Met de vierdeklassers werken we momenteel rond de verhalencyclus van Mozes uit het Oude Testament. Een boeiend thema, dat ook de leerlingen weet te boeien. Zo schreven ze deze week een fragment in het 'dagboek van Mozes'. Er waren echt pareltjes bij! Misschien kan je binnenkort hier wel lezen wat ze zoal neerpenden... kom dus vlug nog eens kijken!!!
In het vijfde leerjaar begonnen we deze week aan een nieuw thema. het gaat over de profeet Elia. Een verhaal uit het Oude Testament, dat we rond het jaar 900 voor Christus situeren. Een fragment uit het verhaal dat in dit thema ook aan bod komt, is het bezoek van de profeet aan een weduwe uit Sarefat. Dit verhaal kan je op YouTube vinden. Klik op de link hieronder:
De dopjesactie blijft een groot succes! Heel wat kinderen brachten na de vakantie een hele verzameling dopjes mee. En sinds de start van het nieuwe schooljaar is onze verzamelton elke week te klein om de toevoer te verwerken. Bekijk maar even het overzicht!
klik op de titel van het lied om de tekst te lezen; klik op de blauwe starttoets onder de titel om het lied te beluisteren. Kleine dingen
28-11-2008
100 miljoen meisjes verdwenen
Honderd miljoen meisjes in de wereld krijgen het daglicht niet te zien. Vaak wordt de moeder verplicht om abortus te plegen. Want in veel ontwikkelingslanden zorgen de zonen voor de ouders als ze oud zijn. Meisjes trouwen en gaan in veel gevallen bij de schoonfamilie wonen. Bovendien moeten ouders voor hun dochter een dure bruidsschat meegeven. Daarom hebben veel ouders liever een zoon en zijn er in sommige regio's, vooral in India en China, veel meer jongens dan meisjes.
Wat is het Internationaal Verdrag van de Rechten van het Kind?
Het Internationaal Verdrag van de Rechten van het Kind (IVRK) is een tekst met de rechten van alle kinderen ter wereld. Het telt 54 artikels. Alle landen van de wereld hebben het op 20 november 1989 ondertekend. Een "verdrag" is een officieel akkoord: alle landen erkennen dus dezelfde rechten voor kinderen. Alleen de Vereingde Staten en Somalië hebben de rechten van het kind niet in de wetten van hun eigen land opgenomen. In 1948 bestond al de "Universele Verklaring van de Rechten van de Mens", die alle mensen beschermt. Daarnaast wilde men ook een internationale wet die kinderen in het bijzonder beschermt.
Er zijn vier groepen van kinderrechten. Hier volgen enkele voorbeelden.
Het recht op (over)leven: recht op leven, recht op een naam en een nationaliteit, recht op voeding, recht op onderdak, recht op gezondheid.
Het recht op bescherming: recht om bij je ouders te wonen, recht op een privéleven, recht op bescherming tegen geweld, recht op bescherming tegen oorlog, recht op bescherming tegen armoede.
Het recht op participatie: recht om een mening te hebben, recht om samen te komen met anderen, recht op vrije meningsuiting.
Het recht op ontwikkeling: recht om naar school te gaan, recht op informatie, recht op vrijheid van denken en geloof, recht om te spelen.
De dopjesactie die vorig jaar werd opgestart, loopt ook dit schooljaar verder.
Heel wat leerlingen brachten na de vakantie een hele voorraad dopjes mee. Meteen een toffe start van het nieuwe schooljaar. De ton was vaak te klein om alle dopjes te verzamelen. Een speciale vermelding verdient zeker Loena uit 2B. Het inzamelen van dopjes is een echte familiezaak geworden. Meer zelfs: de mama van Loena sprak de collega's op het werk ook aan en kijk maar naar de foto voor het resultaat. Loena brengt bijna elke week één of meerdere zakken vol dopjes mee.
Heel erg bedankt, Loena en mama en collega's op het werk van mama!!!
Op vrijdag 10 oktober namen we met de zesde leerjaren deel aan de "Schrijf-ze-VRIJdag" van Amnesty International. We leerden over mensenrechten, over schendingen van mensenrechten en over de discriminatie van Romakinderen in Europa. De brieven die we schreven waren in het bijzonder gericht tegen de discriminatie van Romakinderen in Slovenië.
Omdat we meededen met deze actie, kreeg onze school van Amnesty International het mensenrechtencertificaat 2008.
Wie na het maken van de vriendschapsbandjes zin heeft om verder te doen: hier leer je de drie belangrijkste (meest gebruikte) knopen voor het maken van vriendschapsbandjes.
Tenslotte nog de v-knoop. (Hiervoor moet je eerst de vooruitknoop en de terugknoop goed onder de knie hebben!)
En voor de echte liefhebbers geef ik nog deze LINK mee; in het Engels, zeer uitgebreid met gratis beschrijving van zo'n 150 verschillende modelletjes van vriendschapsbandjes! Je kan er ook online leren hoe je cijfers en letters kan gebruiken in je bandjes. Cadeautip: maak zelf eens een vriendschapsbandje met de naam van je vriend of vriendin.
Om je vriendschapsbandjes te knopen kan je katoen gebruiken, maar voor het fijnere werk raad ik je aan om toch over te schakelen op perlégaren van 5 mm dikte (je kan dit kopen in een knutselwinkel zoals De Banier of bij een zaak voor naaigerief.
Vorige week woensdag werd de dopjesactie op school gestart, en vandaag kreeg ik van enkele leerlingen van de vijfde klas enthousiast te horen dat 'de ton al helemaal vol was!' En inderdaad, onze eerste vracht dopjes heeft inmiddels de school verlaten en werd reeds overgebracht naar het inzamelpunt in Terhagen. Van daaruit worden ze later met nog veel andere dopjes naar Niel gebracht en de vrijwilligers daar brengen ze dan naar de fabriek om er palletten van te maken. Volgende week kan je hier volgen hoeveel kilo's we met onze school verzamelden.
Het laatste uurtje vandaag les gehad in het vierde leerjaar. Maite vroeg me of het waar was dat ik zo blij was met al die dopjes die ze had meegebracht. Al twee volle zakken! Daarom zat die ton dus zo snel vol. Maite vertelde me dat de familie ijverig mee verzamelt, en dat er onder andere dopjes van op het werk worden meegebracht. Een reuzegoed idee natuurlijk! Op de blog van meester Wim kan je Maite midden haar dopjes zien. Klik maar eens door naar http://www.bloggen.be/boompark4a/
Vandaag gingen de leerlingen in groepjes op stap naar de andere klassen. Ze gaven uitleg over de dopjesactie. Elke klas kreeg een grote affiche en een foldertje per leerling. Het inzamelhoekje in onze school is in de speelzaal. De inzamelton en de kasten ernaast werden ook aangekleed met affiches en zelfgemaakte posters. Bekijk hier alvast enkele foto's:
Met de vijfdeklassers willen we op school starten met het inzamelen van plastiek dopjes van drankverpakkingen. Deze dopjes worden gerecycleerd en verwerkt tot paletten. De opbrengst van de ingezamelde dopjes gaat naar het Belgisch Centrum voor Geleidehonden. Je verneemt er heel binnenkort meer van, dus kom maar eens terug een kijkje nemen! Ondertussen kan je al eens rondkijken op de site van de dopjesactie of van het Centrum voor Geleidehonden (klik op de foto's)