Inhoud blog
  • taakverdeling
  • verslag stap 4
  • verslag stap 3
  • verslag stap 2
  • verslag stap 1
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    hoekentraject 2014 groep 15 huishoek
    /
    26-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.taakverdeling

    Bijlage 1: PROCESTAKEN/taakverdeling

    Aangezien het hoekentraject een groepswerk is, is efficiënt vergaderen en doelgericht werken zeer belangrijk. We raden je dan ook aan om de tijd die je ter beschikking hebt, nuttig te besteden. Vandaar dat we vragen om volgende functies te verdelen en tijdens de tweedaagse op te nemen. Per stap wissel je van taak.

    Ten laatste op donderdag 10/03 voor 17.00u plaatst de blogverantwoordelijke de taakverdeling op de blog.

     

     

    Stap 1

    Stap 2

    Stap 3

    Stap 4

    Stap 5

    Gespreksleider

    ·         Zorgt dat iedereen uit de groep aan het woord komt.

    ·         Zorgt dat de inhoud van de opdrachten correct wordt uitgevoerd.

    Luna

    Melanie

    Lotte

    Jolien

    Fieke

    Tijdsbewaker

    ·         Zorgt ervoor dat de opdrachten binnen de voorziene tijd worden uitgevoerd.

    Kathleen

    Luna

    Melanie

    Lotte

    Jolien

    Verslaggever

    ·         Zorgt voor een verslag van het overleg.

    ·         Zorgt per stap voor een invulling van het blogformat.

    Fieke

    Katleen

    Luna

    Melanie

    Lotte

    Blog-verantwoordelijke

    ·         Maakt een blog aan.

    ·         Geeft toegang aan lectoren en tweede lezers.

    ·         Zorgt ervoor dat het proces en resultaat van de groep zichtbaar worden.

    Jolien

    Fieke

    Katleen

    Luna

    Melanie


    26-02-2014 om 16:41 geschreven door hoekentraject 2014 groep 15 huishoek  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.verslag stap 4

    STAP 4 ‘onze hoek wordt rijk’

     

    Een hoek verrijken kan door materialen en impulsen aan te bieden:

    - i.v.m. het belangstellingscentrum

    - i.v.m. enkele specifieke ontwikkelingsdomeinen/ -aspecten

    - die gericht zijn op een specifieke leeftijdsgroep of ontwikkelingsniveau

     

    -      Hoe zou je de huishoek kunnen verrijken?

    Ø  Stappenplannen, receptenboeken en opdrachtenkaartjes

    Ø  Schrijfmateriaal klaarleggen (voor bestellingen, boodschappenlijstjes, …)

    Ø  Door een dramatische impuls ivm organisatie en inrichting (deur, bel)

    Ø  Met de kleuters zelf het decor bouwen als je tijd hebt

    Ø  Dramatische impulsen ; Attributen en verkleedkleren (schorten, koksmutsen, verkleedkleren van varkentje, haas, …)

    Ø  pictografische impulsen : realistisch materiaal

    Ø  Thematische impulsen : huishoek ombouwen tot het huis van varkentje

    Ø  Keukenwekker

    Ø  Fake eitjes en schepjes (zodat je met een receptenboek kan werken)

    Ø  weegschaal

     

    -      Welke impulsen zou je kunnen geven om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?

    Ø  De kleuters zelf fotograferen en dit ophangen voor de volgende kls, zodat het de andere kls inspireert

    Ø  pictografische impulsen :

    o   het verhaal uitspelen met de prenten die in de hoek uithangen

    Ø  Een personage uit het verhaal in de klas zetten/op de deur plakken zodat het de interesse van de kls wekt.

     

    Je verrijkt de gekozen hoek voor een bepaalde leeftijdsgroep en met een belangstellingscentrum (keuze afhankelijk van stage). 

    Je zoekt verder zeker enkele talige impulsen voor je hoek. Gebruik hiervoor het documentje uit de inputsessie stap 3 deel 1.

    Je kiest nog één ontwikkelingsdomein waarvoor je minimum 2 verrijkingsideeën zoekt.

     

    Verrijkingsideeën

    Wat wil je kleuters zien doen = handelingen?

    Concrete impulsen

    Symbool ophangen

    De kls doen wat er op het symboolkaartje staat.

    De KO hangt symbolen op zodat de KO niet telkens moet zeggen wat de kls moeten doen. Op deze manier leren de kls ook zelfstandig zijn.

    Stappenplan gebruiken

    De kls moeten stap voor stap bepaalde handelingen uitvoeren zodat ze tot een eindresultaat komen.

    De kleuters bekomen via kaartjes een eindresultaat.

     

     

    26-02-2014 om 14:18 geschreven door hoekentraject 2014 groep 15 huishoek  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.verslag stap 3

    STAP 3  ‘onze hoek kan beter’

    -      Welke spelideeën/handelingen lijken je zinvol in dé hoek?

    Ø  Wegen (BA/ZA)

    Ø  Verkleden (BA/ZA)

    Ø  Koken (BA/ZA)

    Ø  Strijken/wassen (BA/ZA)

    Ø  Afwassen(BA/ZA)

    Ø  Doktertje spelen (BA/ZA)

    -      Welk spel kan zelfstandig gespeeld worden, welk begeleid?

    Ø  Zie hierboven

    -      Welke materialen heb je nodig om die handelingen/spelideeën te realiseren?

    Ø  Keukentje

    Ø  Wasmachine

    Ø  Strijkplank

    Ø  Verkleedkleren

    Ø  Tafel

    Ø  Klein materiaal (voor in keuken)

    Ø  poetsgerief

    -      Welke ontwikkelingsaspecten komen aan bod ?

    Ø  OA16 : Gevoelens uitdrukken en verwerken

    Ø  OA18 : De eigen wijze van omgaan met anderen aanvoelen en verfijnen

    Ø  OA19 : rollen spelen 

    Ø  OA20 : tot interactie komen

    Ø  OA21 : samenwerken

    Ø  OA22 : zich inleven in anderen

    Ø  OA62 : kennis en ervaringen voorstellen

    Ø  OA71 : ervaringen verwoorden

    Ø  OA72 : ervaringen uitwisselen

    Ø  OA73 : luisteren en spreken verfijnen

     

     

     

    -      Hoe kan je differentiëren in functie van leeftijd?

    Ø  Moeilijkere stappenplannen en recepten gebruiken

    Ø  Plannetjes en recepten weglaten

    Ø  Met kleiner materiaal werken

    -      Welke impulsen zou je kunnen geven om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek? Formuleer concrete impulsen. Houd daarbij rekening met de verschillende soorten impulsen.

    Ø  Kookboek met stappenplannetjes/opdrachtenkaartjes

    Ø  GSM + telefoonboek

    Ø  Potten/pannen/klopper/houten lepels/uitsteekvormen

    Ø  Cake-vormen/cupcakevormen of papieren vormen

    Ø  Geurpotjes

    Ø  Etiketjes op potjes (met foto)

    Ø  Kapstok met verkleedkleren

    Ø  Schrijfmateriaal voor bestellingen en boodschappenlijsten

    Ø  Pictogrammen/schaduw : waar moet wat

    Ø  Alsof-eieren in eidozen, melkflessen, boter, suiker, bloem

    Ø  Weegschaal

    Ø  Playdoh en granen

    Ø  Taartdozen/zakken/pralinedozen

    Ø  Gelamineerde voorbeeldprenten van taart waar ze met spuitzak op kunnen spuiten

    -      Welke materialen zou je toevoegen om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek? Wat beoog je daarmee? Noteer welk spel deze materialen uitlokken.

    Ø  Eetwaren (koken)

    Ø  Bed, wasmachine, … (moedertje en vadertje)

    Ø  Doktersmateriaal (doktertje spelen)

    Ø  Stukken eten met velcro (snijden)

     

    Om deze stap grondig invulling te geven maak je wederom gebruik van ontwikkelingsplan, cursussen, groeiwijzer en reader

    26-02-2014 om 14:15 geschreven door hoekentraject 2014 groep 15 huishoek  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.verslag stap 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Klik op de afbeelding om te vergroten.

    26-02-2014 om 14:11 geschreven door hoekentraject 2014 groep 15 huishoek  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.verslag stap 1

    STAP 1  ‘mijn hoek in de klas’

     

     

    Je bespreekt je ervaringen met elkaar aan de hand van onderstaande vragen:

     

     

    Inrichting van de hoek: 

    -      Open ruimte, afgesloten met kasten, in het midden een tafel met voldoende materiaal

    -      Niet afgesloten

    -      Opgesplitst in twee ruimtes (bed-koets en poppen / keuken, oven, kasten, potten, eettafel)

    -      Heel klein met een keuken en een tafel

    -      Keukenhoek afgesloten met een tafel

     


    Spel van de kleuters:

    -      Heel fanatiek, alles overhoop, al het materiaal gebruiken, heel actief rollenspel

    -      Dokter spelen

    -      Verkleden, veel individueel bezig (geen samenspel)

     

     

     

     

    (Spel)materialen:

    -      Wasmachine, strijkplank, keuken, tafel, telefoon

    -      Keuken , tafel, kapstok met kleren, wasmachine, strijkplank, bed, poppenwagen

    -      Verkleedkleren, dokterspullen

    -      Verkleedkleren, bank, poppenmateriaal, gsm’s, keuken

    26-02-2014 om 13:02 geschreven door hoekentraject 2014 groep 15 huishoek  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.welkom
    Welkom op onze stage blog over de huishoek.
    Wij doen stage bij de 3- en 4-jarigen. 


    26-02-2014 om 12:55 geschreven door hoekentraject 2014 groep 15 huishoek  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 24/02-02/03 2014

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs