Inhoud blog
  • Verslag 4
  • SPIN 2
  • Stap 3
  • SPIN 1
  • Verslag 1
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Huishoek 3- jarigen

    26-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag 4

    STAP 4 ‘onze hoek wordt rijk’


    Welke info je gekregen en wat heb  je gedaan tijdens de verschillende inputhaltes.  

    Wiskunde : het wiskundig perspectief van de hoeken hebben we bekeken, concreet in groepjes brainstormen over wiskundige impulsen in te brengen in de huishoek.


    Beeld: hoeken verrijken met materiaal, niet te veel/  te weinig, materiaal moet meerdere functies hebben in een hoek, de fantasie van de kleuter moet kunnen werken in de hoeken dmv de aangeboden materialen


    Godsdienst: opbouwen in materiaal, maar  de basismaterialen moeten er wel al aanwezig zijn. Kleding is belangrijk voor rollenspel


    Hoe zou je een huishoek kunnen verrijken?

    Welke impulsen zou je kunnen geven om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek? 


    Materialen verrijken :

    Broodrek, mandjes, toonbank, deegrol, schortjes, kokshoed, pollepels, vormpjes, kapstok, taart dozen ,broodzakken, eidoozen, theedoosjes, receptenboekje  …cia 

    Opdrachten :

    Linken aan het verhaal, maken van een taart (het is feest), bestellingen door geven, sorteren (mbv pictogrammen), betalen (1pistolé = 1cent), taart versieren (via stappenplan), recept (via stappenplan)

    Rollenspel :

    Meedoen, klant spelen, bakker spelen, vragen stellen aan kls




    Maak een extra ‘tak’ ‘verrijking’ op je spin.  

    Je verrijkt de gekozen hoek voor een bepaalde leeftijdsgroep en met een belangstellingscentrum (keuze afhankelijk van stage).  

    Je zoekt verder zeker enkele talige impulsen voor je hoek én kiest nog één ontwikkelingsdomein waarvoor je minimum 2 verrijkingen ideeën zoekt. 

    Pistolets 

    26-02-2014 om 15:53 geschreven door Hoekentraject 2014 Groep8: huishoek  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SPIN 2


    spin BC de bakker

    Bijlagen:
    eMindMaps5-2.gif (20.5 KB)   

    26-02-2014 om 15:24 geschreven door Hoekentraject 2014 Groep8: huishoek  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 3

    STAP 3  ‘onze hoek kan beter’




    Wat hebben jullie gevonden in de artikels uit de Reader. Je vult op basis hier van je spin aan of zuivert deze uit (schrappen mag!).

    Materiaal moet samenhangen 

    Echt materiaal vinden kls heel tof

    Overzichtelijk 

    Makkelijk omvormbaar, meegaan met BC

    Kookboek in huishoek

    Gezellig (met dakje, parasol, dekentje, kussens,..)

    Stimuleren fantasie en rollen spel

    Manipulerend spel



    Welke impulsen zou je kunnen geven om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?

    Zelf meespelen, idee geven hoe je kan spelen

    Zelf een rol opnemen als KO

    Bv. KO zegt; ik heb geen boterhammen bij voor deze middag, kan jij er voor mij maken ? (laat lege brooddoos zien)


    Welke materialen zou je toevoegen om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?

    Lakens

    Tandenborstel, badkamer, lavabo, kam, washandje, handdoek, shampoo, zeep

    Eten, koffiezet, ovenwanten, onderzetters, brooddoos

    Strijkplank, das, hoed, werktas

    Tv, telefoon, zitzak afstandsbediening, radio; DVD doosje, poef, kussens, fleece

    25-02-2014 om 15:58 geschreven door Hoekentraject 2014 Groep8: huishoek  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SPIN 1



    spin de huishoek

    Bijlagen:
    Verslag Stap 2 Onze hoek in een spin.docx (33 KB)   

    25-02-2014 om 00:00 geschreven door Hoekentraject 2014 Groep8: huishoek  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag 1

    STAP 1  ‘mijn hoek in de klas’



    Je bespreekt je ervaringen met elkaar aan de hand van onderstaande vragen:



    Inrichting van de hoek:

    Rechthoekig, in kasteelvorm,…

    Tegen de muren staat het materiaal, tafel staat in het midden

    Materiaal is gesorteerd in dozen (op de dozen kunne pictogrammen staan welk materiaal er in de doos moet zitten)



    Spel van de kleuters:

    De kleuters spelen een rollenspel. Er wordt vooral moederke vaderke gespeeld. Er worden huishoudelijke taken gedaan (koffiezetten, eten maken, tafel dekken, …)



    (Spel)materialen:

    Er is een rijk aanbod ana materialen:

    Fornuis

    Poppen

    Kasten

    Pompebak

    Kinderstoeltje

    Keukenmateriaal

    Plastic eten

    Echt keukenmateriaal (spatel, klopper, pannen, keukenkraan,…)



    25-02-2014 om 00:00 geschreven door Hoekentraject 2014 Groep8: huishoek  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)


    Archief per week
  • 24/02-02/03 2014

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs