De eerste les die ik heb bijgewoond aan de KUL was een les biochemie. De les vond plaats in een grote aula. De aula was redelijk goed gevuld. De les verliep op een rustig tempo waardoor het gemakkelijk was om te volgen. Het verbaasde me dat de studenten tussendoor veel praatten. De professor legde uit hoe enkele chemische reacties werken. Er werden soms moeilijke chemische termen gebruikt waardoor het voor ons, als middelbare scholieren zonder verdere achtergrondkennis, soms moeilijk was om het te begrijpen. De leerlingen begrepen er duidelijk meer van, de professor betrok de leerlingen regelmatig bij de leerstof en de leerlingen konden overtuigend antwoorden. Er bestond op momenten een goede interactie tussen student en professor.
Na de middagpauze volgde ik een les natuurkunde aan de KUL. De les vond plaats in een iets kleinere aula dan die van de les in de voormiddag. De les werd bijgewoond door ongeveer 50 studenten. De sfeer was helemaal anders dan die van de eerste les. De studenten hadden thuis oefeningen voorbereid die in
de les verbeterd werden aan de hand van een powerpoint-presentatie. Er werden meerkeuzevragen geprojecteerd op het bord. Aan de hand van kaartjes, waarop A, B, C of D vermeld stond, konden leerlingen antwoorden op de vragen. Vervolgens ging de professor naar de leerlingen toe en vroeg hij hen om hun antwoord te verklaren. De professor betrok de leerlingen op een originele manier bij zijn les en dat vond ik heel positief.
|