Inhoud blog
  • Woordenlijst
  • Wie zijn wij?
  • Thema: Schoenenplezier
  • Thema: licht en donker
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    LESDOORBREKENDE DAGEN

    22-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie zijn wij?
    Hallo,

    Wij zijn studenten van bachelor kleuteronderwijs aan de KHLeuven.
    Ons groepje bestaat uit 4 studenten: Arsine Apelian, Steffie Moyaers, Evelien Patry, Roselien Shaw.

    Onze excuses voor de filmpjes en foto's die er niet opstaan. We krijgen ze niet geupload door problemen op de blog.


    Veel plezier op onze blog!

    Groetjes, groep 4

    22-11-2012 om 11:59 geschreven door steffie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    15-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema: licht en donker
    Opdracht 1: Het verstopspelletje

    Materialen:
    - Een groot doek

    Uitwerking:
    Alle kleuters gaan in een kring zitten.
    Een kleuter verlaat even de klas
    In die tijd gaat de juf een andere kleuter bij haar roepen en onder het doek verstoppen.
    De juf roept de andere kleuter terug binnen.
    Het kind onder het doek zegt nu: 'Dag...(naam van het kind dat buiten stond)'.
    Het kind probeert zo te raden wie er onder het doek zit.
    Dit doe je tot alle kleuters aan de beurt zijn geweest.


    Opdracht 2: Zaklampentocht

    Materialen:
    - Zaklampen
    - Donker lokaal

    Uitwerking:
    Het licht gaat uit in de klas en de gordijnen gaan toe.
    Alle kindjes hebben een zaklamp vast.
    Ze doen de zaklamp aan en proberen hun weg te vinden door de klas.
    Elke keer als ze aan een hoek komen, moeten ze raden waar ze zich bevinden in de klas.


    Opdracht 3: kijkdoos

    Materialen:
    - Schoendoos met 3 grote gaten (2 grote gaten voor de ogen en 1 bovenaan voor licht in de doos te brengen.)
    - Klein materiaal om in de doos te steken (themagebonden)


    Uitwerking:
    Je stopt het kleine materiaal in de kijkdoos. (bv. een klein knuffeltje.)
    De kleuter kijkt nu in de doos en zegt wat hij ziet.


    Opdracht 4: geblinddoekt voelen

    Materialen:
    - Blinddoek
    - Themavoorwerpen (bv. kersbal, knuffel, treintje,...)

    Uitwerking:
    Eerst laat je de kleuter alle voorwerpen bekijken, zodat hij weet wat voor voorwerpen er zijn.
    De kleuter wordt nu geblinddoekt.
    De kleuterleidster geeft nu een voorwerp in zijn handen.
    Door te voelen aan het voorwerp kan de kleuter nu raden wat het is.


    Opdracht 5: Dansen

    Materialen:
    - Cd-speler
    - Liedje: 'een tocht door het donker' van Thor.
    - Zaklampen

    Uitwerking:
    De kleuters hebben allemaal een zaklamp.
    Ze bewegen op de muziek mee met de zaklampen.
    De juf staat voorraan en ze toont bewegingen die ze kunnen nadoen.
    (zie filmpje)


    Opdracht 6: Volg de zaklamp

    Materialen:
    - Zaklamp
    - Donkere, grote, vrije ruimte

    Uitwerking:
    De juf heeft de zaklamp vast.
    Zij schijnt met de zaklamp op de muren en toont zo de weg die de kinderen moeten volgen.
    De kleuters moeten dus het licht volgen.


    Opdracht 7: schaduwspel

    Materialen:
    - Groot wit doek of witte muur
    - Zaklamp
    - Donker lokaal

    Uitwerking:
    Hang het witte doek op.
    Maak nu het lokaal donker.
    De juf schijnt nu met de zaklamp op het doek of op de witte muur.
    De kleuters gaan tussen de zaklamp en de muur staan en maak figuurtjes met je handen.
    Nu zien ze schaduwen op het doek of op de muur.
    (zie filmpje)


    Opdracht 8: Raad eens wie ik ben

    Materialen:
    - Blinddoek

    Uitwerking:
    Een kleuter wordt geblinddoekt.
    Er gaat nu een andere kleuter voor hem staan.
    De geblinddoekte kleuter voelt nu aan het andere kind en probeert te raden wie het is.


    Opdracht 9: Boekjes

    Materialen:
    - Boekjes
    - Tent
    - Lichtjes

    Uitwerking:
    De juf zet de tent op in de klas.
    In de tent hangt ze lichtjes op en er liggen ook boekjes in de tent.
    De kleuters kunnen in de tent gaan lezen.

    Opdracht 10: Sterrenhemel

    Materialen:
    - Gele verf
    - Sponsje
    - Witte sterren
    - Zwart papier
    - Lijm

    Uitwerking:
    Je maakt de witte sterren geel door met het sponsje erop te stempelen.
    Als alle sterren droog zijn kun je ze op een zwart papier plakken.
    Nu heb je een mooie sterrenhemel.



    (FILMPJES VOLGEN NOG!)

    Bijlagen:
    DSCN3367.JPG (2.7 MB)   
    DSCN3368.JPG (2.7 MB)   

    15-11-2012 om 00:00 geschreven door steffie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (24 Stemmen)
    22-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woordenlijst





    Schoenenplezier licht en donker
    - schoenen
    - hoog
    - laag
    - mooi
    - lelijk
    - veters
    - plakkers
    - ritsen
    - leer
    - stof
    - plastic
    - zomer
    - winter
    - aandoen
    - uitdoen
    - passen
    - groot
    - klein
    - klemmen

    - lamp
    - doek
    - kerstmis
    - zomer
    - winter
    - dag
    - nacht
    - zwart
    - wit
    - voelen
    - aftasten
    - raden
    - blinddoek
    - niets kunnen zien
    - bos
    - tent
    - sterren
    - maan
    - zon

    22-11-2012 om 15:19 geschreven door steffie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    15-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema: Schoenenplezier

    Opdracht 1: Voelspel

    Materialen:
    - Verschillende soorten schoenen
    - Blinddoek

    Uitwerking:
    Je blinddoekt 1 kleuter.
    Nu geef je hem een schoen. (bv. sportschoen, botten, teenslippers,...)
    Het kind probeert te raden wat voor soort schoen het is.


    Opdracht 2: Gekke schoenen

    Materialen:
    - Verschillende soorten schoenen. (Bv. sportschoenen. schoenen met hakken,...)

    Uitwerking:
    Je legt verschillende paren schoenen in een hoek.
    Je laat de kinderen er mee rond stappen.
    Ze kunnen nu ondervinden dat de schoenen te groot of te klein zijn, moeilijk of makkelijk aan te doen,...


     Opdracht 3: Grote en kleine schoenen

    Materialen:
    - Grote en kleine schoenen.

    Uitwerking:
    De juf vraagt aan de kleuters om elk een kleine schoen te nemen.
    De juf vraagt aan de kleuters om elk een grote schoen te nemen.
    Zo kan de juf vragen blijven stellen.
    Zo leren ze groot en klein.

    Opdracht 4: 1schoen + 1schoen = 2schoenen

    Materialen:
    - Verschillende PAREN schoenen.

    Uitwerking:
    Je vraagt aan de kleuters om elk 2 dezelfde schoenen te zoeken.


    Opdracht 5: Wat een gekke schoenen heb jij aan.

    Materialen:
    - Geen materialen

    Uitwerking:
    Er gaat 1 kleuter buiten staan.
    Nu verwisselen 2 kinderen 1 schoen.
    De kleuter komt binnen en raad welke schoen verwisselt is.

    15-11-2012 om 13:26 geschreven door steffie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)


    Archief per week
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs