Wel ik wil jullie op de hoogte houden van een omheining die men aan het bouwen is in het weeshuis. De omheining is half rond het huis van de kinderen met een handicap. De reden dat ik wilde dat men deze zou bouwen is omdat de kinderen door het raam naar buiten springen. Niet dat het erg is dat de kinderen buiten spelen integendeel maar wat me het meeste zorgen baarde is dat enkele kinderen 's nachts weglopen en dit tot in de vroege uurtjes. Je vraagt je zeker af waar de opvoedsters zijn hé? wel er is 1 opvoedster die de nacht doet en ze is verantwoordelijk voor 5 tieners met een handicap. De opvoedster zegt ook wel dat dit te zwaar is en dat ze de kinderen niet alleen kan laten om achter de ander te lopen. Toestand van deze kinderen: de kinderen hebben een mentale handicap en 1 heeft zowel een fysiek als mentale handicap. Het probleem hier is dat ze het geen handicap noemen maar ze verklaren derze kinderen gek, wat me heel hard stoort. maar dit is een mentaliteit dat nog verandert moet worden we zitten namelijk nog in 1429 ;-). Spijtig dat ik niet weet hoe foto's te plaatsen op h blog, ik heb het vaak geprobeerd, helaas zonder resultaat, anders konden jullie meevolgen en zien hoe de muur eruit ziet, ik vind ze alvast prachtig. ik heb ook heel lang zitten nadenken of ik dit wel wilde omdat je de kinderen toch wat beperkt, maar dit lijkt me het beste voor de veiligheid van deze kinderen. De kinderen hebben speelruimte en groen om zich heen, dit wilde ik absoluut erbij!!! enkele ervaringen die ik nog heb kunnen doen, ik ben vaak naar de scholengeweest van de kinderen, de kinderen hier studeren ofwel in de voor middag ofwel in de namiddag ofwel van 08-12 en van 14-16u. Ja ieder leerjaar heeft zijn uren, in het begin was het heel chaotisch voor mij ! Ze vinden het ook heel absurd als ik zeg dat de kinderen van 08.30 tot 15.30 naar school gaan. ze vinden dit te lang ondanks de pauzes enz.. er zijn ook heel wat stakingen aan de gang, de leerkrachten willen opslag waardoor de kinderen hieronder lijden.
een voorbeeld van wat wij inclusie noemen. In één van de huisjes in het weeshuis is er een kind met een licht mentale handicap (veronderstel ik, aangezien er geen diagnoses genomen worden) ik wist nooit dat het kind niet naar school ging, ik zag hem wel veel maar ik heb er nooit bij stil gestaan (shame on me)! Toen ik de opvoedster hierover vroeg zei ze de kleuterjuf wilt het niet, dacht bij me zelf een kinderjuf die bepaalt of het kind al dan niet naar school mag? wel ik naar de directeur en hem gevraagd waarom het kind niet naar school gaat, hij verschoot ervan en zei dat hij niet op de hoogte was. Dus zei hij: het kind heeft recht op onderwijs en hij zal morgen naar school gaan! wel er was dus geen sprake van het kind heeft een achterstand, het kan niet volgen... Het was dus heel normaal dat het kind naar een 'normale' school zou gaan, ondanks de directeur weet dat het kind een beperking heeft. Vond het knap!!! Men kent geen aparte scholen voor kinderen met een handicap in Marokko, en schoolplicht ook niet! Je kunt al raden wat er met deze kinderen gebeurd...