Welke info je gekregen en wat heb je gedaan tijdens de verschillende inputhaltes.
Wiskunde : het wiskundig perspectief van de hoeken hebben we bekeken, concreet in groepjes brainstormen over wiskundige impulsen in te brengen in de huishoek.
Beeld: hoeken verrijken met materiaal, niet te veel/ te weinig, materiaal moet meerdere functies hebben in een hoek, de fantasie van de kleuter moet kunnen werken in de hoeken dmv de aangeboden materialen
Godsdienst: opbouwen in materiaal, maar de basismaterialen moeten er wel al aanwezig zijn. Kleding is belangrijk voor rollenspel
Hoe zou je een huishoek kunnen verrijken?
Welke impulsen zou je kunnen geven om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?
Linken aan het verhaal, maken van een taart (het is feest), bestellingen door geven, sorteren (mbv pictogrammen), betalen (1pistolé = 1cent), taart versieren (via stappenplan), recept (via stappenplan)
Rollenspel :
Meedoen, klant spelen, bakker spelen, vragen stellen aan kls
Maak een extra tak verrijking op je spin.
Je verrijkt de gekozen hoek voor een bepaalde leeftijdsgroep en met een belangstellingscentrum (keuze afhankelijk van stage).
Je zoekt verder zeker enkele talige impulsen voor je hoek én kiest nog één ontwikkelingsdomein waarvoor je minimum 2 verrijkingen ideeën zoekt.
Je bespreekt je ervaringen met elkaar aan de hand van onderstaande vragen:
Inrichting van de hoek:
Rechthoekig, in kasteelvorm,
Tegen de muren staat het materiaal, tafel staat in het midden
Materiaal is gesorteerd in dozen (op de dozen kunne pictogrammen staan welk materiaal er in de doos moet zitten)
Spel van de kleuters:
De kleuters spelen een rollenspel. Er wordt vooral moederke vaderke gespeeld. Er worden huishoudelijke taken gedaan (koffiezetten, eten maken, tafel dekken, )