Inhoud blog
  • STOPZETTING VAN BLOG
  • VERGADERING KERN 21/11/2007
  • ROOKDETECTOREN EEN MUST VOOR IEDER GEZIN!!!!
  • VERSLAG KERN KORTRIJK DD.23/05/2007
  • WELKOM op de blog van WOAS Regio Kortrijk
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    WOAS REGIO KORTRIJK
    WERKING WOAS
    29-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STOPZETTING VAN BLOG

    Beste bezoeker,

    Langs deze weg wens ik er U op attent te maken dat ik mijn ontslag heb aangeboden in WOAS West-Vlaanderen wegens gezondheidsredenen.
    De nieuwe voorzitter is de Heer John DELAERE eveneens woonachtig te Kortrijk.

    Ik wens hem in zijn nieuwe functie alsook het volledig kernbestuur van WOAS Regionale Kortrijk van harte veel succes toe in de toekomst.

    Mijn oprechte dank eveneens aan de Stuurgroep van de Provincie West-Vlaanderen voor de prachtige jarenlange samenwerking.

    Eveneens dank ik de Voorzitter de Heer Rik Sagaert en het personeel van de Provincie West-Vlaanderen, met name, Michel De Wit - Ingrid Vivey en Ann Debruyckere.

    Het ga jullie goed!!


    Germain Coelembier
    Gewezen voorzitter
    WOAS Regio Kortrijk

    29-07-2008 om 10:52 geschreven door germain coelembier  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (4 Stemmen)
    29-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VERGADERING KERN 21/11/2007

    KERNVERGADERING KORTRIJKSE KRING dd. 21-11-2007.

    Aanwezig: - Coelembier Germain – Damman Emiel - Declercq Donald - Delaere John - Masschelein Jozef - Mattelaer Jean - Pollie Julien - Rasson Nadia - Sercu Yvonne – Snauwaert Maurice - Tack Erik - Theys Lievin - Vandendriessche Jeannine - Verbrugge Liliane -.Verfaille Cecile – Wim Vandevelde – Anseele Leona – Vanden Broucke Arlette – Deloor Olivier – Halsberghe Berthe – Delombaerde Adolfine – Lagae Irene – L’Ainez Carlos – Vantieghem Jean – D’Haene Lindsey.

    Verontschuldigd met kennisgeving: - Carlier Lucien– Demaegdt Rosa - Dendoncker Raphael - Geeraert Hans - Tandt Linda - Vandenberghe Marc - Vanderhaeghen Marnix - Van Germeersch Jeanine - Vankeirsbilck -Hoornaert Jozefa - Vercaemert Christiaene – Vervenne Willy - Waelkens Jules.

    Afwezig zonder verwittiging Arrie Freddy – Boens Fred - Bouckaert Arlette – Debode Pierre - -– Desmet André - Deweer Paul - Peirs Mariette -Reyntjes Achiel - Sinnaeve Eddy – Vanoverschelde Herman -.

    1-Verwelkoming door de voorzitter

    Dames en Heren, ik wens u van harte welkom op deze bijeenkomst van de WOAS Kortrijkse Kern.

    Ik wens speciaal te verwelkomen de Heer Wim Vandevelde, Wim is hoofdverpleger van het woon- en zorghotel H.Hart te Kortrijk en zal het vandaag hebben over dementie in alle mogelijke vormen.

    Wij hebben er eveneens aan gehouden om in het kader van de seniorenweek aan algemene vergadering te houden teneinde de WOAS een betere bekendheid te geven aan alle bestuursleden van de verschillende SAR’s en eveneens aan de bestuursleden van de seniorenverenigingen.

    Wat is WOAS ?

    WOAS is de afkorting van West-Vlaams Overleg Adviesraden van Senioren en werd opgericht in 1993 in de schoot van de Provincie West-Vlaanderen. Wat is de rol van de provincie in de inspraak en beleidsparticipatie van ouderen.

    - Inzet van deskundigheid van de ouderen stimuleren.

    - Bevorderen van deskundigheid van ouderen

    - De Kwaliteit van de seniorenadviesraden verhogen.

    Wat doet WOAS?

    Ondersteuning (bij het oprichten) van lokale seniorenadviesraden

    In de provincie West-Vlaanderen zijn VIJF kernen gevestigd. Brugge – Kortrijk – Roeselare-Tielt – Oostende-Diksmuide en Ieper-Veurne.

    Die kernen bestaan uit ;

    – Afgevaardigde van ouderenorganisaties

    – Afgevaardigden van de Sar’s

    – Onafhankelijke

    – Gecoöpteerde

    Iedereen weet wat een Sar is. Zij overkoepelen alle seniorenverenigingen in hun gemeente en bestaat uit afgevaardigden van deze seniorenverengingen, de schepen van welzijn en iemand uit de plaatselijke OCMW.

    De Sar’s proberen zoveel mogelijk adviezen te geven aan het gemeentebestuur.

    De ouderenparticipatie stimuleren – ouderen informeren en opzetten van eigen initiatieven.

    Waarom doen zij dat, omdat ouderen belangrijk zijn.

    Niet te vergeten dat wij 25 % vertegenwoordigen van de totale bevolking.

    Tot daar beste vrienden een woordje uitleg over WOAS en de SAR’s

    .
    Daarna gaat hij over tot de agenda.

    2- Het verslag van de voorgaande zitting op datum van 19 september 2007.

    Normaliter werd aan iedereen dat verslag toegestuurd, hetzij per email, hetzij via de post. De Voorzitter drukt tevens zijn hoop uit dat iedereen dat verslag aandachtig gelezen heeft. Er werden geen aanmerkingen overgemaakt zodat het verslag unaniem wordt goedgekeurd.

    3- Voordracht over Dementie. (gebracht door de Wim Vandevelde.)

    De voorzitter stelt voor om geen vragen of bemerkingen te willen formuleren tijdens de uiteenzetting, tenzij er dringende vragen zijn. Iedereen zal de nodige tijd krijgen om vragen af te vuren aan het adres van de spreker.

    Daarna geeft hij het woord een de heer Vandevelde.

    Gezien betrokkene dagdagelijks te maken heeft met patiënten die lijden aan dementie kan hij een uitstekend zicht geven hoe en wanneer men dementie kan lokaliseren.

    Dit deed hij in een twaalftal punten.

    • Wat is dementie?
    • Komt dementie vaak voor?
    • Wat is de oorzaak van dementie?
    • Wat zijn geen oorzaken van dementie?
    • Wat gebeurt er precies bij de ziekte van Alzheimer?
    • Is Alzheimer erfelijk?
    • Is een slechte bloedsomloop een oorzaak van dementie?
    • Gaat het echt om dementie?
    • Hoe evolueert dementie>?
    • Kan dementie genezen of behandeld worden?
    • Vuistregels in de omgang.
    • Thuisverzorging of opname?

    Na deze 90 minuten durende voordracht, kon men vragen stellen aan betrokkene. Daarvan maakten een tiental personen gebruik van.

    De voordracht kon iedereen bekoren en enkelen onder ons die met dit syndroom in aanraking kwamen in familie of kennissenkring hadden het regelmatig emotioneel zeer moeilijk.

    De vraag werd gesteld aan spreker of zij konden beroep doen op zijn deskundigheid om eventueel eveneens hun leden te komen toespreken.

    Dit kan inderdaad, doch Mr.Vandevelde stuurde een mail naar de voorzitter met volgende inhoud,

    “Na overleg met mijn directie en door de vraag zien wij ons genoodzaakt vanaf nu een forfaitair bedrag van 50 euro per voordracht te vragen.”

    De referenties van spreker

    Wim Vandevelde

    Hoofdverpleegkundige

    Woon en Zorghotel H.Hart

    Budastraat 30

    8500 Kortrijk

    Tel : 056/321 056

    Email : wim.vandevelde@h-hart.be

    8- Afsluiting.

    De voorzitter bedankte Wim Vandevelde voor zijn zeer interessante voordracht, ge moet het maar kunnen een vergadering van een dertigtal personen geboeid te laten luisteren en dat het zeer leerrijk was ondervonden wij, door de talrijke vragen achteraf.

    Gezien er geen tijd meer rest om de aanwezige sar’s en verenigingen aan het woord te laten wordt de “ronde van de tafel” verplaatst naar de volgende vergadering.

    De vergadering wordt afgesloten om 16.15 uur. De voorzitter bedankt iedereen voor zijn medewerking en wenst hen allen een behouden thuiskomst.

    De volgende vergadering van de kern gaat door op woensdag 20 februari 2008..

    De Voorzitter                                                      De Secretaris

    Germain Coelembier                                            Lucien Carlier

    Ps. De voorzitter beloofde de PowerPoint voorstelling door te sturen naar iedereen die beschikt over een mailadres, doch deze werden mij toegestuurd per post op formulieren.
    Daar dit bundel 8 pagina’s behelst zal dit NIET aan iedereen worden toegestuurd, doch enkel aan de personen die een aanvraag richten aan de voorzitter, dit teneinde de kosten een beetje te drukken.

    Data voor volgend jaar:

    Dagelijks Bestuur : 06 februari – 07 mei – 10 september en 05 november 2008

    Kernvergaderingen : 20 februari – 28 mei – 24 september en 19 november 2008.

    Deze data worden doorgegeven aan het Lokaal Dienstencentrum “De Zonnewijzer”.

    29-11-2007 om 11:30 geschreven door germain coelembier  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    02-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROOKDETECTOREN EEN MUST VOOR IEDER GEZIN!!!!

    ROOKDETECTOREN

    Geen excuses meer!

    Alle rookdetectoren doorstonden onze test. Indien u weet dat ze de materiële

    en financiële schade en het aantal slachtoffers in geval van een

    brand kunnen beperken, waar wacht u dan nog op?

    Een rookdetector redt mensenlevens. Indien u er nog geen in huis hebt

    gehaald, dan is dat waarschijnlijk omdat u vindt dat ze te veel kosten

    en uw huis ontsieren, omdat u denkt dat ze schadelijke radioactieve stoffen bevatten,omdat u jaarlijks de batterij moet vervangen, omdat u niet overtuigd bent van hun doeltreffendheid of omdat u denkt dat een brand u nooit zal

    overkomen. Het lijstje van excuses is lang, maar tevens waardeloos. In Brussel en Wallonië is bovendien geen enkel excuus geldig want rookdetectoren zijn er

    gedeeltelijk of geheel verplicht.

    Het kan iedereen overkomen.

    Het is een cliché, maar het klopt. De kans dat u betrokken raakt bij een

    brand is groter dan u zou vermoeden. Veel mensen denken onterecht dat ze

    bij een nachtelijke woningbrand wakker zullen worden van de geur. De cijfers

    bevestigen het tegendeel: niet minder dan tweederde van de dodelijke

    slachtoffers wordt gemaakt tussen 9 uur 's avonds en 6 uur 's morgens. Door

    de brand komen immers koolmonoxide en andere giftige gassen vrij die

    versuffend werken en mensen bewusteloos maken. U heeft dus alle baat bij een snelle waarschuwing. Zodoende kunt u het gevaar sneller ontvluchten en

    vermindert de kans op een dodelijke afloop. Ook de schade aan uw woning wordt beperkt doordat u de brandweer vlugger kunt verwittigen.

    Een rookdetector is hét waarschuwingsmiddel bij uitstek. Het is

    een klein toestel dat aan het plafond vastgeschroefd dient te worden en dat alarm slaat bij brand. Ervaring in landen waar het toestel stevig ingeburgerd is, leert ons dat de kans op dodelijke slachtoffers halveert met rookdetectoren in huis.

    Opgelet: een rookdetector kan een brand niet voorkomen, noch doven.

    Niet altijd radioactiviteit.

    Rookdetectoren worden soms geweerd vanwege hun radioactiviteit. Dat

    Geldt enkel voor ionisatiedetectoren. Het klopt dat deze radioactieve stoffen

    bevatten, maar op vlak van gezondheid is er geen reden tot paniek. In

    België stelt zich wel het probleem dat er geen speciale afvalinzameling voor de

    rookdetectoren is. Na gebruik (ongeveer na 10jaar) moeten ze dus in de

    vuilnisbak gedeponeerd worden en dat komt het milieu niet ten goede.

    Optische of foto-elektrische detectoren bevatten geen radioactieve stoffen. Onze

    Test van 2003 bracht aan het licht dat de beide soorten even doeltreffend brand

    detecteren. Om deze redenen zijn het de optische rookdetectoren die in Brussel

    en Wallonië verplicht zijn. We hebben in onze test dan ook geen aandacht meer

    geschonken aan ionisatiedetectoren.

    Discretie verzekerd

    Een rookdetector hoeft uw woning niet te ontsieren. De meeste toestellen uit onze test hebben een diameter van 11centimeter (maximaal 13 centimeter) en kunnen dus geheel onopvallend aan het plafond worden bevestigd. De geteste toestellen van Ei Electronics vallen wat groter uit. Ze zijn rechthoekig en meten 16 cm op 12 cm.

    Lithiumbatterij goed voor 5jaar

    Een rookdetector werkt ofwel op batterijen, ofwel op netspanning. De

    rookdetectoren op netspanning zijn doorgaans duurder en doordat ze niet

    gemakkelijk zelf te installeren zijn, moet er vaak een elektricien

    worden bijgehaald. Ze zijn voorzien van een noodbatterij zodat ze toch

    functioneren wanneer de stroom uitvalt.

    Wij hebben enkel toestellen op batterijen getest omdat deze heel eenvoudig

    door de consument zelf geïnstalleerd kunnen worden. Er bestaan rookdetectoren

    die werken op lithiumbatterijen met een levensduur van minstens vijf jaar.

    Die zijn behoorlijk duur bij de aankoop, maar behoeven dan ook niet jaarlijks een nieuwe batterij. Natuurlijk zijn de detectoren met gewone batterijen ook nog op de markt. Bij deze worden meestal kool-zinkbatterijen meegeleverd, maar alkalinebatterijen zijn beter. Ze leveren meer energie en de kans dat de inhoud ervan gaat lekken, is veel kleiner. Het is niet aangeraden een lithiumbatterij te plaatsen in een toestel dat op gewone batterijen werkt omdat die daar technisch niet allemaal toe geschikt zijn. Uw rookdetector zal wel werken, maar u riskeert een kortsluiting. Alle batterijen zijn vervangbaar, behalve de lithiumbatterij van Ajax Kidde 29iLL. Eens de batterij leeg is, dient u dus een ander toestel te kopen.

    Garvan GS 166/10 en Ajax Kidde zijn onderling verbindbare toestellen.

    Van zodra één detector rook opmerkt, slaan alle andere eveneens alarm.

    Aanbevolen of verplicht

    Dat hangt af van waar u woont. Ieder gewest in België heeft ook, eigen

    regeling. In Vlaanderen is de installatie van rookdetectoren niet verplicht. In

    het Brussels Hoofdstedelijk Gewest daarentegen moeten sinds 2005 alle

    huurwoningen voorzien zijn van één of meerdere toestellen. Enkel optische

    modellen op netspanning of op lithiumbatterijen zijn toegestaan en bovendien is

    ook wettelijk bepaald dat de rookdetectoren gecertificeerd moeten zijn

    door BOSEC (Belgian Organisation of Security Certification) of een gelijkaardige

    erkende Europese organisatie. Bezuiden de taalgrens zijn rookdetectoren

    verplicht in alle woningen. Het moeten eveneens optische toestellen

    zijn.

    Lithiumbatterijen zijn er niet verplicht, maar juridisch gezien zou de

    Waarborg minstens 5 jaar moeten bedragen. Abus RM 03 en Elro RM 125 zijn er daarom= in theorie niet toegelaten.

    Wat de labels betreft is er volgens ons te weinig duidelijkheid. Zijn

    VDS, BSI, GS, Goedgekeurd... erkende Europese organisaties ? Al onze

    Geteste toestellen hebben a priori minstens één van deze labels. Wij betreuren ook dat de wetgeving verschilt naargelang van het gewest omdat het verwarrend is

    voor de consument.

    Prijs goedkoop excuus

    Rookdetectoren op lithiumbatterijen kosten gemiddeld zo'n

    38, de toestellen op gewone batterijen 18,5. Rekening houdend met de

    levensduur van de toestellen en de batterijen, kunnen we stellen dat de jaarlijkse kost van een detector op lithiumbatterijen gemiddeld 3,60 bedraagt

    en van een toestel dat op gewone batterijen werkt 3,30. Vergelijk deze bedragen met de financiële, morele en lichamelijke schade die een brand kan veroorzaken, en u zult moeten toegeven dat de prijs geen reden kan zijn om rookdetectoren

    te weren. Ajax Kidde 29iLL vormt een uitzondering. Doordat het toestel meer

    energie verbruikt en u een nieuw toestel moet kopen (de batterijen zijn niet

    vervangbaar) van zodra de batterijen een lage spanning hebben, is de jaarlijkse kost 8.

    Allemaal geslaagd

    In 2003 raadden we nog sommige toestellen af, maar anno;2006 krijgen alle

    geteste modellen minstens een redelijke score. We hebben ons voor onze test

    voornamelijk gebaseerd op de eisen van de nieuwe Europese norm EN 14604.

    Etikettering. Het adres van de fabrikant moet op het toestel staan, evenals de datum waarop het toestel vervangen zou moeten worden en het type en aantal vereiste batterijen. Sommige detectoren kregen slechts een redelijke score omdat bepaalde vermeldingen ontbreken.

    Gebruiksaanwijzing. Alle geteste rookdetectoren hebben een gebruiksaanwijzing in voldoende talen. Hierin moet staan waar en hoe u de detector moet installeren, wanneer de batterij vervangen moet worden en welke batterijen geschikt zijn. Ook moet u kunnen achterhalen hoe vaak het toestel getest moet worden en hoe het best onderhouden wordt. Ten slotte willen we ook weten wat we moeten doen in geval van alarm. Alle toestellen scoorden redelijk tot zeer goed.

    Gebruiksgemak. Zijn de detectoren gemakkelijk te plaatsen, te onderhouden en te testen ? En zijn de batterijen eenvoudig te vervangen? We stelden geen noemenswaardige problemen vast.

    Alarm. Alle toestellen brachten een voldoende sterk alarmsignaal voort.

    Signaal bij onvoldoende geladen batterij. We zijn nagegaan of de toestellen via een geluidssignaal aangeven dat de batterij bijna leeg is. Dit was het geval bij alle geteste modellen.

    Levensduur batterij. Rookdetectoren zijn eenvoudig te installeren, maar

    tot voor kort hadden ze allemaal één groot nadeel: de batterij moest heel regelmatig vervangen worden en dat was weinig comfortabel. Nu kunt u ook

    kiezen voor een weliswaar duurder toestel dat op lithiumbatterijen van lange

    levensduur werkt, in plaats van voor een goedkoper toestel waarvan; jaarlijks de batterijen moet vervangen.

    Risico op vals alarm. Sommige geteste detectoren reageren op sigarettenrook en de geur van eten en dat is niet de bedoeling. Als u regelmatig last hebt van een vals alarm (bijvoorbeeld wanneer u rookt, kookt of de houtkachel aansteekt), kunt u bij de BRK- en First Alert-detectoren het alarm tijdelijk (ongeveer 15 minuten) uitzetten.

    Doeltreffendheid. We hebben de detectoren getest op het opsporen van drie

    brandsoorten: afkomstig van een smeulend vuurtje, van brandend plastic of van ontvlambare vloeistoffen. Alle geteste toestellen detecteerden voldoende snel de drie types rook. Elro kreeg een C omdat hij brand minder snel opmerkt dan de andere geteste modellen.

    Help Brand!

    Wat doet u wanneer het brandalarm van uw rookdetector afgaat.

    Reageer onmiddellijk, blijf kalm en panikeer niet.

    Indien u rook of vlammen ziet of een brandgeur ruikt, verwittig de andere huisgenoten.

    Telefoneer naar de brandweer en vorm het noodnummer 100 of 112.

    Vermeld het adres, eventueel het aantal slachtoffers en beschrijf wat er brandt.

    Verlaat onmiddellijk de woning en help indien mogelijk de achtergebleven medebewoners bij het vluchten. Loop niet en neem geen bezittingen mee.

    Blijf in geval van rook met het hoofd onder de rooklaag. Kruip desnoods over de grond.

    Open nooit een deur waarvan het blad warm of de klink heet is (voel met de handrug).

    Ga naar de afgesproken verzamelplaats beschutte plaats op minstens 20 m van de woning) en check daar of alle medebewoners op de verzamelplaats aangekomen zijn.

    Informeer de hulpdiensten.

    Indien u niet meer kunt vluchten, sluit de kamerdeur, dek eventueel de kieren af en trek de aandacht van de hulpdiensten (roep of zwaai van achter het gesloten venster).

    Installatie, onderhoud en controle

    Een rookdetector moet op de juiste plaats geïnstalleerd, goed onderhouden en

    regelmatig getest worden.

    Installatie

    Rook stijgt op en verspreidt zich in eerste instantie langs het plafond.

    Om zeker te zijn van de snelst mogelijke waarschuwing, bevestigt u de rookdetector dus het best aan het plafond, op minstens 30 centimeter

    van de muren. Vermijd hoeken of muren zo veel mogelijk. De rook bereikt deze

    plaatsen pas later waardoor het alarm ook later zal afgaan.

    Omdat de meeste dodelijke slachtoffers 's nachts vallen, moeten de detectoren vooral in de buurt van de slaapkamers worden geïnstalleerd. Kies bij voorkeur de gang tussen de slaapkamer(s) en de deur naar buiten.

    Op alle verdiepingen waar mensen slapen, zou minstens één detector moeten hangen.

    Extra rookdetectoren in de slaapkamers geven u uiteraard extra bescherming.

    Plaatsen waar u beter geen rookdetector aanbrengt zijn: de keuken, de garage, de boilerruimte, in of rond de badkamer en de kelder. Het risico op vals alarm is

    er groot.

    In Brussel zijn verhuurders van woningen verplicht om alle lokalen die de

    slaapkamer(s) met een buitendeur verbinden van een rookdetector te voorzien.

    In Wallonië moet er op iedere verdieping minstens één rookdetector zijn.

    Is de oppervlakte van de verdieping groter dan 80 m, dan moeten er minimaal 2 toestellen geïnstalleerd worden.

    Onderhoud

    Maak de rookdetector van tijd tot tijd schoon en neem het stof weg met een

    stofzuiger. Gebruik daarbij geen water of detergenten.

    De rookdetector geeft zelf aan wanneer de batterij bijna leeg is.

    Van zodra u het signaal bij lage spanning hoort, moet u de batterij vervangen.

    Verf de rookdetector in geen geval!

    Controle

    Net zoals ieder ander toestel, kan ook een rookdetector het op een zekere dag

    begeven. Wij raden daarom aan het alarm één keer per maand te testen met de testknop. Alle geteste modellen hebben die. Wanneer u geen signaal hoort

    en u bent zeker dat dit niet te wijten is aan een lege batterij of een tekort

    aan stroomtoevoer, dan is de rookdetector stuk en moet hij vervangen worden.

    Sommige detectoren kunt u ook testen door een zaklamp op de sensor te richten.

    Gebruik nooit vlammen (lucifer of aansteker). U zou het toestel kunnen beschadigen of zelf een brand veroorzaken.

    Beste Koop

    Rookdetectoren kunnen uw leven en dat van uw huisgenoten redden op voorwaarde

    dat ze juist geïnstalleerd, goed onderhouden en regelmatig getest worden. De

    prijs is een peulschil in vergelijking met de morele en financiële schade die u kunt oplopen in geval van een brand en nu er ook toestellen op de markt zijn die

    op lithiumbatterijen werken, hoeft u zich minstens 5 jaar niets van de batterijen

    aan te trekken. De geteste detectoren zijn klein en onopvallend, bevatten geen

    radioactieve stoffen en doorstonden alle 15 onze test.

    In de categorie rookdetectoren met een lithiumbatterij is het beste toestel EI Electronics EI 105 B FY. Even goed, maar goedkoper en daardoor onze Beste Koop zijn First Alert SA 710 LCE en Chacon 34230 "Marelco". De beste uit de test onder de toestellen met een gewone batterij zijn Profile PR-2500, EI Electronics EI 105 B en BRK 71 OE. De eerste is tevens Beste Koop vanwege zijn bijzonder interessante prijs. Ook Chacon 34200 "Marelco" en First Alert SA 710 CE kunnen we als Beste Koop bestempelen, vooral als u ze tegen de bodemprijs vindt.


    (Bron: testaankoop)

    02-06-2007 om 12:29 geschreven door germain coelembier  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VERSLAG KERN KORTRIJK DD.23/05/2007

    VERSLAG KERNVERGADERING KORTRIJKSE KRING dd. 23-05-2007.

    Aanwezig: - Coelembier Germain – Damman Emiel - Declercq Donald - Dendoncker Raphael - Masschelein Jozef - Mattelaer Jean - Peirs Mariette - Pollie Julien – Rasson Nadia - – Tack Erik - Tandt Linda - Vandenberghe Marc – Vanderhaeghen Marnix - Van Germeersch Jeanine - Vankeirsbilck -Hoornaert Jozefa - Verbrugge Liliane.

    Verontschuldigd met kennisgeving: Arrie Freddy - Carlier Lucien - Delaere John – Geeraert Hans - Sercu Yvonne - Snauwaert Maurice - Theys Lievin - Vandendriessche Jeannine - Vercaemert Christiaene - Verfaille Cecile – Vervenne Willy.

    Afwezig zonder verwittiging Bouckaert Arlette - Demaegdt Rosa – Demeulemeester Luc – Desmet André - Deweer Paul -Reyntjes Achiel - Sinnaeve Eddy – Vanoverschelde Herman.

    1-Verwelkoming door de voorzitter

    De voorzitter opent de zitting om 14 uur en verwelkomt Mevrouw Liliane Verbrugge (plaatsvervanger SAR Menen) de Heer Declercq Donald (Voorzitter van de SAR Kuurne) en de Heer Vanderhaeghen Marnix (Voorzitter van de SAR Anzegem).

    2- Het verslag van de voorgaande zitting op datum van 21 februari 2007.

    Normaliter werd aan iedereen dat verslag toegestuurd, hetzij per email, hetzij via de post.
    Enkele leden zeggen het verslag niet ontvangen te hebben via de post. De voorzitter zal een exemplaar toesturen. Hij drukt tevens zijn hoop uit dat iedereen dat verslag aandachtig gelezen heeft. Wij kregen geen op of aanmerkingen , zodat het verslag unaniem wordt goedgekeurd.

    3- Nieuws uit de Stuurgroep en POAR.

    - De laatste stuurgroep ging door op 26 maart laatstleden.

    Men kreeg er uitleg door de Heer Frank Debaere (Provinciaal Steunpunt Vrijwilligerswerk) over het beschermen van vrijwilligers. De organisatie is verantwoordelijk voor de schade veroorzaakt door de vrijwilligers en is verplicht zich hiervoor te verzekeren (BA-verzekering). De Provincie heeft niet enkele een BA-verzekering afgesloten voor zijn vrijwilligers, maar daarnaast ook nog een verzekering lichamelijke ongevallen, alsook een rechtsbijstandsverzekering. Dit geldt voor alle leden van de regionale kernen.
    Enkel de stuurgroepleden zijn omnium verzekerd.

    - Normaal gezien ging er eveneens een bijeenkomst door voor alle voorzitters van de Sar’s in West-Vlaanderen, maar gezien er slechts 14 van de 53 voorzitters reageerden, der dit afgelast en verplaatst naar maandag 21 mei laatstleden. Tijdens deze vergadering kreeg men via een power-point voorstelling een toelichting over de werking tussen de WOAS enerzijds en de SAR’s anderzijds.

    Wij konden ons verheugen op een tegenwoordigheid van 4 voorzitters namelijk Harelbeke – Anzegem – Deerlijk en Kortrijk.

    - In de namiddag was er een vergadering van alle Sar’s van West-Vlaanderen. De kern Kortrijk was er tegenwoordig met 15 personen, wat een succes mag worden genoemd.

    - Er wordt sterk op aangedrongen dat iedere SAR zou streven naar een afsprakennota met hun gemeentebestuur. In een afsprakennota kan kunnen tal van suggesties ten opzichte van het schepencollege worden opgenomen. Een voorbeeld; men kan opnemen dat bij een schriftelijk vraag gesteld door de SAR er een antwoord moet komen binnen de 20 werkdagen. Bij ondervinding zien wij dat nog in bepaalde gemeenten de Sar’s niet ‘au serieux’ worden genomen. Daar moet verandering in komen. De Sar moet eveneens trachten zoveel als mogelijk een zitje te krijgen in ieder bestuur zoals in de goedkope woningen enz…

    - Er wordt sterk op aangedrongen dat iedere gemeente zou instappen in het behoefteplan van de Provincie. De kostprijs bedraagt inderdaad 1.000 euro, doch het is een uitstekend werkdocument dat een duidelijk overzicht geeft van wat er leeft in de gemeente. Momenteel beschikken Anzegem – Menen en Zwevegem over dergelijk werkdocument en ze beamen het nut van deze enquête.

    POAR.

    De POAR kwam bijeen op 8 mei laatstleden. De Heer DAMMAN was aanwezig op deze vergadering. Daar kwam de subsidie in verband met de preventie tegen koolmonoxide in de woning ter sprake.

    Er werd opgenomen dat slechts woningen in aanmerking komen die meer dan 25 jaar oud zijn, waarop onze Consulent reageerde met de bemerking dat dergelijke zaken zich eveneens kunnen voordoen in recent gebouwde woningen. Hij stelde eveneens de vraag dit reglement aan te passen.

    Rookdetectoren

    Tijdens de bijeenkomst van de kern in juni 2004 kregen wij een voordracht in verband met rookdetectoren ons gebracht door Volksvertegenwoordiger Carlo DAELMAN. Hij had een voorstel ingediend om iedereen te voorzien van een rookdetector en er tevens subsidiëring voor voorzien. Dit werd goedgekeurd bij dekreet met algemeenheid van stemmen, maar ondertussen kregen wij een nieuwe regering en werd het dekreet nooit toegepast.

    Daar rookdetectoren momenteel opnieuw in de belangstelling staan werd besloten nogmaals daar op in te gaan.

    Momenteel circuleert er een volgende oproep gebracht door de Belgische Brandwonden Stichting: ‘De Rookmelder, uw bewaarengel bij brand. ‘Elk jaar worden ongeveer 25.000 branden geregistreerd. Uit Britse cijfers blijkt dat door plaatsing van rookmelders het aantal slachtoffers met 70% afneemt.

    (bron De Morgen, 11 maart 2006)

    Een getuigenis van Mevrouw Saskia Claes, ik citeer ‘Vorige week zondag is er brand uitgebroken in de kinderkamer. Wij hadden in het stopcontact een flesje gestoken tegen de muggen. Als we geen rookmelder hadden gehad, waren mijn 3 kinderen en wijzelf er waarschijnlijk niet meer’.

    In testaankoop begint men met ons er op attent te maken dat er vanaf heden geen enkel excuus meer is om dergelijk toestel niet aan te schaffen.

    Alle rookmelders hebben hun test doorstaan. Zij vragen zich af, als u weet dat ze de materiële en financiële schade en het aantal slachtoffers in geval van een brand kunnen beperken, waar wacht u dan nog op?

    Een rookdetector redt mensenlevens. Indien u er nog geen in huis hebt gehaald, dan is dat waarschijnlijk omdat u vindt dat ze te veel kosten en uw huis ontsieren, omdat u denkt dat ze schadelijke radioactieve stoffen bevatten, omdat u jaarlijks de batterij moet vervangen, omdat u niet overtuigd bent van hun doeltreffendheid of omdat u denkt dat een brand u nooit zal overkomen. Het lijstje van excuses is lang,

    maar tevens waardeloos.

    In Brussel en Wallonië is bovendien geen enkel excuus geldig want rookdetectoren zijn er gedeeltelijk of geheel verplicht.

    De bedoeling is dat iedere Sar druk uitoefent om hun schepencollege, op hun bestuur, dat er maatregelen zouden worden genomen om dergelijke toestellen aan te bieden tegen sterk verminderde prijzen.

    Enkele gemeenten, waaronder Wevelgem hebben reeds een paar duizendtal rookmelders geleverd en zelfs laten plaatsen door mensen van de brandweer.

    De Regionale Kern Kortrijk is van oordeel dat iedere gemeente die deel uitmaakt van onze kern dergelijke maatregelen zou nemen. De oproep werd gedaan opdat iedereen zijn verantwoordelijkheid zou opnemen en te ijveren voor rookmelders. Het kan enkel de gemeentes die dit toepassen in een positief daglicht stellen.

    Iedere aanwezige kreeg een tekst aangeboden die gepubliceerd werd door testaankoop.

    Er werd uitdrukkelijk gezegd dat wij tegen reclame zijn doch de aanschaf van preventiemateriaal kan niet genoeg gepromoot worden. Wanneer men via onze kern binnen afzienbare tijd één gezin kan redden door dergelijk apparaat aan te laten schaffen, kunnen ze gerust zeggen ‘dank zij de seniorenraad’.

    De tafelronde:

    Anzegem:

    Op 32 april kenden wij een voordracht inzake successierechten gegeven door de notaris Bultereys. Die legde de nieuwe –werkwijze uiteen van de nieuwe wet die inging op 1 januari 2007 en waarin duidelijk werd gemaakt dat de langstlevende partner geen successierechten meer betaald op de gezinswoning.

    Op 7 mei ging onze jaarlijkse lentewandeling door. Een traject van ongeveer 6 kilometer werd afgelegd. Daarna kon men aanzitten aan een gezellige koffietafel. Op 5 juni aanstaande gaat onze 2e Seniorennamiddag door. Die namiddag treden op “Frans en Frieda”. Eer werd eveneens een publicatie gedaan voor alle 55 plussers in onze entiteit waarin zorgvuldig werd uiteengezet hoe de werking verloopt van onze Seniorenraad.

    De Seniorenraad wil

    - de gemeente adviseren inzake alle aangelegenheden op gemeentelijk vlak met betrekking tot ouderen.

    - Senioren informeren (medewerking aan de seniorengids)

    - Seniorenverenigingen ondersteunen

    - Helpen bij de opmaak en uitbouw van het lokaal ouderenbeleid.

    - Zelf aanvullende activiteiten organiseren voor alle senioren zoals lentewandeling, kaarting,seniorennamiddag, seniorenuitstap, infonamiddagen en vorming

    - De seniorenraad heeft ook aandacht voor de 85-plussers in onze gemeente. Dit jaar werden zij voor de eerste maal bezocht door mensen van de seniorenraad en kregen hierbij een kleine attentie.

    Het is de bedoeling dat regelmatig dergelijke publicatie door de seniorenraad wordt overgemaakt aan de ouderen.

    Kortrijk:

    Zoals in elke vereniging komen in de loop van het jaar enkele punten steeds terug. Dit door onze participatie in verschillende andere raden. Zoals:

    - Buren voor Buren (zorgnetwerk) 29 mei dag van de buur

    - BOEBS (valpreventie) knelpuntenwandelingen, marktgebeuren

    - Op de koffie met... (cultuurkorting)

    - Mobi-plus...

    - Sportraad en andere raden....

    De voorbije periode was de SSAR vooral bezig met:

    - Samenwerking bewegingen met dienstencentra...

    o Reeds tweemaal overleg LDC (ocmw)en alle Kortrijkse ouderen-bewegingen in een Positieve sfeer.

    o Nagedacht over:

    § afstemming van het programma aanbod (overleg per plaatselijk dienstencentrum en OC),

    § het publiceren van het het ‘totale’ aanbod voor senioren (haalbaar? Betaalbaar?)

    § en hoever kan het LDC de verenigingen ondersteunen met personeel of infrastructuur

    - Behoeften onderzoek prof Verthé

    o Na lang aandringen... én verwijzend onze kern-taak

    o Staan we op ‘de lijst’ van deelnemende steden/gemeenten

    o Maar het is wachten op het defintieve startschot

    - Vernieuwing statuut

    o Mandaten dagelijks bestuur ipv 3+3+3jaar wordt het 6+3jaar met zo het behoud van de competentie halverwege....

    o Aanpassen aan nieuwe decretale eisen (o.a; onafhankelijken)

    o ‘Senioren’ Adviesraad wordt ‘Ouderen’ Adviesraad

    - Advies over individuele toelagen door OCMW

    Mattelaer Jean –Onafhankelijke : stelt zich de vraag wat er zal gebeuren met de kliniek Sint Vincentius te Kortrijk. Alle Kortrijkse klinieken fusioneren naar een groot complex genaamd AZ Groeninge. De voorzitter zal informeren in het dagelijks bestuur van de Sar.

    Masschelein Jozef – NEOS geeft uitleg over de culturele manifestaties die zullen plaatsgrijpen in het kader van hun 35 jarig bestaan.

    SAR Kuurne - De polyvalente zaal is bijna klaar. Momenteel kunnen ze er reeds gebruik van maken, maar de oplevering zal slechts gebeuren in de maand oktober van dit jaar. Op 28 en 29 april gaan de cultuurdagen door. De Heer Declercq stelt zich de vraag of in de andere gemeenten, men eveneens de wijkagent niet kent. De voorzitter antwoordt dat dit inderdaad het geval is en dat het bestuur er goed zou aan doen om een folder te maken waarop ze hun wijkagenten bekend maken en welke wijk zij bewerken.

    Avelgem - 300 inschrijvingen zijn geboekt voor een reis naar Antwerpen. In november gaat de seniorennamiddag door – Zij kregen eveneens een voordracht over diefstalpreventie gebracht door de politiezone MIRA.

    SAR Menen - De schepen krijgt steeds het woord op de AV voor mededelingen e.d. te doen ( is een vast agendapunt)we hebben een vertegenwoordiging in Culturele Raad en in Algemene Raad Dienstencentrum

    wat voorbij is:begin dit jaar gaf OCMW toelichting rond de projecten die lopende zijn: nieuwe serviceflats, appartementen en dienstencentra we pasten onze statuten en subsidiereglement aan

    wat hebben we gepland:

    in iedere deelgemeente een groot seniorenfeest

    we leggen bussen in naar Rimpelrock

    culturele uitstap voor leden AV SAR + partner ( die moet betalen) naar Poperinge

    We zijn nog in een aanloopfase want iedereen in DB is nieuw uitgezonderd de secretaris.

    In de toekomst zou ik graag wat meer inhoudelijke zaken aan bod willen laten komen. Maar ja, Rome en Parijs zijn ook niet in één dag gebouwd hé

    Zwevegem – Onze laatste vergadering dateert van 14 mei 2007.3 Er werden wijzigingen aangebracht aan de samenstelling van de seniorenraad. Wij kregen vertegenwoordigingen van de seniorenraad in andere overlegorganen.

    In het Lokaal Sociaal Beleid hadden wij een vormend project ‘ Senioren in het verkeer’ Er waren 300 aanwezigen. Het behoefteonderzoek bij senioren is gestart met zijn derde memorandum.

    In het derde memorandum worden de raad en de seniorenverenigingen uitgenodigd zicht te bezinnen over hun opdracht en hun verantwoordelijkheid binnen het lokaal seniorenbeleid. De nieuwe schepen voor welzijn is Eliane Spincemaille.

    Lauwe – GOSA – Op 21 maart hadden wij een optreden van het West-Vlaams Seniorenorkest in de CC De Steiger te Menen. De geplande activiteiten voor 2007 zijn de volgende: Op 19 april; 26 april en 3 mei aanstaande maken wij driemaal een bustrip naar Charleroi en Marcinelle.. Daarna ondernemen wij op 16 augustus een gewestelijke fietstocht.

    Wevelgem - Op 25 april hadden wij onze Algemene Vergadering. Volgende planning werd voorgesteld en goedgekeurd:

    Steph Goossens met ‘Maurice’ (Theater)Alle voorstellingen zullen plaatsvinden in CC Guldenberg te Wevelgem. Er gaan drie voorstellingen door in de namiddag en twee ’s avonds.

    Zondag 23 september optreden van Ann Nelissen – Jeanine Bisschops en Mita Vandermaet met een theateroptreden genaamd ‘Het goede lijf’

    Zaterdag 10 november theater en poëzie met Hubert Damen en Quatro d’Amore.

    Op 24 februari ‘Mita Vandermaet zingt Piaf’

    Dit jaar vindt ‘Rimpelrock’ plaats op 12 augustus. Werden reeds vastgelegd Helmut Lotti – Will Tura en Laura Lynn.

    Opening porseleinhallen met optredens van Jacky Lafon – Norma Hendy Rolando en de Malando’s.

    Harelbeke

    Wij hebben een nieuwe voorzitter in de persoon van de Heer Maurice TOP. Die vervangt de Heer Kamiel BALCAEN die de titel krijgt van Erevoorzitter. De nieuwe voorzitter vraagt een goede samenwerking en zal er naar streven dat de seniorenraad geloofwaardig overkomt en een volwaardige adviesraad zal zijn ten opzichte van het Stadsbestuur. Er werd eveneens een eisenbundel omgemaakt voor de periode van 2007 tot 2012 die zal voorgelegd worden aan het stadsbestuur. Dit eisenbundel omvat volgende thema’s:

    - Harelbeke; Stad om te wonen en te leven.

    - Harelbeke; stad om te werken en te ondernemen.

    - Harelbeke; Stad om te genieten.

    - Harelbeke; Zorgzame stad.

    - Harelbeke; Veilige stad.

    - Harelbeke; Inspraak – Informatie en Participatie.

    5- Afsluiting.

    De vergadering wordt afgesloten om 16 uur. De voorzitter bedankt iedereen voor zijn medewerking en wenst hen allen een behouden thuiskomst.

    Ter inlichting, nogmaals de vergaderdata 19 september en 21 november 2007.

    De volgende vergadering van de kern gaat door op woensdag 19 september 2007.

    De Voorzitter De Secretaris

    Germain Coelembier Lucien Carlier

    02-06-2007 om 12:26 geschreven door germain coelembier  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    20-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WELKOM op de blog van WOAS Regio Kortrijk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen                                                                             


    De Regionale Kern WOAS Kortrijk heet U van harte welkom op deze blog speciaal aangemaakt om de WOAS beter bekend te maken bij, vooreerst de Senioren en eveneens bij het grote publiek.

    Germain COELEMBIER
    Voorzitter Kortrijk

    20-04-2007 om 11:10 geschreven door germain coelembier  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WAT IS WOAS??
    WOAS betekent - West-Vlaams Overleg Adviesraden van Senioren.
    In 1994 werd door de Provincie West-Vlaanderen een orgaan in leven geroepen om gemeentelijke Sar's (Seniorenadviesraden) te helpen rond gemeenteoverstijgende thema's. 
    De bedoeling is ondersteuning aan te bieden aan gemeenten die een sar willen oprichten en anderzijds de kwaliteit van de reeds bestaande inspraakorganen te optimaliseren. Centraal staat het verhogen van inspraak en zelfwerkzaamheid van de senioren. Eveneens wordt gestreeft een grotere mondigheid aan te leren bij de Senioren. In het publiek spreken en bepaalde punten voorleggen aan de overheid (gemeenteraden) is niet zo vanzelfsprekend.
    Momenteel hebben 50 van de 64 West-Vlaamse gemeenten een seniorenadviesraad.

    STRUCTUUR.

    De structuur van het WOAS is sterk regionaal uitgebouwd.
    Brugge; Ieper-Veurne; Kortrijk, Oostende-Diksmuide en Roeselare-Tielt zijn de 5 Regionale Kernen.

    Deze kernen, die de spil zijn van het WOAS, bieden een forum voor het uitwisselen van informatie en ervaringen, met de bedoeling te leren van elkaar.
    De regionale kernen zijn als volgt samengesteld:
        1 lid per erkende seniorenorganisatie die in de regio actief is
        1 lid per Sar
        1 niet-georganiseerde senior
        1 afgevaardigde van de dienstencentra
           de seniorenconsulent
           eventueel 1 gecoöpteerd lid.

    Elke kern wordt ondersteund door een seniorenconsulent, die van uit het provinciebestuur een specifieke opleiding kreeg. De consulenten staan, samen met het kernbestuur van de regio, in voor de comunicatie en de kwaliteit van de regiowerking.

    Het WOAS is regionaal uitgebouwd. De regionale algemene vergadering overkoepelt 5 regionale kernen. Een afvaardiging uit iedere regionale kern vormt de provinciale stuurgroep.Binnen de stuurgroep kunnen er werkgroepen opgericht worden. Eén maal per jaar komen alle betrokkenen samen in de provinciale algemene vergadering.

    Twee keer per jaar, eind april en eind oktober, verschijnt de WOAS-nieuwsbrief.

    Hierin wordt, naast de algemene informatie over het ouderenbeleid, verslag uitgebracht over de lokale, regionale en provinciale werking van het WOAS.

    Concreet werden een modelstatuut en een handleiding voor de oprichting en werking van een seniorenadviesraad gerealiseerd. Het WOAS biedt tevens een totaalpakket 'gemeentelijk behoefteonderzoek ouderen' aan.
    Met dit behoeftenonderzoek kunnen gemeentebesturen en OCMW-besturen, samen met de sar, een ouderenbeleidsplan voorbereiden. Momenteel hebben 52 van de 64 West-Vlaamse gemeenten reeds een sar.

    Stuurgroepleden 2005 - 2008.

    Dagelijks bestuur provinciale stuurgroep:

    Rik Sagaert, voorzitter                         tel: 050 380060
    Herman De Backer, ondervoorzitter     tel: 051 319279
    Rita De Troyer, ondervoorzitter            tel: 051 415964

    Regionale kern Brugge:

    Yolande Malfroot, voorzitter                tel: 050 354914
    Rita De Troyer, secretaris                    tel: 050 415964
    Rik Sagaert, stuurgroeplid                    tel: 050 380060
    Luc Mattart, consulent                         tel: 050 319889
    Robert Van Daele, consulent                 tel: 0486 489487

    Regionale kern Roeselare-Tielt:

    Herman De Backer, voorzitter              tel: 051 319279
    Maria Coens, secretaris              
    Luc Desloover, stuurgroeplid              tel: 051 243696
    Norbert Dutry, consulent                    tel: 051 205474     

    Regionale kern Kortrijk:

    Germain Coelembier, voorzitter           tel: 056 356335
    John Delaere, ondervoorzitter              tel: 056 213015
    Ivonne Sercu, stuurgroeplid                 tel: 056 225232
    Emiel Damman, consulent                    tel: 056 222980

    Regionale kern Oostende-Diksmuide:

    Noël Vantyghem, ondervoorzitter         tel: 051 567543 (ontslagnemend wegens mandaat in OCMW)
    Julien Bogaert, ondervoorzitter             tel: 059 701760
    Ronald Devinck, secretaris                   tel: 059 430037
    Lieve Desender, stuurgroeplid              tel: 059 503177

    Regionale kern Ieper-Veurne:

    Cecile De Rycke, voorzitter                  tel: 057 333154
    Robert Dewaele, secretaris                   tel: 057 488660
    Freddy Defoort, stuurgroeplid              tel: 0475 573674
    Ben Deblaere, consulent                       tel: 056 311735


      
     

    20-04-2007 om 11:10 geschreven door germain coelembier  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (2 Stemmen)
    07-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VERSLAG KERN KORTRIJK DD.21/02/2007

    VERSLAG KERNVERGADERING KORTRIJKSE KRING dd. 21-02-2007.

    Aanwezig: Carlier Lucien - Coelembier Germain – Damman Emiel - - De Guffroy Jacques - Dendoncker Raphael - Masschelein Jozef - Mattelaer Jean - Pollie Julien – Rasson Nadia - Snauwaert Maurice – Tack Erik - Tandt Linda - Vandenberghe Marc – Vandendriessche Jeannine - Van Germeersch Jeanine - Vercaemert Christiaene - Verfaille Cecile

    Verontschuldigd: - De Cruyenaere André - Delaere John – Deloose Elza - Demaegdt Rosa - Deweer Paul - Geeraert Hans - Peirs Mariette - - Sercu Yvonne - Vandevenne Rik – Vankeirsbilck -Hoornaert Jozefa - Vervenne Willy - Waelkens Jules.

    Afwezig zonder verwittiging: Arrie Freddy - Boens Fred - Bouckaert Arlette – Debode Pierre - Desmet André - Reyntjes Achiel - Sinnaeve Eddy – Theys Lievin - Vanoverschelde Herman

    1-Verwelkoming door de voorzitter

    De voorzitter opent de zitting om 14 uur en verwelkomt Mevrouw Linda Tandt die de Sar van Menen vertegenwoordigt en de plaats inneemt van de Heer Tyberghein Pierre. Eveneens wordt verwelkomt mevrouw Jeannine Vandendriessche die plaatsvervanger is voor de sar Anzegem.

    2- Het verslag van de voorgaande zitting op datum van 22 november 2006.

    Iedereen werd dat verslag toegestuurd, hetzij per email, hetzij via de post. De voorzitter drukt zijn hoop uit dat iedereen dat verslag aandachtig gelezen heeft. Wij kregen geen op of aanmerkingen , zodat het verslag unaniem wordt goedgekeurd.

    3- Nieuws uit de Stuurgroep en POAR.

    De laatste stuurgroepen gingen door op 22 januari laatstleden en deze morgen.

    Daar werd de afsprakennota besproken. Er kwamen enkele reacties binnen uit de verschillende kernen die wij bespraken.

    Artikel 2 : Regionale Algemene Vergadering.

    Welke regio houdt een algemene vergadering?

    Moeten wij nog een algemene vergadering houden?

    De regionale kernen zijn van oordeel dat er geen algemene vergadering moet worden bijeengeroepen.

    Artikel 2.1 Ervaringsuitwisseling tussen gemeenten en ouderenorganisaties.

    Reactie van uit Kortrijk: Wij laten minstens 2 maal per jaar de leden van de vergadering aan het woord waar ervaringen worden uitgewisseld onder de ouderenorganisaties en gemeentelijke sar’s.

    Artikel 2.3.3.Wat gebeurd er met de verslagen.

    De verslagen worden verstuurd, hetzij per mail, hetzij per post aan alle deelnemers, alsook aan alle gemeenten van de Kern.

    Regionale Kernen Artikel 3.

    Artikel .2.2 Zowel de plaatsvervanger en effectieve worden allebei uitgenodigd en kunnen ook allebei samen aanwezig zijn.

    Volgende vragen stellen zich:

    - Is er stemrecht voor de plaatsvervangers als de effectieve leden aanwezig zijn.

    o Enkel de effectieven hebben stemrecht.

    - Worden er leden gecoöpteerd en krijgen zij stemrecht.

    o Er kunnen leden gecoöpteerd worden, doch enkel met raadgevende stem. Dit is echter momenteel niet van toepassing in Kortrijk.

    - Moet het mandaat beperkt worden in tijd?

    o Wij houden er aan minstens 9 jaar te zetelen, dat kan gelijkgesteld worden met de provinciale en gemeentelijke verkiezingen. Waarom opteren wij voor 9 jaar? Enkel om de continuïteit te behouden in de werking van de kernen. In onze kern zetelt de voorzitter momenteel voor een tweede legislatuur. Hij is slechts 60 jaar en voelt zich voldoende bijdehand om nog enkele jaren door te gaan. Tenzij er obstructie komt uit de kern zelf.

    Artikel 4 Wat is de relatie tussen WAOS en POAR.

    Artikel 5 Financiën.

    - Indexering 5.1

    - Penningmeester 5.2

    - Dienstencentra.5.3

    WOAS werkgroep communicatie

    Jaarprogramma 2007.

    Actieplan ‘Iedere gemeente een Sar’

    Behoefteonderzoek

    Vorming rond sar-werking

    POAR.

    Het advies van de algemene beleidsnota deputatie werd deze morgen besproken.

    Alle provinciale diensten werden bevraagd m.b.t. acties en beleidsmaatregelen voor ouderen.

    Een aantal provinciale diensten richt zich duidelijk naar deze doelgroep. Naast welzijn gaat dit om cultuur, sport, onthaal en communicatie, gebouwen (toegankelijkheid) en gebiedswerking. Een aantal diensten heeft geen specifieke ouderenwerking, maar geeft aan bereid te zijn aandacht te besteden aan ouderen en waar mogelijk samen te werken met de POAR, door bijvoorbeeld advies te vragen.

    De bedoeling van de POAR is in eerste instantie een passage te besteden aan de doelgroep ouderen in de algemene beleidsnota van de deputatie.

    Onderstaande passage werd door de POAR in zitting van 23.021.2007 reeds goedgekeurd.

    ‘Alle provinciale diensten dienen, binnen hun specifieke werking, aandacht te hebben voor de noden en aandachtspunten van ouderen.

    Alle provinciale diensten kunnen voor advies m.b.t. hun reguliere werking en projecten terecht bij de Provinciale Ouderenadviesraad.’

    In tweede instantie zal er een actieplan opgesteld worden. Deze acties (aandachtspunten) vloeien voort uit de hoorzitting van het Vlaams Ouderenoverlegcomité (OOK) en de resultaten van het gemeentelijk behoefteonderzoek ouderen, uitgevoerd door het provinciebestuur en de Vrije Universiteit Brussel.

    Onderstaande aandachtspunten worden aan alle lidorganisaties van POAR ter bespreking voorgelegd.

    Aandachtspunten:

    1- Ontsluiten van informatie.

    Betere bekend maken van (provinciale) initiatieven waar ouderen belang bij hebben of bij betrokken zijn.

    2- Stimuleren en ondersteunen van initiatieven voor de meest kwetsbare ouderen: oa. Kansarmoede, ouderenmis(be)handeling, vereenzaming, dementie, toegankelijkheid,…

    3- Inspraak en beleidsparticipatie van ouderen aan het beleid op gemeentelijk, provinciaal, Vlaams, federaal en internationaal niveau stimuleren en ondersteunen.

    4- Verdere afstemming van vraag en aanbod in de ouderenzorg, met inbegrip van de informele mantelzorg.

    5- Aandacht voor en ondersteuning van zorgvernieuwing en experimentele projecten, waarbij gestreefd wordt naar structurele inbedding op langere termijn. Concrete uitwerking van woon-zorgzones als één van de prioritaire aandachtspunten.

    6- Aandacht voor het rekruteringspotentieel bij de ouderengroep voor verenigingsleven, vrijwilligerswerk en mantelzorg.

    7- Bestendige aandacht voor ouderen in het volledige provinciaal beleid. De bevraging van de diverse provinciale diensten is een eerste stap in deze richting.

    8- Aandacht voor veiligheidsbevorderende ingrepen bij de provinciale reglementering (onderhoud provinciewegen, fietspaden en wandel- en fietsroutes).

    9- Aandacht voor een algemeen veiligheidsgevoel binnen en buiten de woning.

    10- Aandacht voor mobiliteit in zowel stedelijke als rurale gebieden.

    11- Aandacht voor toegankelijkheid en provinciale gebouwen en (recreatieve) domeinen.

    12- Aandacht voor financiële toegankelijkheid van sportieve en culturele manifestaties voor ouderen en personen met een handicap.

    13- Aandacht voor en ondersteuning van vorming en levenslang leren.

    14- Aandacht voor en ondersteuning van een preventief gezondheidsbeleid (sport en beweging).

    15- Aandacht rond en ondersteuning van een huisvestingsbeleid met specifieke acties rond onaangepastheid van de eigen woning van ouderen (levenslang/leeftijdsbestendig wonen)

    Planning - actieplan

    Belangrijk is dat de hoger vermelde passage opgenomen wordt in de algemene beleidsnota van de deputatie die in maart 2007aan de Provincieraad voorgelegd wordt. Vervolgens zullen de concrete initiatieven vorm moeten krijgen.

    4- Allerlei:

    Iedereen is er over akkoord dat op gebied van gezondheidsbevordering het

    - Vlaams bevolkingsonderzoek borstkanker

    - Actualisatie baarmoederhalskankerscreening

    - Deelname Europese studie prostaatkankerscreening

    - Onderzoek haalbaarheid darmkankerscreening

    Niet mag beëindigd worden aan de leeftijd van 69 jaar. Deze leeftijdsgrens moet worden opgeheven.

    Mevrouw Linda Tandt stelt een brochure voor uitgegeven door GOSA Oost-Vlaanderen in verband met opleiding van vrijwilligers in samenwerking met het provinciebestuur van Oost-Vlaanderen.

    De vergadering vindt deze brochure zeer interessant en de vraag wordt gesteld of de provincie deze cursus niet zou geven in de vijf kernen. Iedere kern zou een gelijkmatig programma kunnen afwerken en het is een enige gelegenheid om het ouderenbeleid in de aandacht te brengen.

    Het programma ziet er uit als volgt:

    Wat zijn de krachtlijnen van het lokaal ouderenbeleid (binnen het lokaal sociaal beleid)?

    Het lokaal ouderenbeleid heeft een extra stimulans gekregen naar aanleiding van het kaderdecreet van 21 april 2004. Wat houdt dit decreet precies in en hoe zijn verschillende gemeenten daarmee in de praktijk aan de slag gegaan? Daarnaast stelt zich de vraag of een lokaal ouderenbeleid ingebed moet zijn in een lokaal sociaal beleid. Hoe zit dat precies in elkaar en welke vertaalslag kunnen we daarbij maken naar de dagelijkse werking met senioren?

    Welke rol kunnen vrijwilligers vervullen in het lokaal ouderenbeleid?

    Het is belangrijk dat jongere en oudere senioren niet alleen kunnen meepraten in het beleid, ze moeten ook de gelegenheid krijgen om daadwerkelijk mee te beslissen en mee te doen in dit beleid (=toepassing van de participatieladder)!! Senioren hebben immers zeer veel levenservaring en wijsheid opgebouwd. We mogen deze competenties niet overboord gooien. Senioren weten als geen ander wat de noden, de behoeften en de problemen van andere senioren zijn of zij kunnen dit te weten komen door actief mee te werken aan behoefteonderzoeken in hun gemeente, stad. Dit kan veel verschillende vormen aannemen: vb. actief meewerken in een lokale ouderenraad hetzij als bestuurslid hetzij als lid van de algemene vergadering; meewerken als vrijwilliger bij zorgbehoevende ouderen (vb. in de thuiszorg of in een rusthuis),… In dit luik gaan we dieper in op de verschillende rollen dat u als vrijwilliger kan vervullen binnen het lokaal ouderenbeleid. En ja, het zijn er heel wat !!

    De werking van lokale ouderenadviesraden doorgelicht.

    Vele senioren interesseren zich om actief mee te werken binnen een lokale ouderenraad. De lokale ouderenraad is immers dé raad bij uitstek waar iets kan bewegen rond het ouderenbeleid in een gemeente. Daarom is het goed te weten hoe een lokale ouderenraad werkt en wat de krachtlijnen zijn van die lokale ouderenraad.

    Hoe stellen we een kwalitatief advies, dat ten goede komt aan senioren op?

    Gemeenten en OCMW’s zijn instanties bij uitstek die advies kunnen vragen aan lokale ouderenadviesraden over het te voerenouderenbeleid. Een goed advies opstellen is echter geen sinecure. We moeten immers rekening houden met verschillende belangen en verschillende gevoeligheden in een gemeente/OCMW. Daarom kan het nuttig zijn om te weten hoe we een goed beleidsadvies kunnen opmaken, hoe we invloed kunnen uitoefenen op het beleid. Met andere woorden: hoe we als senior het verschil kunnen maken.

    (bron folder GOSA-Gezinsbond)

    Voorstelling van Blog.

    De voorzitter stelt ons de aangemaakte blog voor. Iedereen kan vragen stellen en de vraag wordt gesteld hoe men de blog kan raadplegen. Het adres zal gepubliceerd worden in het verslag.

    http://www.bloggen.be/germaincoelembier/

    5- Afsluiting.

    De vergadering wordt afgesloten om 16 uur en wegens het ver gevorderd uur komen de sar’s en verenigingen niet meer aan het woord.

    Ter inlichting, nogmaals de vergaderdata 23 mei – 19 september en 21 november 2007.

    De volgende vergadering van de kern gaat door op woensdag 23 mei 2007.

    De Voorzitter                                                                                De Secretaris

    Germain Coelembier                                                                     Lucien Carlier

    07-03-2007 om 00:00 geschreven door germain coelembier  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SPIERE HELKIJN GEEN SAR
    Klik op de afbeelding om de link te volgen









    Het gemeentebestuur van Spiere Helkijn staat niet weigerachtig voor het oprichten van een SAR.
    Sedert de installatie van de nieuwe gemeenteraad werd geopteerd een SAR op te richten.
    De senioren staan echter nogal sceptisch tegenover een SAR en wensen verder te werken zoals nu.
    Deze morgen werd door schepen DELOOSE nog een poging ondernomen met de plaatselijke senioren.
    De senioren blijven echter halsstarrig bij hun standpunt en zien er het nut niet van in.
    Volgens deze senioren hebben zij een uitstekende werking.
    Dit werd medegedeeld door de plaatselijke schepen van senioren Mevrouw Elza Deloose aan de voorzitter van WOAS Kortrijk
    Schepenen Deloose en Vandevenne vinden het spijtig dat ze er niet in slagen een SAR uit te bouwen en denken dat dit te wijten is aan het feit dat zij bestaan uit twee gemeenten, namelijk Spiere enerzijds en Helkijn anderzijds.
    De Provincie West-Vlaanderen heeft zich in dit jaar 2007 tot doel gesteld in elke gemeente een SAR te vormen.
    In de Kortrijkse Kern van WOAS zal er dus steeds een leemte blijven.

    06-03-2007 om 00:00 geschreven door germain coelembier  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WOAS NIEUWSBRIEF (voorjaar 2007)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    WEST-VLAAMS OVERLEG ADVIESRADEN VAN SENIOREN

    WOAS

    Verschijnt 2x per jaar. Jaargang 8 – voorjaar 2007


    DE STUURGROEPVOORZITTER AAN HET WOORD

    Beste vrienden,

    2007 is reeds goed op gang getrokken. Ik wil u dan ook graag, in naam van het WOAS, het allerbeste toewensen voor dit nieuwe jaar. Een jaar vol geluk, gezondheid en inzet voor de ouderen.

    Het voorbije jaar is er geen WOAS-Nieuwsbrief verschenen. Dit wil uiteraard niet zeggen dat er niets te melden was van op het WOAS-front. In tegendeel zelfs, er was zo veel bedrijvigheid dat de tijd ontbrak om alles op papier te zetten. Ik wil nu even de tijd nemen om een aantal van deze activiteiten aan te halen.

    Vooreerst was er het voorbereidend werk voor de oprichting van de Provinciale Ouderenadviesraad (POAR). De Provinciale Stuurgroep en de 5 Regionale Kernen bogen zich over de doelstellingen en de statuten van de POAR. Op 26 januari werden de statuten goedgekeurd door de provincieraad en op 18 april werd de POAR officieel geïnstalleerd. Toch nog even vermelden dat POAR een totaal andere doelstelling heeft dan het WOAS en dat beide structuren blijven bestaan. U leest hierover meer in deze Nieuwsbrief. Het doet me plezier dat mijn voorganger, Lieve Desender, verkozen werd tot POAR-voorzitter.

    Daarnaast werd ook geparticipeerd aan de Algemene Vergadering van de pas opgerichte Vlaamse Ouderenraad en aan de diverse OOK-werkgroepen.

    Binnen WOAS werden voorzitters en secretarissen van de Regionale Kernen samengebracht met het oog op de opmaak van een vademecum voor de werking van de Regionale Kernen. De werkgroep communicatie boog zich over een communicatieplan. WOAS is nog al te vaak onbekend. En dit is dan ook onze intentie voor 2007: de meerwaarde van WOAS aantonen en trachten om in elk van de 64 West-Vlaamse gemeenten een kwaliteitsvolle Sar uit te bouwen.

    Ik wens u veel leesplezier met deze Nieuwsbrief en hoop u te mogen ontmoeten op één of meerdere WOAS-activiteiten.

    Rik Sagaert,
    Voorzitter Provinciale Stuurgroep WOAS

    Gedeputeerde Dirk De fauw,
    Ingrid Vyvey, Ann De Bruyckere en Michel De Wit
    wensen u het allerbeste voor 2007 !

    Naar aanleiding van de nieuw samengestelde Sar’s, worden alle Sar-voorzitters uitgenodigd op een infovergadering op 26/03/07 om 14 uur in het provinciehuis Boeverbos. Uitnodiging volgt

    De Algemene Vergadering van de Provinciale Stuurgroep is gepland voor 21/05/07 om 14 uur in provinciehuis Boeverbos. Uitnodiging volgt.

    NIEUWS UIT DE VLAAMSE GEMEENSCHAP

    Decreet inclusief ouderenbeleid

    Het WOAS schreef in juni een brief naar Vlaams minister Vervotte met de bedoeling zicht te krijgen op de uitvoeringsbesluiten van het decreet. Uit de brief blijkt dat de uitvoeringsbesluiten nog enige tijd op zich zullen laten wachten. De minister geeft in haar antwoord aan dat er zal geïnvesteerd worden in de vorming van een gemeentelijke ouderenbeleidscoördinator.

    Ouderenbeleidscoördinator

    De Vlaamse overheid voorziet 148.000€ zodat elke gemeente een ouderenbeleidscoördinator kan laten opleiden. De Vlaamse Vereniging voor Steden en Gemeenten (VVSG) en het Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen organiseren met dit geld een vormingsreeks. Elke gemeente kan hier één ambtenaar of één vrijwilliger naar toe sturen.

    Verder organiseert VVSG schependagen, geeft het een pocket ouderenbeleid uit en zal er intervisie opgezet worden tussen ervaren ouderenambtenaren. Vervolgens is het ook de bedoeling een ideeënbank op te starten, waaruit gemeenten/Sar’s inspiratie kunnen putten.

    Info: 02/211.56.00 gudrun.hellinckx@vvsg.be

    Vlaams Ouderenbeleidsplan

    De Vlaamse overheid wil met dit beleidsplan bijdragen tot het versterken van de maatschappelijke slagkracht van alle ouderen in Vlaanderen en het opvangen van de economische, budgettaire, sociale en medische gevolgen van de vergrijzing. Het WOAS zal als lid van de Vlaamse Ouderenraad advies uitbrengen op het ontwerpbeleidsplan.

    NIEUWS UIT DE PROVINCIE

    Nieuwe directeur dienst welzijn

    Sinds 1 september is Patrick Delanoeye op de dienst welzijn directeur ter vervanging van Dirk Van Belle. Wij wensen hem alle succes.

    Nieuwe provincieraad

    Op 1 december werd de nieuwe provincieraad geïnstalleerd voor de legislatuur 2006-2012. Van de 84 raadsleden zijn er 41 nieuwkomers. In de deputatie bleven 5 van de 6 gedeputeerden op post. Het gaat om M. Tyteca-decraene, J. Durnez, D. De fauw, G. Pertry en P. Van Gheluwe. B. Naeyaert is de nieuwe gedeputeerde.

    Provinciale Ouderenadviesraad (POAR)

    Op 18 paril 2006 werd de POAR geïnstalleerd De raad is samengesteld uit hoofdzakelijk ouderen. Ouderenorganisaties, voorzieningen en diensten ouderenzorg, deskundigen en leden uit de provincieraad vormen samen het officieel inspraakkanaal voor het provinciaal (ouderen)beleid. Het WOAS levert 11 POAR-leden, namelijk R. De Voogt en L. Mattart (regio Brugge), G. Coelembier en E. Damman (regio Kortrijk), H. Debacker en N. Dutry (regio Roeselare-Tielt), L. Desender en J. Bogaert (regio Oostende-Diksmuide) R. Vanhooren en W. Marico (regio Ieper-Veurne) en R. Sagaert als voorzitter van de Provinciale Stuurgroep. Daarnaast zetelt nog een aantal WOAS-leden rechtstreeks via hun organisatie. L. Desender en L. Mattart werden respectievelijk tot voorzitter en ondervoorzitter verkozen. Zo is WOAS sterk verankerd in de POAR en is het ook duidelijk dat zowel POAR als WOAS hun eigen structuur en doelstelling behouden.
    Concreet werd er reeds advies gevraagd door gedeputeerde Dirk De fauw omtrent de provinciale premies personenalarmsysteem en co-vergiftiging. Momenteel buigen de POAR-leden en hun achterban zich over een advies bij de algemene beleidsnota van de deputatie en over het provinciale actieplan ouderenbeleid. Alle provinciale diensten werden geïnformeerd over de POAR en de mogelijkheid tot het opvragen van advies bij het te voeren provinciaal beleid.

    Behoefteonderzoek

    Van de 9 gemeenten uit de tweede fase zijn er reeds 7 afgewerkt, Gistel en Izegem plannen hun presentatie eerstdaags.

    Intussen werd er met de VUB en de Provinciale cel Sociale Planning gewerkt aan een bijkomend analyseprogramma. Via dit programma zal een uitgebreid basisrapport aangeboden worden aan de 20 gemeenten uit fase 1 en 2. Binnenkort zal gestart worden met de derde fase. Een aantal gemeenten heeft zich reeds kandidaat gesteld om het behoefteonderzoek uit te voeren in de loop van 2007. Alle resterende gemeenten zullen geïnformeerd worden over het behoefteonderzoek. Het is ook de bedoeling dat er nog bijkomende informatie en ondersteuning geboden wordt bij het opmaken van het uiteindelijke ouderenbeleidsplan. We plannen dit in de eerste helft van 2007, zodat het ouderenbeleidsplan eind 2007 mee kan opgenomen worden in het lokaal sociaal beleidsplan.

    NIEUWS UIT DE STUURGROEP

    Het voorbije jaar kwam de stuurgroep samen op 23/01, 26/06, 23/10/06 en 21/01/07. Er werd voornamelijk gewerkt rond de aanpassing van de afsprakennota’s Provinciale Stuurgroep en Regionale Kern. Er werd ook besloten een werkgroep communicatie en een overleg voorzitters-secretarissen Regionale Kernen op te richten.

    De werkgroep communicatie kwam tot volgende besluiten die verder uitgewerkt zullen worden. Er is nood aan een uniform programma voor de 5 regionale kernen en informatie/vorming over de werking van de Sar. Op 26/03 zal er een infovergadering doorgaan voor de Sar-voorzitters. In een later stadium zal er, op basis van de handleiding Sar, een vormingsmoment opgezet worden. Er zal tevens geïnvesteerd worden in een aparte WOAS-website.

    In het kader van ‘Elke gemeente een Sar’ zullen de 11 gemeenten zonder Sar persoonlijk aangesproken worden. Momenteel worden alle gemeenten bevraagd naar de contactgegevens van schepen, ambtenaar en sar-voorzitter. In dit kader liet een aantal gemeenten weten een Sar te willen oprichten.

    In de loop van februari 2007 zal gedebatteerd worden over het Vlaams ouderenbeleidsplan en de provinciale beleidsnota.

    Op 26/06/06 werden, in aanwezigheid van gouverneur Paul Breyne en gedputeerde Dirk De fauw, de oud-stuurgroepleden bedankt voor hun inzet gedurende de voorbij jaren. Ook de voorzitterswissel tussen Lieve Desender en Rik Sagaert, die in de feiten reeds had plaatsgevonden, werd met de nodige toespraken geformaliseerd. Bovenaan de foto geeft een sfeerbeeld van deze bijeenkomst.

    NIEUWS UIT DE REGIONALE KERNEN

    Via de Regionale Kernen zullen de gemeenten zonder Sar gecontacteerd worden, om samen na te gaan of er een Sar kan opgericht worden. Naast de klassieke agenda, springen onder staande punten in het oog.

    Regio Brugge

    12/12/06 Algemene Vergadering met vastlegging programma 2007:

    - informatie mbt communicatie
    - samenwerking jeugdraad/ ouderenraad
    - daguitstap met studie-onderwerp

    Regio Roeselare-Tielt

    Hilda Nachtergaele werd als secretaris vervangen door Maria Coens. Er werd telkens in een andere gemeente uit de regio vergaderd, waarbij het plaatselijke ouderenbeleid aan bod kwam. Het komende werkjaar zal er telkens in Izegem vergaderd worden.

    Regio Kortrijk

    Er werd een weblog aangemaakt met info over de regionale kern. Deze is te vinden op http://bloggen.be/germaincoelembier/. Er werd een kernvergadering besteed aan de rechten en plichten bij een ziekenhuisopname.

    Regio Oostende-Diksmuide

    Noël Vantieghem nam ontslag uit de regionale kern, gezien zijn mandaat in OCMW Kortemark. Er zal een nieuwe ondervoorzitter verkozen worden. In POAR wordt hij vervangen door Julien Bogaert.
    Op 08/03/07 is er algemene vergadering met als thema ‘Lokaal Sociaal Beleid en lokaal ouderenbeleid’.

    Regio Ieper-Veurne

    Er werd de voorbije vergaderingen aandacht besteed aan de zorgproblematiek bij ouderen, veiligheid in en om de woning en lokaal sociaal beleid.

    NIEUWS UIT DE SENIORENADVIESRADEN

    De meeste Sar’s worden, in aansluiting op de gemeenteraadsverkiezingen van 08/10/06 hersamengesteld. Momenteel loopt er een bevraging om de nieuwe samenstelling in kaart te brengen. Graag reactie op deze vraag zodat wij onze bestanden kunnen actualiseren.

    Diverse Sar’s stuurden ons hun verslaggeving door. Momenteel is een aantal Sar’s betrokken bij de opmaak van het lokaal sociaal beleidsplan.

    Kortrijk, Nieuwpoort, Diksmuide en Ardooie lieten weten interesse te hebben voor het behoefteonderzoek.

    KORTE BERICHTEN

    Intergenerationele solidariteit

    De Vlaamse Jeugdraad werkt tot 2008 rond het thema intergenerationele solidariteit. Ervaringsuitwisseling tussen de diverse generaties is belangrijk voor de verdere uitbouw van de maatschappij.

    Info:02/551.13.72

    suzy.bleys@vlaamsejeugdraad.be

    Werelddag dementie gaat in 2007 door in West-Vlaanderen op zaterdag 22/09/07 van 13 tot 17 uur in Katho te Kortrijk.

    Info: 056/67.45.14 hein.vanhuyse@ocmwwielsbeke.be

    Provinciaal project ‘De Zee van Toen’

    Hoe zag de zee er vroeger uit? Eigenlijk weten we het niet. Het provinciaal Ankerpunt Kust wil, via oud-vissers en vissersvrouwen te weten komen hoe het er vroeger op zee aan toe ging. Wil u meewerken aan dit project?

    Info: 059/34.01.66

    guido.rappe@west-vlaanderen.be

    www.west-vlaanderen.be/dezeevantoen

    Provinciaal steunpunt Woningaanpassing

    Het steunpunt heeft een adviserende en begeleidende rol bij het aanpassen van de woning van minder mobiele personen die beroep doen op een thuiszorgdienst of mantelzorg.

    Info 0486/57.40.39

    jcoudenys@kvlv.be

    Expo ’58: back to the future

    De 13 erfgoedcellen in Vlaanderen willen de herinnering rond Expo ’58 documenteren. Werkte u destijds mee aan de Expo, bezocht u de wereldtentoonstelling met de klas, heeft u foto’s, filmpjes, verhalen over dit evenement?

    Neem dan contact met het Vlaams Centrum voor Volkscultuur.

    Info: 02/243.17.30

    ans@expo1958-2008.be

    NIEUWS UIT OOK /Vlaamse Ouderenraad

    Rik Sagaert werd reeds eerder aangeduid als effectief afgevaardigde van WOAS in de Algemene Vergadering van de Vlaamse Ouderenraad. Ronny Devinck werd onlangs als plaatsvervanger aangeduid.

    Volgende WOAS-leden participeren aan de OOK–werkgroepen:

    beleidsparticipatie:Rita De Troyer en Emiel Damman; sport: Hilda Nachtergaele; mobiliteit: Freddy Defoort en Yolande Malfroot; zorg en wonen: John Delaere en Ben Deblaere; media: Robert Van Daele

    WOAS beperkt haar deelname tot deze 5 werkgroepen, die het meest aansluiten op de WOAS-doelstellingen. Er werd, omwille van de informatiedoorstroming, geopteerd om enkel leden van de Provinciale Stuurgroep af te vaardigen naar de OOK-werkgroepen.

    Alle verslagen en documenten van OOK/Vlaamse Ouderenraad bevinden zich op de website www.vlaams-ook.be. Alle leden van de Algemene Vergadering en van de werkgroepen hebben, via een code, rechtstreeks toegang tot deze verslagen. Andere geïnteresseerde WOAS-leden kunnen via michel.dewit@west-vlaanderen.be 050/40.33.14 de verslagen opvragen.

    OPROEP

    Initiatieven, acties, verslagen, artikels, … uit uw regio of gemeente zijn steeds welkom. Een selectie van dit materiaal zal opgenomen worden in de WOAS-Nieuwsbrief van najaar 2007. Aangezien de redactionele ruimte beperkt is, verzoeken wij u artikels te beperken tot 12 lijnen (A4 en lettergrootte 10). Dit om te voorkomen teksten te moeten inkorten.

    U kunt zich richten tot :

    Provinciehuis Boeverbos

    Dienst Welzijn

    Ingrid Vyvey of Michel De Wit of Ann De Bruyckere

    Koning Leopold III-laan 41

    8200 Sint-Andries

    Telefoon: 050/40.33.13 of 40.33.14 of 40.33.08

    Fax : 050/40.31.07 of E-mail

    ingrid.vyvey@west-vlaanderen.be

    michel.dewit@west-vlaanderen.be

    ann.debruyckere@west-vlaanderen.be

    Voor het verzenden van de WOAS-Nieuwsbrief wordt een ledenbestand aangelegd van abonnees. Overeenkomstig de wet op de privacy heeft u steeds het recht om de gegevens in te zien en waar nodig te corrigeren.


    V.U. Ingrid Vyvey, adjunct-adviseur dienst Welzijn, Koning Leopold III-laan 41, 8200 Sint-Andries


    06-03-2007 om 00:00 geschreven door germain coelembier  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VERSLAG KERNVERGADERING DD.22-11-2006

    VERSLAG KERNVERGADERING KORTRIJKSE KRING dd. 22-11-2006.

    Aanwezig: Arrie Freddy - Carlier Lucien - Coelembier Germain – Damman Emiel - Delaere John - -Masschelein Jozef - Mattelaer Jean - Peirs Mariette - Pollie Julien – Rasson Nadia - Sercu Yvonne - Snauwaert Maurice – Theys Lievin - Van Germeersch Jeanine - Vercaemert Christiaene - Verfaille Cecile

    Verontschuldigd: De Guffroy Jacques – Demaegdt Rosa - Deweer Paul - Geeraert Hans - Vankeirsbilck -Hoornaert Jozefa - Tack Erik - Vandenberghe Marc - Vervenne Willy - Waelkens Jules.

    Afwezig zonder verwittiging: Boens Fred - Bouckaert Arlette – Debode Pierre - De Cruyenaere André - Delanghe Robert - Dendoncker Raphael - Desmet André - Dujardin Jacqueline - Reyntjes Achiel - Rigole Roland - Sinnaeve Eddy – Tyberghein Pierre - Vandenvenne Rik – Vanoverschelde Herman.

    1- Verwelkoming door de Voorzitter:

    De voorzitter Coelembier opent de zitting om 14u00. Hij wijst er op dat dit de laatste bijeenkomst is voor het dienstjaar 2006 en wenst hen allen welkom. Hij verwelkomt eveneens de spreker van vandaag, mevrouw Raïs PICAVET, voormalig lector aan de Gentse Hogeschool. Zij zal het hebben over de formaliteiten bij een opname in een ziekenhuis.

    2- Verslag van de voorgaande zitting ( 20/09/2006)

    Iedereen werd dat verslag toegestuurd, hetzij per email, hetzij via de post. De voorzitter drukt zijn hoop uit dat iedereen het verslag aandachtig gelezen heeft. Wij kregen geen op- of aanmerkingen toegestuurd, zodat het verslag wordt goedgekeurd.

    3- Nieuws uit de Stuurgroep en POAR.

    De laatste stuurgroep ging door op 23 oktober. Daar werd beslist WOAS beter bekend te maken bij het grote publiek en om die reden werd een cel communicatie opgericht die zal brainstormen over de manier van handelen in de toekomst. De Voorzitter maakt deel uit van deze cel en was daar tegenwoordig.

    Er zal worden gestreefd om een link aan te leggen op de website van de Provincie zodat allerhande inlichtingen dagelijks kan worden doorgenomen. Er zullen eveneens thema’s aangegeven worden aan de Kernen, zodat wij beter op elkaar zouden ingespeeld zijn en ongeveer dezelfde werking zouden hebben. De Voorzitter wenst echter niet in een keurslijf worden gestoken en rekening te houden met de behoeften en vragen van de verschillende leden uit de Kern.

    Van uit de POAR is er geen nieuws.

    4- Voordracht van Mevrouw PICAVET

    Aan de hand van slides en een overheadprojector geeft zij een duidelijke uitleg op wat er moet gelet worden bij een opname in een ziekenhuis. Vooreerst moet men steeds in het bezit zijn van bepaalde documenten, zoals SIS kaart, eventueel lidboekje van de mutualiteit, en zeker niet te vergeten het bewijs van bepaalde geneesmiddelen dat U moet innemen en waarvoor goedkeuring werd verleend door de Medisch Adviseur.

    Zij wijst er echter op dat in de provincie West-Vlaanderen de klinieken meestal werken volgens het boekje en in overeenkomst met de mutualiteiten.

    Wel dient men op te passen wat men ondertekend op het opnameformulier.(steeds aandachtig te lezen)

    Uw keuze is een verbintenis dat U ondertekend en de aanvraag van een kamer kan ernstige financiële gevolgen hebben. Bij een opname in een kamer van één persoon mogen de dokters eveneens hun erelonen aanpassen en aanrekenen aan 100%.

    Patiënt: Iedereen is af en toe wel patiënt en iedereen heeft patiëntenrechten die men moet eerbiedigen.

    Wat zijn zorgverleners?: Zijn mensen die een gezondheidsberoep uitoefenen, zoals dokters, tandartsen,apothekers,vroedvrouwen, kinesisten, verpleegkundigen en paramedici (logopedisten, diëtisten enz..)

    Wat zijn gezondheidszorgen?: Gezondheidszorgen zijn alle zorgen die jouw gezondheid kunnen bevorderen, maar ook het onderzoeken van de patiënt, het stellen van een diagnose of stervensbegeleiding vallen onder deze noemer. De zorgen moeten wel door een zorgverlener worden uitgevoerd.

    Na de uitleg kreeg de spreker nog tal van vragen te beantwoorden. Dat er interesse was konden wij uitleiden uit de stilte in de ruimte van de aanwezigen tijdens de voordracht.

    5- Allerlei:

    De voorzitter bedankt Mevrouw PIVACET voor haar klare en leerrijke uitleg en gewoontegetrouw ontvangt zij namens de Kortrijkse Kern een goede fles Portwijn.

    De voorzitter merkt tevens op dat de eerstvolgende vergadering van de kern doorgaat op

    woensdag 21 februari 2007.

    De verschillende data voor onze bijeenkomsten in 2007 werden eveneens reeds uitgestoken.

    Dat zijn 21 februari – 23 mei – 19 september en 21 november 2007.

    Hij doet nogmaals een oproep om een grotere aanwezigheid te hebben tijdens de kernvergaderingen.

    De Voorzitter bedankt iedereen voor zijn/haar inbreng en wenst iedereen een behouden thuiskomst.

    De vergadering wordt afgesloten om 16u15.

    De Voorzitter                                                                       De Secretaris

    Germain Coelembier                                                             Lucien Carlier

    06-03-2007 om 00:00 geschreven door germain coelembier  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs