Inhoud blog
  • Recentste foto van onze pulse jet motor
  • Afwerking van de motor
  • Vorderingen
  • Hoogtepunten van het logboek tot nu toe
  • Vooruitgang
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    De Lockwood-Hiller
    Robin Huys en Carl Creupelandt
    29-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Contactgegevens

    Namen en e-mailadressen:

    Robin Huys - robinhuys1@hotmail.com

    Carl Creupelandt - carlcreupelandt@gmail.com

    29-10-2014 om 00:00 geschreven door Robin  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eindwerk 6IW Robin en Carl
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wij zijn Robin en Carl, twee gedreven studenten van 6IW uit het VTI te Ieper. Ons eindwerk in het 6de jaar IndustriĆ«le Wetenschappen is de Lockwood-Hiller. Het is een model van een pulse jet motor dat we in de loop van het jaar gaan proberen te construeren. Nadien plaatsen we deze op een meettafel waarmee we met behulp van een dynamometer de stuwkracht kunnen meten. Hierover zal er ten slotte een eindrapport gemaakt worden die we moeten verdedigen voor een jury.


    29-10-2014 om 00:00 geschreven door Robin  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verdere omschrijving van het eindwerk

    Onze eerste doelstelling is de metalen constructie van de Lockwood-Hiller te proberen maken. Daarna zullen we ons bezighouden met het systeem voor de ontploffingen en de brandstof. Ten slotte stellen we een testbank samen om metingen van de stuwkracht uit te voeren. Dat laatste is enkel als er nog genoeg tijd over is. Samen hebben we besloten om dit project voor onze GP te maken omdat het een relatief eenvoudige constructie is maar er toch heel wat achter schuilt. Om de ontploffingen mogelijk te maken is er een mengsel van zuurstof en brandstof nodig die door een vonk van de bougie reageert. Er zijn heel wat vakken bij betrokken zoals de chemische reactie van het propaangas die we gaan gebruiken, de wiskundige berekeningen voor de vormen van de metalen constructie, de fysische toestandsveranderingen die de gassen ondergaan, de elektrische schakeling voor de bougie enzovoort. We zouden proberen met iemand samen te werken die gespecialiseerd is in het plooien en lassen van metalen platen. De afmetingen en afwerkingen van de lasnaden zijn van uiterst belang voor een goeie werking. We vinden het beiden een interessant onderwerp en daarom zijn we erg gemotiveerd om er iets moois van te maken.


    Bijlagen:
    3D.pdf (98.8 KB)   

    30-10-2014 om 00:00 geschreven door Robin  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Overzicht verzamelde bronnen en informatie

    We hebben al heel wat tijd besteed aan het zoeken van informatie over onze pulse jet motor. Bij deze een klein overzichtje van de websites en boeken die te maken hebben met onze GP.

    In bijlage is er ook nog een tekening die we zelf al eens gemaakt hebben van de Lockwood-Hiller.

    Uiteraard zullen er in de loop van het jaar nog heel wat bronnen bijkomen.

    Sites:

    http://www.pulsejetengines.com/what-is-a-pulse-jet/

    http://www.c-turbines.ch/frameset.html

    http://en.wikipedia.org/wiki/Valveless_pulse_jet

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Valveless_pulsejet

    http://en.wikipedia.org/wiki/Pulsejet

    http://image.tech-domain.com/images/2009-9/lh55lbs.pdf  

    http://doks.khbo.be/doks/do/files/FiSe8a81998218eeb4e50118ef3adceb0148/tekst%20Eindwerk.pdf;jsessionid=3A36E528CA79A11A74F0E689B9C0D4F8?recordId=SKHB8a81998218eeb4e50118ef3adce80147

    Boeken:

    Elektriciteit en Elektronica voor auto's (Kluwer Technische Boeken)

    Elektrotechnische begrippen deel 2

    3 eindwerken van voorgaande jaren in het VTI die verwant zijn met de pulse jet motor

    1 eindwerk van de luchtvaartschool in Oostende over de Lockwood-Hiller


    Bijlagen:
    2D.pdf (72 KB)   

    01-11-2014 om 00:00 geschreven door Robin  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afbeeldingen van de testbank
    In bijlage vindt u een Word document met twee foto's van het voorlopige ontwerp van onze testbank.
    Net zoals bij de pulse jet motor hebben we deze gemaakt met Inventor door ieder onderdeel apart te tekenen en nadien te assembleren. 

    Bijlagen:
    Doc1.doc (398.5 KB)   

    12-11-2014 om 00:00 geschreven door Robin  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    19-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vooruitgang

    Vandaag zijn we een grote stap vooruit gegaan met ons project.

    Het bezoek aan de garage en sanitair op school heeft ons goed geholpen met het ontstekingssysteem en de brandstoftoevoer.

    Voor de motor zullen we een ontsteking uit een cv-ketel gebruiken die we van Dhr. Sinaeve ter beschikking krijgen. Bij de brandstoftoevoer gaat er gebruik gemaakt worden van een fles propaangas met een gasontspanner. Deze zullen we zelf moeten aankopen.

    Ook de tekeningen van de motor en testtafel zijn nagenoeg afgewerkt. Er moeten enkel nog twee gaatjes geplaatst worden in de verbrandingskamer voor de ontsteking maar dat kunnen we momenteel nog niet. Nadien zullen ze er manueel ingeboord worden.

    In principe zouden we de motor kunnen beginnen maken. Het bedrijf dat we op het oog hebben om dit te laten uitvoeren, mits onze opvolging, is Vroman te Moeskroen.

    Laten we hopen dat het zo blijft doorgaan !


    19-11-2014 om 00:00 geschreven door Robin  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    08-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoogtepunten van het logboek tot nu toe

    Week

    Dag

    Omschrijving

    36

    Woensdag

    Eerste richtlijnen GP meegekregen.

     

    Vrijdag

    De gasturbine als eindwerk gekozen.

     

    Zondag

    GP voorstellen d.m.v. een tekstje van een 10-tal zinnen.

    38

    Woensdag

    Contact opgenomen met de luchtvaartschool en doorverwezen naar Dhr. Wim Vanparys.

    40

    Woensdag

    Bezoek gebracht aan de luchtvaartschool te Oostende. Hier hebben we besloten om over te schakelen naar een ander onderwerp namelijk de Lockwood-Hiller.

    41

    Dinsdag

    Richtlijnen van het logboek meegekregen en de tot nu toe gedane zaken erin vermeld.

     

    Woensdag

    Gestart aan de opdracht van Engels en de afmetingen van de motor beginnen te bepalen.

     

    Vrijdag

    Gestart met het opstellen van de documenten over de geschiedenis van ons onderwerp.

    42

    Maandag

    Contact opgenomen met de veiligheidsverantwoordelijke voor ons eindwerk te mogen maken.

     

    Woensdag

    Contact opgenomen met Dhr. Vanacker voor het interview i.v.m. de geschiedenisopdracht.

    43

    Dinsdag

    Eindrapporten die te maken hebben met onze GP van Dhr. Plovier meegekregen.

     

    Woensdag

    Lengtes, diameters, plaatdikte enzovoort bepaald en ook al de onderdelen op inventor getekend.

     

    Vrijdag

    Afspraak met de veiligheidsverantwoordelijke.

    44

    Woensdag

    Opdracht van het maken van een blog meegekregen. Diezelfde dag nog een blog aangemaakt.

     

    Vrijdag

    Interview met Dhr. Vanacker in het VTI.

    45

    Woensdag

    De tekeningen op Inventor afgewerkt van de motor door eerst alle onderdelen apart te maken en daarna te assembleren.

    46

    Woensdag

    Tekeningen op Inventor van de testtafel voor het grootste deel afgewerkt zodanig dat we de metalen constructie in principe kunnen bouwen.

    47

    Dinsdag

    Beginnen aanleren van de NBN-normen in de les Nederlands van Mevr. Derycke.

     

    Woensdag

    Bezoek aan de garage en sanitair op school. Hierdoor hebben we een passend ontstekingssysteem gevonden en meer info gekregen over de brandstoftoevoer.

    48

    Woensdag

    Eerste evaluatie ingediend.

     

    Zaterdag

    Ontstekingssysteem uitgewerkt en besteld.

    50

    Dinsdag-zaterdag

    Beginnen aan het eindrapport, zoals het voorblad en het woord vooraf.

    51

    Vrijdag

    Punten van de eerste evaluatie ontvangen.

    2

    Dinsdag

    Bezoek gebracht aan het bedrijf Bemaco voor het maken van de conussen.

    3

    Donderdag

    Bezoek autotechnieker voor principe van dieselen.

     

    Zondag

    Mail gestuurd naar de luchtvaartschool in Oostende voor het testen.

    4

    Dinsdag

    Nieuw project de Jam Jar Jet.

     

    Vrijdag

    Afspraak met de veiligheidsverantwoordelijke.

    5

    Maandag

    Het Jam Jar Jet project over de middag uitgevoerd.  

     

    Dinsdag

    De conussen die we bij Bemaco laten maken hebben zijn afgewerkt en klaar om bij de andere delen samen te lassen.

     

    Vrijdag

    Eerste ontmoeting met de externe jury.

    6

    Zondag

    Eerste proefopstelling van de ontsteking uitgevoerd en hij werkt.

    8

    Vrijdag

    De stuwkracht van de motor onderzocht en enkele grafieken gevonden waar we iets mee kunnen doen.

    9

    Woensdag

    Mail naar de veiligheidsverantwoordelijke gestuurd over de risicoanalyse.

    10

    Dinsdag

    Opdracht voor een PowerPoint presentatie voor de jury gekregen.

     

    Woensdag

    De risicoanalyse opgemaakt met opmerkingen.

     

    Zaterdag

    In de schuur van Scheire aflevering over onze motor.

    11

    Vrijdag

    Tweede evaluatie ingediend.

     

    Zaterdag

    Het gehele ontstekingssysteem is af en kan gebruikt worden.

     

    Omdat het een verkorte versie van het logboek is met de belangrijkste zaken is niet alles vermeld. 

    Uiteraard zijn er nog heel wat dagen dat we dingen hebben opgezocht, bekeken enzovoort over ons eindwerk.

    Deze zijn altijd terug te vinden als het nodig is in het originele logboek.

    08-01-2015 om 00:00 geschreven door Robin  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    17-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vorderingen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Elke week gaan we vooruit met onze pulsejetmotor. Momenteel zijn alle tekeningen binnen bij Vroman en Bemaco om de constructie te realiseren.

    Er zijn ook al enkele aankopen gebeurd voor ons ontstekingssysteem, namelijk een ontstekingstransfo, netsnoer, drukknop enzovoort. Op de foto zie je onze aangekochte ontstekingstransfo.


    17-01-2015 om 17:28 geschreven door Robin  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    08-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afwerking van de motor
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Onze motor en de testtafel zijn zo goed als af. Binnenkort kunnen we hem beginnen testen. We zullen hier heel wat rekening moeten houden met de veiligheid. De bedrijven Bemaco en Vroman willen we bij deze al bedanken, want we zijn erg tevreden over het geleverde werk. 


    08-03-2015 om 17:34 geschreven door Robin  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    28-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Recentste foto van onze pulse jet motor
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    28-03-2015 om 19:14 geschreven door Robin  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)


    Archief per week
  • 23/03-29/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 27/10-02/11 2014

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs