Deze les was veel korter dan de andere. Het was eindevaluatie, Spannend! De robot deed het super!! Ik heb een 17 op 20. Schitterend resultaat,toch? Dit avontuur van de FLL zal ik nooit vergeten, het is voor altijd in mijn hart!
We moesten vandaag echt doorwerken want volgende week moet
de robot alles kunnen.Rune verbeterde
missie 1: sport. Op het einde van de les was die missie in orde. Ik maakte de flowchart van missie 3: gemeenschappelijk leren. Kaat en Luna
programmeerden deze missie al. Toen ik klaar was met de flowchart ging ik Kaat
en Luna helpen. Ik maakte op de robot het haakje waardoor hij bij missie 2
aan de hendel kan trekken en bij missie 3 het blokje eruit kan halen. Die missie met het blokje vind je ook in de bijlage. Missie 2: gebruik de juiste zintuigen en leerstijlen is heel moeilijk.
De robot doet dat eigenlijk slecht. In de bijlage vind je ook de flowchart van missie 3.
In de zesde les hadden we veel te doen. We hadden al tweede
tussentijdse evaluatie. Dan moet de robot twee missies tot een goed einde
kunnen brengen. Missie 1 ging soms goed. Enkel als onze robot in het begin
recht rijdt voltooid hij de opdracht. We hebben al veel tijd gestoken in missie
1. Onze robot moest in de zesde les ook al missie 2 tot een goed einde brengen.
Daarom hadden we de taken verdeeld. Rune en Kaat werkten verder aan
missie 1. Luna en ik programmeerden
missie 2. Dit was geen eenvoudige opdracht. Want onze robot rijdt niet recht, hij komt steeds op een andere plaatsen uit.
We moesten ervoor zorgen dat de
robot vanaf verschillende plaatsen naar missie 2 reed. Dat was het moeilijkste deel. Ik legde aan
Luna uit wat onze robot deed. Op het einde van de les moesten we laten zien wat
de robot al kon. Missie 1 ging redelijk goed, missie 2 was iets minder. Na de
tussentijdse evaluatie hadden we nog even tijd. Ik had geprogrammeerd dat de
robot aan de hendel trok en het blokje eruit haalden. Dit werkte. In de bijlage zie je de nieuwste print screens van missie 1 en missie 2. Bij missie 2 zijn het nog wel twee verschillende programma's. Op de foto is missie 2 aangeduid.
In de vijfde les werkte Rune verder aan het programma van missie 1. Ondertussen maakten Luna en ik de flowchart van missie 2. Deze flowchart zie je ook in de bijlage. Kaat was bezig met haar blog. Na de flowchart werkte ik verder met het programma van missie 2. Luna kwam soms kijken hoe onze robot het deed. We hebben volgende week tweede tussentijdse evaluatie. De robot moet dan missie 1 en 2 foutloos kunnen. Missie 1 was na deze les echt wel in orde. Voor missie 2 hebben we gelukkig volgende week nog even tijd. Nadat hij de bal in de goal heeft gegooid komt hij al tot voor de 2de opdracht. Op de foto is de plaats tot waar de robot foutloos rijdt aangeduid.
Rune en ik hebben de details in het programma aangepast. Terwijl Kaat en Luna missie 2 programmeerden. De robot deed heel raar, hij deed niet wat hij moest doen. Toen de meneer naar ons programma kwam kijken om punten te geven ging het mis. De robot kon het niet. Gelukkig deed hij het op het einde van de les al beter dan in het begin. In de bijlage zie je de print screen van het deel van missie 2 dat de robot al kan. De flowchart van heel missie 1 zie je ook in de bijlage.
In de derde les begonnen Luna en ik met de flowchart van missie 1 terwijl Kaat en Rune werkten aan het programma. Later gingen ik en Luna helpen met het programmeren. Onze robot deed het maar half. Hij reed niet altijd rechtdoor en dan draaide hij te ver. Het was niet gemakkelijk. De volgende les hebben we tussentijdse evaluatie en onze robot kon nog niet eens 1 missie tot een goed einde brengen. Gelukkig mochten we in de middag verder werken. Na die reddende middag voltooide hij soms de opdracht. In de vierde les moeten we enkel nog de details bijwerken en hij kan missie 1: sport helemaal!! In de bijlage zie je de print screen van het programma. Op het filmpje zie je wat hij al kan. (hij maakt nog wel wat foutjes)
In de tweede les hadden we een andere robot genomen, want onze vorige werkte niet.
Ik had de robot omgebouwd. De robot reed al tot de groene lijn, stopte maar draaide niet.
Na de hulp van de meneer lukte het wel. We hadden het getest met een groen kaartje zoals je in het filmpje ziet.
Op de foto is de groene lijn aangeduid. Je ziet een print screen van ons eerste programma (het fouten programma) in de bijlage en de flowchart van het deel dat de robot al kan.