ONZE VISIE
- Goed onderwijs is onderwijs waar het KIND centraal staat.
Dit wil zeggen dat wij het kind begeleiden volgens zijn aanleg en tempo, zijn behoefte
bij de totale ontplooiing van zijn persoonlijkheid.
Door elk kind systematisch op te volgen (observeren, evalueren) en wanneer nodig de aangepaste remediering en opvang zo vlug mogelijk aan te bieden, bieden wij ELK KIND
Een kans.
Met het oog op het ondersteunen van elk kind in zijn ontwikkelingsmogelijkheden differentiëren wij binnen onze praktijk.
- Goed onderwijs is onderwijs met het oog op totale persoonlijkheidsontwikkeling.
Wij willen de kinderen basisvaardigheden laten ontwikkelen op verschillende terreinen.
Deze hebben niet enkel te maken met het cognitieve, maar situeren zich ook op het vlak van het sociale, het psychomotorische, het dynamisch-affectieve, het muzisch-creatieve.
Wij willen :
- kinderen maatschappijbewust maken :
§ respect opbrengen voor de anderen
§ respect opbrengen voor de omgeving
§ vlotte, sociale omvang tot stand brengen
§ kunnen samenwerken
§ aandacht hebben voor verkeers -en verbruikersopvoeding
§ passende vaardigheden en strategieën bijbrengen voor het oplossen van problemen ( in de brede zin van het woord)
§ cultuurinstrumenten leren hanteren (boek, musea,
)
§ alle expressie- en communicatiemogelijkheden aanspreken, stimuleren
§ de zelfstandigheid van de leerkrachtonafhankelijkheid bevorderen
- Goed onderwijs is probleemgericht onderwijs.
Door realistische en betekenisvolle probleemsituaties voor het kind te creëren stimuleren wij het actief leren. Het kind heeft op dat ogenblik belang bij wat hij doet en gaat daarom volledig op in het oplossen van problemen, in het ontdekken van nieuwe leerstof, in het ontdekken en gebruiken van denkhandelingen en vaardigheden.
- Goed onderwijs is dialogisch onderwijs.
De sociale interactie tussen leerling en leerkracht en tussen leerlingen onderling liggen aan de basis van ons onderwijs.
5. Goed onderwijs is onderwijs aangeboden door een schoolteam , waarbinnen afspraken gemaakt worden, waarbinnen gepraat, gepland, overlegd, geëvalueerd en bijgestuurd wordt.
Onze school is een schoolleefgemeenschap en een opvoedingsgemeenschap waar de kinderen, de leerkrachten, de directie, het dienstpersoneel, de ouders, de begeleidende diensten van O.V.S.G en van het C.L.B., het medisch team, de buurt, samen een groep vormen.
Wij participeren allen aan het leven van onze school.
Wij streven allen dezelfde doelstellingen na :
SAMEN BOUWEN AAN EEN SCHOOL WAAR BETERE KANSEN GEGEVEN WORDEN AAN IEDER KIND, WAAR DE KINDEREN GEHOLPEN WORDEN, WAAR DE KINDEREN GELUKKIG ZIJN.
10-07-2008 om 13:18
geschreven door JC MERTENS 
|