Google GROENE GUIDO
Zoeken in blog

Groene links
  • Groen! Ekeren
  • Groen! Nationaal
  • Groen! Antwerpen
  • Facebook Groen Ekeren
  • Groen Ekeren
  • Jong Groen
  • Lets Antwerpen
  • Denktank Oikos
  • EVA Centrum Ekeren
  • Transitie Ekeren
    Sociaal Liberale Partij
  • Geert Lambert
  • SLP
  • ONZE BIBACTIE
  • MIJN NETLOG
  • De Wereld Morgen
  • Els Van Weert
  • Rechtvaardigheidsindex
    WONEN
  • Ruimtelijke ordening Vlaanderen
  • Renovatiepremie en andere premies
  • MER Vlaanderen
  • Energiesparen (premies)
  • EKEREN
  • District Ekeren
  • Jeugdraad Ekeren
  • Ekeren in WO 2
  • Foto's en geschiedenis Ekeren
  • Ekeren in het nieuws
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Jozef De Weerdtstraat
  • Red onze Akkers (Hoekakker en Puihoek)
  • DIVERSE LINKS
  • bloggen.be
  • Petrolfront petitie
  • Oosterweel: dossier GVA
  • Politiek
  • Ademloos
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Straten Generaal
  • Ringland
  • SLP op Youtube
  • Gruunrant
    Archief per maand
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 08-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
    Misschien wordt het tijd om radicaal voor je eigen mening te gaan...
    Gastenboek
  • hallo
  • Niemand
  • Niemand
  • het laatste hoofdstuk
  • Klop klop een bezoekje groenekeren

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    joggingclubmelsen
    www.bloggen.be/jogging
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Laatste commentaren
  • Idiote verkeersremmers (Guido)
        op Snelheidsremmers voor de Jaak Van Haesendonckstraat
  • Heraanleg fietspad Leugenbergbrug (Eddy Moscato)
        op Afbraak brug Leugenberg ‘niet toepasbaar’
  • spoorweg (Nik)
        op Groen voert actie voor fietstunnel aan Weerstandersstraat
  • Kloosterstraat-catastrofe in het vooruitzicht (M Piessens)
        op Kloosterstraat Module 10
  • Kortzichtig (M Piessens)
        op Binnenkort tolvrij naar buurdorpen in het Waasland?
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    loek_beernink
    www.bloggen.be/loek_be
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    dino1
    www.bloggen.be/dino1
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    gip_criel_delphine
    www.bloggen.be/gip_cri
    Blog als favoriet !
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    dino1
    www.bloggen.be/dino1
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    wiel46
    www.bloggen.be/wiel46
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    liefdenetwerk
    www.bloggen.be/liefden
    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.


    GROENE GUIDO
    EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT

    20-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Districtsbestuur Ekeren voelt zich gechanteerd
    Bron : Nieuwsblad - 
    • VRIJDAG 18 APRIL 2014, 08U00
    • AUTEUR:NICOLE VERSTREPEN
    • EKEREN - In een mail liet Infrabel informeel weten dat Ekeren voor de aanleg van het fietspad in het Laar een flinke som geld mocht verwachten uit het compensatiefonds van de hogesnelheidslijn. Enkele dagen later koppelde de spoorwegbeheerder er in de formele toezegging een voorwaarde aan vast. ‘Het gaat om contractbreuk. We voelen ons gechanteerd’, zegt districtsvoorzitter Koen Palinckx (N-VA).

      Voor de aanleg van de hogesnelheidslijn tussen Antwerpen en Amsterdam richtte de NMBS een compensatiefonds op, waaruit de gemeenten langsheen het traject een bedrag mochten putten om de hinder te compenseren die met de werken gepaard ging. ‘Er is destijds nogal wat werfverkeer door het Laar gepasseerd en er was ook andere hinder. Het vorig districtsbestuur besloot de gelden aan te wenden voor de aanleg van een fietspad langsheen het Laar’, legt Palinckx uit. Zo gezegd zo gedaan, en in 2004 ondertekende de NMBS en het districtsbestuur een overeenkomst.

      De aanleg van het fietspad komt er nu eindelijk echt aan. Het districtscollege gunde de opdracht afgelopen dinsdag aan aannemer Janssens uit Wilrijk. ‘Maar we moeten nu zelf veel meer geld ophoesten. Infrabel stelt plots een voorwaarde aan de toekenning van het geld en koppelt het dossier aan de nog aan te leggen goederenspoorlijn. Dit is ongehoord. Platte chantage, ten koste van de veiligheid van zwakke weggebruikers’, fulmineert Palinckx. 

    20-04-2014 om 22:11 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    14-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stad plant telefoonmast in achtertuin bewoners
    Bron : GVA

    stad plant telefoonmast in achtertuin bewoners

    10/04 EKEREN (2180) Het was al langer geweten dat er een nieuwe sporthal in het Hagelkruispark komt. Maar de komst van de sporthal zorgt er wel voor dat de gsm mast verplaatst moet worden. Die komt nu te staan pal achter de tuinen van de bewoners van Akker.

    Enkele weken geleden kregen zes bewoners van de Akker een aangetekend schrijven van het stadsbestuur waarin vaag werd aangegeven dat er werken in Hagelkruispark gingen plaatsvinden. Buurtbewoner Geert Luyckx vertrouwde het hele zaakje niet. "In die brief is het onduidelijk wat men gaat doen.
    Er wordt ook geen specifieke plek genoemd. Ik ben dan zelf maar op onderzoek gegaan."

    Uit de plannen die ter inzage lagen op de kantoren van den Bell, bleek dat het over de verplaatsing van de gsm-mast gaat. De mast komt achter de atletiekpiste vlak achter de tuinen van de Akkerbewoners.

    Geert Luyckx contacteerde met dit nieuws zijn buurman Rudy Brouwers. Samen besloten ze de buurt te mobiliseren en een bezwaarschrift in te dienen.

    "We willen één ding zeker en vast duidelijk maken, wij zijn niet tegen de komst van de nieuwe sporthal.", vertelt Rudy Brouwers. "Maar het stad vindt dat de verhuis van die mast past in een betere integratie van het sportcomplex. Wij, als omwoners, worden constant met die mast geconfronteerd en we vinden dat het belang van een sportcomplex niet primeert op het belang van de buurt. Die mast wordt 36 meter hoog. Die steekt boven alles uit, je ziet hem staan vanuit alle hoeken. Bovendien wordt er nog extra verlichting op aangebracht voor de atletiekpiste en extra antennes voor een tweede operator. Het zal dus echt voor overlast in de buurt zorgen, de waarde van onze huizen gaat daardoor omlaag." " En dan spreken we nog niet over de straling die zo een mast voortbrengt."vult Geert Luyckx aan. "Er is nog altijd geen sluitend bewijs dat die straling niet schadelijk is. "

    Er werden een veertigtal bezwaarschriften ingediend De bewoners willen dat er eerst alternatieve locaties onderzocht worden en vragen zich af of een gsm mast wel thuishoort in een recreatiegebied

    *Foto : Rudy Brouwers en zijn zonen met op de achtergrond de mast op zijn huidige locatie. De nieuwe locatie is rechts aan de boom.* TTSY

    14-04-2014 om 17:59 geschreven door Chil  


    Tags:akker, GSM, Ekeren
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inbraak in Fitnesscenter te Ekeren
    Bron : De Polder

    geschreven door  | apr 13, 2014 | 0

    De uitbaatster van het Gaja All Fitnesscenter, Kloosterstraat 33 in Ekeren, stelde zaterdagmorgen vast dat daar was ingebroken. Via een plat dak van een naastgelegen school waren de daders tot bij een raam op de eerste verdieping geraakt. Voor dat raam was een kunststof plaat bevestigd die werd weggenomen om naar binnen te geraken. Op het gelijkvloers werd vanachter de toog van de zaak een kleine geldsom gestolen. De dader maakte ook een twintigtal energierepen buit.

    14-04-2014 om 17:57 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    09-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Districtsbestuur lost gebrek aan feestruimte op met fuiftenten
    Bron : GVA

    08/04 Ekeren (2180) Bij gebrek aan een echte fuifzaal, kwam districtsschepen voor jeugd Marc Elseviers

    ( CD&V ) op de proppen met het idee van fuiftenten. Het werd voor de tweede keer geconcretiseerd vrijdagavond op Pino Colada, de fuif van de Mariaburgse scouts.

    Fuiven in Ekeren blijft een heikel punt. De meeste jeugdverenigingen willen wel iets organiseren, maar een geschikte locatie daarvoor is niet echt voor handen. Omdat een fuifzaal niet direct gerealiseerd kan worden, besloot het districtsbestuur te werken met tenten. "Wij voorzien eigenlijk alles wat nodig is : de tent met vloer, de generatoren, ondersteuning van het Rode kruis,... De jongeren moeten enkel nog zorgen voor een brouwer en een DJ." verduidelijkt Marc Elseviers het concept.

    De jongeren krijgen ook de nodige begeleiding inzake veiligheid, geluidsoverlast en dergelijke. "Iedereen die wil, kan een aanvraag indienen bij de jeugddienst, maar we doen dit maar 4 keer per jaar. We hebben daar een budget van 10000 euro voor uitgetrokken. Als je dat bedrag vergelijkt met wat het zou kosten om een echte zaal te bouwen, zijn deze tenten zeker een goed alternatief. En het is ook een dynamisch gegeven. We hebben in Ekeren plekken genoeg waar we een tent kunnen neerzetten zonder veel overlast. Zo zijn er al fuiven geweest in het Veltwijckpark en in Hof De Bist, maar dit kan evengoed in de Oude Landen of in het Hagelkruispark.

    En wat vindt de jeugd van dit initiatief van het district. Evita en Quinten zijn twee van de organisators van Pino Colada en ze zijn zeer opgetogen met dit aanbod. " We vinden het zeer tof dat het district dit aanbiedt, zonder deze tent zou er geen editie van Pino Colada meer gekomen zijn. We rekenen toch op een 400 man, dus we hebben alles om er een bangelijke avond van te maken" klinkt het bij hen.
    Pino Colada was de tweede van vier fuiven die het district steunt, een derde ligt ook al vast maar Marc Elseviers wist ons te vertellen dat er voor de vierde alle mogelijkheden nog open liggen.
    TTSY 

    09-04-2014 om 13:51 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    07-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitnodiging wandeling bospolder
    Paasmaandag wandelen: indien U wenst deel te nemen, gelieve een seintje te geven.


    07-04-2014 om 09:15 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    05-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Forum 2020 wil geen derde scheldekruising
    Bron : ATV


    05-04-2014 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    04-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.‘Antwerpen op zoek naar een efficiënte, betaalbare en duurzame oplossing’
    Bron : Persmededeling Forum Mobiliteit Antwerpen 2020









    Antwerpen, 2 april 2014. 
    Het Forum Mobiliteit Regio Antwerpen 2020 dat bedrijfsleiders en academici groepeert, lanceert via 
    de sociale media een informatieve film over mobiliteit ‘Antwerpen op zoek naar een efficiënte, 
    betaalbare en duurzame oplossing’ teneinde de langetermijnuitdagingen en -oplossingen 
    begrijpelijker te maken voor het grote publiek. Hierbij stelt het Forum duidelijk dat de Vlaamse 
    Regering tijdens de voorbije legislatuur belangrijke verbeteringen aan het Masterplan heeft 
    aangebracht (schrappen van Lange Wapperviaduct, opheffen vrachtverbod in Kennedytunnel en 
    opname van een rechtstreekse verbinding haven-hinterland (A102)), maar blijft het pleiten voor een 
    bezinning rond de juiste prioriteiten: eerst aanleg van A102 en bijkomende verbinding 
    Liefkenshoektunnel/E17 vooraleer met een extra Scheldekruising te beginnen, en maximaal inzetten 
    op het omleiden van het internationale transitverkeer buiten de stedelijke ring tijdens piekuren. 
    Het Forum vraagt de Vlaamse Regering ook om maximale transparantie te verschaffen omtrent de 
    berekeningen die aan de basis liggen van de gepubliceeerde MER-conclusies en daar waar nodig het 
    ‘huiswerk’ in het kader van het beslissingsproces af te werken. Aldus kunnen verdere vertragingen 
    vermeden worden en wordt een vertrouwensbasis gelegd voor de verdere uitwerking van een 
    mobiliteitsoplossing met een duurzaam karakter. 
     
    Het Forum pleit ervoor dat de volgende Vlaamse regering prioritair werk maakt van betere processen 
    rond vergunningen en inspraak meer bepaald inzake het vereenvoudigen, bundelen en daar waar 
    nodig coördineren van de verschillende adviesinstanties binnen en buiten de Vlaamse overheid. 
    Hierbij kan de Nederlandse praktijk voor een verregaande inspiratie zorgen. 
     
    Het Forum plant geen verdere stellingnames tot na de verkiezingen van 25 mei. 

    04-04-2014 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    03-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bombardement van acties op slagveld Oosterweel
    Bron : GVA

    08:15 STANDPUNT ANTWERPEN Morgen ligt het ontwerp van het ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) voor Oosterweel op de tafel van de Vlaamse regering. Die timing is wellicht maanden geleden al grondig voorbereid.

    Want als het GRUP wordt goedgekeurd, dan is daarmee de keuze voor het BAM-tracé nog voor de verkiezingen verankerd en dan moet de volgende regering er wel mee verder. Zo kunnen lange en moeilijke debatten aan de onderhandelingstafel na 25 mei worden vermeden. Wie Oosterweelniet lust, kan maar beter wegblijven, zo luidt de glasheldere boodschap van CD&V en N-VA.

    Ondertussen gonst het van de activiteit rond Oosterweel en de Antwerpse mobiliteit. BAM opende deze week haar nieuwe communicatie-offensief met een brochure van acht pagina's in het gratis stadsmagazine De Nieuwe Antwerpenaar. De ondernemers en academici van Forum 2020 lanceerden gisteren via de sociale media een knap filmpje van vijf minuten waarin ze hun standpunten uiteenzetten en eens te meer de Meccano van stRaten-generaal ondersteunen.

    De voorbije weken kreeg ook het Ringland-plan van een nieuwe groep geëngageerde Antwerpenaars voor de overkapping van de Ring veel belangstelling. En de actiegroepen Ademloos en stRaten-generaal werken aan een inventaris van de fouten en onregelmatigheden in de MER-studie waarop de regering haar beslissing heeft gebaseerd. Zij zijn formeel: door al die onvolkomenheden zal Oosterweel de toets van de Raad van State nooit kunnen doorstaan.

    Ook de politieke partijen proberen Oosterweel in hun campagnes optimaal uit te spelen. PVDA+ en Groen gaan daarbij voluit voor het Meccano-tracé. De sp.a probeert met een combinatie van het BAM-tracé met Ringland het beste van twee werelden te verzoenen en zo het ongenoegen bij haar achterban over de steun van de partij aan het BAM-tracé te compenseren. Maar de actiegroepen hameren erop dat in de MER-studie zwart op wit staat te lezen dat die twee projecten niet compatibel zijn.

    Sinds onze enquête heeft aangetoond dat de Antwerpenaar zeer veel belang hecht aan de mobiliteit, maar nauwelijks nog kan volgen, worden kosten noch moeite gespaard om het Oosterweel-dossier te recupereren. De regeringsbeslissingen van Valentijn hebben in Antwerpenblijkbaar weinig indruk gemaakt.

    door Lex Moolenaar

    03-04-2014 om 20:01 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Alternatieven voor Oosterweel goedkoper dan aangekondigd"
    Bron GVA

    alternatieven voor oosterweel goedkoper dan aangekondigd




    09:44 OOSTERWEEL De alternatieven voor het Oosterweeltracé, dat door de Vlaamse regering als beste optie werd verkozen, zijn minder duur dan werd aangekondigd. Dat vertelde Vlaams parlementslid Björn Rzoska (Groen) aan de krant De Morgen. Hij baseert zich op een financiële analyse die het onderzoeksbureau Arcadis uitvoerde in opdracht van de BeheersmaatschappijAntwerpen Mobiel (BAM) en die hij, onder strikte geheimhouding, kon inkijken.

    STANDPUNT: 'Bomdarment van acties op slagveld Oosterweel'

    De Vlaamse regering beweert al maanden dat het BAM-tracé - ook het Oosterweeltracé genoemd - 300 miljoen euro goedkoper is dan het Meccano-tracé. Uit de studie blijkt nu dat bij Oosterweel een marge van 15 procent wordt bijgeteld voor "niet in te schatten bouwkosten". Bij Meccao en Oosterweel-Noord is dat 20 procent, waardoor beide alternatieven een prijshandicap van vijf procent krijgen. Voor Meccano komt dat neer op een meerprijs van 170 miljoen euro.

    "Puur bedrog"

    Björn Rzoska (Groen, foto) speelde de informatie, ondanks een strikte geheimhoudingsclausule, aan de krant door. "Als ik hiervoor wordt gestraft, dan is dat maar zo. De burger heeft recht op deze informatie", aldus Rzoska. "Dit rapport bewijst dat de Vlaamse regering nooit serieus heeft nagedacht over een alternatief voor Oosterweel. Bovendien wordt het spel niet eerlijk gespeeld. De regering staaft haar keuze voor Oosterweel met valse argumenten. Dat is puur bedrog".

    BAM: "Standaardramingsmethode"

    Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) reageert verbaasd op de kritiek. Volgens Bojan Cerovic gaat het om een "standaardramingsmethode". "Het Oosterweeltracé is simpelweg veel meer uitgewerkt, dus de prijs is beter gekend. Bij de andere tracés zijn er nog veel meer onzekerheden, waardoor vijf procent extra marge is genomen", verduidelijkt hij.

    Hoe dan ook blijven de conclusies overeind, onderstreept Cerovic. Oosterweel blijft het goedkoopste tracé en in de finale maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) is het verschil zelfs verwaarloosbaar. En het is die MKBA waar het uiteindelijk om draait, aldus de BAM-medewerker. Daarin worden ook zaken als winst voor economie en mobiliteit meegeteld. "En dan komt het Oosterweeltracé nog steeds 4 miljard beter uit, dat is het relevante cijfer hier", besluit hij.

    Geen strikte geheimhouding

    Cerovic ontkent tot slot dat sprake is van strikte geheimhouding. Om redenen van concurrentie vraagt onderzoeksbureau Arcadis discretie over zijn methodieken, maar de cijfers zouden hoe dan ook donderdagmiddag worden toegelicht in het Vlaams Parlement.

    Foto boven: simulatie Oosterweel ter hoogte van Groenendaallaan
    Foto onder GDR: Björn Rzoska

    03-04-2014 om 19:58 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkeersafwikkeling aan Vrije Basisschool Mariaburg wordt veiliger
    Bron : Nieuwsblad
    • DONDERDAG 03 APRIL 2014, 18U55
    • IN VERKEER
    • AUTEUR:NICOLE VERSTREPEN

    • EKEREN - Het districtscollege heeft de aanleg van een voetpaduitstulping aan de schoolpoort van de Vrije Basisschool Mariaburg goedgekeurd. De leerlingen zullen veilig de straat kunnen worden overgebracht tussen de schoolpoort en het speelplein op het Van den Weyngaertplein.

      Aan weerszijden van de voetpaduitstulping komt een plantvak, met lage beplanting, zodat de oversteek in het oog zal springen. Het voetpad tussen de twee plantvakken wordt extra breed zodat er vlot zal kunnen worden overgestoken.

      De werken zullen uitgevoerd worden tijdens de paasvakantie.

    03-04-2014 om 19:53 geschreven door Chil  


    Tags:mariaburg, basisschool
    » Reageer (0)
    25-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BESTUURDER (65) ZWAARGEWOND BIJ FRONTALE AANRIJDING OP SCHOONBROEK
    Vrijdag 21/03/2014 - bron 112 Antwerpen

    Ingezonden door: Louis van Looy

    Bestuurder (65) zwaargewond bij frontale aanrijding op Schoonbroek

    Vrijdagmiddag, om 16.40 uur, deed zich een aanrijding voor op Schoonbroek ter hoogte van het kruispunt met de Ekerseveldslagstraat. De bestuurder (65) van een Peugeot reed op Schoonbroek in de richting Groot Hagelkruis. Uit de tegenovergestelde richting kwam een bestuurder (38) met zijn Seat aangereden. Een getuige zag dat de Peugeot begon uit te wijken naar links. De bestuurder van de Seat probeerde op zijn beurt nog uit te wijken maar het kwam tot een frontale botsing tussen beide wagens.

    De bestuurder van de Seat werd lichtgewond. Hij werd verzorgd in het Jan Palfijnziekenhuis maar mocht nadien vertrekken. De bestuurder van de Peugeot werd zwaargewond. Hij werd opgenomen op de dienst intensieve zorgen van hetzelfde ziekenhuis. Beide voertuigen waren zwaar beschadigd. De wrakken werden getakeld. De brandweer kwam ter plaatse om het wegdek te reinigen.

    Bron: Lokale politie Antwerpen

    Archieffoto © Louis Van Looy

    25-03-2014 om 22:41 geschreven door Chil  


    Tags:Ekerse veldslagstraat, ekeren, schoonbroek, botsing
    » Reageer (0)
    19-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kloosterstraat
    Bron : District Ekeren

    Het voorontwerp voor de heraanleg van de Kloosterstraat en Dorpstraat is klaar. De buurtbewoners werden daarom op 20 februari uitgenodigd op een informatieavond. Dit voorontwerp houdt, waar mogelijk, rekening met de opmerkingen en suggesties die de bewoners in de eerste informatieavond gaven. De presentatie en het verslag met alle vragen en antwoorden van deze informatieavond kan u onderaan deze pagina downloaden.

    De heraanleg van de Kloosterstraat en Dorpstraat kan starten wanneer de werken aan het Kristus-Koningplein zijn afgerond. Dat is waarschijnlijk in de loop van 2015. De nadruk ligt hierbij op een veilige schoolomgeving.

    Er staat de volgende jaren dus heel wat te gebeuren in Ekeren. Met de presentatie van het voorontwerp zetten we een nieuwe stap naar de heraanleg van het hele centrum.

    Hierbij het verslag

    19-03-2014 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    18-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afbraak brug Leugenberg ‘niet toepasbaar’
    Bron : Nieuwsblad

    • VRIJDAG 14 MAART 2014, 03U00
    • AUTEUR:JBS

    • EKEREN - Agentschap Wegen en Verkeer benadrukt dat het afbreken van de brug op de Leugenberg onmogelijk is. Ze werken wel volop aan een tijdelijke oplossing.

      Op 22 februari kreeg een bestuurster een epilepsie-aanval op de Leugenberg in Ekeren. Haar wagen begon te zwalpen en richtte een ware ravage aan. Een mountainbiker werd dodelijk aangereden en Emelie Heller, een 31-jarige fietsster, raakte in een coma.

      Familie en vrienden van Emelie, die inmiddels is ontwaakt, deden vorige week een oproep om de verkeersveiligheid aan de Leugenberg dringend aan te pakken. Het liefst van al zien ze de brug verdwijnen. ‘Maar die suggestie is niet zomaar toepasbaar’, zegt Laurens Hermans van Agentschap Wegen en Verkeer. ‘Een mogelijke afbraak van de hele brug werd ooit onderzocht, maar ligt niet meer voor.’

      De familie pleitte voor een fietstunnel onder het spoor, maar ook hier wil Wegen en Verkeer geen concreet engagement aangaan. ‘Een fietstunnel is een zware ingreep die grote financiële consequenties heeft en procedureel veel tijd en overleg vraagt’, klinkt het.

      Wegen en Verkeer onderzoekt nu de piste waarbij het fietspad voor beide rijrichtingen aan de zijde van de binnenbocht komt te liggen en het gemotoriseerd verkeer verschoven wordt naar de zijde van de buitenbocht. Daarbij voorziet men een fysieke scheiding die de zwakke weggebruikers van het gemotoriseerd verkeer scheidt.

      Christophe Roose, de schoonbroer van Emelie Heller, juicht de tijdelijke oplossing toe. Maar toch roept het fietspad voor beide rijrichtingen vragen op. ‘De Leugenberg heeft twee bochten: één naar rechts in de richting van Ekeren en vervolgens één naar links. Dat blijft gevaarlijk als er auto's uit de bocht vliegen. Verder vraag ik mij af waar de voetgangers hun plaats gaan vinden in deze opstelling.’

    18-03-2014 om 22:12 geschreven door Chil  


    » Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Familie slachtoffer vraagt veilige Leugenberg
    Bron : GVA

    Familie slachtoffer vraagt veilige Leugenberg

    familie slachtoffer vraagt veilige leugenberg

    10/03 EKEREN (2180) Vorige maand gebeurde op de Leugenberg een dramatisch ongeval. De familie van Emelie Heller, die hierbij zwaar gewond werd, vroeg districtsburgemeester Koen Palinckx (N-VA) en het Agentschap Wegen en Verkeer om dringend iets te doen aan de gevaarlijke verkeerssituatie op de Leugenberg in Ekeren. Er wordt gepleit voor structurele oplossingen die de veiligheid van de zwakke weggebruikers verhoogt. 'We stellen een fietspad naast de brug voor, met een tunneltje onder het spoor', aldus de familie.

    Het Agentschap Wegen en Verkeer zoek naar mogelijkheden die de veiligheid van fietsers en voetgangers op de Leugenberg op korte termijn kunnen verhogen. Zo wordt bekeken of een dubbel fietspad aan één kant van de rijbaan voorlopig tot de mogelijkheden behoort.

    Christophe Roose, schoonbroer van Emelie, is blij dat er actiebereidheid is. "Je mag niet vergeten dat tijdens de schooldagen een paar honderd fietsers over deze brug komen. Op lange termijn zijn alleen structurele maatregelen doeltreffend genoeg. Net als de districtsburgemeester willen we dat de brug wordt afgebroken." Een verkeersdeskundige rondde ondertussen het onderzoek naar het ongeval af. Het verslag wordt nu overgemaakt aan het parket en dat beslist of er al dan niet een onderzoeksrechter wordt aangesteld.

    Emelie Heller werd bij het ongeval op 22 februari zwaar gewond. Gelukkig is ze nu aan de beterhand, maar de artsen kunnen ten vroegste over enkele maanden de langetermijngevolgen inschatten.

    Erik Vandewalle
    Foto BFM

    18-03-2014 om 22:02 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    12-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoekakker
    Het artikel uit GVA :


    12-03-2014 om 17:19 geschreven door Chil  


    Tags:hoekakker, ekeren, groen ekeren
    » Reageer (0)
    10-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Prestigeprojecten.
    Bron : Nieuwsblad

    Artikel over de kostprijs van "prestigeprojecten".  Kan je al eens uitrekenen wat de Oosterweel extra gaat kosten...


    10-03-2014 om 21:40 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    08-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ekeren neemt deel aan de actie “Met belgerinkel naar de winkel”

    In 2013 besloot het districtscollege, na een vraag van Groen, om niet deel te nemen.

    Als redenen werden opgegeven :

    - de middenstandsvereniging had liever op een andere wijze ondersteuning gekregen

    - het feit dat er geen prijzen konden vergeleken worden

    “Belgerinkel wordt exclusief georganiseerd door BBL, andere organisaties kunnen dan ook niet worden aangeschreven voor een prijsvergelijking

     

    Groen Ekeren besloot dan ook om dit jaar opnieuw een kans te wagen om een actie te promoten waarbij het gebruik van de fiets werd bevorderd.  We besloten het districtsbestuur te vragen om deel te nemen aan de “Mijn korte ritten campagne”.

    Hierop kregen we het volgende antwoord:

     

    In antwoord op uw schriftelijke vraag over de “korte ritten” campagne kunnen we u melden dat we daar met het district niet op inschrijven. Het districtsbestuur plant wel een deelname aan de actie “Met belgerinkel naar de winkel”, waar eveneens het gebruik van de fiets als alternatief voor de wagen gepromoot wordt.

    Het district is van mening dat het niet aangewezen is om aan verschillende acties tegelijkertijd deel te nemen omdat dit voor de burger eerder verwarrend dan motiverend kan overkomen.

    Groen Ekeren is natuurlijk blij met de deelname aan “Met belgerinkel naar de winkel” maar stelt zich toch vragen bij de motivering.  De aangehaalde argumenten wijzen er eerder op dat de deelname vooral af hangt van de “aanvrager” dan van een eerlijke motivatie om het gebruik van de fiets te promoten. 

    Voor mij is de plotselinge ommekeer “eerder verwarrend”.

     

    Guido Staes

    Voorzitter Groen Ekeren

    08-03-2014 om 22:45 geschreven door Chil  


    Tags:groen, ekeren, belgerinkel
    » Reageer (0)
    01-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Beste oplossing" of "temper de euforie" over Oosterweel
    Bron : De Redactie

    Beste oplossing" of "temper de euforie" over Oosterweel

    Belga
    vr 14/02/2014 - 15:45 Jos De Greef
    •  
    •  
    De meeste politieke partijen reageren tevreden over de beslissing die de Vlaamse regering genomen heeft over de Oosterweelverbinding rond Antwerpen. Open VLD vindt de euforie van de Vlaamse regeringspartijen ongepast.

    "Beste oplossing voor elke Antwerpenaar"

    De keuze voor het BAM-tracé is "de beste beslissing voor elke Vlaming en elke Antwerpenaar", zegt CD&V in een persbericht. De partij merkt op dat de CO2-uitstoot bij dit tracé ook lager ligt dan dat van het alternatieve Meccano-traject.

    Bovendien blijven de stad en de haven optimaal bereikbaar en zal het sluipverkeer in de stad verminderd worden. Ook is het BAM-tracé 300 miljoen euro goedkoper en is er dus geen extra belasting voor de Vlaamse begroting, aldus de Vlaamse christendemocraten.

    "Walk en don't look back", belooft de N-VA

    Belga

    De Antwerpse schepen voor Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) zegt dat het stadsbestuur niet van plan is om de beslissing van de Vlaamse regering terug te draaien. "Walk and don't look back. En deze keer menen we het echt", zei hij met een quote van Peter Tosh en Mick Jagger.

    "Walk and don't look back", was ook een uitspraak van voormalig burgemeester Patrick Janssens (SP.A) na de voorstelling van de intussen afgevoerde Lange Wapperbrug, maar Kennis belooft dat de beslissing deze keer niet wordt teruggedraaid. De stad Antwerpen overweegt ook om bepaalde delen van de ring te overkappen om de hinder voor omwonenden te verminderen, belooft Kennis.

    SP.A verwacht "minder files en minder ongevallen"

    Tevredenheid is er ook bij de Vlaamse socialisten die in de beslissing een geslaagde mix zien van mobiliteit, gezondheid en levenskwaliteit. Het gekozen tracé biedt de "beste garantie op minder files en minder ongevallen" en het tolsysteem zal de vrachtwagens naar de tunnels sturen die ver van de stad liggen, aldus de SP.A.

    De partij klopt zich op de borst dat enkele last-minutewijzigingen aan het tracé onder druk van de SP.A werden doorgevoerd en dankt de actiegroepen voor hun inzet en invloed op het dossier. 

    Open VLD vindt "euforie ongepast"

    "In feite staan we na vijf jaar opnieuw bij de start", vinden de Vlaamse liberale parlementsleden Bart Tommelein en Dirk Van Mechelen. De beslissing van vandaag is volgens hen slechts een eerste stap van een hele lange weg van procedures en vergunning. Als de Vlaamse regering er niet in slaagt om snel een draagvlak bij de Antwerpenaren te vinden voor die keuze, wordt het opnieuw een lange lijdensweg en staan we in 2021 zeker nog in de file", waarschuwt Open VLD.

    Van Mechelen vraagt zich ook af hoeveel het project nu gaat kosten, wie het gaat financieren en hoeveel de stad Antwerpen moet bijdragen.Ook is niet duidelijk hoeveel schadevergoeding er nu komt voor de groep Noriant in het dossier over de afgevoerde Lange Wapper.

    "Slechtst denkbare tracé", vinden de groenen

    Belga

    De Vlaamse regering pakt volgens Groen uit met een "roetzwarte Valentijn voor de Antwerpenaar" door te kiezen voor een tracé dat het autoverkeer binnen de stad zal zuigen net als heel wat roet en fijn stof. 

    Groen erkent dat de Vlaamse regering de schade probeert te beperken door een nieuwe tunnel onder het Albertkanaal en maatregelen voor de vervuiling aan het Sportpaleis, maar toch zijn dat slechts lapmiddelen, aldus de groenen. De partij vraagt het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel om vrachtwagens uit de stad te sturen en een snelheidsbeperking op de ring, evenals meer middelen voor openbaar vervoer en nieuwe fietswegen.

    VB ziet "politiek stratego in plaats van oplossing"

    Belga

    Volgens Vlaams Belang wordt er "momenteel geregeerd tegen de Antwerpse bevolking" en de partij wil daarover volgende week een debat in het Vlaams Parlement. VB  vreest voor zowel de concurrentiepositie van de Antwerpse haven door de tolheffing voor het vrachtverkeer als voor de volksgezondheid in de stad.

    Vlaams Belang merkt op dat de Antwerpenaren bij het referendum in 2009 het BAM-tracé al weggestemd hebben. "Door nieuwe fundamentele elementen toe te voegen" denkt VB dat nieuwe juridische procedures het hele project zullen vertragen. Op korte termijn pleit de partij voor het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel en het plaatsen van noodbruggen op de Singel.

    "Valentijn met fijn stof en beton", vindt PVDA+

    "Een Valentijn gevierd met fijn stof en beton, kan nooit duurzaam zijn", vindt de extreemlinkse partij PVDA+. Die ziet alternatieven in het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel, het aanleggen van de A102, rekeningrijden voor internationaal vrachtverkeer en het overkappen van de ring. De partij merkt ook op dat er in bepaalde wijken nu al meer kinderen met astma zijn dan normaal.

    01-03-2014 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bam Tracé beter in de vuilbak kieperen
    Bron : De Redactie

    Belga

    di 11/02/2014 - 08:03 Michaël Torfs

       
       
    Als het aan Groen-voorzitter Wouter Van Besien lag, dan zou er gekozen worden voor het Meccano-tracé om de Antwerpse mobiliteitsknoop te ontwarren. Dat zei hij in "De ochtend". Het BAM-tracé betekent een te grote last voor de volksgezondheid qua luchtvervuiling en lawaai en mag daarom de vuilbak in, argumenteert Van Besien.

    Gisteren werd het langverwachte milieu-effectenrapport (MER) voorgesteld over de Antwerpse mobiliteitsknoop. Daaruit blijkt dat het BAM-tracé, dat de Vlaamse regering naar voren schuift, het beter doet op het vlak van mobiliteit, terwijl het Meccano-tracé, dat de meeste actiegroepen steunen, beter scoort op het vlak van milieu.

    Belga

    Wouter Van Besien van Groen vindt dat "de Vlaamse regering op basis van dit MER en op basis van het gezond verstand niet anders kan dan het BAM-tracé in de vuilnisbak kieperen." Volgens Van Besien moeten niet enkel de files worden opgelost, maar moet ook de volksgezondheid doorwegen, en als beide in de weegschaal komen te liggen dan scoort het Meccano-tracé het best.

    "Je kan het mobiliteitsprobleem niet oplossen op de kap van de gezondheid", argumenteert Van Besien. "En dat is wat het BAM-tracé doet." De luchtkwaliteit zou er bij het BAM-tracé op achteruitgaan in grote delen van Antwerpen, iets wat je niet zomaar kan negeren, zegt Van Besien. De verwachting is echter dat de Vlaamse regering kiest voor het BAM-tracé, ook omdat het minder kost.

    Volgens Van Besien is de achterliggende reden echter dat de overheid al in 2009 een contract sloot met Noriant voor het bouwen van een deel van de BAM-verbinding. Eigenlijk zou dat contract moeten worden opgezegd om eerlijk te kunnen beslissen, poneert Van Besien. Hij noemt het afsluiten van dat contract een fout van de overheid.

    Groen stelt enkele maatregelen op korte termijn voor

    Van Besien wijst er ook op dat het project, wat er ook gekozen wordt, pas in 2022 klaar zou zijn, terwijl de files er nu al staan, en pleit daarom voor snelle en efficiënte maatregelen op korte termijn. De bestaande infrastructuur, zoals de Liefkenshoektunnel, moet beter benut worden door die tolvrij te maken, en verder moet de snelheid op de Antwerpse ring worden aangepast naar beneden voor een betere doorstroming, en minder luchtvervuiling en lawaai.

    Voorts kan de Vlaams regering de alternatieven voor autoverkeer in Antwerpen en omgeving sterker maken, zoals nieuwe tramlijnen versneld invoeren naar Ekeren, Beveren en Kontich; meer snelbussen inzetten, onder meer richting Turnhout en Herentals, en meer snelle fietsverbindingen aanbieden aangezien de elektrische fiets de actieradius vergroot van 5 kilometer naar 10 à 15 kilometer.

    Ten slotte pleit Groen voor een andere aanpak in het mobiliteitsbeleid: een mobiliteitsbudget in plaats van de fiscale aftrek van bedrijfswagens en een slimme kilometerheffing, voor vrachtwagens op korte termijn, voor personenwagens op iets langere termijn.

    01-03-2014 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    28-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Informatie over Oosterweelverbinding voor elke Antwerpenaar
    Bron : De redactie - Radio 2

    De inwoners van Antwerpen krijgen begin april een informatiebrochure in de brievenbus over de Oosterweelverbinding. De Vlaamse regering koos voor het Oosterweeltracé om de Ring rond Antwerpen rond te maken. Om elke Antwerpenaar daarover te informeren, heeft de stad een informatiebrochure laten opstellen. Er komen ook informatie-avonden.

    28-02-2014 om 23:04 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)


    GROEN WERKT VOOR IEDEREEN!

    GROEN! EKEREN

    Promoot jouw pagina ook


    Categorieën

    Inhoud blog
  • N-VA gaat in zee met sp.a en Open Vld in Ekeren
  • N-VA laat CD&V vallen
  • Subsidie voor Ekeren Winkeldorp
  • Woonzorgcentrum Sint-Vincentius start tweede fase nieuwbouwproject
  • Digitale infoborden werken niet
  • Herinrichting speelterrein Schoutlaan
  • Nieuwe geluidsschermen langs A12
  • Feestbussen rijden gratis tijdens oudejaar
  • Buurtcomité Oude Landen Spoor Ekeren haalt slag thuis: ondertunneling spoorlijn ligt plots op tafel
  • Speed pedelec botst met wagen van dronken bestuurder
  • Voetganger die bus wil halen wordt aangereden door auto
  • Huizen ontruimd voor gaslek in Ekeren
  • Mandaten districtsraad Ekeren vanaf 1 januari
  • Bewoners Maria Theresialei tekenen bezwaar aan tegen polderbelasting
  • Bouwaanvraag zorgt voor ongerustheid

    Klik hierboven om deze Blog via

    Facebook te volgen.

    Blijf op de hoogte!


    Speciaal Oosterweeldossiers en informatie
  • De Standaard : Oosterweeldossier
  • GVA : Oosterweeldossier
  • Radio Centraal : Oosterweeldossier
  • Straten Generaal
  • HLN (traag)
  • BAM
  • Ademloos
  • De Lloyd (Bedrijven)
  • ATV
  • Stad Antwerpen : vul een trefwoord in : Oosterweel

    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    Meer dan 225.000 websites (Start.be)


    Mijn favorieten
  • go2.be
  • Linknet
  • DE RAASKALDERIJ
  • Genoeg - Consuminderen
  • Netwerk Bewust Verbruiken
  • Stampmedia
  • Wouter zingt

    ACTUELE LINKS EKEREN
  • Werken in Ekeren?
  • Uitgevoerde Werken
  • Lopende Werken
  • Geplande werken
  • UITBREIDING SPOREN IN EKEREN MEER GOEDERENVERKEER
  • Subsidies

     


    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.


    Blog als favoriet !

    Hoofdpunten blog blogtips
  • Mededeling

    GROEN EKEREN

    Promoot jouw pagina ook
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    jozefdegroote
    www.bloggen.be/jozefde
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • toplijsten
  • 2link


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs