GAMES
Vechtscène uit het computerspel Prince of Persia: The Sands of Time
Moonlander computerspel, 1973
Nexuiz, een first-person shooter.
Een videospel of game is een spel dat op een computer, console of handheld gespeeld wordt. Steeds vaker zijn deze spellen ook voor andere systemen/computers zoals pda's, mobiele telefoons en draagbare spelcomputers verkrijgbaar.
Inhoud [verbergen]
1 Achtergrond
2 Productie
2.1 Nadruk
2.2 Ontwikkeling
2.3 Level design
2.4 Vereisten
3 Soorten computerspellen
4 Controverse
4.1 Geweld
4.2 Verslaving
5 Toekomst
6 Zie ook
[bewerken]Achtergrond
De term game (Engels voor "spel", niet per se videospel) is inmiddels gangbaar geworden als synoniem voor videospel. Het woord game is zelfs opgenomen in de Dikke van Dale. Mensen die videospellen spelen worden gamers genoemd, en het spelen zelf wordt aangeduid met het werkwoord gamen (genominaliseerd: gaming). Indien men de voorkeur geeft aan het spelen van enkel oude (klassieke) videospellen wordt dit aangeduid met het werkwoord retro-gaming.
Geregeld komen een aantal gamers bijeen in zogenaamde LAN-parties. Dit is een evenement waarbij meerdere gamers tezamen komen om dan een tijd lang (bijv. een weekend) enkel te gaan gamen, over een LAN-netwerk.
Ook via internet worden er veel videospellen tegelijk bespeelt door meerdere spelers. Veel hedendaagse videospellen hebben naast hun standaard singleplayer-mode de mogelijkheid voor online multiplayer-mode. Een aparte groep hier binnen zijn de MMORPG-spellen, zoals bijvoorbeeld World of Warcraft of Guild Wars. Deze spellen zijn er geheel op gemaakt om online te worden gespeeld met meerdere personen tegelijk.
[bewerken]Productie
[bewerken]Nadruk
Bij nieuwe commerciële spellen wordt de nadruk meer en meer gelegd op de visuele kant van de spelen (graphics). Hier staan vooral Microsoft (met haar Xbox 360) en Sony (met haar Playstation 3 ) bekend om. Bij andere nieuwe spellen ligt de nadruk juist op hoe het speelt (gameplay) en op de innovatie. Hier staan vooral de consoles van Nintendo (dat zich tegenwoordig steeds meer richt op innovatie met de komst van de Wii en Nintendo DS) en voorheen Sega bekend om.
[bewerken]Ontwikkeling
Games worden voor een groot deel door andere softwareontwikkelaars dan de hardware-maker gemaakt. Dit wordt 'third party development' (of, puristisch, 'derde partij-ontwikkeling') genoemd. Bekende third party developers zijn bijvoorbeeld Square-Enix, Ubisoft en Electronic Arts. De spellen van deze ontwikkelaars worden (soms) op meerdere systemen uitgegeven. 'Second-party-developers' ('tweede partij-ontwikkelaars') zijn softwarebedrijven waar een game-bedrijf een groot aandeel in heeft. Zo was Rare tot de overname van Microsoft een second-party-developer voor Nintendo. 'First party developers' ('eerste partij-ontwikkelaars') zijn ontwikkelaars van het hardwarebedrijf zelf. Zo worden de Mario-series door een first-party gemaakt (Nintendo).
Het ontwikkelen van videospellen wordt tegenwoordig gedaan door teams met mensen uit allerlei disciplines, voornamelijk grafische vormgevers en programmeurs maar bijvoorbeeld ook level designers en muzikanten.
In de beginperiode van videospellen werd een videospel vaak gemaakt door enkele personen die meerdere aspecten van het spel volledig zelf ontwikkelden. De groei aan populariteit van de videospellen heeft er voor gezorgd dat de ontwikkeling steeds professioneler wordt aangepakt. Voor commerciële videospellen was het hierdoor niet meer mogelijk om grote delen van een spel door enkele personen te laten ontwikkelen: men moest over steeds meer vaardigheden en technieken beschikken om een videospel van hoge kwaliteit te produceren. Elke afzonderlijk aspect van een videospel wordt tegenwoordig gedaan door mensen die zich daarin gespecialiseerd hebben.
[bewerken]Level design
Een leveleditor (voor Warzone 2100).
Zie Level design voor het hoofdartikel over dit onderwerp.
De virtuele wereld waarin een videospel zich afspeelt, is doorgaans onderverdeeld in kleinere gedeelten; dit worden levels genoemd. Deze levels bieden uitdagingen voor de speler, zoals vijanden of puzzels, en er kan, afhankelijk van het soort spel, ook een verhaallijn worden verteld.
Veel levels worden ontwikkeld met zogeheten leveleditors; dit zijn computerprogramma's waarmee de aspecten van een level vormgegeven kunnen worden. Een level bestaat vaak uit losse onderdelen, zoals muziek, 3D-objecten en textures, die met een leveleditor worden samengevoegd tot een geheel.
[bewerken]Vereisten
Sommige spellen hebben een zeer snelle computer nodig, en de systeemeisen worden steeds zwaarder. Een gemiddeld (nieuw) spel voor de PC kost ongeveer 45-50, voor de Wii ongeveer 50-60 en voor de Xbox 360 en de Playstation 3 ongeveer 60-70. Omdat een lineair spel gemiddeld rond de 15-20 uur gameplay (speelduur) heeft, wordt gamen gezien als een relatief dure hobby. Spellen met een online-mogelijkheid hebben echter vaak een veel langere speelduur.
Via diverse spellenwebsites kunnen online Flash-games worden gespeeld. Deze spellen zijn veelal gratis. Deze spellen worden via je browser gespeeld met de Adobe Flash-plugin. Die plugin zorgt er voor dat speciale flash bestanden kunnen worden afgespeeld. Een online spel is zo'n bestand.
De bestverkochte PC-game allertijden, is momenteel De Sims van Electronic Arts en Maxis.
Voor de Xbox 360 is dit Grand Theft Auto IV van Rockstar Games, die Halo 3 van de troon stootte in de week van 29 april.
[bewerken]Soorten computerspellen
Een tabel met computerspelgenres met enkele voorbeelden van populaire titels binnen dat genre.
Computerspelgenres en spellen
First-person shooter (FPS) Aliens versus Predator, America's Army, Call Of Duty, Counter-Strike, Doom, Duke Nukem, Far Cry Half-Life, Medal Of Honor, No One Lives Forever, Quake, Return to Castle Wolfenstein, Unreal, Wolfenstein: Enemy Territory
Third-person shooter (TPS) Tomb Raider, Splinter Cell, Grand Theft Auto, Max Payne, Mercenaries, The Godfather: The Game, James Bond
Arcade Tetris, Pong, Arkanoid, Pac-Man, Wii Sports
Minigames-verzamelingen WarioWare, Mario Party, Wii Play, Game & Watch, Sega Genesis Collection, EyeToy
Kaartspel Patience (Solitaire), Freecell, Hartenjagen (Hearts) Rikken, Spider
Bordspellen Dammen, Schaken, Mens erger je niet, Monopoly, Risk, Stratego, Domino
Puzzel Tetris, Bejeweled, Mijnenveger, Lemmings, Reversi, Actionloop, Lumines, InkBall
Role playing game (RPG) Final Fantasy, Paper Mario, Baldur's Gate, Neverwinter Nights, Dungeons & Dragons, The Elder Scrolls, Fable, Jade Empire
Massive Multiplayer Online Role Playing Game (MMORPG) Asheron's Call, Dark Age of Camelot, Everquest, FLYFF, Guild Wars, Lineage2, Navyfield, Runescape, Omerta, PlaneShift, Tibia, Ultima Online, Warhammer Online, World of Warcraft, Soldier Front, Drift City, Gunz, Gunbound, Luminary
Real-time strategy (RTS) Warcraft, Command & Conquer, Age of Empires, Act of War, Empire Earth, Dune
Turn-based strategy (TBS) Civilization, Total War, X-com, Advance Wars, Fire Emblem, The Lord of the Rings: The Third Age
Adventure Leisure Suit Larry, King's Quest, The Legend of Zelda, Atlantis, Myst, Day of the Tentacle, Monkey Island, Beyond Good & Evil, Fahrenheit
Platform Super Mario 64, Rayman, Crash Bandicoot, Super Mario Bros., Jazz Jackrabbit, Sonic the Hedgehog, Banjo Kazooie, Super Monkey Ball
Racespel Need for Speed, Colin McRae Rally, Gran Turismo, Crash Team racing
Simulatie The Sims, SimCity, RollerCoaster Tycoon, Animal Crossing, BAHN, Zoo Tycoon, Theme Park
Sport NBA Live, Madden NFL, Virtua Tennis, Top Spin, Pro Evolution Soccer, FIFA, Hattrick, Football Manager
Beat'em up Super Smash Bros., Mortal Kombat, Tekken, Soul Calibur, Street Fighter, Dead Or Alive, DragonBall Z
[bewerken]Controverse
[bewerken]Geweld
Vanuit verschillende hoeken wordt kritiek geuit op computerspellen waar (expliciet) geweld in voorkomt. Eurocommissaris Franco Fratini wilde naar aanleiding van het Playstation 2 spel Rule of Rose onderzoeken of bepaalde spellen verboden konden worden. Dit geluid werd opgepikt door de Nederlandse minister van justitie Hirsch Ballin, die eveneens zijn afschuw uitsprak over 'extreem gewelddadige' spellen. In de Verenigde Staten werd al meerdere malen een verband tussen geweld en games gesuggereerd. Zowel Hillary Clinton als advocaat Jack Thompson zijn voorstander van het verbieden van bepaalde spellen met gewelddadige inhoud. Vooral de beruchte GTA-reeks is hierom bekend. In het spel kun je onschuldige burgers (weliswaar in een virtuele wereld) doden. In Thailand is GTA IV om deze reden verboden. Vaak wordt dan ook deze populaire reeks gebruikt (vaak onterecht) als zondebok bij het zoveelste schietincident.
Vaak wordt gezegd dat de betreffende persoon gewelddadige spellen speelt en dat dit de oorzaak is van het incident. In Japan en Europa komen dit soort incidenten echter zelden voor. In de documentaire Bowling for Columbine wordt onder andere deze relatie beschreven. De relatie tussen geweld en computerspellen is voorlopig echter nog niet door wetenschappelijk onderzoek aangetoond. Veelal wordt hier een causale relatie (oorzaak en gevolg) gesuggereerd die niet zonder meer voor waar kan worden aangenomen. De gewelddadige personen hebben naast (soms) een computer met gewelddadige spellen echter vaak ook andere overeenkomsten zoals het kijken van bepaalde televisieprogramma's, het luisteren naar bepaalde muziek en, misschien wel het belangrijkste, sociale en/of psychische problemen. Het is dan ook niet helemaal duidelijk waarom computerspellen er uitgelicht worden als 'zondebok'.
[bewerken]Verslaving
Zie Gameverslaving voor het hoofdartikel over dit onderwerp.
Bepaalde genre's, met name MMORPG-computerspellen (Massively Multiplayer Online Role Playing Games), zouden een verslavende werking op de spelers kunnen hebben.
Er is nog weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan naar gameverslaving. Ook wordt gameverslaving in veel landen (nog) niet erkend als een verslaving.
[bewerken]Toekomst
Met de toenemende kracht van de moderne computer zijn de makers van videospellen verschillende nieuwe richtingen ingeslagen. De producenten zijn de hierboven genoemde genres gaan combineren (actiespellen met adventure- of puzzelelementen). Daarnaast is er online gaming (via internet spelen met, of tegen andere gebruikers). In de actiespel-variant kunnen internetgamers teams vormen die gezamenlijk tegen hun tegenstanders strijden. In de Role Playing-variant ontmoeten verschillende internetspelers elkaar in (soms enorme) virtuele werelden waar spelers elkaar kunnen bevechten, kunnen handelen met spelobjecten of ervoor kunnen kiezen om samen te werken om een bepaald speldoel te bereiken. Met name door de toename van de grafische mogelijkheden, worden ook steeds meer speelfilm-achtige elementen in de huidige generatie computerspellen verwerkt. Tegenwoordig kan men in de games zelfs bijna het fotorealisme benaderen. Hierom staat vooral het spel Far Cry 2 bekend. Hierin kan men vrij rond lopen in een groot stuk land in Afrika. Dit soort games noem je sandbox games.
01-04-2009 om 16:11
geschreven door Loïc Dillen
Archief per week
E-mail mij
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek