Hadrian's Wall en C2C - Engeland
Inhoud blog
  • dag 15 Home
  • dag 14 waterland
  • dag 13 beuken
  • dag 12 rustdag + ferry
  • dag 11 - de engel
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    reisverslag
    19-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 15 Home

    Vlissingen - gisteravond nog ‘gedineerd’ langs de oever/strand van de Westerschelde op een terras, ondertussen de zeeschepen spottend die op- en afvoeren en de loodsen aan boord namen of op hun kleine ‘pilotbootjes’ terug naar de haven brachten.
    Voor Anny was dit de eerste maal dat ze dit mocht aanschouwen, voor mij een jeugdherinnering van meer dan 55 jaar terug al -  wat ik mij van toen herinner is vooral de lange Flandria boottocht Antwerpen –Vlissingen H/T het standbeeld van Michiel De Ruyter, de zeeschepen en de vele boterhammen die ik toen verorberd heb (ben er nochtans niet groot van geworden!?).

    Ons hospita in Vlissingen die langs de Westerschelde woont en blijkbaar in zeeschepen gefascineerd is, was vooral in onze minicruise met dfdsseaways geïnteresseerd.

    Onze tandem moest voor de eerste maal in openlucht slapen en in de regen (weliswaar op een afgesloten koertje) na een nochtans zomerse avond.

    Deze morgen in Vlissingen nog droog vertrokken, 45’ moeten wachten op de ferry (zondagdienst), in Breskens dan : felle regen. Zo’n 2 uur in die regen moeten fietsen.
    totaal vandaag iets meer dan 80km in 3h45

    Eerst nog langs Piet gefietst voor ‘home’
    Home, song van David Byrne,
    remember de song van enkele dagen geleden : ‘Some days I’m like Sean Kelly, Some days I’m David Byrne’ (op begrafenis en herdenkingen was er telkens een song van Byrne)

    https://www.youtube.com/watch?v=06jFQMxPtxw

     

    The END






    19-07-2015, 18:29 Geschreven door Guido Huysman  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    18-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 14 waterland

    Oef, vandaag duidelijk minder wind dan gisteren. De passages over de Brouwersdam/Stormvloedkering van vandaag zouden gisteren tricky geweest zijn vrees ik.

    Nederland = Waterland

    Vandaag 86km, 19km/h en 4h30 gefietst, logeren in Vlissingen en morgen laatste ritje naar huis, ongeveer 90km.

    Song van de dag: https://www.youtube.com/watch?v=Erg4DPUMyIU






    18-07-2015, 17:24 Geschreven door Guido Huysman  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 13 beuken

    de overtocht naar IJmuiden vlot verlopen, geen ‘zakje’ nodig gehad. Had slechter verwacht met de voorspelde wind bij aankomst in IJmuiden.

    Wind die er wel degelijk was en hoe, niet krachtig maar zeer krachtig. Meer dan 80km tegen de wind moeten vechten, het pakje boter is volledig ingedeukt.
    Anny: ‘fietsen wij met onze remmen dicht?’

    Alleen de laatste 12km toen we den Hoek (van Holland) omdraaiden en richting Maassluis fietsten hadden we de wind wee. Daar de pont over de Maas genomen ipv van in Hoek van Holland, anders moesten we daar nog 15km tegen de boksen vooraleer we in de bewoonde wereld kwamen.
    95km gefietst 5u45 16,5km/h en toch nog 383hoogtemeters (duin op, duin af in het vlakke Nederland)

    Song van de dacht: https://www.youtube.com/watch?gl=BE&v=PVficyeANcI






    17-07-2015, 21:32 Geschreven door Guido Huysman  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 12 rustdag + ferry

    Vandaag dus niet gefietst. Even in het dorp North Shields geweest met taxi en in de namiddag ingescheept voor IJmuiden. Het Engeland avontuur zit er dus op, nu nog 3 fietsdagen naar huis.

    Het links fietsen heeft voor niet te veel problemen gezocht, de stoker was meer dan attent als ik even dreigde de verkeerde kant te kiezen.

    Wat de schapen betreft, er genoeg gezien en gehoord, zijn zelfs meermaals voor ons wielen komen lopen. Begrijp Fernand zijn vraag niet waarom ik geen schapen gefotografeerd heb, ik heb dat ‘schaap’ achter mij toch meermaals vereeuwigd.

    Het eten viel best mee, hadden slechter verwacht. Ook de bezochte pubs waren een openbaring.

    Hebben alleen Gretna Green laten schieten. Had teveel schrik van de moeilijkheidsgraad van de C2C route die toen (na Carlisle) nog op programma stond. Heb de opmerkingen en de verhalen die ik onderweg had opgevangen niet allemaal vertaald naar Anny toe: hevig, stijl, moeilijk, met een tandem??

    De reacties onderweg waren: ongelooflijk, buitengewoon, woh, strong pedaling,... stoker kreeg wel paar keer de opmerking dat ze niet mee pedaleerde maar de appreciaties waren toch voor haar.

    Engelsen altijd speciaal volk geweest, geen metriek stelsel, dus hun stijgingspercentage begint pas vanaf 10% volgens mij.

    Stoker geen last van de knieën deze keer, wou deze maal geen klikpedalen en maar best ook. De sluizen en de hekkens op de cycleways, dikwijls te pas en vooral te onpas moeten afstappen, snelheidsfietspaden zijn het zeker niet en in Gateshead zou ze waarschijnlijk…

    De stoker was dus gewoon weer amazing!

    Zal nu nog 3 dagen stoempen naar huis worden met de krachtige tegenwind, maar ons, sorry, mijn motto is ‘nie neuten, terten’.

    Morgen slapen in Rozenburg, zaterdag in Vlissingen, zondag in Eine, als alles volgens plan verloopt en dan ik Geesje zijn kunstjes opnieuw testen.

    Song van de dag: zowel als eerbetoon voor Thé Lau als de stoker:                
    https://www.google.be/?gws_rd=ssl#q=the+scene+blauw+youtube

     


    16-07-2015, 22:02 Geschreven door Guido Huysman  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    15-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 11 - de engel

    deze morgen het historische Grand Hotel in Tynemouth met spijt verlaten, maar vandaag waren ze volgeboekt.
    Een paar telefoons gedaan en hotel gevonden op 500m van de ferry voor morgen.

    Dan maar naar op zoek naar de Engel van het Noorden in Gateshead, onderweg een koffie gedronken in een bikehub aan de Millenniumbridge en via deze mooie brug dwars door het centrum van Gateshead op het spitse middaguur, met de tandem voorwaar geen sinecure, verkeerslichten, file en Anny paar maal niet startensklaar… zal haar tirades maar niet herhalen.

    En dan verschijnt plots de ‘Engel’, imposant! 200 ton staal en een spanwijdte van 54 meter.
    Betekenis is drieledig: om aan te geven dat onder de site van de bouw vroeger mijnwerkers werkten, een tweede is de overgang van het industriële naar het  informatie tijdperk, de derde is voor later… (daar een emotionele omhelzing van Engels lady gekregen omdat we Belgen waren en ze dit jaar Ieper had bezocht ‘brave Belgiums’)

    Terug via de Millenniumbrug en het fonkelde theater van Newcastle en onderweg nog een bouwwerk uit het industriële tijdperk met British steel.

    We krijgen reacties via 3 kanalen, pas nu via Luc het laatste kanaal ontdekt, dus nu pas gelezen, ben dus duidelijk nog geboren in industriële tijdperk.

    Over de stoker later meer!?

    Song van de dag  - wou deze eigenlijk sparen voor mijn ‘funeral’, maar de song is zo mooi en nu we stukje van Engeland doorkruist hebben dus in avant première, het is wel een Ierse singer-songwriter, een sublieme Luka Bloom – met enige overdrijving bijna op mijn lijf geschreven:
    the bike, the road and me;
    pedaling along the canal;
    Some days I’m like Sean Kelly, some days David Byrne,
    Make a fresh start, Get out of my head, When the head spins
    enfin, luister en geniet

    https://www.youtube.com/watch?v=-dGcmTzFbY8

     

     

     

     




















    15-07-2015, 20:46 Geschreven door Guido Huysman  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 10 terug naar de kust

    De stoker nam voor het eerst ook 2 spiegeleieren bij het ontbijt, wie weet morgen de black pudding. Onmiddellijk na de start naar het hoogste punt van de route 609m, uiteraard steil, uitermate stijl. Hebben dan nog de gemakkelijkste route genomen op advies van ‘meter’ die aan haar deur zat: 'ik zou de grote weg nemen ipv van de cobblestones’ die dan later nog overgingen in een onverhard gedeelte, onverwacht deskundig advies! En gelijk had ze, dank.

    Buiten de schapen kom je er geen levend wezen tegen. Een verlaten mijn en steile hellingen des te meer.

    Even gedacht de laatste helling te hebben gehad, snicker, banaan en cola ter satisfactie, echter bij het buitenrijden van Stanhope nog zo’n onding van 17%, ditmaal echt de laatste. 33km en 800 hoogtemeters, de North Pennnines daar achterlaten en achterom kijkend is dat alleen maar met respect.

    Dan komen de moorlands van Nortthumbria, minder heuvelachtig en daar toch ergens een beetje beschutting gevonden voor de picknick. De song voor vandaag zou geweest ‘in een klein sta…’ echter het hotel blokkeert Youtube.

    Vandaar is het eigenlijk één lange afdaling naar Newcastle en aangezien de benen nog goed waren dat ook maar gedaan ipv te stoppen na 50km.

    In Newcastle omzeggens alles volzet vanwege de diploma uitreiking van de universiteit. Noodgedwongen dan maar naar Tynemouht gefietst zo’n 20km verder. Ook daar niet evident om nog iets te vinden, tot een B&B eigenaar de raad gaf: probeer het ‘Grand Hotel’ eens, ondertussen al bijna 19u00. Daar gelukkig voor vandaag nog een kamer vrij. Hebben dan maar in ‘Grandeur’ onze Engelse fietstocht althans met een diner daar afgesloten, bediend voor vriendelijke ‘Mister Hudson’.

    Morgen nog op zoek naar een nieuwe slaapgelegenheid, wat dan is alles hier volgeboekt en ik heb de boot pas voor donderdag geboekt, bovendien wil ik nog naar Gateshead voor de ‘Engel’. We zien wel.

    Vandaag uiteindelijk toch meer dan 90km en meer dan 1000 hoogtemeters gefietst in ongeveer 5u30.

     

     

     

     














    14-07-2015, 00:00 Geschreven door Guido Huysman  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 09 - The North Pennines

    Gestart met regen deze morgen, na een overvloedig ontbijt met ontbijtgranen nog gevolg door full English breakfast (met o.m. black pudding = bloedworst)

    Even buiten ons B&B van vannacht passeren we Blencow Hall, een versterkte hoeve met een ‘pele’-tower. Deze borderlands werden in vroegere tijden regelmatig bezocht door plunderende Schotten. Daarom hadden grote hoeves en kastelen in de streek een dergelijke versterkte toren waarin zowel mensen (boven) als vee (beneden) konden schuilen. Deze pele towers zijn uniek voor Noord-Engeland.

    In Langwathby de gps-route gevolgd ipv de bordjes. Na enkele km bergop geconstateerd dat we niet op route zaten van ‘Long Meg and her daughters’, de 2de grootste steencirkel van Engeland. Waren al volop aan ’t klimmen, retour met extra kms en hoogtemeters was geen optie, vooral met hetgeen ons nog te wachten stond. Gemist dus.

    De North Pennines zijn deels in wolken gehuld en voorspellen niet veel goeds, bovendien is ook de wind komen opzetten, dus nog extra tegenstander (regen, steile hellingen en wind).

    Na 33km al 700 hoogtemeters… - in een brochure: ‘wind and rain can be your worst ennemies here’, ze vergeten duidelijk de steile hellingen.
    1903 en hoogste café van Engeland nat/bezweet na een vlugge koffie, cola en cake naar beneden met ‘dooie’ vingers.
    Na de middag is het gelukkig droog gebleven.

    The North Pennines zijn tot AONB 'Area of Outstanding Natural Beauty' benoemden in 2003 door de UNESCO als 'Geopark'. Ze worden wel eens 'de laatste woestenij van Engeland' genoemd. Eindeloze, uitgestrekte, verlaten 'moors' en 'peatland'. 40% van de Engelse hooilanden bevinden zich hier.

    Na 50km over deze wegen is het genoeg geweest, vooral de laatste 3km was opnieuw bezaaid met een steile helling (halverwege bevoorradingstop Cola en Snicker, was nodig…). Op de routekaart waren we gewaarschuwd: ‘check breaks, steep descent. Control your speed!’. 3h30 gefietst 1077 hoogtemeters en 14km/h.

    We zitten ook in een verlaten mijnwerkerstreek, dus hebben we maar en kamer geboekt in plaatselijke pub ‘Miners Arms’.
    Terwijl Anny de was ophing, praatje gemaakt de plaatselijke fietsenmaker, verleden jaar 2 Nederlanders moeten depanneren die de steile bocht gemist hadden…

    song van de dag (met een beetje veel overacting): https://www.google.be/?gws_rd=ssl#q=riders+on+the+storm
















    13-07-2015, 19:59 Geschreven door Guido Huysman  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 08 Lake District

    Deze morgen dus aan de ‘officiële’ startplaats van de C2C in Whitehaven vertrokken, maar niet volgens de traditie: met achterwiel in het water van de Ierse Zee. Anny had schrik van het hellingspercentage… en dat de tandem een duikboot zou worden.

    Heel de nacht stevig geregend, bij het vertrek toch droog, fotograaf van dienst daar: ‘it’s England’. Vrij vertaald: op weergebied kan je van alles verwachten.

    And so be it, na ½ uurtje ‘eindelijk’ regen gedurende een uurtje, dus pas op onze 4de dag, kunnen absoluut niet klagen. Deze namiddag terug in de zon kunnen fietsen en meer dan 20°C.

    Lake District dus in de wolken deze voormiddag en kil, gestopt in een ‘Inn’ voor een koffiepauze kort voor de middag en daar brandde zelfs de haard (buiten ong. 12°C). Onderweg ook kennis gemaakt met diverse zondagse fietstoeristen (crossroads, letterlijk en figuurlijk).  

    Lake district, zou één (de) mooiste streken van Engeland zijn, heb nog geen andere gezien, dus het is van horen zeggen. Mooie plaatjes als het niet regent of bewolkt is en… stevige beklimmingen! Had er schrik voor. Angliru, Mortiloro,  enfin de ene muur na de andere. Degene die moedig doorbijt is de stoker! Die steile pentes zijn nooit mijn ding geweest, ik prefereer lopers. Anny  echter: ‘het is hier niet zo warm als verleden jaar, die hitte nekte mij’ en zij die schrik had van het hellingspercentage deze morgen bij de foto…
    75km en 1.150 hoogtemeters aan meer dan 15km/h en zo’n 5 uur op de fiets.

    Indien we hier ooit terug komen fietsen huur ik zeker Mister Carson in om de talloze hekkens open en terug dicht te maken.

    Song van de dag:
    https://www.youtube.com/watch?v=YDU0B-ByBpk

    Morgen en overmorgen door de Pennines, de bergketen in Noord-Engeland, er staan ons, vrees ik, nog steile(re) en langere hellingen te wachten, enfin de stoker is in vorm dus geen probleem (wel een probleem met de billen, tot op heden opgelost met een cm dikke laag zalf). Aangezien we wat voorsprong hebben op het tijdschema kunnen we ons beperken tot korte ritjes 40 à 50km, ook regen voorspeld morgen.

    Logeren in Greystoke, juist voorbij het Lake District, en daar deze avond nog eens kennis gemaakt met het plaatselijke leven in de drukke pub bij het evening meal en nog de bisnummers van een of andere lokale band kunnen meepikken (nie slecht) en trouwens ook goede muziek (mijn smaak uiteraard) in de door ons tot hier toe bezochte pubs, een openbaring.

     

                                                                                                                                                             

     




















    12-07-2015, 23:02 Geschreven door Guido Huysman  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    11-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 07 naar de Ierse Zee

    deze morgen opnieuw vertrokken met… zon, vroeg in de morgen regende het nochtans.

    Zwaarste tegenstand vandaag: de felle zuid, zuid/westenwind. De volledige 101km tegen, toch nog 18km/h gehaald (370 hoogtemeters).

    Het eerste stuk loopt langs de Burgh March, een moerasgebied langs de monding van de river Esk. Bij heel hoge tij blijkt deze weg onder water te staan. Onze ‘voeten’ bleven wel droog.

    In Newton Arlosh staat de  prachtige John's Church.

    Aan de oever van de Solway Firth (baai) even verpozen.

    Dan 30km langs de Ierse Zee met de fameuze tegenwind.

    Vanavond in Whitehaven gaan dineren in plaatse pub: The Vagabond!? Druk, maar het eten en het bier waren pima. Brocolisoep met stilton en monkfish en de serveuse mij laten verrassen met 3 plaatselijke bieren.

    Song van de dag:  https://www.youtube.com/watch?v=xsLL2bmLgfg

    Morgen andere koek: de klassieke C2C, eerst doorheen het Lade District (aan hoogtemeters morgen geen gebrek).










    11-07-2015, 22:00 Geschreven door Guido Huysman  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    10-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 06 - the Wall

    deze morgen met meer dan ¾ uur vertraging vertrokken, dank zij Proximus (dus opnieuw niet mijn fout!). Had voor ons vetrek een roaming abonnement voor laptop afgesloten van 1,5GB en gisteravond ontdekt dat Proximus dat blokkeerde, zat al aan mijn limiet, had er op de ferry een kwartuurtje gebruik van gemaakt. Voelde wel aan het gesprek met Proximus dat zij het ook voor hen niet echt lekker aanvoelde (dus dat de fout mogelijk bij hen lag), voor de 2de maal gingen ze nog eens aan ‘expert’ raadplegen, half uur naar muziek kunnen luisteren, heb dan maar ingehaakt. Net of ze niet alles kunnen zien en controleren en wat uitleg geven, wat een service!

    Enfin, toch een schitterende start vandaag, met veel zon en onmiddellijk warm. Anny content dus en genoot en wou gaan… golfen of had ze gewoon een wegwijzertje gemist? Plots belandden gewoon op een golfterrein, een vroegere hobby van de rijkeluisdochter? Hebben dan maar het golfterrein ‘doorploegd’ voor we terug op de juiste track kwamen!

    In Corbridge een eerste overblijfsel van een Romeins kamp, later op dag zien we er nog een in Vindolanda.

    Kon ook voor de 2de maal niet weerstaan aan de graveyards. Een jogger stopte daar spontaan bij ons en gaf ons wat uitleg over de streek en zijn biografie, waren goed voor een halfuurtje.

    Rond de middag, de zoveelste helling van de dag, ik dacht: deze is best te doen in vergelijking met de vorige hellingen, toen ik plots een bord zag met 14% (het zegt veel over de andere hellingen). Vandaag 93km  en 1018 hoogtemeters.

    We fietsen dus de Hadrian’s Cycle Wall, echter van wall niks te merken tot op heden en dan toch na 110km op die route de restanten van de Hadrian Wall. We zijn er wel voor het fietsen van de countryside en niet specifiek voor de Wall maar toch een fietsroute die die naam draagt… ben niet kwaad maar wel ambetant, dus ligt de song van vandaag voor de hand:

    https://www.youtube.com/watch?v=VZbM_MIz4RM

    Ook tal van specifieke wegwijzers op de route.                           

    Gisteren al vele malen van de tandem moeten springen voor de fiets-slalommen die een kruispunt veilig moeten maken en ook vandaag op het eind enkele hekken moeten openen en uiteraard terug sluiten. Een fietssnelweg is deze route zeker niet. Soms ook de fietszakken moeten afhaken om er met de tandem door te kunnen.

    Morgen op naar het laatste stuk (100km), grotendeels langs de kust (Iersezee[G1] ) om dan vanuit Whitehaven de klassieke C2C aan te vatten. Veruit de lastigste route, dus dagtrips in km beperken.


     [G1]




















    10-07-2015, 22:33 Geschreven door Guido Huysman  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Archief per week
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs