Bart De Wever: Geen homo-T-shirts achter Antwerpse loketten
We kwamen nog maar net de klas binnen en we begonnen al te praten over de uitspraak van Bart DW: "Geen homo-T-shirts achter Antwerpse loketten." Hij zegt zeer duidelijk dat hij neutraliteit wilt en geen uiting van persoonlijkheid. Bv.: hij wilt niet dat de mensen kunnen zien dat er een homo zit of een gothic. Maar hij kiest voor standaard kleding zoals een gewone jeans broek en een deftig hemd of T-shirt.
Hierdoor kwam we in een discussie waarover 2 verschillende mogelijkheden beschikbaar zijn in het cultuurfenomeen.
De ene mogelijkheid is dat men alles toelaat en geen regels vastzet, voor niemand. Zodat Joden een keppeltje mogen dragen, bij de Islam hoofddoeken mogen gedragen worden ook al zijn ze in christelijke 'gebieden',...
Terwijl de andere mogelijkheid bestaat uit bepaalde regels, die iedereen moet volgen. Iedereen is dus gelijk voor de wet zoals men zou zeggen in de volksmond.
Mijn menig hierover is zoals die van Bart DW. Niet iedereen hoeft te weten dat je homo bent, dat je gelooft in Allah of JHWH. Er moeten bepaalde standaard normen zijn voor je ergens mag werken of voor je ergens binnen mag. De regels van het huis moeten gerespecteerd worden zonder dat je daar moeilijk over doet. Eén van die regels moet zijn dat je je neutraal gedraagt en voordoet tegen over de ander mensen.
Het nummer 'Man Down van Rihanna' zorgt voor zeer veel kritiek, dit komt de moordpartij in het begin van de videoclip. Hierin schiet Rihanna een man neer waarna de camera nog eens inzoomt op het bloedende hoofd van de man. Maar ondanks alle kritiek kan men het nummer niet naar de prullenbak verwijzen omdat Rihanna (onwetend?!) zeer veel thema's aanslaat die de maatschappij erg fascineerd. Net zoals huishoudprocducten worden voorgesteld door mooie, schaars gekleede vrouwen, worden in het nummer de grenzen van seksualiteit en de dood afgetast . Hierdoor wilt men zeggen dat de dood een Mysteium tremendum et fascinans is. Ten tweede kunnen we terug naar het eerste bijbelboek, Genesis, waarin de Abrahamcyclus wordt verteld. Dit verhaal wordt vaak beschouwd om homorelaties te veroordelen. Maar men wou gewoon zeggen dat God beslist over seksualiteit en niet de mens.
In dit debat toont Erik Oger dat 'minder meer' een paradox is, door een voorbeeld te geven van bier in een café. Hij zegt: ' stel je voor dat men zegt in een café hoe meer bier, hoe minder bier. Dit verteld hij door een verhaal van een film te vertellen. Er rijdt een vrachtwagen door de woestijn, deze vrachtwagen valt in panne. Uiteindelijk slagen ze er in de vrachtwagen te herstellen en ze rijden door naar een stadje 'alex', daar stappen ze een café binnen waar ze pintjes beginnen drinken. Het eerste pintje brengt zeer veel lust, het tweede pintje brengt ook veel lust maar al iets minder dan het eerste pintje. Na een tijd hebben ze zoveel pintjes gedronken dat ze bier echt verafschuwen en dat ze echt geen lust meer vinden in het drinken van bier. Dus men kan besluiten dat meer minder is in sommige situaties.
Een
paradox is een schijnbare tegenstelling die niet voorkomt in de wetenschap,
deze schijnbare tegenstelling kan beide tegelijk waar zijn, daar tegenover
staat een contradictie d.w.z. een tegenstrijdigheid. Een contradictie komt wél
voor in de wetenschap en kan nooit beide tegelijk waar zijn. Een voorbeeld van
een paradox is dat een auto vrijheid (overal naartoe kunnen) en onvrijheid
(file) creëert en een voorbeeld van een contradictie is dat het buiten regent
en niet regent.
Ik heb
vastgesteld dat er in het liedje van Rihanna - 'Love the way you lie' veel
paradoxen voorkomen, één daarvan is de titel zelf: Love the way you lie.
Hierbij zegt ze dat ze van liegen houdt, wat natuurlijk normaal is. Mensen van
tegenwoordig horen liever een goede leugen dan de pijnlijke waarheid.
Elia, een profeet uit ongeveer de achtste eeuw, wil dat het volk van Israël kiest voor JHWH en tegen Baäl. Maar omdat de Israëlieten een weerspannig volk is, wordt de profeet erg wanhopig en komt God tot hem roepen via een engel. Een
duidelijk voorbeeld van afwezige aanwezigheid in dit verhaal is dat God praat tegen Elia via
een engel, maar Elia kan deze engel niet zien. Dus God is er niet omdat Elia
Hem niet kan zien, maar Hij is er wel omdat Hij praat tegen Elia via de engel. Een ander voorbeeld van een paradox in het Rijk Gods: het Rijk Gods is iets wat elk persoon verdient naar te streven, het is het ultieme geluk. Maar men weet al op voorhand dat dat ultieme geluk niet te behalen is.
Bron: Verbeeck, Wim, 'Rihanna: een hype of een cultuurfenomeen', cursus godsdienst. Zesde jaar secundair onderwijs. Olvi-boom, 2012.