Inhoud blog
  • false friends
  • Murakami in Staalkaart
  • goochelen met groene woordenschat
  • easy solution to biodiversity problems
  • gelezen op een examen
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    geheugenhectaren
    wat ik nog weet over de week
    05-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sappho
    Welke afbeelding van Sappho geeft het beste weer wat voor vrouw ze was? En kunnen we het wel maken haar met blote borsten af te beelden in de schoolkrant? Hoe ver kunnen we gaan met fotoshoppen om ervoor te zorgen dat die borsten niet te veel opvallen? Wat vertellen we in het bijschrift?

    Het belooft een boeiende eerste editie van de schoolkrant te worden. Een voorzichtig tipje van de sluier wil ik wel onthullen:
    Klimts Sappho kon niet bekoren...

    05-10-2009 om 21:20 geschreven door aeneasindeklas  


    03-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sidi Larbi Cherkaoui, Apocrifu
    Neem hem bij zijn armen en benen en leg er een dubbele knoop in. Bij Sidi Larbi Cherkaoui heb je het gevoel dat dat nog zou lukken ook. Alleen het overvloedige zweet op zijn kledij bewijst dat het niet helemààl vanzelf gaat om rond zijn as te tollen, op zijn hoofd te blijven staan, laat staan al die andere, schijnbaar onmogelijke bewegingen uit te voeren.

    In '
    Apocrifu' was het niet anders. Muzikaal begeleid door A Filetta en op de dansvloer samen met Dimitri Jourde en Yasuyuki Shuto bouwt Larbi een wereld op die iets bovennatuurlijks meekrijgt. Yasuyuki Shuto mag openen. Hij daalt, helemaal in trance, de trappen af, op de muziek van de Corsicanen. Zijn gezicht krijg je pas te zien wanneer hij helemaal beneden is, zo begeesterd is hij. Cherkaoui doorbreekt de trance door iets op de grond te laten vallen. Het blijkt een boek, één van de vele die overal in stapels zijn opgesteld: langs de trap, rond een paal, in een soort bibliotheek op de eerste verdieping. Hij stippelt er een pad mee uit: gooit een boek en gaat erop staan. Boeken wijzen hem de weg, tonen hem het pad, zo lijkt het wel. Geen toeval, merk je even later, want het zijn niet zomaar boeken. Bijbels en Korans zijn het, en die lijken bovendien opvallend sterk op elkaar. Soms hebben ze dezelfde verhalen. Kaïn en Abel bijvoorbeeld. Maar er zijn ook merkwaardige verschillen.

    Intussen kronkelen de drie dansers rond elkaar, wat bijzonder grappig is, aangezien ze op een rijtje staan en hardnekkig blijven doen alsof ze het boek dat ze op dat moment vast hebben ook aan het lezen zijn. Alleen wisselen ze de hele tijd van boek.

    Meer en meer wordt de betekenis van de zogenaamd 'heilige' boeken verkend. Hoe richtinggevend zijn ze, en wat moet je ermee als ze mensen tot marionetten maakt, als je er mensen mee stenigt. Sidi Larbi gooit een stapel boeken met één zwaai van de trappen af. Het is een veelbetekenend gebaar.

    Het slotstuk is pas echt magistraal: nadat eerder ook Jourde een marionettensimulatie heeft gebracht, voert Sidi Larbi Cherkaoui een echt huzarenstukje uit als marionet die zichzelf bestuurt. De staande ovatie was dan ook meer dan terecht!





    03-10-2009 om 22:22 geschreven door aeneasindeklas  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.confrontatietocht
    Met twintig stadsleerlingen twee dagen rondtrekken in de woeste natuur. Op papier is het al geen evidente opgave; in de praktijk moesten er ook heel wat remmingen worden overwonnen. Maar kijk, we zijn terug en hebben een fantastische confrontatietocht beleefd, waarin samenwerken en jezelf en elkaar op een andere manier leren kennen centraal stonden.

    Ontmoetingsdagen 2010? Ik weet al wat ik wil doen!





    03-10-2009 om 16:35 geschreven door aeneasindeklas  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.avondlijke fietstocht
    Na de opera op weg naar huis een paar foto's getrokken... Kwestie van wat te experimenteren. Dit is een selectie:












    03-10-2009 om 16:21 geschreven door aeneasindeklas  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wozzeck
    Toegegeven, het gebouw heeft me altijd een beetje afgeschrikt. Is een opera niet superchique en val ik daar niet onmogelijk uit de toon? Een uitnodiging om Wozzeck bij te wonen trok me dan toch over de spreekwoordelijke streep. Met een 'als het tegenvalt, dan was het meteen ook de laatste keer' in gedachten plaatste ik mijn fiets tegen de imposante gevel. De affiche trok me om de een of andere reden wel erg aan: een man die zich nog amper staande weet te houden in een chaotisch ogende wereld.

    Misschien had ik al wat te veel vooraf gelezen, want de verhaallijn liet zich makkelijk raden. Toch stoorde dat niet echt. De opera was prachtig vormgegeven. Het bleef de hele tijd bijzonder nachtelijk en allesbehalve gezellig: ergens onder een brug, al dan niet in de berm, kronkelden personages al dan niet letterlijk door hun bestaan. Centraal op het podium stond een cafetaria dat soms bijna zelf een personage werd. Het echte hoofdpersonage, Wozzeck, leek dan weer opvallend normaal in een oversekste en manipulatieve wereld, die hem evenwel de hele tijd wijsmaakte dat hij de labiele is. Wanneer een minnaar van zijn vrouw hem aftuigt, gaat hij alsnog door het lint.

    Zang en dialoog gaan een al even moeilijke relatie aan als Wozzeck en Maria. Bij momenten prachtig, maar vaak ook wat vervelend, zelfs enerverend. Af en toe denk je dan: "Praat! Zeg wat er op je lever ligt. Los het op!" Natuurlijk zou dat niet passen in het verhaal en natuurlijk ga je op die manier meer in de richting van theater. De mooiste zangstukken vond ik dan ook die waar je echt het operagevoel bij hebt. Wanneer zang en spraak te dicht bij elkaar aanleunen, verkies ik spraak.

    Is mijn operadoop me dan slecht bevallen? Allerminst. Ga ik naar alle volgende producties? Evenmin. Maar de kaap is genomen, en ik kom er zeker nog wel eens.





    03-10-2009 om 16:15 geschreven door aeneasindeklas  


    27-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.M HKAvond voor Leerkrachten
    I will die - geen evidente slogan om een avond mee te beginnen, zelfs niet in een museum. Het concept was nochtans simpel: een lieveheersbeestwekker geeft telkens vijftien minuten per ruimte om kennis te maken met het eraan gelinkte educatieve programma. Tussenin konden we zoeken naar de weggevluchte 'U' uit MUHKA: het vernieuwde museum wil voortaan als 'M HKA' door het leven gaan ("maar je mag 'muka' blijven zeggen").

    De eerste zaal was een filmzaal met beelden uit China. Jonge en oude mensen, arm en rijk, mannen en vrouwen die voor de camera verklaren dat ze zullen sterven. Allen met een verschillende lichaamstaal, al dan niet met een zenuwachtig lachje, aarzelend of zekerder, maar nooit helemaal gerust. Hoe zou je ook? We deden de proef op de som: in een kring om beurten hetzelfde zeggen. Sommigen pasten ervoor... Is doodgaan ook bij ons nog steeds een beetje een taboe, dan?

    Dan stapten we de historiek van het museum af langs de trap en hé, wat ligt hier, achter deze witte buis? Een pakketje! Met een 'U' erop! Meenemen! We namen een gebeurtenis in gedachten die te linken viel aan een bepaald jaartal. Daarmee moest je chronologisch gaan staan, maar de onverbiddelijke wekker leidde ons alweer naar een volgende ruimte.

    We kwamen voorbij een woonkamer waar een kat delen van het tapijt had weggekrabd. Daarvan waren beelden gemaakt, onder andere van een kat. Boven de kamer hingen designlampen, heel laag en heel veel. Het resultaat was bijzonder bevreemdend, in geen geval een plaats waar je wil wonen.

    De tapijtzaal daagde ons uit na te denken over de kunstenaar in de rol van ondernemer. Een eenvoudig ja-neen-misschien-stellingenspel maakte de tongen los. Is een kunstenaar wel een ondernemer? Moet hij commerciële toegevingen doen ten nadele van zijn creativiteit? Vaak was het deels kleur bekennen hoe traditioneel of vernieuwend je denkt over kunst.

    De doeken van een Indische kunstenares dan. Drie lagen er op de grond, als uitnodigende kussens waar sommigen spontaan op gingen zitten. "Niet doen, dat zijn kunstwerken!" Oeps! De doeken zelf had de kunstenares ergens gevonden, maar ze had ze, nadat ze door het regime was verboden te schilderen, bewerkt met rode figuren. Het resultaat: een doek met tempels, bevuild met rode bloedvlekken, taferelen van bloemen en vogels, doorkruist door afbeeldingen van wapens en zachte bedden met daarop een bedelkom of een ijzeren staaf.

    We beëindigden de rondleiding bij drie verpakkingen 'ongerepte natuur'. 'New', zo schreeuwde die verpakking. Waarop we ons, als leerkrachten, een aantrekkelijke verpakking moesten geven met een aantal stoffen.

    De leerkrachten lagere school bespraken intussen de didactische mogelijkheden die een fotomuur heeft. Die hing namelijk vol met fotokaders van mensen in een drukke stad die 'iets' gemeenschappelijks hebben. Iets van kledij, van fysionomie, van attributen...

    Ideeën opdoen was het dus zeker, al stelde ik mij achteraf, net als in één van de zalen, de vraag of een goed idee alleen volstaat om boeiende kunstwerken te creëren...





    27-09-2009 om 11:08 geschreven door aeneasindeklas  


    26-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ubuntuquiz
    Het was lang geleden en het was bijzonder leuk: de Ubuntuquiz, gisteravond. Inspirerend op het culinaire vlak (die kruiden!), frustrerend op muzikaal vlak (Vanessa Mae!!! en wie kent in vredesnaam nog het newwavegroepje 'China Crisis'?), maar vooral heel amusant! En de kids waren blij met hun K3-beker. Dank je, Ellen en Evi, voor het voorkomen van ruzies in dat verband.

    26-09-2009 om 11:15 geschreven door aeneasindeklas  


    24-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nacht in Mexico: Onder de vulkaan
    De ronde vormen van de Bourla hebben iets uitnodigends, zelfs wanneer de toneelaffiche een afzichtelijke schedel laat zien. Dat spanningsveld tussen mooi en vergankelijk is ook prominent aanwezig in 'Onder de vulkaan', naar een boek uit de jaren '30, bewerkt door Josse De Pauw, die ook de rol van de dronken Britse consul Geoffrey Firmin in Mexico voor zijn rekening neemt.

    Het stuk kondigt zich aan als een briefroman, gelezen door de consuls beste vriend. Het lijkt aanvankelijk louter een lezing. Tot de filmbeelden het overnemen. Algauw sta je in de nachtelijke straten van een Mexicaanse stad, in de schaduw van twee vulkanische bergen met een onuitspreekbare naam. Meer nog, je hebt het gevoel, net als de personages in het decor te kunnen rondwandelen. De prachtige tuinen, de cantina, de nachtelijke straten... Je zou meteen het vliegtuig opstappen.

    Natuurlijk is er heel wat meer aan de hand. Er is Yvonne, die terugkeert naar haar geliefde Geoffrey, in de hoop hun relatie te kunnen redden van de ondergang en de mescal.

    Josse De Pauw is meesterlijk als consul, alleen al om de manier waarop hij dronkenschap op de planken brengt: niet met stereotype beelden, maar met subtiele aanzetten. Af en toe wordt er wat te statisch gespeeld, zo lijkt het, mogen de acteurs nog wat scherper op elkaar inpikken. Het geheel is echter van een onweerstaanbare schoonheid.

    Op papier duren 135 minuten misschien lang, maar ik zou meteen opnieuw gaan kijken.







    24-09-2009 om 22:43 geschreven door aeneasindeklas  


    21-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.opdrachten verdeeld
    Een stripverhaalversie van 'Groener gras', een studie van de merknamen van kledij, auto's en elektronica, een schoolkrant en een studie van de literaire thriller in Vlaanderen. Dat is wat de zesdes zullen aanpakken in de lessen seminarie talen dit semester. De een met wilde, ambitieuze plannen, de ander met de kantsnijder, maar allemaal met een opdracht die ze zien zitten, en dat is ook al veel.

    Wordt vervolgd, eind november, of hopelijk ook al een beetje vroeger...

    21-09-2009 om 20:59 geschreven door aeneasindeklas  


    20-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Junge Deutsche Philharmonie
    Gratis tickets slaan we niet af, zeker niet als het in deSingel is. Het leek vreemd te moeten toegeven dat het een paar eeuwen geleden moet zijn dat ik nog eens een klassiek concert meemaakte. Vreemd ook om als één van de jongsten in de zaal te zitten: blijkbaar klopt er wel iets van het cliché dat vooral ouderen naar klassieke muziek luisteren. Het was natuurlijk ook een doordeweekse dinsdagavond, dat zal er ook voor iets tussen hebben gezeten.

    Ongezellig was het dan weer allerminst. Met zowel mijn linker- als mijn rechterbuur raakte ik aan de praat en we werden het er ondermeer over eens dat de twintigste eeuw op het vlak van klassieke muziek toch grotendeels een blinde vlek blijft. Of dat terecht is? Ik hoopte er de komende twee uur een antwoord op te krijgen...

    Het eerste stuk was meteen al een wat vreemdere eend in de bijt: Haydn is allesbehalve twintigste-eeuws, maar, toegegeven, in zijn Londense Symfonie zit heel wat verrassing en avontuur die niet helemaal zou misstaan hebben vorige eeuw. Vooral de laatste beweging, de pittigste, wist me te bekoren. De eerste drie waren prima om in de sfeer te komen, maar wat te onderhoudend om geconcentreerd te blijven.

    Concentratie was er wel nodig bij het tweede stuk, "Nobody knows the trouble I see" van Bernd Alois Zimmermann, waarin twaalftonentechniek en jazzelementen bekvechten met een virtuoze trompet. Ik stipte het aan als mijn hoogtepunt van de avond.

    Enno Poppe werkt nauw samen met het jeugdige orkest. De drie delen van zijn "Markt" waren zeker verrassend genoeg om te blijven boeien. De eerste twee klokten af op een frisse tweetal minuten. Het derde deel gaf als een estafette de melodie heel soepel door van instrumentengroep naar instrumentengroep, maar moest het door de lange afstand afleggen tegen de eerste twee. Een eindspurt met veel slagwerk wist nog een en ander goed te maken, maar helemaal verkocht ben ik niet. Mijn buur evenmin: "Ik heb een vriend die componist is en ook dit soort dingen maakt. Hij is een hele goede vriend, en daarom praten we nooit over zijn muziek: we willen vrienden blijven."

    Afsluiten deed Paul Hindemiths "Mathis der Maler"-Sinfonie. Te netjes, te glad na het vitale en krachtige experimenteergeweld van de vorige twee. Opvallend was wel hoe elk instrument en elke instrumentengroep weer voluit zichzelf mochten zijn, nadat ze bij Poppe en Zimmermann soms op nogal oneigenlijke manieren waren gebruikt, bijvoorbeeld door op de celli of de contrabassen het ritme mee te tikken. Mooi was het wel, en een waardige afsluiter van een vooral interessant concert.


    20-09-2009 om 00:00 geschreven door aeneasindeklas  


    17-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wijze woorden
    Wijze woorden van een twaalfjarige, vanmiddag in de mediatheek: "Op smaak staat geen leeftijd."

    17-09-2009 om 19:54 geschreven door aeneasindeklas  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.gesplitst
    Mijn klas is gesplitst. Na esthetica heb ik nu ook voor Nederlands nog de helft van de leerlingen over. Dat is comfortabeler werken, natuurlijk, maar ik was eerlijk gezegd al een beetje gaan wennen aan de grote groep. Het gevoel een volle klas te hebben, dat had wel wat. Niet dat ik klaag: nu kan ik iedereen makkelijk helpen...

    17-09-2009 om 17:22 geschreven door aeneasindeklas  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.jarig
    Bedankt voor de vele lieve wensen, kussen en knuffels! Dat doet deugd!

    17-09-2009 om 17:18 geschreven door aeneasindeklas  


    15-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.leesclub
    Leerlingen van het eerste jaar waren met het idee op de proppen gekomen een leesclub op te richten.

    Of de leerlingenraad daarbij kon helpen?
    - Natuurlijk! Graag! Absoluut! Wat zijn jullie plannen, hoe zie je het?

    Groots, zo blijkt: " Eén keer per week, en we kunnen er schrijfoefeningen aan koppelen en ... "

    Een beetje bijsturen hier en daar zal misschien wel nodig zijn, maar ik denk dat ik veel jeugdboeken zal lezen dit jaar. Laat maar komen die leesclub!

    15-09-2009 om 20:09 geschreven door aeneasindeklas  


    11-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.toneelvergadering
    Lijken en getuigen gezocht. Met deze originele boodschap hoopten we deelnemers te werven voor het nieuwe schooltoneel. Hadden de leerlingen het te letterlijk opgevat? Schrokken ze terug voor de bloedstollende consequenties? We begonnen het 31ste jaar in elk geval met een minimumbezetting van drie spelers, leerkracht inbegrepen.

    Als iemand zich geroepen voelt...

    11-09-2009 om 21:53 geschreven door aeneasindeklas  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tijd
    Vanmorgen eindelijk wat tijd gevonden om m'n vele gekopieerde bladen te ordenen en in mappen te stoppen... Die orde, dat overzicht, dat deed even enorm veel deugd!

    11-09-2009 om 21:48 geschreven door aeneasindeklas  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.driemaal 'zucht'
    Als je moet uitleggen dat barok en moderne kunst geen kunstvormen zijn, maar dat je er gewoon schilderkunst, bouwkunst, beeldhouwkunst enzovoort mee bedoelt...

    Als je gevraagd wordt of 'yesterday' nu 'morgen' of 'gisteren' betekent (na vier jaar Engels)...

    Als niemand snapt waarom je Engels zou moeten praten in een Engelse les...


    ...

    11-09-2009 om 21:46 geschreven door aeneasindeklas  


    08-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IV1, IV2, 3, 4 of... 7?
    Verpleegkunde of veiligheid? Ik heb beide IV's. Vandaag was het de beurt aan twee verpleegkundeklasjes. Alert en ad rem. Eerlijk is eerlijk: ik lok het meestal uit. Voortdurend zet ik ze op het verkeerde been, speel ik met woorden, namen, opgaven. Tot ze het spelletje beginnen overnemen. Dan wordt het tijd voor het rempedaal. Indruk: twee uur kletsen en zwanzen tegen de sterren op. Effect: heel wat bijgeleerd zonder het gevoel te hebben op school te zijn.

    Mijn eerste lesje IV (verpleegkunde) kan ik na al die jaren en modules zingen, maar dat eerste contact met een beginnende klas: elke keer weer heerlijk verrassend!

    08-09-2009 om 19:27 geschreven door aeneasindeklas  


    07-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fotogravin
    De fotograaf is er! Ik heb mijn leerlingen (oké, toegegeven, in de enkele dagen dat ik ze ken) nog niet zo nerveus gezien. Make-updoosjes worden tevoorschijn getoverd. Of iemand snel nog een spiegeltje mag halen? Maar het is al aan ons. Voor we het weten, staat iedereen op de foto. "In een kerk!" klinkt het bewonderend. Een kapel, om juister te zijn, maar het schept inderdaad een bevreemdende sfeer.
     
    Of we niet alle klasgroepjes afzonderlijk willen, vraagt de vriendelijke en vooral geduldige fotografe? Nee hoor, ik wil ze graag als één groep. Het is ook zo zielig: in je eentje de volledige LMt vertegenwoordigen, om maar één richting te noemen.

    Alle meisjes kropen vooraan dicht bij elkaar. Eén jongen kwam wat onwennig naast ze staan. Maar het begin is gemaakt: met iets zo tussendoors als een klasfoto is die 'bende' iets meer een klas geworden...

    07-09-2009 om 20:40 geschreven door aeneasindeklas  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.veilig
    Het is een vreemd gevoel, in een klas te staan met meer dan twintig agenten van morgen. Niet dat ze er streng uitzagen, niet dat ik dat meteen verwacht. Gewoon vreemd. Wat als ik volgend jaar door het rood zou rijden, of te snel zou rijden, en één van hen met aanhoudt? Niet dat ik dat doe, ik hou me altijd -kuch kuch- keurig aan de verkeersregels, maar je weet maar nooit. Enfin, dat soort onnozele gedachten schoten heel even fragmenten van seconden door mijn hoofd, het is te zeggen: voor ik de klas binnenstapte.
    Het moet voor de leerlingen even onwennig geweest zijn: vorige week, bij het begin van een nieuw jaar, bij het beginnen van een volledig nieuwe studierichting, alleen maar ingangsexamens krijgen. Selectie, selectie, selectie. Het zal er hard aan toegaan voor deze mensen dit jaar. En dat moet ook: we willen toch allemaal agenten van topkwaliteit?
    Engels, daar beginnen ze hun lessen uit hun politieloopbaan mee. Iemand beschrijven. Iemand beroemd, iemand onbekend, jezelf, iemand anders... En praten. Situaties. Goed inschatten, vlot praten, durven communiceren...
    Ergens rond de uurwissel ebde de stress langzaam weg. Hier zitten mensen die een droom hebben en ze willen waarmaken: politieagent, brandweerman/vrouw of veiligheidsagent(e) worden. En daar hebben ze best wat podiumvrees voor een dialoogje Engels voor over.
    We eindigden met een 'Wie is het'? Als het aan mij ligt: iedereen. Ik moet maar tijdig op de rem gaan staan.

    07-09-2009 om 20:20 geschreven door aeneasindeklas  






    Archief per week
  • 11/10-17/10 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 26/09-02/10 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Zoeken met Google




    free counters

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs