• Donderdag 25 april

2012-2013
    02-05-2013
    Hello beste volgertjes,

de laatste dag in Berlijn begon met een korte wandelzoektocht in de buurt van het hostel. Onze bagage konden we in een aparte ruimte achterlaten, aangezien we 's morgens al onze kamers moesten verlaten. Na de toffe en interessante zoektocht kregen we van de leerkrachten even de tijd om ons op te frissen. Daarna namen we de S-bahn naar het befaamde Mauerpark. We moesten echter wel nog enkele kilometers stappen alvorens we aankwamen in het park. Onderweg kwamen we een sympathieke Duitser tegen die apetrots was op zijn oude Trabant. Hij begon spontaan te vertellen dat hij meewerkte aan documentaires over de DDR en dat zijn auto erin voorkwam. Hij deed zelf even een Stasi-kostuum aan voor de foto. Na deze onverwachte, maar interessante ontmoeting vervolgden we onze weg naar het Mauerpark. Daar gaven wij, Bo, Naomi en Pedro, wat uitleg over de geschiedenis van het park en wat er vandaag in het park en de buurt allemaal te doen is. Tijdens onze late middaglunch (het was al na 13u) kregen we de kans om de buurt met zijn vele gezellige restaurantjes te verkennen en iets te zoeken om te eten.

Na ons bezoek aan het Mauerpark gingen we terug naar het hostel om onze bagage op te halen en de S-bahn te nemen naar het Hauptbahnhof. Daar namen we de TXL-bus die overvol zat. Na veel geduw en gemor hebben we toch kunnen instappen. Geplet als sardientjes in een blik reden we door Berlijn naar de luchthaven. Eenmaal aangekomen begon het plots hevig te regenen. Berlijn treurde blijkbaar om ons vertrek.

De buschauffeur stond in Zaventem ons al op te wachten. De busreis naar Veurne ging gelukkig iets vlotter dan de maandagmorgen; in een anderhalf uur waren we terug aan het schoolgebouw. Hiermee zat onze GWP-reis erop. Hiermee zat ons Berlijns avontuur erop. De reis was tof en de stad Berlijn was adembenemend! We komen zeker nog eens terug.

Goodbye, tot ziens, Auf wiedersehen,

Bo Naomi en Pedro (opnieuw met wat hulp van Dhr. Dhaenens

02-05-2013 om 14:45 geschreven door KA Veurne Toerisme

25-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag 25 april
    Beste volgers,

vandaag stond er een uitgebreide cultuurhistorische wandeling op het programma, die wij volledig zelf in elkaar hebben gestoken. Hierbij hebben we wat hulp gekregen van meneer Dhaenens en Pedro Devlieger. Beiden zijn gefascineerd door geschiedenis. Tijdens onze wandeling hebben wij bij heel wat belangrijke toeristische en (cultuur)historische bezienswaardigheden uitleg gegeven.
    Vanuit het hotel vertrokken we met de metro naar het hart van West-Berlijn, nl. Alexanderplatz. Daar, aan de voet van de imposante Fernsehturm, begonnen we onze eigenlijke wandeling. Daarna ging het verder naar de Berliner Dom en de Hackesher Markt, een (voormalige) joodse wijk. We zijn even blijven stilstaan bij de prachtige Neue Synagoge. Ook de grafitti in deze buurt bleek enorm interessant te zijn. Hierna vervolgden we onze weg naar de Reichstag en volgden we het spoor van de voormalige Berlijnse Muur naar de beroemde Brandenburger Tor. Hier hebben we wat langer halt gehouden omdat er dansende straatartiesten onze aandacht trokken. Hierop zijn we verder gewandeld naar de Siegsäule, een grote overwinningszuil die naar aanleiding van de Pruisische overwinning op Denemarken in 1864 werd opgericht onder het bewind van de Pruisische koning Wilhelm I, de latere eerste keizer van Duitsland.

Daarna zijn we verder gestapt naar de Zoölogischer Garten en zijn we de Berlijnse Zoo gepasseerd waar we o.a. lama's hebben gezien. Hierop vervolgden we onze weg naar de beroemde Kürfurstendam. Dankzij ons goed gedrag de afgelopen dagen hebben we van de leerkrachten even de tijd gekregen tijdens de lunchpauze om deze beroemde winkelstraat te bezoeken. Tenslotte zijn we een toeristische dienst gaan bezoeken, waar we enkele vragen mochten stellen aan het personeel. Omdat wij toerisme studeren hebben we de kans gekregen om er een enquête in te vullen die over de werking en de ligging van de toeristische dienst ging.

Nu zullen we snel afsluiten, want we moeten beginnen met de bbq. Het was een lange, maar zeer toffe dag met heel wat kilometers achter de rug.

Zonnige groetjes,

Marius, Jean-Mickael, Gaetan en Obeidallah (met wat hulp van mnr. Dhaenens en mevr. Lebbe)

25-04-2013 om 19:23 geschreven door KA Veurne Toerisme

24-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag 24 April 2013

Vandaag op het programma: Pergamonmuseum & Sachsenhausen

We zijn deze morgen gestart met een lekker ontbijtje en prachtig weer.
    Daarna hebben we de metro genomen naar Alexanderplatz. Van hieruit was het niet zo lang wandelen naar het Pergamonmuseum. Na eventjes zoeken naar de ingang konden we uiteindelijk het prachtige museum (gratis) bezoeken met o.a. de Isjtarpoort en de talrijke Griekse en Romeinse tempels als hoogtepunten.

Na de middagpauze begonnen we aan de lange treinrit naar het concentratiekamp Sachsenhausen. Daar maakten we kennis met het gruwelijke verleden van het kamp. Met dank aan de gidsbeurt van Meneer Dhaenens, het museum en de tentoonstellingsruitmtes in de barakken konden we ons goed inbeelden hoe het er vroeger was. Een unieke, maar tegelijk ook een vreemde en confronterende ervaring!

Na een korte avondwandeling begonnen we vol goede moed aan de Spaghettiavond, waar iedereen de keuze had tussen spaghetti met of zonder groentjes...Iedereen heeft zijn buikje rijkelijk kunnen vullen.
     De jongens zijn op dit moment te vinden voor de tv om naar het voetbal te kijken en de meisjes kruipen vanavond iets vroeg onder de wol na alweer een vermoeiende en lange dag. Nu zullen we snel afronden want morgen wacht er ons alweer een goed gevulde dag in het zonnige Berlijn.

Slaapwel!
    Shawnee & Kiana (en Meneer Dhaenens

24-04-2013 om 21:59 geschreven door KA Veurne Toerisme

23-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag 23 april

Beste volgers,

Het was opnieuw een stralende dag met veel zon en af en toe wat wind. We hebben er een zeer educatieve en interessante dag opzitten.We zijn de dag begonnen met een lange wandeling langs Unter Den Linden. We zagen o.a de Brandenburger Tor, Reichstag en de Dom van Berlijn. We hebben ook het Holocaust monument gezien. Dit zijn reuzachtige blokken ter herdenking van de Jodenvervolging.

In de namiddag zijn we het Nhow hotel gaan bezoeken. Dit is een hotel langs de Spree. Het roze hotel heeft als centraal thema muziek. Het hotel heeft zelfs 2 opname studio´s. Er hebben al veel beroemde gasten gelogeerd zoals Shaggy, Amy McDonald, Far East Movement, ... We hebben er een mooie en interessante rondleiding gekregen van twee zeer vriendelijke gidsen. Het hotel was zeer modern en niet alledaags ingericht.
    Eenmaal aangekomen in het hostel waar we overnachten hebben we uitleg gekregen over de werking van onze hostel.
    In de avond hebben we de omgeving van de Alexander Platz verkend. Zo hebben we de Ferhnseeturm van dichtbij gezien. We zijn in enkele shoppingcentra binnengeweest. Een deel van de groep is met Dhr. Dhaenens meegeweest naar de Berliner Dom. Voor een vriendschappelijke prijs van 4 euro hebben we een groot deel van de Dom kunnen bezichtigen. We zijn zelfs tot op het dak geweest en hadden er een indrukwekkend uitzicht op de stad Berlijn. Dit deed ons beseffen hoe immens groot de stad eigenlijk wel niet is. Ons bezoek aan de Dom werd afgesloten met een pracht van een orgelconcert.

We moeten nu afsluiten, want we gaan beginnen met onze biljarttoernooi.

Groetjes uit Berlijn,
    Stephanie en Lars (met wat hulp van Dhr. Dhaenens)

23-04-2013 om 20:00 geschreven door KA Veurne Toerisme

22-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag 22 April -- Aankomst en stadswandeling a la Soraya & Sasha
    Beste volgers,

Het  was deze morgen supervroeg toen we de bus namen richting Zaventem. Na veel fileleed  zijn we dan toch veilig en wel aangekomen in Zaventem. De vlucht naar Berlijn was voor velen de vuurdoop in de lucht. Op de luchthaven kwamen we tot conclusie dat we bijzonder veel geluk hebben gehad met onze vlucht, want de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa had besloten om deze dag te staken. Door de uitzonderlijke tropische temperaturen, wel 23 graden, kon het ons niet veel schelen dat de bus enkele minuten te laat was.

Aangekomen in het hotel, begonnen we al snel met de stad te verkennen, met als gids Sasha en Soraya. Zij hadden een lekkere pizzeria gevonden. Door de onverwachtse korting op de pizza´s  hebben we per persoon toch 3 euro uitgespaard. De wandeling zette zich onder een stralende zon verder. De restanten van de Berlijnse Muur naakten indruk op ons allemaal, vooral de vele graffiti was vrij indrukwekkend. Al hadden heel wat leerlingen de muur net iets groter verwacht.

We gaan er nu mee ophouden, want we moeten nog ons avondeten bereiden, nl. kip curry.

Om af te sluiten, enkele tips: Wat hebben we vandaag geleerd?

1) Neem 1 stuk bagage mee, 2 is immers teveel!

2) Teamwork makes a dream work!

3) Leerkrachten vallen soms nog wel mee. Get to know your teachers in an other way!

Soraya en Sasha (met veel hulp van mnr. Dhaenens)

Foto's volgen zo snel mogelijk!

22-04-2013 om 18:22 geschreven door KA Veurne Toerisme

16-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dagverantwoordelijken

Dag

Dagverantwoordelijke

Programmaverantwoordelijke

Dag 1

Soraya en Sasha

Dag 2

Lars en Stephanie

Dag 3

Mr.Dhaenens en Mevr.Lebbe

Mr.Dhaenens, Mevr.Lebbe, Kiana en Shawnee

Dag 4

Obay, Gaëtan en Marius

Obay, Gaëtan, Marius en Pedro

Dag 5

Naomi, Pedro en Bo

16-04-2013 om 14:30 geschreven door KA Veurne Toerisme

16-04-2013 om 09:11 geschreven door KA Veurne Toerisme

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Programma
    In de week van 22-26 april 2013 gaan we met 5 en 6 toerisme op GWP naar Berlijn. Hieronder vind je alvast het programma:

Maandag 22/04

Stadswandeling

Bezoek Mauerpark

Terug naar huis

Programma Boekje Berlijn finale versie herwerkte dagschema 17 april.docx (5.5 MB)