Vandaag was het ATB Cross criterium te gast in 't Zand te Alphen, waar de WTV Alphen hun jaarlijkse wedstrijd organiseerden. Zoals ondertussen al klassiek in Alphen gebeurde de start via het "Le Mans" systeem. Dit gaf dus bij de D-klasse een geweldig lange rij mountainbikes. Vandaag stond ik als 2e op de startrij, dit doordat onze ploegmate Nancy iets te laat aan de start verscheen (dit is exact wat ikzelf vorig jaar ook meemaakte ).
Er werd aangekondigd dat we 5 rondes moesten rijden (over een verlengd parcours t.o.v. de E-klasse).
Op zich ben ik vrij tevreden over mijn start. Na een aantal honderden meters zat ik in ongeveer 7e of 8e positie, en dit heb ik tot iets na de eerste ronde kunnen volhouden.
Op een gegeven moment kwamen er dan een aantal "beteren" uit de achterhoede, en die zijn stelselmatig nog wel voorbij gekomen. Wat me op die momenten soms wel wat ergerde is dat deze dan even wat trager voor mij rijden, waardoor er nog meer uit de achterhoede konden komen opdagen.
Het vrij snelle parcours, afgewisseld met wat leuke single tracks, en de afdaling over het strand naar de vijver toe (zoals in de classique d'Alphen) ligt me eigenlijk wel, het is één van mijn favoriete bike plaatsen.
Ergens in de derde ronde maakte ik nog een foutje (op de beklimming net na het strand) en raakte daardoor nog een plaats kwijt (ik schoot door een onhandige beweging uit het klikpedaal, en maakte daardoor wat onzacht contact met de bovenbuis), maar later in de wedstrijd heb ik dit wel goedgemaakt door net voor het ingaan van de kuil nog een voorganger in te halen.
Uiteindelijk ben ik op de 13e plaats geëindigd, dit is mijn beste resultaat van dit seizoen tot nu toe!
Besluit van vandaag: leuk parcours, iets langer rijden dan gemiddeld (voor mij is dit OK), beste seizoensresultaat.
De derde ATB Cross wedstrijd van het seizoen. 22ste plaats gefinisht. Niet mijn lievelings parcours.
De wedstrijd werd vandaag in tegenovergestelde richting als vorig jaar gereden, met hier en daar nog wat nieuwe stukken erbij.
Vrij goed weg bij de start (8e de single track in), en de eerste ronde kon ik nog de voorgangers zien rijden. Nadien was het eigenlijk vooral een verhaal van ingehaald worden. Het parcours bestond uit lastige single tracks, vooral omdat deze zeer hobbelig lagen. Voor de rest een aantal zeer technische stroken (zeer kort draaien rond bomen, en dit is echt niet mijn ding). Sommige momenten had ik de indruk van "nu heb ik 100 meter voorsprong op de achtervolgers", en dan telkens bij zo'n een technische passage zaten er ineens een 3 à 4 tal in mijn wiel ("waar komen die dan ineens vandaan?" dacht ik dan...).
Komt daar nog bij dat de eerste 3 rondes mijn benen echt niet goed aanvoelden. Pas de laatste ronde ging dit beter, maar op dit moment was het beste er ook weeral af, dus dit maakte ook niet veel meer uit...
Zo als 22ste gefinisht (was nog nipt, want mijn voorganger was in de laatste passage op het grasveld zo traag aan het rijden dat ik bijna nog betrokken werd in de spurt voor de 23ste plaats).
Besluit: dit parcours komt op mijn zwarte lijst (niet leuk, slecht voor je rug, veel te korte draaipassages...).
In bijlage kan je een GPS file (GPX of TCX) downloaden van het parcours welke men waarschijnlijk tijdens de ATB Cross wedstrijd te Hooge Mierde gaat gebruiken. Er zijn een aantal aanpassingen t.o.v. vorig jaar gebeurd, mede door dat er een aantal "bergskes" weggegraven zijn. Dit parcours is nog niet volledig definitief, maar grotendeels zal dit zo gevolgd worden.
In Beverlo organiseerde men vandaag voor de allereerste maal een ATB Cross wedstrijd. Ik was een klein half jaar terug al eens mee het toekomstige parcours komen verkennen, maar was vandaag toch nog aangenaam verrast hoe men uiteindelijk het parcours had uitgetekend! Proficiat aan de organisator!
In de D-klasse waren er vandaag weeral genoeg deelnemers paraat (liefst 87 bikers), dit wordt misschien wel een tendens... Voor de race had ik voor mezelf een voorzichtige top 15 in gedachte. Voor de start maakte men ons duidelijk dat er één aanloopronde en vier volledige rondes moeten gereden worden op dit snelle maar toch technisch parcours met heel wat leuke klimmetjes.
Bij de start ging het alvast niet vlot voor mezelf. In plaats van snel te starten, sukkelde ik met mijn klikpedalen. Na 100m zat ik nog steeds niet goed vast... Ongeveer een 10-tal rijders waren zo voor mij weg. Toen we de eerste single track in doken vond ik dat trouwens niet zo erg meer. Vanuit deze positie had ik een beter overzicht, en minder "druk" van de eventuele bikers die anders voorbij zouden komen.
In de tweede ronde had ik dan regelmatig het gevoel dat er iemand tegen mijn achterband aan het rijden was (je kent dat typische geluid wel). Na eventjes een kleine blokkage van mijn achterwiel was het even verder helemaal "prijs", alles achteraan blokkeerde ineens. Ik stapte af, en zag in eerste instantie een losse snelspanner. Snel aandraaien dacht ik, dit lukte niet onmiddellijk. Ik zag toen dat eigenlijk het wiel helemaal losgekomen was! Dus snelspanner terug los, en wiel er proberen in te krijgen. Op zo'n moment tikken de seconden serieus weg, en zo maakt ik een terugval van de 10e of 11e plaats naar ongeveer de 40e positie.
Hier is mijn inhaalrace dan begonnen (gelukkig kon al snel enkele rijders terug voorbij, dit gaf terug wat moed). Toen ik uiteindelijk tijdens het einde van de 3e ronde ploegmaat Jelle zag, met daarvoor Frankie Spaenenburg, was ik terug volledig gemotiveerd. Frankie zou ik absoluut inhalen. Dus iets later over Jelle en daarna nog over Frankie. Nu was het kwestie nog even alles te blijven geven tot aan de finish...
Tot aan de finish dus. Daar aangekomen hoor ik de bel. Wat?? Nog een 5e volledig rondje? Ongeloof, maar dan toch maar verder rijden (kunnen organisaties in het vervolg het nog te rijden rondes duidelijk aangeven aub?). Tijdens deze "extra" laatste ronde zijn er nog heel wat posities gewisseld, sommigen kwamen mij nog voorbij (zoals Jelle), anderen ging ik nog voorbij... Bij de laatste spurt op het asfalt (eigenlijk niet volgens het ATB Cross voorschrift van een finish) was het nog vrij gevaarlijk, maar dat hoort er blijkbaar bij.
Na de wedstrijd heeft de organisatie besloten de uitslag op te maken op basis van de doorkomst bij de voorlaatste ronde (er waren blijkbaar veel rijders die verrast waren, zelfs even stopten na die zogezegde laatste ronde).
Dit leverde voor mezelf een 27e plaats op, voor Jelle en Frankie. Teamgenote Nancy eindigde 13e.
Dus...Tevreden? Eigenlijk gezien het volledige verloop: toch wel redelijk (alleen een les voor mezelf: kijk technisch goed alles voor de start na)!
Update: door de losgekomen QR heeft de band regelmatig het frame geraakt, met verkleurde (door de hoge temperatuur) verf aan de binnenzijde van de achterste vorkbuizen. Ook de achterste remschijf diende ik te vervangen, deze was krom.
Ook dit seizoen rijdt Stijn Leys met zijn camera rond tijdens de wedstrijd. Hierbij de link naar zijn beelden van de wedstrijd te Hapert (Superior Bikers in beeld!).
De kop is eraf. Het seizoen is vandaag gestart in Hapert. De organiserende club had voor vandaag een parcours gemaakt op en in de buurt van het wielercircuit in het sportpark. De organisatie was zeker in orde!
De D-klasse was zoals verwacht dik bevolkt, maar liefst 90 starters vandaag! Gelukkig mag ik voorlopig nog op de eerste rij starten, zodat de files en looppassages niet voor mij zijn!
Bij de start op het wielercircuit was ik goed weg, als ongeveer 5e deelnemer kon ik beginnen aan het onverhard. Dit onverhard waren heel wat singletracks bestaande uit losse bosgrond. Dit maakte het rijden zeker niet makelijk, zeker voor minder technische mensen (zoals mezelf ). Vanaf de eerste ronde voelde ik al onmiddellijk dat ik het vandaag vrij moeilijk zou krijgen. Verschillende deelnemers passeerden me dan ook.
In de tweede ronde werd ik gepasseerd door twee bikers van het Hepa team, en bij het "losse zand" beklimmingske (met boven onmiddellijk naar links), maakten zij een foutje waardoor ik ook af de fiets moest. Boven op het heuveltje geraakt ik dan ook niet goed weg (bij het even verder lopen had ik mijn rem nog wat ingedrukt). Door dit foutje konden er dus nog een paar voorbij.
Op dat moment begin je dan te jagen, waardoor de kans op foutjes nog toeneemt. Verder in die ronde ging ik dan ook in het mulle boszand te ver naar buiten in een bocht, waardoor ik met mijn stuur achter een boompje bleef haken. Vanaf toen was het voor mezelf wat over, waardoor ik toen besloot om proberen gecontroleerd de race uit te rijden.
Uiteindelijk finishte ik als 24e(totaal 87 finishers). Ploeggenoot Jelle Damen kwam na een knappe race (vanuit de achterhoede) vlak na mij aan.
Gemengde gevoelens bij het resultaat. Anderzijds ben ik niet het type rijder welke op zulk parcours goed rijdt (korte bochtjes, los zand,...).
Nu zondag is het zover, het 5e ATB Cross seizoen gaat van start. Dit jaar nog een maand vroeger dan vorig jaar, dit wegens het alsmaar groter wordende aantal wedstrijden. Zoals eerder al geschreven zijn er maar liefst 700 deelnemers ingeschreven (uitverkocht). Ik ben benieuwd hoeveel er daar nu zondag van aan de start staan, en zeker in de D-reeks, en natuurlijk ben ik ook benieuwd naar de "vorm" van de verschillende deelnemers in mijn reeks (zou een maand vroeger verschil maken?).
De nieuwe nummer bordjes zijn ongeveer hetzelfde als vorig jaar, enkel een ander en recht geplaatst lettertype! Zie bijgevoegd voorbeeld!
Nu nog hopen op goed weer voor zondag, dan kunnen we er weer massaal tegen aan!
Het zou best wel eens druk kunnen worden op de ATB Cross wedstrijden dit seizoen. Op de site van ATB Cross is te lezen dat alle 700 nummers de deur uit zijn. Er zijn bijna 200 deelnemers ingeschreven in de D-klasse. Afwachten natuurlijk hoeveel rijders er zullen opdagen op een wedstrijd dag, maar druk zal het in ieder geval worden! Gelukkig kan ik op de eerste 2 rijen starten (althans de eerste wedstrijden ), zodat ik hopelijk niet te veel last van de drukte zal hebben!
700 ingeschreven deelnemers en 17 of 18 wedstrijden, je zou kunnen stellen dat dit het grootste MTB wedstrijdcriterium is van de Benelux, en wie weet van Europa...
Ook ons Superior Bikers Team is zeer goed vertegenwoordigt dit jaar! Tot op één van de volgende wedstrijden!
Hierbij een aantal mooie YouTube filmpjes over de wedstrijd van gisteren. Goed voor een impressie!
Het eerste filmpje heeft erg mooie luchtbeelden (gefilmd met een drone), gemaakt door J.Klaassen. Het tweede filmpje geeft de start van groep 2 weer (groep +40 en dames), gemaakt door T.den Otter.
Vandaag stond de Classique d'Alphen op het programma. Het parcours was voor dit jaar lichtjes hertekend, met een ander aanloopstuk, en ook met een andere startprocedure. De -40 jarigen zijn eerst gestart, 5 minuten later de +40 jarigen en de dames.
Nadat dus de -40j gestart waren, was het nog even wachten, en toen konden wij vertrekken. Het startveld was over een vrij breed stuk opgesteld, en zelf had ik me achteraan in het midden gepositioneerd, samen met ATB Cross collega Frankie Spaenenburg.
Bij de start heb ik getracht zoveel mogelijk deelnemers te passeren, wetende dat bij de eerste doorgang op de eerste single track steeds een file ontstaat. Dit plannetje lukt vrij aardig, en daardoor heb ik niet echt stilgestaan bij het inrijden van de eerste single track.
Vanaf toen was het proberen mijn eigen ritme te rijden. Een tijdje heb ik nog in het wiel van Marc Van Loon gehangen, maar bij het de passage door het strandzand (bergop, en vrij lang, trouwens een nieuwe passage vanaf dit jaar) moest ik Marc laten gaan.
Het parcours was goed berijdbaar, op een redelijk vettig stuk (100m) na, waar de ondergrond sterk zuigend was, en natuurlijk de twee passages per ronde over het strandzand (al lopend, want rijden lukte me hier echt niet).
De laatste ronde was het vet echt van de soep, de verzuring begon meer en meer toe te slaan. Zo eindigde ik na een goeie 39km vlak voor Superior Bikester Nancy Bollansee. Een tijdje later liep ook Superior Biker Luc Van Herck binnen. Voor onze andere teamleden was de wedstrijd spijtig genoeg al vlug over, Dave met kettingbreuk, en Friedrich na een valpartij.
De uitslagen algemeen zijn niet beschikbaar op de site van WTV Alphen, alleen per categorie. Daarom in bijlage de uitslag van categorie 40-50 jaar. Hier en daar zitten er echter ook hier wat fouten in... Ik sta als 58e (op 90 finishers) in de leeftijdscategorie en 197e totaal (op 281 finishers).
Vandaag nam ik voor de 2e maal deel aan de Bolderbergse MTB wedstrijd, in het Limburgse gehucht van Heusden-Zolder. Twee jaar terug was ik daar voor de eerste maal, toen vroor het 's morgens -9°C, nu was het bij het ontwaken reeds +10°C, maar wel windkracht 5-6B. De voorbije dagen had het vrij veel geregend, dit maakte dat de single tracks welke gebruikt werden vrij vettig erbij lagen, op passen dus voor uitschuivers. Verder was er een stuk van ongeveer 100m rechtdoor op een brede zandweg waar het wel echt modderploeteren was. De rest van het parcours, aan de kant van de berg was perfect droog!
Voor het eerst sinds de wedstrijd bestaat (reeds 12e keer) werden er 2 wedstrijden gereden (één voor de seniors, en de andere voor de juniors, dames en masters +40j samen). Ik schat dat we toch met een 70 à 80 starters in onze reeks reden (juiste data nog niet beschikbaar op de site van TTHZ). De start, op de asfaltweg van ongeveer 400m lengte, ging bangelijk hard met hier en daar wat contact... Na deze strook doken we de single track in, en kon de echte wedstrijd beginnen.
In totaal moesten we 1 aanloop en 6 volledige rondes rijden, met telkens 3 beklimmingen (dus 21x die berg op...). Na wat voorbij steken en voorbij gestoken worden verliep voor mij de rest van de wedstrijd zowat als een duel tussen nrs 144 (Hans Van Roosbroeck), 166 (Peter Mercken) en mezelf. Nr.144 (Hans) was na een tijdje weggereden, en op het einde kon ik nog terug wat naderen, maar echt erbij komen lukte niet. De 166 (Peter) wisselde af en toe met mij van positie, en iets na halfweg kon ik telkens iets van hem wegrijden op de rechte stukken en de hellingen, maar in de single track zone pikte hij steeds terug aan. Echter in de 6e ronde was ik hem definitief kwijt.
Leuke, maar zware wedstrijd, en vooral de zwaarste helling begon op het einde toch wel de verzuring in de hand te werken. In de lange afdaling na deze helling moest er nog bijgetrapt worden wegens serieuze tegenwind...
Gelukkig werd ik (juist) niet gedubbeld, dit was één van mijn doelen voor vandaag!
Update 17/02/2014: de uitslag is vandaag online op de site van de inrichtende club.
Wegens problemen met de elektronische tijdsregistratie zijn er wel fouten in de uitslag te zien. Voor mezelf klop het aantal rondes en de tijd, maar voor sommige anderen met zekerheid niet.
In ieder geval blijf ik met een vrij goed gevoel zitten, maar een 29e plaats op 65 gestarte deelnemers is niet helemaal correct (zal eerder ergens vooraan in de 30e zijn denk ik...)
Voor foto's klik je best op de kleine foto (Cycle Sport Photography: Roland Pipeleers / Superior Bikers Team: Nancy)
In de loop van deze week is op de site van TTHZ, de organiserende club van de Bolderbergse MTB wedstrijd, hun nieuwe parcours verschenen. Korter, dus een ronde meer en daardoor ook meer klimmen dan vroeger. Dit zal dus een zwaardere wedstrijd worden dan gedacht...
Hopelijk laat het weer ons niet in de steek, en blijft het parcours goed berijdbaar.
Zoals jaarlijks in de wintermaanden wordt het ATB parcours te Ravels goed onderhouden, en hier en daar ook aangepast. Een aantal mensen (Willy en zijn team) voeren de nodige werken uit, zodat dit parcours altijd goed te berijden valt! Elke week zie je wel de nodige wijzigingen en aanpassingen. Ik durf bijna zeggen dat dit momenteel het best onderhouden "mountainbike" parcours van West-Europa is!
Vandaag stelde ik vast (na slechts een weekje niet hier gereden te hebben) dat er weer een serieuze tafelberg ontstaan is in de tweede lus in het sportbos! Ik heb er een aantal foto's van gemaakt, zodat je al een idee krijgt wat dit voorstelt!
Volgend seizoen is het Superior Bikers Team te zien in onze nieuwe uitrusting. De afbeelding geeft al een idee van wat het gaat worden! Wij zijn uiteraard onze sponsors dankbaar voor hun bijdrage!
Momenteel staat er nog niets concreet vast voor het komende jaar. Ongetwijfeld gaan we vanaf het zomeruur weer heel wat ATB Cross wedstrijdjes rijden, met ook in 2014 weer een aantal nieuwe organisaties en parcours.
Het zou mooi zijn als aanloop naar dit criterium een aantal voorbereidingswedstrijden te rijden, daarom vanaf vandaag wat mogelijkheden aangestipt op de agenda voor februari, nl. Bolderberg en Alphen.
Vandaag een korte verkenning gedaan van wat mogelijks het ATB Cross parcours gaat worden van nog een nieuwe bekend te maken ATB Cross wedstrijd te Beverlo. Zo krijgt ook Limburg een steviger voet in het ATB Cross criterium.
Het (vrij korte) mooie parcours is uitgetekend in een bosrijke omgeving, met leuke tracks en enkele korte stevige klimmetjes!