Inhoud blog
  • Eyjafjallajökull
  • Proficiat!
  • De start van ons avontuur 'vier'en.
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Aan uitdagingen geen gebrek...

    26-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eyjafjallajökull
    Ja, dat is em. Dé vulkaan. M&M en Eyja-puntje-puntje hadden iets gemeenschappelijk. Ze lagen allebei wakker...  Letterlijk, om 11 uur 's avonds: "Maaamaaaaaaa!" Want er zaten mensen vast in Amerika, en wat als er toch nog een vliegtuig vliegt, en wat met dat stof in de lucht, en kunnen er mensen sterven, en ....  
    Toen hadden we al even door dat er 'iets niet klopte', iets was anders dan bij de anderen. Dit kereltje van  3.5 deed dingen en vertelde dingen die niet 'pasten' bij een 3-jarige. Maar bon,... ze pasten wel bij hem  Want wanneer past iets bij een leeftijd... Brrr ik krijg de kriebels als ik eraan denk. Alle normen die worden opgelegd. Het is niet normaal om op die leeftijd nog niet te stappen, het is niet normaal om al te lezen op 4 jaar, het is niet normaal om al patatjes te eten voor x aantal weken... Huh??? Niet normaal? Is dat gebaseerd op het fameuze gemiddelde? Alles moet bij een leeftijd passen, ... Wel, zo werkt het niet. Dat leren we onze kinderen al in de basisschool. De Middeleeuwen zijn niet van de ene dag op de andere dag begonnen, maarja,... we moeten er nu eenmaal een jaartal op plakken. En in het jaar dat je 6 bent, moet je naar de lagere school. En dan elk jaar liefst 1 keer doen. Gewoon, zoals het gemiddelde. Niet vroeger, niet later, maar precies zoals de boekjes het voorschrijven. 

    En in dat jaar, liep er hier nog zo een pienter bazeke rond. Eentje van 2. Dàt is pas een vulkaantje! Een temperamentvol ventje Razz . (Chance, want eindelijk heeft één van de kinderen ook iets van mij!) Een echte QT (voor wie twijfelt, lees: kjoewtie), een echte hartenveroveraar. Draait je zo rond zijn vingertje waar je bij staat. Jaja, daar valt wat mee te beleven hoor!

    Mister QT ontpopt zich soms dus tot een vulkaantje. Dat vulkaantje barst dus wel eens uit. En nog niet zo lang geleden was dit dagelijkse kost. Mama raakte er haast van opgebrand. De uitbarstingen leidden tot vernieling maar ook en vooral tot verdriet bij QT zelf. Want dit had hij zeker niet onder controle. En spijt was nooit veraf. 
    Doorzetten is een belangrijke hier thuis, een werkpunt voor sommigen, dus... ik gaf het goede voorbeeld. En ondertussen werken we er flink aan om het vulkaantje onder controle te houden. Hoe we dat doen? We zijn alvast begonnen met een andere school. De vorige school was een schitterende school. Een perfecte basisschool. Maar QT heeft nu eenmaal een andere soort uitdaging nodig, een andere manier van werken. En die is moeilijk te bieden in het reguliere onderwijs. We zochten en vonden een school die hem nog meer kan boeien. Na zes weken onderwijs merken we al grote verschillen. QT oefent beter, hij vertelt meer over wat hij leerde, hij pikt veel op, een echt sponsje, ... ook op school maakt hij zijn bijnaam waar. Loopt alles perfect nu? Nee hoor, het blijft werken en bijsturen. Maar daar draait echt onderwijs dan ook om, niet? Leven en leren, met vallen en opstaan. (Toevoeging 18 januari 2018. Voor de leraren onder ons: het lijkt wel alsof ik ZILL hier voorspeld heb, niet?!)

    Ik maak op mijn fb-pagina reclame voor de school. Ik deel hun berichten en vraag om het verder te delen. Als ik zie dat mijn fb-vrienden de berichten onmiddellijk verder verspreiden, dan word ik daar gelukkig van. Bedankt daarvoor! Het vraagt niet veel tijd, het is een enkele klik (of twee), maar het betekent veel voor de school, de kinderen en de ouders. Dit zorgt voor mond-aan-mond reclame. Dat hebben we broodnodig. Misschien heb jij niets aan het bericht, maar misschien is er een kind van een vriend van een kennis van een familielid die dit net nodig heeft. De school staat in kinderschoenen, maar de mensen er achter hebben heel wat ervaring. En de ouders dragen hen een warm hart toe. Want zij zien hoe hun kinderen begeleid worden, groeien en gelukkiger zijn dan voordien.  Op dit moment wordt de school nog niet gesubsidieerd. Wat mensen tegen houdt om hun kinderen naar daar te sturen. Jammer, want je wil enkel het beste voor je kind, maar wel te begrijpen. Er is namelijk een verschil tussen willen en kunnen. Wij zijn bij de gelukkigen, wij hebben de stap al gezet, we wilden (of eerder: voelden dat we moesten) en konden. Hopelijk volgen er nog meer die willen want hoe meer er de stap zetten, hoe minder het kunnen van belang wordt. Dan zijn immers de subsidies in zicht  Very Happy voor elk van ons. Want ook onze kinderen verdienen kosteloos onderwijs op eigen maat, waarbij onderwijs op maat primeert op kosteloos in ons geval. Een combinatie van de twee zou toch wel een minimum moeten zijn.
    En dan hoor ik er steeds luidop denken: je hebt toch de keuze? Kies dan voor een gesubsidieerde school? Wel, zij begrijpen het dus niet. Want kiezen voor een reguliere gesubsidieerde school, is kiezen voor Eyjafjallajökull. 
    Dus, ga gerust allemaal aan het liken en delen van Vrije Basisschool Arkades! Dat de vulkanen mogen rusten! Very Happy

    Dus ja... we hebben er zo 2. 2 totaaaaaal verschillende kinderen, 2 totaal verschillende in aanpak. 2 o, zo brave knaapjes. M&Msie en QT. En ik zou het niet anders gewild hebben! Ze zijn perfect zoals ze zijn! 

    Mamsie x 

    26-11-2016 om 00:00 geschreven door Glependapa  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proficiat!
    Proficiat!

    Uw blog is correct aangemaakt en u kan nu onmiddellijk starten! 

    U kan uw blog bekijken op http://www.bloggen.be/glependapa

    We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen.  Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.

    U kan dit zelf helemaal aanpassen.  Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'.  Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.

    Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt.  Surf naar http://www.bloggen.be/  en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.  Druk vervolgens op 'Toevoegen'.  U kan nu de titel en het bericht ingeven.

    Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'.  Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!').  Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd.  U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.

    Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op.  Klik vervolgens op 'Instellingen'.  Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.

    WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
    De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
    - Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.

    WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
    Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.

    WAT IS DE "WAARDERING"?
    Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.


    Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!

    Met vriendelijke groeten,
    Bloggen.be-team

    18-10-2016 om 19:37 geschreven door  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De start van ons avontuur 'vier'en.
    18/10/12 - 18/10/16

    Vandaag kreeg ik een facebookbericht, een herinnering, eentje van 4 jaar geleden. Alsof ik er aan herinnerd moet worden. Nu ja, het is niet dat ik vanmorgen opstond en dag op dag kon herinneren wat er gebeurde toen. Maar ik besef maar al te goed dat we toen een grote stap hebben gezet. Een eerste grote stap, eerder een sprong. We worden er dagelijks mee geconfronteerd, 24/7. En dat gaat ons de ene moment al beter af dan de andere.

    4 jaar geleden werd er beslist dat M&M zo snel mogelijk van het eerste leerjaar naar het tweede leerjaar moest ‘springen’. Van springen was er echter niet veel sprake, het was eerder kruipen. Want veel bleef er op dat moment niet over van onze kleine vriend.  

    Op 1 september starten in een eerste leerjaar, terwijl hij op 31 augustus in de dierentuin ‘Mexicaanse roodknievogelspin’ las (ja echt, ik heb toen ook vol ongeloof gereageerd tegen manlief toen die me dat vertelde, tot ik zelf zag en hoorde hoe hij alle bordjes afging en elk dier kon lezen). Tja, boeiend kon dat moeilijk worden.

    Dat hij slim was, dat wisten we al langer. Hij leerde zichzelf lezen en rekenen. Tot pure jaloezie van velen, want mama, die juf is, heeft dat vast aangeleerd. -  Ja tuurlijk, want buiten mijn uren waarin ik 23 kinderen onder mijn hoede heb, wil ik niets anders en liever doen dan extra oefenen met mijn eigen kind…. NOT … Ik ben ook maar gewoon mama, die huishoudelijke taken en werken combineert, en liefst van al een gelukkig kind ziet, een spelend kind… - In de auto, in de winkel, aan tafel, … overal, echt overal kregen we de meest ongelooflijke vragen. Ook hier veel ongeloof, want elk kind gaat door een waaromfase, dus de onze ook. Alleen beseffen de ongelovigen niet dat de waaromfase hier nog steeds bezig is, weliswaar meer onder controle gehouden door geduldige ouders,  maar ze ligt constant op de loer.

    Spelen, dat is er ook zelden bij geweest. Dat we bij elke gelegenheid tonnen speelgoed kochten of vroegen aan de Sint, dat zie je duidelijk aan onze opslagruimte op zolder. Echt gelukkig was hij met werkjes. Hoe meer wiskunde er in zat, hoe liever, hoe meer puzzels, hoe leuker. Smartgames deden het niet slecht. Maar die werden dan weer vaak op een minimum van tijd uitgespeeld, en dan nooit meer aangeraakt, tenzij voor het afstoffen. Want de uitdaging was er dan ook wel af. En zo kan ik nog even doorgaan…

    De stap die we vier jaar geleden hebben gezet, deden we niet alleen. We kregen veel ondersteuning op school, van familie (godzijdank, want er zijn veel gezinnen waar het anders loopt!), van de psychotherapeute. En die steun was nodig. Want elke dag wordt je geconfronteerd met opmerkingen en achterklap. Want volgens sommigen is springen echt geen goede keuze. En wel om verschillende redenen. En dan krijg je die ook nog even op een rijtje gepresenteerd. Je zou voor minder beginnen twijfelen of je wel de goede keuze maakte. Alsof het nog niet moeilijk genoeg is. Natuurlijk begrijp ik dat het vaak goed bedoeld is. Maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat er af en toe een vleugje jaloezie bij komt zien. Want ja, er zijn redenen genoeg om jaloers te zijn: een slim kind, een zelfstandig kind, een kind dat alles onmiddellijk begrijpt, een kind dat je niet moet leren lezen of rekenen, een kind met zorgen, een kind dat amper slaapt, een kind dat steeds piekert, een kind dat vast loopt, een kind dat niet speelt, een kind dat bezig is met grotemensendingen, een kind dat echt ongelukkig is af en toe, zo ongelukkig zelfs dat hij liever…. , ja, alle redenen om jaloers te zijn dus.

    Maar toch, we maakten de goede keuze! Telkens opnieuw. Want we zijn 3 sprongen verder in 4 jaar tijd. En M&M doet het schitterend in het tweede middelbaar. Hij is echt gelukkig. Hij zingt, hij lacht, hij speelt (op schermen, maar hij speelt!), hij heeft vrienden (niet veel, maar het zijn er wel goede, en dat telt!), hij ziet er echt goed uit. En we weten dat dit met ups en downs gaat. En aangezien we nu all the way up zitten, weet ik ook wat er waarschijnlijk volgt… Ik hoop dat dat nog lang duurt.

    Wat ben ik fier op hem! Want hij doet het toch maar! Voor ons is de keuze maken aartsmoeilijk, maar M&M moet het zelf wel doen, telkens nieuwe vriendjes en er overal alleen voor staan, alleen de grote school binnen stappen, plan trekken, studeren, zelf de weg zoeken …

    M&Msie, mijn lieve schat, je staat niet alleen hoor. Wat houden wij zoveel van jou! Een lieve juf troostte me ooit met de woorden: “M&M heeft geluk, hij groeit op in een echt warm nest. Hij kon het niet beter treffen. Jullie gaan er altijd zijn voor hem. Hij kan altijd op jullie terug vallen. Het komt allemaal wel goed.” Dus… je hebt geluk, je groeit op in een warm nest. Je kon het haast niet beter treffen. We zullen er altijd voor je zijn. Je kan altijd op ons terug vallen. En alles komt altijd weer goed.

    Dikke kus,

    Mama

    18-10-2016 om 00:00 geschreven door Glependapa  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (14 Stemmen)
    >> Reageer (2)

    Archief per week
  • 21/11-27/11 2016
  • 17/10-23/10 2016

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs