Hoi iedereen!! Ik en computers, dat werkt toch niet hoor! Zoals velen onder jullie al wel wisten, heeft men site het een paar maanden geleden begeven. Ik dacht dat dat misschien nog wel in orde zou komen, maar nu begin het toch wel echt lang te duren en zie ik het ook niet meer goedkomen. Maar voor ik vertrek wil ik toch nog wel even laten weten hoe het hier allemaal verlopen is, dus besloot ik van een Blog aan te maken. Zo kunnen jullie toch soms nog een woordje van uitleg krijgen met enkele fotos erbij.
Ondertussen heeft de tijd hier niet stil gestaan. Al heel wat weken geleden heb ik men 96 check gedaan op de piper archer. Dit is een check op het vliegtuig waar ik van in het begin heb op gevlogen. ( éénmotorige vlieger voor degene die niet kunnen volgen). Op deze check word je getest op alles wat je van je eerste vlucht tot je laatste vlucht geleerd hebt. Dit is best wel een moeilijke check! Die is dan ook niet zonder moeite verlopen. Maar na een deeltje ervan terug opnieuw te doen, kon ik dit hoofdstuk toch afsluiten.
Na de 96 check hadden we twee simulator sessies voor we echt op de DA 42 mochten vliegen. De DA 42 is een tweemotorig vliegtuig. Een hele verandering hoor! De cockpit is hier veel moderner! Je hebt geen instrumenten meer met metertjes met pijltjes ( conventioneel) maar aan glass cockpit ( G 1000) Op deze vlieger , moeten we elf missies doen en dan een progress check. Believe me op elf missies, met een 2 engine leren vliegen, single engine procedures, en leren werken met de G 1000, dat zag ik in het begin toch niet goed zitten. Ik mocht al drie kussens gebruiken om naar buiten te kunnen kijken :p. En dan nog in een hitte van 43°.Het heeft me inderdaad wel wat zweet gekost! Ondertussen is deze check ook al afgelopen voor mij. Natuurlijk verliep ook deze check niet zoals het moest ! Op een check ben je precies altijd gedoemd om alles tegen te hebben. Men vlieger werkte niet, ik kon maar geen fuel krijgen etc .! Maar enfin, ik mag gelukkig zijn! Twee weken geleden kon ik eindelijk zeggen dat ik hier alles gepasseerd ben en het er hier opzit voor mij.
En ik ben heel blij hoe alles verlopen is!
Maar waarom ben ik dan nog niet thuis vragen jullie je dan waarschijnlijk af? Sommigen onder jullie wisten wel dat wij misschien de kans zouden krijgen om met de Eclipse te vliegen. Naar het einde toe was er hier altijd minder en minder zekerheid over en niemand van ons dacht nog dat dat echt zou gebeuren. Mar wel hier zitten we nu alle zes, geslaagd voor de DA 42 check , te wachten om enkele jet uren te vliegen. Twee weken heb ik hier niets zitten doen dan wachten. Ik moest op wachten tot mijn flightmate ook zijn check gepasseerd was. Maar door allerlei voorvallen en cancelations, heeft dat voor anderhalve week vertraging gezorgd. Uiteindelijk zijn we dan toch begonnen met de briefing voor de Eclipse, en hebben ik en Damian vorige week donderdag als eerste studenten een vlucht gedaan op de Eclipse jet.
En mjah .. hoe moet ik dit nu uitleggen.. dit is gewoon te gek voor woorden! Het was gewoon SUPERZALIG om als eerst met een jet engine te mogen vliegen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ( De eclipse zit helemaal niet in het programma van de opleiding. Je eindigt je opleiding op de DA 42. Maar ze zouden graag enkel jet uren in het trainingsprogramma inbrengen. Maar dit moet eerste goedgekeurd worden door het bestuur der luchtvaart. Dit programma moet eerst natuurlijk getest worden of dat wel zou lukken. En omdat wij een klein groepje zijn, mogen wij die testdummies zijn J. En doen wij de school een plezier daarmee. Maar eigenlijk zijn wij gewoon DIKKE GELUKZAKKEN :pJ!!!!!!!!!!!!! ). Het is super sjiek op 28 000 voet vliegen in plaats van 10 000, veel hogere snelheden, Mooi mooi mooi! De controls zijn ook heel anders; de rudder pedals heel smooth, en een sidestick( maar dat is wel even wennen!).
Normaal zou ik dus 29 en 30 mei men laatste vluchten op de eclipse gedaan hebben en dan 1 juni richting België gegaan zijn. Maar natuurlijk loopt niet altijd alles zoals je denkt. Vrijdag was er een probleem met de eclipse en dat zou pas 3 juni gemaakt zijn. Dus gisteren konden we weer vliegen . TOCH NIET. De eclipse was wel weer in orde , maar er was te veel wind. En zo is er altijd wel iets J het leven van een piloot. Misschien ben ik één van de volgende weken wel thuis. Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte!!! Ciao ciao x