Het zijn alle vier zoekmachines, maar toch verschillen ze van elkaar.
- Yahoo! is een zoekmachine, maar heeft ook een e-mailservice. Sinds kort is de maximale opslagruimte verhoogd naar één gigabyte, waarmee ze de concurrentiestrijd aangaan met de andere zoekmachine Google (zij hebben ook een e-mailservice g-mail)
- Google lijkt qua startpagina goed op altavista. Je kan er afbeeldingen en op het web zoeken. Google heeft altijd een thema die rond de letters van Google staan op de startpagina. Lycos lijkt mij uitgebreider, ja kan er je mails checken, een job zoeken, een domein kopen, websites maken, spelletjes spelen enz.
- Yahoo is volgens mij de meest chaotische startpagina, maar daarom niet minder goed.
--> ze bieden alle vier enorm veel informatie aan, ze bezitten enorm veel data. Daarom is het soms te veel informatie die je krijgt bij het zoeken naar één kernwoord. Beter is dan de kleinere zoekmachines die veel specifieker te werk gaan, of in een specifieke taal gespecialiseerd zijn. Hier ontbreken dikwijls wel de zoek-en analysekwaliteiten. (Zie b. hieronder!)
b. askjeeves.com, mamma.com, metacrawler.com, blogsearch.google.com,
icerocket.com, search.twitter.com, blogoloog.be
- askjeeves is een site, specifiek in het nederlands, pagina's uit Nederland, maar je hebt ook de mogelijkheid om het hele web te doorzoeken.
- Mamma.com : gespecialiseerd in video's en shops. Je kunt er heel wat interessants vinden.
- metacrawler.com : met heel veel advertenties, spreekt mij totaal niet aan. Hier kan je niet specifiek zoeken. - blogsearch.google.com : specifiek zoeken in blogs. - icerocket.com: zoekt ook naar blogs specifiek, maar je hebt ook de mogelijkheid om het web te doorzoeken, video's te zoeken enz. -search.twitter.com : Hier kun je commentaren en blogs zoeken over een bepaald onderwerp.
Conclusie: Google, Yahoo, altavista en Lycos zijn algemener, breder, ruimer en bieden oneindig veel informatie. Het zijn de grootste zoekmachines. De anderen zijn kleiner, minder bekend, en veel specifieker voor een bepaald doel. (blog, bepaalde taal) en ze zijn misschien wat minder professioneel.
Ik kom op een site terecht waar submitit een groot softwarebedrijf is. Dit komt er op het scherm: 'This URL redirects to another website or a notice, and we're not sure what to do
with it.'
4. Surf ook even naar Technorati.com. Wat kan je hier allemaal opzoeken en
doen ?
Het is een soort nieuwssite, waar je van alles kan vinden over technologie, zakenwereld, sport, politiek, levensstijl, entertainment enz. Er zijn tegelijkertijd ook blogs te vinden, waar mensen hun mening over bepaalde dingen kwijt kunnen. Er werd een top 100 gemaakt met de beste blogs.Iedereen kan zich registreren hiervoor. De site is verrijkt met filmpjes.
5. Wie van jullie is geregistreerd op een sociale website (netlog, facebook,
...) ?
Welke ? Waarom liet je je hierop registreren ? Waarvoor gebruik je deze site
vooral ?
Vroeger was ik geregistreerd op netlog, maar dat gebruik ik nu niet meer omdat dit meer iets is voor de jongere generaties. Nu is 'Facebook' in. Ik liet mij hier registreren en ik vind dit zeer handig om contacten te onderhouden. Je houdt contact met mensen die verhuist zijn, of die je gewoon niet veel meer ziet. Ook de foto's delen zijn leuk. Anders moet je na een avondje stappen altijd die foto's naar iedereen doorsturen en hier kan iedereen ze zien en opslaan. Je kan zien welke evenementen er te doen zijn, en wie er gaat en wie niet. Ook lid worden van groepen creëert een soort groepsgevoel en je bent blij dat andere mensen dit ook 'leuk' vinden (bijvoorbeeld: fan worden van de geur benzine...). Ik gebruik dit vooral om contacten te onderhouden of vlug iets af te spreken met vrienden.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!