Zoals jaarlijks in de wintermaanden wordt het ATB parcours te Ravels goed onderhouden, en hier en daar ook aangepast. Een aantal mensen (Willy en zijn team) voeren de nodige werken uit, zodat dit parcours altijd goed te berijden valt! Elke week zie je wel de nodige wijzigingen en aanpassingen. Ik durf bijna zeggen dat dit momenteel het best onderhouden "mountainbike" parcours van West-Europa is!
Vandaag stelde ik vast (na slechts een weekje niet hier gereden te hebben) dat er weer een serieuze tafelberg ontstaan is in de tweede lus in het sportbos! Ik heb er een aantal foto's van gemaakt, zodat je al een idee krijgt wat dit voorstelt!
Volgend seizoen is het Superior Bikers Team te zien in onze nieuwe uitrusting. De afbeelding geeft al een idee van wat het gaat worden! Wij zijn uiteraard onze sponsors dankbaar voor hun bijdrage!
Momenteel staat er nog niets concreet vast voor het komende jaar. Ongetwijfeld gaan we vanaf het zomeruur weer heel wat ATB Cross wedstrijdjes rijden, met ook in 2014 weer een aantal nieuwe organisaties en parcours.
Het zou mooi zijn als aanloop naar dit criterium een aantal voorbereidingswedstrijden te rijden, daarom vanaf vandaag wat mogelijkheden aangestipt op de agenda voor februari, nl. Bolderberg en Alphen.
Vandaag een korte verkenning gedaan van wat mogelijks het ATB Cross parcours gaat worden van nog een nieuwe bekend te maken ATB Cross wedstrijd te Beverlo. Zo krijgt ook Limburg een steviger voet in het ATB Cross criterium.
Het (vrij korte) mooie parcours is uitgetekend in een bosrijke omgeving, met leuke tracks en enkele korte stevige klimmetjes!
In het laatste nummer van het BIKEFREAK magazine (nummer 8 van oktober 2013) staat een artikel over de ATB Cross wedstrijd te Hechtel. Hierbij het fragmentje over de D-klasse!
De laatste wedstrijd van het seizoen in Retie wordt volgens de ATB Cross traditie gereden volgens het handicap principe. De beste 3 uitslagen van dit seizoen bepalen je startplaats (in omgekeerde volgorde). Per 5 seconde vertrekt een rijder. Dit houdt dus in dat wegens mijn nogal goede uitslagen van de laatste weken ik ver achteraan mocht (moest) starten. Dus de eerste startte vandaag ongeveer 2 minuten voor mij .
Eigenlijk rij je vanaf de start een tijdrit. Het duurde even voordat ik de eerste rijders begon in te halen, en ondertussen waren er al enkele zeer snelle jongens mij voorbij gesnord. Eén van die snelle mannen was -natuurlijk- Jelle Speltincx. Mijn plan was -vooraf- in het wiel te gaan hangen van Jelle vanaf hij voorbij kwam, maar dit wiel kon ik niet zo lang houden. Jelle kon een tragere deelnemer (Simon Van De Wijngaert, die had zich in het begin blijkbaar redelijk bezeerd bij het passeren van de zeer smalle doorgang tussen die twee bomen op de lange single-track) nog passeren voor de lange en lastige single-track, maar ikzelf was net te laat. Hierdoor was ik genoodzaakt om in het wiel van Simon te blijven hangen en verloor ik alle kans om in het wiel van Jelle nog wat plaatsen goed te maken.
Nadien kon ik toch nog wat rijders in halen (oa Tom Verheyen). Op een bepaald moment komt ook Stijn Van Thielen mij voorbij, maar Stijn kon mij niet lossen. Dus besloot ik een ronde in het wiel van Stijn een ronde te rijden. Stijn heeft de laatste 2 weken echter een dipje (rugprobleem?), en omdat ik Ferdi Gijbels zag naderen ben ik dan op het "wasbord"-achtige rechte stuk Stijn dan maar terug voorbij gestoken. Zo gingen we met een treintje van 3 de single-track in. Plots hoorde ik een dof geluid, en blijkbaar is Stijn hier nog gevallen.
Ik had hierdoor wel genoeg voorsprong op Ferdi om hem voor te blijven, en naderde uiteindelijk nog op Roel Robberechts, maar kon deze niet meer voorbij op het stuk naast het voetbalveld. 20e plaats was zo het resultaat. Er had meer in gezeten, maar het koersverloop kan je niet helemaal sturen hé!
De mannen van Heracles hebben er proberen een mooi parcours van te maken, de nieuwe single-track van vorig jaar was nog langer gemaakt. Het was een beetje "Moergestel" uitgebreid met een wat cyclo-cross achtige weide, en een aantal oudere, bestaande single-tracks.
Foto's en filmpjes volgen nog één van de volgende dagen.
Collega D-klasse biker Stijn Leys maakt sinds een aantal wedstrijden beelden tijdens de wedstrijd. Het filmpje welk Stijn gemaakt heeft tijdens de wedstrijd in Lichtaart geeft een goed beeld van de zwaarte van het parcours, en van onze mooie wedstrijd!
De mannen van Bike-Inn hadden het parcours ten opzichte van 2012 volledig aangepast. Op heel wat stukken werd in de tegenovergestelde richting gereden, en daarnaast zaten er tal van nieuwe stukken parcours in. Het was in ieder geval een vermoeiend parcours.
Bij de start was ik ergens rond de 8ste plaats weg. Het eerste stukje single-track (met de mulle bosgrond) deed ons daar al wat traag rijden, net geen file. Na een tijdje komt Stijn Leys me met een vaart voorbij. Stijn is sowieso steeds vrij snel. Ik kon echter redelijk in zijn spoor blijven. Toen we zo op het stukje verhard rolstoelpad kwamen (met de twee boomstronken op) vond ik het toch wel wat te traag gaan, en daar ben ik een drietal rijders (inclusief terug Stijn Leys, levert misschien wel een mooi filmke op hé Stijn?) voorgestoken. Zo kon ik Tim Mertens nog net uitremmen voor we terug het onverhard op draaiden. Ik was ondertussen ook al tot mijn verbazing Stijn Van Thielen voorbij gegaan (offday voor Stijn?). Vanaf dat moment is Tim Mertens in mijn wiel blijven plakken (dit was voor mij een herhaling van vorige week in Hechtel).
Meermaals probeerde ik op de lastige klimmetjes (zoals op de klim met de wortels) te versnellen, maar ondanks deze pogingen kon Tim in mijn wiel blijven. Op dat moment had ik al meermaals gehoord vanaf de zijkant dat ik op de derde positie hing.
De voorlaatste ronde maakte ik even de fout om te vroeg van de fiets te gaan voor de losse zandberg van het cyclocross parcours (ik was gewoon 15 meter te vroeg, daar is rechts ook een zandberg). Gelukkig kon ik daar Tim nog net voorblijven. De druk werd dus groter en groter, en ondanks nog wat pogingen in de laatste ronde kon ik niet van Tim wegrijden.
Het onvermijdelijke gebeurde dan ook 150m voor de finish, bij de laatste passage door het losse zand. Tim liep me daar voorbij, weg derde plaats.
Alhoewel dit mijn beste plaats van dit seizoen is (na de 5e plaats van vorige week), was ik enerzijds toch wel teleurgesteld (net omdat het om een podiumplaats ging).
Ik wil nogmaals de mensen bedanken voor de vele aanmoedigingen onderweg!
Vanaf vandaag is er een mooi YouTube filmpje beschikbaar van de D-klasse te Hechtel.
Op bijgevoegde foto het treintje (in de finale spurt) dat ik bijna de gehele wedstrijd getrokken heb! Klik op de foto om nog meer foto's vanuit Hechtel (met dank aan de fotografen en filmers)!
In mei ben ik het Hechtelse parcours een keer komen verkennen (samen met Patrik en Robin Thaens, en Marc Van Loon). Toen heb ik al lovende woorden over dit parcours geschreven in een blog. Op dit parcours moet je een wedstrijd rijden, weer of geen weer!
Inderdaad, vorige nacht heeft het aanzienlijk geregend in Hechtel. Er stonden dus wel wat plassen, en hier en daar moest je uitkijken om niet weg te schuiven. Anderzijds had dit wel een voordeel: het door de lange droogte zeer los liggend zand was nu perfect berijdbaar!
Er waren globaal gezien vandaag wel minder deelnemers, misschien deels door het slechtere weer, maar de afstand tot Hechtel en ook het "einde seizoen" kunnen hier wel mee te maken hebben. In ieder geval hadden de afwezigen ongelijk!
Netjes op tijd konden we onze wedstrijd aanvangen. Er waren 30 D-klassers ingeschreven, en ik kon post vatten op de eerste startrij. Ik was vrij behoorlijk weg, en kon na het aanloopstuk op de eerste klim reeds Ferdi Gijbels passeren. Op dat moment waren de eerste 5 al wel wat los van de rest van de groep. Nadat een deelnemer voor mij vol in een plas viel (ter hoogte van de drie kuilen) zat ik op de 5de plaats gepositioneerd.
Ik trok echter wel een treintje van nog 3 crossers mee. Vermits er nog 3 rondes te rijden waren, dacht ik op dat moment dat ik dit niet zou kunnen houden. Ronde na ronde werd zo de druk groter. Bij het ingaan van de laatste ronde was het alles of niets, dus ik dacht bij mezelf: als ik het bos na de parking kan inrijden op kop van dit treintje, is er misschien nog een mogelijkheid om op kop te blijven (vanaf die plaats werd het parcours technischer en zwaarder...).
Tot mijn verbazing lukte dit, en vanaf dit moment was ik super geconcentreerd, om zeker geen fouten te maken (liever wat trager dan hé). Zo kwamen we uiteindelijk nog steeds met z'n vieren aan de laatste "rechte lijn", en kon ik als 5de over de finish rijden (voor Tim Mertens, Kim Neveux en Daivy Scevenels).
Dit was een geweldige race! 4de top10 van 2013, en het beste persoonlijke resultaat van 2013.
De inrichtende club "De Tenierkens" heeft dit jaar een totaal nieuw parcours uitgetekend. We zitten nu niet meer ten noorden van Merksplas aan de Staakheuvel, maar wel net buiten het dorp richting Rijkevorsel, meer bepaald in de "Kolonie". Zoals al eerder hier in een blog beschreven bestaat het parcours uit nieuw aangelegde tracks in het bos, met enkele zavelheuvels (die er trouwens volgens mij al sinds mensenheugenis moeten liggen, vermits er wel zeer grote bomen op staan!), en een aantal rechte wegen waar je snelheid kan maken.
Vandaag stond ook de teamwedstrijd op het programma, dit was voor iedereen nieuw, en ik was nieuwsgierig hoe dit nu allemaal ging verlopen.
Tussen 8u en 9u mocht je -officieel- enkel verkennen (spijtig dat enkele "A+B"-teams tijdens de teamwedstrijd van de C/D/E klasse toch verkend/opgewarmd hebben, en zelfs enkele rijders hinderden, iedereen gelijk voor de wet me dunkt).
Na de verkenning was het wachten tot onze tijdrit (spijtig genoeg koel je dan ondertussen af, dus af en toe wat gaan rijden op het dolomiet paadje...).
Vandaag bestond ons Superior Bikers Team uit Jelle Daemen, Dave Verhoeven, wildcard Kevin Van Dyck en mezelf. Ik zou als eerste starten, Jelle en Kevin erachter en Dave als laatste om zo de controle te kunnen doen over plaats 3.
Na de start onmiddellijk alles gegeven (bij de eerste overgang van de dolomiet weg naar de single track bijna onderuit...) en zo het eerste stuk in het bos in. Toen ik op de rechte stukken aankwam, zag ik na een tijdje dat ik wel wat voorsprong had, maar dit was de afspraak. Door mijn mindere technische kant zou ik toch wat ingelopen worden. En inderdaad, ergens halverwege, in de buurt van het keerpunt zag ik mijn teamgenoten terug naderen. Uiteindelijk zijn we gefinished in 9min 20sec. Dit leverde ons de 19e tijd op van 26 teams.
Na onze tijdrit was het recupereren, en weer een tijd wachten alvorens de teamwedstrijd startte. De indeling gebeurde in blokken (we hadden dit niet zo begrepen, de communicatie daarover was wat onduidelijk). Enfin, ik stond zo in het eerste startblok en kon zo als 12e het bos induiken. Zoals verwacht werd ik nog wel voorbij gesnord door een aantal bikers (C's en D's onder elkaar hé). Zo moest ik ergens halverwege de race oa een treintje van 3 à 4 renners laten voorgaan (waaronder Peter Cuypers).
Langs de kant werd ik aangemoedigd om dit treintje te volgen, maar dat lukte me niet, en deze drie waren even uit het zicht. Na verloop van tijd naderde ik echter terug op Peter Cuypers, en eens in zijn wiel kon ik hem aanporren om terug wat mee te "jagen". Die "groene" (DCM truitje) kunnen we niet meer inhalen riep Peter me toe. Dit was voor mij het signaal om terug over Peter te gaan, en zo de "jacht" verder te zetten.
Met Peter in mijn wiel hadden we een tijdje later inderdaad Tim Mertens te pakken, en we zijn hem beide gepasseerd. Als beloning voor onze inspanning zijn we dan in de laatste halve ronde nog een rijder voorbij gegaan.
Zo eindigde ik op de 15 plaats van de 50 vertrekkers.
Onze teammakkers Kevin Van Dyck eindigde 20e, en Jelle Damen 26e!
Ook Dave Verhoeven reed in zijn reeks nog naar een mooie 21 plaats!
Al onze inspanningen van vandaag leverden uiteindelijk een 16e plaats algemeen bij de teams op (16 van de 26, vrij behoorlijk!).
Het seizoen is nog niet afgelopen, maar toch wil ik hier al een woordje van dank plaatsen aan de fotografen welke ervoor zorgen dat we dit jaar enorm veel foto's hebben van onze inspanningen in het ATB Cross circuit.
Patrick Thaens van Fotopatch is telkens aanwezig, neemt zelf deel aan de E-klasse (en organiseert ook nog de wedstrijd in Hechtel), en zorgt ervoor dat alle deelnemers van alle klasses uitgebreid in beeld komen!
Friedrich Sels, ondertussen een supporter geworden van de Superior Bikers, heeft zelfs geïnvesteerd om kwalitatief goede foto's af te leveren van onze blauw-witte tenuekes (en hopelijk ook van Nancy ).
Vandaag nog even wat rondes gaan rijden op het nieuwe parcours te Merksplas.
Het -mooi- aangelegde stuk door de weide is er terug uit gehaald, owv geen toelating door de bevoegde instanties (volgens leden van de Tenierkens). Ze waren bezig met wat chicanes rond bomen aan te leggen, om zo toch een beetje de lange rechte stukken te onderbreken.
Als we de klok een jaartje terugdraaien (af en toe mag je eens kort achterom kijken hé), denken we terug aan een wedstrijd in Gierle met zeer hoge temperaturen (35°C of zoiets). Toen lag iedereen na de aankomst plat van de hitte.
Vandaag zag het weertje er iets beter uit, 21°C gaf de temperatuurmeter in de auto aan tijdens het naar Gierle rijden.
Bij de verkenningsrondes begon de zon echter goed te schijnen, en brandde toch wel aardig! Het parcours lag er vrij behoorlijk bij, de losse zandstroken waren zeker beter berijdbaar dan in 2012.
Kwart voor één was het dan weer aan ons, D-klassers om er een lap op te geven. Vanuit de 9e startpositie stoof ik met alle collega's het grasveld op. Ik maakte echter niet zo'n denderende start (het gaat me beter af wanneer we een betonbaan mogen oprijden bij de start), maar dat maakt eigenlijk niet zoveel uit voor de eindpositie (dat is toch mijn idee). Een aantal rijders zijn mij in de aanloopstrook op het gras al voorbij gegaan, oa Kristof Byloos was snel voor mij weg, en ik moest hem zelfs laten gaan.
Vlug reden we naar de eerste "zandstrook" waar gelukkig mijn vroege startpositie ervoor zorgde dat ik alvast niet in de file kwam te staan. Na een ronde had ik weer al vlug door dat ik beter gewoon mijn eigen wedstrijd moest rijden, en dan maar zien waar we uit zouden komen. Zeker vandaag, bij de wedstrijd doop van de nieuw opgebouwde 29er, was er nog deze extra factor die kwam meespelen. Ik moet wel zeggen dat dit parcours eigenlijk vrij goed ligt voor een (in mijn geval vrij grote) 29er. Daar kan ik alvast de minpuntjens van vandaag niet op steken.
Ongeveer half wedstrijd zag ik daar terug Kristof verschijnen. Gewoon kalm blijven, en inderdaad, een beetje verder zat ik terug in zijn wiel. Even heb ik nog getwijfeld, maar snel nam ik de beslissing om Kristof voorbij te gaan. Kristof klampte nog wel even aan, maar iets verder voelde ik wel dat hij moest afhaken.
Op een gegeven moment zag ik Franckie naderen, toen wist ik dat ik weer wat gas moest bij geven. Ondanks dat wat meer gas erop kwam iets later Danny Van Gorp zich in mijn wiel nestelen. Dat was voor mij het signaal om op de rechte stukken echt maximaal door te geven, maar Danny gebruikte telkens zijn technische capaciteiten om op de "single track" stukken terug te komen. Dit was een sterk staaltje van Danny! Door dit "spelletje" kwamen we zowaar nog wat terug op de voorgangers (oa Bart Mermans en Jozef Sas), maar hiervoor was de wedstrijd een ronde te kort . We zijn dan ook in elkaars zog de finish over gereden, ikzelf als 19e, Danny net achter mij.
Onze teammaat Dave moest vandaag voor de eerste maal aantreden in de A-klasse, en heeft zicht na een uitstekende start goed verdedigd. Dave eindigde op de 21e plaats. Sterk Dave!
In diezelfde A-klasse is Marc Van Loon nog zwaar ten val gekomen. Ik wens Marc hierbij een spoedig herstel van zijn opgelopen letsels!
Gisteren samen met Marc Van Loon nog eens het parcours gaan bekijken in Merksplas (kolonie). Ik heb een GPS file (.tcx of .gpx formaat) opgenomen, deze is in bijlage hierbij te vinden. Is wel niet 100% nauwkeurig opgenomen, zie ook de foto (in het bos blijkbaar niet altijd nauwkeurige ontvangst).
Het parcours is echter ook volledig te volgen met duidelijke pijlen, en ook de start en finish staat met bordjes duidelijk aangegeven.