als je hier onder op 'PEST-VRIJ' drukt dan word het pest vrij! verstuur zoveel mogelijk deze website
Hoe overleef ik 'gepest'
pesten ? waarom
06-12-2011
Hoe overleef ik 'gepest'
Hallo,
echt leuk dat je er bent ! word je uitgesloten ? of haten ze je ?? ik kan je helpen elke dag op deze blog maakt je een stuk populaire !! Gewoon doen wat ik doe en je vriendinnen worden derect je vriendin weer (soms) maar meestal lukt het ?stuur me een bericht en ik geef een antwoord of je vraag er zijn ook wedstrijden ! dat is nou echt heel erg leuk
Naast mijn werk in de praktijk voor voeding en gewicht werk ik tevens
als leerkracht in het basisonderwijs. In beide werksituaties krijg ik
regelmatig te maken met kinderen die gepest worden.
Het raakt mij enorm om van dichtbij mee te maken hoe een kind onder het pestgedrag van andere kinderen kan leiden.
Elfira
Ook Elfira (10) heeft last van pesters op school. Elfira komt bij mij in
de praktijk en heeft al sinds de peutertijd flink overgewicht. Ik ken
haar al een tijdje en weet dat er achter de muur die ze heeft opgebouwd
een kwetsbaar en klein meisje zit verstopt, die het daar niet fijn
heeft. Elfira doet alsof het gpesten haar niet raakt en dat het haar
niet kan schelen dat kinderen haar uitschelden voor Elfira knor. Maar
dat is slechts schijn. Met Elfira wordt niet gespeeld, ze wordt niet
uitgenodigd voor feestjes en wordt niet uitgekozen voor spelletjes.
Elfira is besmet met een denkbeeldig virus dat er voor zorgt dat niet
alleen de pesters, maar ook de rest van de groep niet met haar omgaat.
Want stel je voor dat je besmet raakt en de groep zich ook tegen jou
keert
Het verkeerde feestje.
Je kent het gevoel wel op een feestje merk je tot je schrik dat je de
uitnodiging niet helemaal goed hebt gelezen en alle mensen black ti
gekleed zijn. Jij bent in je oude kloffie gekomen. Deze mensen willen
bovendien helemaal niet dat jij er bent en doen hun best om jou te
mijden. Dit gebeurt niet opvallend maar zon beetje genieperig: mensen
draaien zich van je af en niemand vraagt of je iets wil drinken. Elfira
maakt dit elke schooldag mee, jarenlang en dan nog een beetje erger want
het gedrag van de kinderen blijft hier niet bij en jij kunt vertrekken
van dit vreselijke feestje
Veranderingen.
Gelukkig heeft Elfira een lieve juf die ook inziet dat het zo niet
langer kan. Op mijn advies heeft ze een pestproject gedaan in de klas,
wat stevige gesprekjes gevoerd met de pestkoppen, meelopers en ouders en
zijn er nieuwe afspraken gemaakt hoe je met elkaar omgaat in de klas.
Toch is dit nog niet voldoende en moet school flink alert blijven en steun blijven bieden wil dit ook op de langere termijn zin hebben.
Mijn aandeel is om naast aandacht te geven aan voeding ook te werken aan
Elfiras zelfbeeld dat flinke deuken heeft opgelopen. Ik geef haar
opdrachtjes mee om haar zelfbeeld te vergroten zoals het maken van een
complimenten-doosje. (een mooi doosje waarin je complimentjes verzameld
van mensen en kinderen uit je omgeving).
Elfira eet onder mijn begeleiding al een tijdje gezond en dat maakt haar
energieker en sterker. Als ze vervolgens ook nog gewicht verliest
krijgt ze hoop. Hoop op een toekomst waarin ze wel geaccepteerd wordt
zoals ze is en hoop op een leven aan de andere kant van haar muurtje.
Stukje voor stukje breekt ze voorzichtig haar muurtje af en langzaam
komt de echte Elfira te voorschijn. Ik ben zo blij voor haar en weet
zeker dat het haar gaat lukken! Nu durft Elfira ook te vertellen over
haar droom: danseres worden. Een droom die ze niet eerder heeft
aangedurfd te dromen, bang om te worden uitgelachen en te worden
vernederd. Ik stimuleer haar om op ballet te gaan haar angsten overboord
te zetten. Ze kan het aan, ze is een stuk zelfverzekerder geworden.
Elfira is een mooi voorbeeld hoe samengewerkt kan worden. Als juf,
school , ouders en (voedings)therapeut de handen ineenslaan kunnen
bergen worden verzet. Stapje voor stapje komt Elfira zo dichter waar ze
hoort te zijn: een fijne en veilige plek in de wereld waar ze kan zijn
wie ze is.
Niemand wil gepest worden. Niemand vindt pesten leuk, dus je vindt zeker
iemand die je zal begrijpen. Hoe langer je wacht om er over te praten,
hoe langer de pester jou kan blijven lastig vallen. Dat wil je toch
niet?
Enkele tips:
Je mag natuurlijk met een vriendje praten, maar zoek ook een volwassene.
Praat met iemand waarbij je een goed gevoel hebt: mama, papa, een ander familielid, de juf, de meester,
Je hoeft je zeker niet te schamen. Het is niet jouw schuld dat je gepest wordt
Geloof dat grote mensen je willen helpen
Kies een rustig moment en zeg dat je iets wil vertellen dat een beetje moeilijk is.
Vraag de volwassene om niets te doen dat jij niet weet.
Als je liever met een buitenstaander praat, kan je bellen naar de Kinder- en jongerentelefoon via het gratis nummer 102.
Praten over pesten is niet klikken
Misschien
heeft de pester je bang gemaakt door te zeggen dat je er met niemand
mag over praten of ? Op die manier stopt het pesten natuurlijk niet en
kan niemand er iets aan doen. Dat wil je toch niet?
Wanneer je verdrietig bent of pijn hebt, moet je dat aan iemand vertellen. Dat is echt niet hetzelfde als klikken.
Deze twee voorbeelden tonen je het verschil:
Kaat
zegt: Ik ben bang en verdrietig, want enkele jongens lachen me uit met
alles wat ik doe. De andere kinderen lachen dan gewoon mee. Elke morgen
ben ik bang om naar school te gaan en soms heb ik nachtmerries
Pim
zegt: Meester, Zij hebben hun lege flesje op de grond gegooid,
gisteren hebben ze hun tong uitgestoken, eergisteren hebben ze hun
huiswerk niet gemaakt, en
Eén van deze twee kinderen klikt, de andere vraagt om hulp. Ik denk dat je wel weet wie.
Probeer op te komen voor jezelf
Als
je gepest wordt is opkomen voor jezelf echt heel moeilijk, maar je kan
de volgende tips misschien toch uitproberen. Bespreek ze ook met de
volwassenen die je willen helpen. Zij kunnen misschien eens met jou
oefenen. Schaam je niet als deze tips niet lukken, want onthoud goed: het is niet jouw schuld dat je gepest wordt
Enkele tips:
Probeer niet te tonen dat je bang bent, door rechtop te lopen en niet in een hoekje te gaan staan.
Probeer tegen de petster(s) te zeggen wat je niet leuk vind, zonder daarbij boos te worden of te huilen.
Zoek andere kinderen op met wie je graag samen speelt. Samen zijn jullie waarschijnlijk sterker dan alleen.
Probeer te genieten van dingen die je graag doet (binnen of buiten de school). Zo kan je het pesten af en toe vergeten.
praat erover - zoals reeds hoger geschreven staat - want dat is echt opkomen voor jezelf!
Johan: 'Ik liep vandaag van school naar huis.
Ik had net een zak drop gekocht toen ik de 4 pestkoppen van de klas tegen kwam.
Ze botsten expres tegen me aan en begonnen zoals altijd ruzie te maken'.
Kees: 'Wat gebeurde er dan?'
Johan: 'Eerst zeiden ze allemaal stomme dingen zoals: Johan kan er niks van; oliebol; vetbult, en meer van die flauwe dingen.
Eric griste toen de drop uit mijn handen.
Toen ik de drop terug wilde pakken, sloeg Edgar me in mijn gezicht waarna ze me met zijn vieren in de bosjes gooiden.'
Kees: 'Heb je dat aan je vader verteld?'
Johan: 'Ja, maar die zei dat ik me niet zo aan moest stellen en me maar moest verdedigen.'
Pestkop gepest
Toen
mijn ouders zijn gescheiden werd ik heel erg opstandig. Andere kinderen
begonnen mij te pesten en te zeggen: 'Leuk dat je ouders gaan
scheiden!' en allemaal van zulke dingen. Terwijl een stel van die
pestkoppen een andere jongen in elkaar ging slaan keek ik aldoor toe.
Omdat ik zo sterk ben vroegen ze of ik wilde helpen. Ik heb dat toen een
paar keer gedaan. Toch vond ik dat niet zo leuk en bedacht dat ik een
cadeau zou gaan kopen voor hem. Toen ik dat ging doen werd ik, terwijl
ik op weg was naar de stad, in elkaar geslagen. Ik begreep toen echt wat
die jongen allemaal moest doormaken en wilde niet meer helpen om hem in
elkaar te slaan. De andere pestkoppen vinden dit niet goed en sindsdien
hebben ze het op mij gemunt. Ze hebben gezegd dat ik Martin heb
bedreigd. Doordat ze dit hebben gezegd ben ik zelfs van school getrapt.
Toen ik een keer met Martin aan het spelen was heb ik hem gevraagd
waarom hij heeft gezegd dat ik hem had bedreigd. Martin heeft toen
toegegeven dat ik hem niet bedreigd heb, maar dat vertelt hij de anderen
niet. Dit gesprek heb ik wel op een bandje staan en ik luister het
regelmatig af. Pestkoppen blijven tegen mij zeggen dat ik anderen in
elkaar moet slaan, maar ik wil hen niet meer helpen. Hierdoor pesten ze
mij veel en vertellen ze allemaal verhalen over dat ik hun heb geslagen.
Terwijl zij degenen zijn die mij slaan, maar ik krijg altijd de schuld,
omdat iedereen hen gelooft. Alleen mijn ouders en Jan geloven mij als
ik zeg dat ik Martin niet heb bedreigd. Jan is dan ook mijn beste
vriend, ik ben heel blij dat hij mij gelooft. Ik ben nog steeds erg
opstandig en daardoor sla ik soms mensen die mij pesten. Ik ga dan
helemaal door het lint of ik ga heel erg huilen als ze vervelende dingen
tegen mij zeggen. Mijn moeder zegt dat ik ze moet negeren, maar dat
vind ik heel moeilijk omdat ik er verdrietig word van wat ze tegen mij
zeggen. Dat doet heel veel pijn. Ik zit nu op karate en daardoor heb ik
wel geleerd mij beter te beheersen. Het gaat nog niet altijd goed, maar
wel steeds beter. Ik word nu minder kwaad en laat niet zien hoeveel
verdriet het mij doet als ze mij uitschelden, dat helpt wel.
Treiterhoofd
Bij
mij in de klas zit een meisje dat is een echte pestkop, een echt
treiterhoofd. Ze kan heel geniepig doen. Het lijkt nou wel of ik roddel,
maar het is echt waar. Vooral één meisje is altijd het slachtoffer.
Haar fiets heeft opeens lekke banden of er staan zomaar krassen in haar
schrift.
Dat treiterhoofd heeft een kliekje vriendinnen om zich heen. Die doen
ook allemaal gemeen maar niet zo erg als de aanvoerster. Ik vind het erg
maar ik weet niet wat ik moet doen. Ik ben bang dat zij mij ook zal
pakken als ik er iets van zeg. Ik zou het wel aan meester willen
vertellen.
Ik ken een meisje die bij mij in de klas zit en zij
werd gepest. Ze vertelden het niet rechtstreeks, maar het werd achter
haar rug om gedaan. Ik vond dat ontzettend stom en daarom ging ik steeds
meer met haar om. Als ze over haar gingen roddelen dan zei ik soms dat
ze eigenlijk best wel aardig is als je haar beter kent. Maar dan
reageerden ze niet. Ik vind het nu ook wel wat leuker om met haar te
spelen. Maar soms dan vraagt ze me te spelen en dan heb ik helemaal geen
zin. Dan voel ik me weer schuldig, want ze heeft verder niemand. Op een
gegeven moment was ik dat geroddel zo zat en heb ik verteld dat ze best
aardig is. En toen heb ik ook tegen dat meisje gezegd dat ze gewoon
eens met die meiden moest gaan spelen. En nu zijn ze dikke vriendinnen!
Op
een dag, toen ik op de middelbare school zat, zag ik een jongen uit
mijn klas die naar huis liep. Hij heette Kyle. Het leek of hij al zijn
boeken droeg. Ik dacht nog: waarom neemt iemand al zijn boeken mee naar
huis op vrijdag. Hij was vast een studie. Ik had mijn hele weekeinde vol
gepland met voetballen en een feestje met mijn vrienden, dus ik haalde
mijn schouders op en liep verder. Even verder op zag ik een groep
kinderen naar hem toe rennen. Ze sloegen de boeken uit zijn armen en
tackelden hem zodat hij in de modder viel. Zijn bril vloog af en belande
een paar meter van hem af in het gras. Hij keek op en ik zag een
vreselijke triestheid in zijn ogen. Ik had het erg met hem te doen. Dus
rende ik naar hem toe. Hij grabbelde naar zijn bril en ik zag een tranen
in zijn ogen. Ik gaf hem zijn bril en zei: 'die jongens zijn
etterbakken.' Hij keek me aan en zei: 'Hé bedankt.' Hij lachte breed.
Het was zo'n lach die dankbaarheid toonde. Ik hielp hem zijn boeken
verzamelen en vroeg waar hij woonde. Hij bleek vlak bij mij te wonen dus
vroeg ik hem waarom ik hem nooit eerder had gezien. Hij vertelde dat
hij hiervoor naar een privé school ging. Ik zou nooit omgegaan zijn met
een jongen die naar een privéschool ging. Al pratend liepen we naar
huis. Ik droeg zijn boeken. Hij bleek een toffe jongen te zijn. Ik vroeg
hem of hij zaterdag zin had om met mij en mijn vrienden te gaan
voetballen. Hij wilde wel. We waren het hele weekeinde samen en hoe
beter ik hem leerde kennen hoe aardiger ik hem vond. Mijn vrienden
dachten er net zo over. Maandagochtend was Kyle weer op school met zijn
grote tas met boeken. Ik ging naar hem toe en zei dat hij zo enorme
spieren zou krijgen van die stapel boeken die hij iedere keer meeneemt.
Hij moest lachen en gaf mij de helft ervan. De volgende vier jaren
werden Kyle en ik dikke vrienden. Toen we wat ouder werden dachten we
aan studeren. We gingen uiteindelijk allebei naar een andere
vervolgopleiding. Ik wist dat we altijd vrienden zouden blijven, de
afstand zou nooit een probleem zijn. Hij wilde dokter worden en ik wist
het nog niet. Kyle was de beste van onze klas. Ik plaagde hem er aldoor
mee dat hij zo'n studiebol was. Voor zijn eindexamen moest hij een
speech voorbereiden. Ik was blij dat ik daar niet hoefde te staan
spreken. Op de eindexamen dag zag ik Kyle. Hij zag er goed uit. Hij was
een jongen die zijn weg had gevonden. Hij was groter geworden en was
knap. Hij had meer afspraakjes dan ik en meisjes waren gek op hem.
Tjonge, soms was ik jaloers op hem. Vandaag bijvoorbeeld. Ik kon zien
dat hij zenuwachtig was voor zijn speech. Ik sloeg hem op zijn schouder
en zei: 'Hé, jongen, je zult het fantastisch doen!' Hij keek naar me met
een dankbare blik op zijn gezicht en lachte. 'Dank je,' zei hij. Toen
hij zijn spreekbeurt begon schraapte hij eerst zijn keel. 'Eindexamen is
een moment om degenen die je door moeilijke jaren heen hielpen te
bedanken. Je ouders, leraren, klasgenoten, maar meest van allen je
vrienden. Ik ben hier om jullie te vertellen dat een vriend zijn, voor
een ander, het beste cadeau is dat je hem kunt geven. Ik ga jullie een
verhaal vertellen.' Ik keek met verbazing naar mijn vriend toen hij het
verhaal vertelde over de eerste dag dat we elkaar ontmoetten. Hij was
van plan om dat weekeinde zelfmoord te plegen. Hij vertelde hoe hij zijn
kastje leeg had gehaald zodat zijn moeder later niet al zijn spullen
naar huis hoefde te sjouwen. Hij keek naar me en liet me een kleine
glimlach zien. 'Gelukkig was ik gered. Mijn vriend behoedde mij ervoor
zelfmoord te plegen', zei hij. Ik hoorde een zucht door het publiek
gaan, toen ze deze knappe en populaire jongen zo over zijn kwetsbare
momenten hoorden vertellen. Ik zag zijn ouders naar me kijken en lachen
met dezelfde dankbare glimlach. Op dat moment besefte ik het belang van
de hulp die ik hem toen geboden had. Onderschat nooit de kracht van je
acties. Met een klein gebaar kun je iemands leven veranderen. Ten
slechte en ten goede...
Beste maker van deze coooolle website !!! Ik ben hier maar 2dagen op je website en de Pesters zijn weggelopen door jou tips! ik heb gezegt dat als jij over mij begint te praten maak jij je belachelijk en toen was hij weggelopen ik ben zo blij !
Clara wat goed om hen tegen te spreken dit moet je niet vaak gebruiken want ze gaan dan andere dingen zeggen om je belachelijk te maken!!
1. Zorg dat je niet alleen staat. -> Met één of meer vriend(inn)en om je heen houd je pesters makkelijker op afstand. -> Zorg ervoor dat je terecht komt in een leuke groep waar je jezelf kan zijn. -> Lukt het bv. niet op school, dan lukt het misschien wel op de sportclub, in de jeugdbeweging, bij je gameploegje
2. Steek de schuld niet op jezelf. -> Zelfs al bekruipt je dat gevoel, toch mag je je niet neerleggen bij wat je overkomt. -> Jij moet je niet schamen of verontschuldigen voor de pesterijen. -> Het zijn de pesters die in de fout gaan en hun houding moeten aanpassen.
3. Schrijf neer wat je voelt. -> Het lucht soms op om je ervaringen te noteren in een dagboek. -> Zo kan je je gedachten en gevoelens ordenen en krijg je een beter inzicht in wat er gebeurt.
4. Neem iemand in vertrouwen en zoek steun. -> Blijf niet met je probleem zitten. -> Zoek iemand in wie je vertrouwen hebt, die echt wil luisteren: een vertrouwenspersoon -> Heb de moed om te praten over wat je raakt. Zoek een rustig moment om het te vertellen. -> Zeg duidelijk dat je niet wil dat hij/zij meteen iets onderneemt. -> Vraag vooral om te luisteren en mee na te denken over een volgende stap om het pesten te doen stoppen. ->
Er is ook externe hulp mogelijk: De Kinder- en Jongerentelefoon (KJT),
het CLB, het Jongeren Adviescentrum (JAC) en Limits vzw.
5. Kom op voor jezelf. -> Opkomen voor jezelf is niet altijd gemakkelijk maar het is wel iets dat je kan leren. ->
Je kan je bv. inschrijven voor een sociale vaardigheidstraining. Hier
leer je o.a. trucjes om contact te leggen en vrienden te maken of hoe je
duidelijk kan maken als je iets niet wil.
01 - Emma: verkorting van namen met ermin-, irmin- groot, geweldig
02 - Anna: Griekse vorm van het Hebreeuwse Hanna, wat genade, begenadigde, lieflijke betekent
03 - Sanne:
Friese naam: vrouwelijke vorm van Sane; mogelijk een verkorting van
een Germaanse tweestammige naam met als stam het Oudnoorse sannr of Deense sand het ware. Of verkorting van Susanna van het Hebreeuwse sjoesjanah lelie.
04 - Iris:
van het Griekse Iris, Eiris bode der goden, regenboog (de regenboog
werd gezien als verbinding tussen de goden en de mensen). Wegens de
verschillende kleuren daarna ook bloemnaam en benaming van een gedeelte
van het oog.
05 - Isa:
verkorting van Isabella; via een vorm als Ilsabeth en door de
kindertaal, is deze naam ontstaan uit Elisabeth. Misschien heeft hierbij
de vorm Isabeau een rol gespeeld, doordat men van beau, belle
maakte. Of een vrouwelijke vorm van Ise; eenstammige verkorting van
Germaanse namen waarvan het eerste lid `ijs' betekent of een verkorting
uit een oudere vorm van het woord ijzer
06 - Maud:
uit de Oudfranse vormen van Mathilde ( tweestammige Germaanse naam,
samengesteld uit maht machtig -ook mogelijk, maar minder
waarschijnlijk, is Oudsaksisch magath maagd- en hild strijd.) De
naam betekent dus ongeveer machtige strijdster. Mahhild, Mahault,
Maheud en Molde ontstond Maud
07 - Lotte: afgeleid van Charlotte; van Karel: kerel
08 - Anouk: afgeleid van Anna, de Griekse vorm van het Hebreeuwse Hanna, wat genade, begenadigde, lieflijke betekent
09 - Lisa: afgeleid van Elisabeth God heeft gezworen, God is mijn eed, God is degene bij wie ik zweer.
10 - Julia: van het Latijnse Iulius; Julius. De betekenis is niet zeker, maar wordt wel in verband gebracht met Griekse ioulos de eerste wollige baardharen dus de jeugdige. Hij wordt ook verklaard uit Jovilius `aan Jupiter gewijd'
11 - Eva: de leven gevende (Hebreeuws)
12 - Lieke:
Er zijn meerdere verklaringen voor deze naam mogelijk. 1) het kan een
verkorte vorm van Angelie / Angelika zijn. Deze namen zijn afkomstig van
Ange: bij deze naam en varianten hiervan kunnen namen van
Germaanse en van Griekse oorsprong vermengd zijn. Is het van Germaanse
oorsprong, dan zou de betekenis uit het volk der Angelen kunnen zijn.
De meeste namen afgeleid van Ange gaan echter terug op Griekse angelos boodschapper (van God), engel, of op het bijvoegelijk naamwoord angelikos
van een engel, aan een engel gelijk 2) Variant van Lia; verkorte vorm
van Cornelia, Julia e.d. 3) Het kan eventueel ook een andere
schrijfwijze van Like de vrouwelijke vorm van Nicolaas of verkorte vorm
van Elisabeth zijn.
13 - Amber: amber, barnsteen
14 - Noa:
afgeleid van Noach rust, troost. Ook verklaard als verkorting van
Choerritisch Nachmolei (Soemerisch Zioed-soedra lang leven). In het
Hawaiiaans betekent het vrij, vrijheid
15 - Anne: een vrouwelijke vorm van Ane; mogelijk een verkorting van het Germaanse arn-namen, met reductie van de r. Arn- betekent adelaar. Of een variant van Anna genade, begenadigde, lieflijke.
16 - Fleur: komt van FLorentius afgeleid van florens bloeiend, bekoorlijk, in aanzien
17 - Britt:
verkorting van Brigitta; de gelatiniseerde vorm van het Oudierse
Brigit, het Ierse Brighid of het Keltische briganti de verhevene
18 - Femke: afgeleid van Femmer; tweestammige verkorting uit de kindertaal, met reductie van de r, van Frede-namen waarvan het tweede lid met m- begon, bijv. -mar, dus Frede-mar
19 - Sophie: (levens)wijsheid
20 - Marit: variant van Margaretha; afgeleid van het Griekse margaritè parel. Oorspronkelijk is het waarschijnlijk een Babylonisch woord: mârgalliti dochter van de zee of een kind van licht of afgeleid van Maria (bitter).
Wat is jouw naam is die populaire ??? vraag het me
jaja vandaag is het vragen dag elke Woensdag,zaterdag en zondag een nieuwe vraag en winnaar misschien de andere dagen !!
De vraag is :als je gepest word wat doen je dan ? a) jaah duuhh, tegen de leraar zeggen dan krijgen ze lekker straf b)ik praat er mee met mijn ouders zo gaat het goed worden! c)ik wil niet weer in mekaar worden geslagen uitgesloten of gepest! dus ik zeg tegen niemand
zeg je antwoord op 'email mij' of reacties natuurlijk of gastenboek daag
de winnaar word Co-auteur of veel leuker een hele tips over niet gepest worden !!