Inhoud blog
  • Pedagogisch project: onze schoolvisie
  • Pedagogisch project Scholengemeenschap Gemeentelijk Onderwijs Anderlecht
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    BASISSCHOLEN SCHEUT-KAMELEON
    GEMEENTELIJK ONDERWIJS ANDERLECHT
    10-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pedagogisch project: onze schoolvisie

    ONZE VISIE

    1. Goed onderwijs is onderwijs waar het KIND centraal staat.

    Dit wil zeggen dat wij het kind begeleiden volgens “zijn” aanleg en tempo, “zijn” behoefte

    bij de totale ontplooiing van zijn persoonlijkheid.

     

    Door elk kind systematisch op te volgen (observeren, evalueren) en wanneer nodig de aangepaste remediering en opvang zo vlug mogelijk aan te bieden, bieden wij ELK KIND

    Een kans.

     

    Met het oog op het ondersteunen van elk kind in zijn ontwikkelingsmogelijkheden differentiëren wij binnen onze praktijk.

     

    1. Goed onderwijs is onderwijs met het oog op totale persoonlijkheidsontwikkeling. 

    Wij willen de kinderen basisvaardigheden laten ontwikkelen op verschillende terreinen.

    Deze hebben niet enkel te maken met het cognitieve, maar situeren zich ook op het vlak van het sociale, het psychomotorische, het dynamisch-affectieve, het muzisch-creatieve.

     

    Wij willen :

    -          kinderen maatschappijbewust maken :

    §  respect opbrengen voor de anderen

    §  respect opbrengen voor de omgeving

    §  vlotte, sociale omvang tot stand brengen

    §  kunnen samenwerken

    §  aandacht hebben voor verkeers -en verbruikersopvoeding

    §  passende vaardigheden en strategieën bijbrengen voor het oplossen van problemen ( in de brede zin van het woord)

    §  cultuurinstrumenten leren hanteren (boek, musea,…)

    §  alle expressie- en communicatiemogelijkheden aanspreken, stimuleren

    §  de zelfstandigheid van de leerkrachtonafhankelijkheid bevorderen

     

    1. Goed onderwijs is probleemgericht onderwijs.

    Door realistische en betekenisvolle probleemsituaties voor het kind te creëren stimuleren wij het actief leren.  Het kind heeft op dat ogenblik belang bij wat hij doet en gaat daarom volledig op in het oplossen van problemen, in het ontdekken van nieuwe leerstof, in het ontdekken en gebruiken van denkhandelingen en vaardigheden.

    1. Goed onderwijs is dialogisch onderwijs.

    De sociale interactie tussen leerling en leerkracht en tussen leerlingen onderling liggen aan de basis van ons onderwijs.

    5.      Goed onderwijs is onderwijs aangeboden door een schoolteam , waarbinnen afspraken  gemaakt  worden, waarbinnen gepraat, gepland, overlegd, geëvalueerd en bijgestuurd wordt.

     

    Onze school is een schoolleefgemeenschap en  een opvoedingsgemeenschap waar de kinderen, de leerkrachten, de directie, het dienstpersoneel, de ouders, de begeleidende diensten van O.V.S.G en van het C.L.B., het medisch team, de buurt, samen een groep vormen.

    Wij participeren allen aan het leven van onze school.

     

    Wij streven allen dezelfde doelstellingen na :

     

    “SAMEN BOUWEN AAN EEN SCHOOL WAAR  BETERE  KANSEN  GEGEVEN  WORDEN AAN IEDER KIND, WAAR DE KINDEREN GEHOLPEN  WORDEN, WAAR DE KINDEREN GELUKKIG ZIJN.”

    10-07-2008 om 13:18 geschreven door JC MERTENS  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pedagogisch project Scholengemeenschap Gemeentelijk Onderwijs Anderlecht

    I.                  Algemeen.

    1.      De scholen van het Nederlandstalig gesubsidieerd onderwijs van Anderlecht staan ten dienste van de hele gemeenschap.

    Zij eerbiedigen alle filosofische en ideologische opvattingen van ouders, leerlingen en personeel.

                           

    2.      Zij bevorderen het democratisch gedachtengoed.

    3.      Zij zijn sociaal rechtvaardig.  Zij bieden de leerlingen gelijke kansen om geleidelijk de eigen mogelijkheden te leren ontdekken waarop een bewuste studie- of beroepskeuze kan worden gebaseerd.

    4.      Zij erkennen expliciteit de Universele Verklaring van de Mens en van het Kind.

    Zij wijzen vooroordelen, discriminatie en indoctrinatie van de hand.

     

    II.               Profilering.

    Nederlandstalig gemeentelijk basisonderwijs

    (gewoon en buitengewoon)

     

    Algemene doelstellingen.

     

    1. De scholen van het Nederlandstalig gemeentelijk basisonderwijs benadrukken het

    belang  van onderwijs en opleiding.

    Kennisoverdracht en kennisverwerving is fundamenteel,  maar de scholen hechten evenveel belang aan een volwaardige opvoeding en ontwikkeling van de totale persoon in de brede zin van het woord.

     

    Onder volwaardige opvoeding wordt verstaan :

     

    -          het kind volgens zijn aanleg, tempo en behoefte begeleiden bij de totale en

    harmonische ontplooiing van zijn persoonlijkheid;

     

    -          het behulpzaam zijn  bij de huidige en latere verwezenlijking van zijn levensopdracht als vrij, maar ook verantwoordelijk wezen;

     

    -          het nu en later in staat stellen om zijn mogelijkheden in diverse situaties en groepen in te zetten ten bate van ge gemeenschap;

     

    -          het laten ontplooien  en het vormen van kind en adolescent tot meer mens zijn.  Geleidelijk aankweken van zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en engagement.

     

    2.      De scholen van het Nederlandstalig gemeentelijk basisonderwijs zullen door hun positieve schoolcultuur en dynamisch schoolklimaat,  met alle beschikbare infrastructurele middelen en hun omkadering en dienstpakket alles in het werk stellen om de leerlingen een kwalitatief hoogstaand onderwijs te verstrekken dat hen maximale kansen biedt bij de verdere studie of bij de tewerkstelling.

     

      Specifieke doelstellingen.

     

    1.      De scholen ven het Nederlandstalig gemeentelijk basisonderwijs stellen de totale ontwikkeling

    van de persoon voorop.

                Hierbij wordt aandacht besteed aan de volgende facetten :

    -          functionele kennisverwerving

    -          ontwikkelen van vaardigheden

    -          intellectuele  en persoonlijkheidsvorming

    -          affectieve opvoeding

    -          waardevorming op menselijk vlak

    -          functionele persoonlijkheidskenmerken

    -          positief zelfbeeld en zelfvertrouwen

    -          sociale opvoeding

    -          ontwikkelen van kritische zin

    2.      Alle leerlingen krijgen gelijke en maximale ontwikkelingskansen.

    3.      De scholen zijn een onderdeel van een democratische samenleving.  Zij voeden op tot respect voor de medemens en het leefmilieu.

     

     

    10-07-2008 om 13:17 geschreven door JC MERTENS  




    Archief per week
  • 07/07-13/07 2008

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs