht
(De foto's van mijn ideeën komen later nog op mijn blog terecht)
Rond een uur of negen begon ik mijn dag met muzische activiteiten. Om het kort en bondig te zeggen wat ik vandaag deed: het draaiboek werd verder aangepast en mijn blog verder aangevuld.
Voila, zo dat was het voor vandaag. Een korte maar krachtige samenvatting van mijn dag.
Rond 10u was de groep compleet en konden we van start gaan.
Het eerste waar we ons op toelegden, was de muziek. We gingen op zoek naar allerlei deuntjes op "youtube" om inspiratie op te doen. Er kwam bij de meesten van ons melodietjes naar boven en uiteindelijk kozen we ervoor om het liedje " dancing bears" uit de film "Anastasia" te gebruiken maar met aangepaste tekst. Alexander en Joke zullen zich verder bezig houden met het schrijven van een liedjestekst. We zaten al een grote stap verder doordat we de muziek voor de volledige eerste scene hadden vastgelegd. Op naar het volgende.
Ook de muziek voor de laatste scene werd gekozen. Dit werd de soundtrack van de beginreeks van pokemon. Ook hierbij opteren we voor een andere songtekst. Opnieuw zullen Alexander en Joke hiervoor zorgen.
De kostuums werden ook uitgetekend door Emmie. De maten werden genomen en de afmetingen genoteerd. Het is de bedoeling dat we de kostuums zelf gaan maken ( vooral door Emmie en Steffi, in de krokusvakantie ) en indien nodig kleuren. (Onderaan zie je al enkele schetsen)
Uiteindelijk werden de scenes in het draaiboek overlopen en aangepast indien nodig door mezelf. Hier is opnieuw nog wat werk aan maar dat is voor een van de volgende dagen.
's Middags sprak ik nog af met Ruth en Brian. Samen gingen we op zoek naar een artikel over cultuureducatie binnen de basisschool. Op de site cultuurplein.nl vonden we ééntje maar ook op de site van Klasse stonden er interessante artikels.
Rond een uur of 6 rondden we af en gingen we allen huiswaarts.
Joke= het kleine meisje Floor Emmie = de jeansbroek Alexander = de zwarte das
Vandaag, een nieuwe dag voor de boeg. Ik startte met goede moed.
We spraken vandaag niet af met de groep, maar we verdeelden de taken en namen elk onze taken mee naar huis. Mijn taak bestond erin om een draaiboek te maken van onze musical.
Na enkele uren te spenderen begon het draaiboek vorm te krijgen. De grote lijnen werden uitgeschreven en ik ben op goeie weg maar het is nog lang niet af.
De komende dagen weet ik dus zeker wat te doen. Morgen staat er ook opnieuw een afspraak gepland om samen te komen met onze groep. Daarbij zullen we overleggen over de muziek, de scènes uit het draaiboek en de kostuums.