Inhoud blog
  • false friends
  • Murakami in Staalkaart
  • goochelen met groene woordenschat
  • easy solution to biodiversity problems
  • gelezen op een examen
    Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    geheugenhectaren
    wat ik nog weet over de week
    20-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.polyinterpretabiliteit
    Toegegeven, het is een moeilijk woord. Daarom vraag ik ernaar op een toets. Toch heb ik de gekste dingen gelezen als antwoord op de vraag hoe we dat noemen wanneer bijvoorbeeld een gedicht op meerdere manieren kan worden begrepen:
    ploypermentiliteit, polypermabiliteit, understatement, tabula rasa, multicommentatief (!), simultaangedicht...
    Heel merkwaardig trouwens dat een neologisme als "multicommentatief" meteen twee keer wordt gebruikt. Dat verzekert een blitzcarrière voor dat woord (en twee nullen voor de buren die dat van mekaar hebben overgeschreven).  

    20-05-2008 om 13:53 geschreven door aeneasindeklas  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.schoolbal, de foto's
    Hoe maffioos zijn onze leerlingen? De foto's van het Bal Illégal, georganiseerd door de zesdes van Campus St.-Jan geven een idee.

    20-05-2008 om 13:47 geschreven door aeneasindeklas  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.sleutel
    Sleutel niet bij je? Geen probleem! Vraag het aan de leerlingen. Die hebben er allemaal één! Ze geven het zelf toe!

    De bibliotheek ligt er slordig bij? Ja, meneer, maar iedereen kan er binnen!

    Wat als al die leerlingen straks afgestudeerd zijn? Kunnen ze dan nog steeds allemaal binnen? Wie is er verantwoordelijk als er spullen verdwijnen? Wat als ze straks ook sleutels hebben van ict-klassen of wetenschapsklassen? En vooral: waarvoor hebben die leerlingen een sleutel nodig

    (Om begrijpelijke redenen vermeld ik hier niet over welke campus het gaat, maar een goed verstaander...)

    20-05-2008 om 13:44 geschreven door aeneasindeklas  


    16-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.boekenfestijn
    Elk jaar is er één maand waarin ik een stevige hap uit mijn budget aan boeken besteed. Dat is wanneer het Bouwcentrum vol boeken wordt gelegd. Niet in november, maar in het voorjaar.

    Op dat Boekenfestijn vond ik de voorbije jaren de helft van onze collectie peuter- en kleuterboeken, een zeer groot deel van mijn adolescentenromans (voor mijn lessen Nederlands in het vierde jaar die ik dit jaar niet meer heb) en meer en meer volwassenenromans. "Tirza" kocht ik er, Lieve Joris haar boeken en veel meer. Ik had mezelf er al op voorbereid diep in mijn beurs te zullen tasten.

    Was het omdat ik vorig jaar zoveel heb gekocht? Omdat ik geen adolescentenromans op de lijst voor de vijfdes heb? Omdat Lize te oud wordt voor babyboekjes? Natuurlijk vond ik wel een paar interessante titels, maar het was al bij al een bescheiden stapeltje. Misschien is de kans groter dat ik ze uitgelezen heb tegen volgend jaar? En dat ik de ongelezen boeken van de vorige jaren kan beginnen?

    16-05-2008 om 22:16 geschreven door aeneasindeklas  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.museum
    Vreemd hoe ontspannen leerlingen kunnen worden wanneer ze in een museum zijn. Ik herinner me taferelen in het Louvre vorig jaar waar de vijfdes toen loom in de zetels gingen hangen en ongeïnteresseerd wachtten tot het tijd was om weer ergens anders heen te gaan.

    Dan liever het Museum voor Schone Kunsten vandaag met de vijfdes van dit jaar. Iedereen kreeg één schilderij toegewezen om uitgebreid te bestuderen. Sommigen gingen erbij zitten of bijna liggen, alsof ze thuis op de sofa lagen tv te kijken. Geboeid zelfs! Het zal wel geholpen hebben dat er punten te verdienen waren, maar toch! Ze hadden zich er ook van af kunnen maken, snelsnel iets op papier zetten en daarmee is de kous af. Het tegendeel bleek waar. Meer nog. Toen het tien voor vier was, moesten sommigen bijna "buiten geschopt" worden, zelfs al hadden ze al een kwartier ingediend.

    Nu was het ook aangenaam rustig in het museum. Hier en daar waren er enkele toeristen en een enkele andere klas. Het was vrij warm op de eerste verdieping, maar op de gelijkvloerse was het aangenaam. En uiteraard waren er de schilderijen zelf: de twintigste-eeuwse vernieuwers beneden, de iets oudere boven. Verrassend vaak, herkenbaar soms, intrigerend bijna altijd.

    Was dit de groep die ik vorige week collectief wou verbannen na een zeer moeizame les over ballet? Vandaag waren het schatten (zelfs tijdens de les over ballet vanmorgen vielen ze mee).

    16-05-2008 om 22:10 geschreven door aeneasindeklas  


    09-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.groepswerkjes: het kàn...
    Zo frustrerend als het luisteren naar de voorstellingen van de groepswerkjes van de verpleegkundestudenten dinsdag was, zo aangenaam was het woensdag. VB2 bracht zijn gezondheidspromoties alsof het al jaren niets anders deed. Sommigen bleven nog vrij theoretisch, maar de meesten maakten er een echt vraag-antwoordspel van, één groepje zelfs een echt spel.

    Van dat aidsbekerspel had ik al wel eens gehoord. Iedereen krijgt een kaartje met een profiel om zijn nek en krijgt de kans om tien mensen te 'ontmoeten'. Uit die ontmoetingen kunnen seksuele contacten voortvloeien, soms veilig, soms onveilig. Eén iemand van de groep is echter besmet met het hiv-virus...

    Tien minuten later waren er al vijf besmette personen. Ondanks één risicovolle actie bleek ik daar niet bij te zijn. Oef!

    09-05-2008 om 20:26 geschreven door aeneasindeklas  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's lessenmarathon
    Vanmorgen zaten de organisatoren van de lessenmarathon bijeen om het verloop en de organisatie ervan te evalueren. Dat ze er in elk geval van hebben genoten, mag blijken uit de foto's:

















    09-05-2008 om 20:20 geschreven door aeneasindeklas  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Suomi rules!
    Een donderdagnamiddagje "lang" kwamen studenten van een school in Naantali, Finland bij ons op bezoek in het kader van een Europese schoolreis naar België. Eerder deze week bezochten ze al het Europees Parlement en enkele andere Europese instellingen. Vandaag keren ze huiswaarts, naar het charmante vissersdorpje in het zuiden van het Land van Duizend Meren.
    Op school werden de leerlingen eerst rondgeleid door turnzalen met kapelzuilen, langs trappen met een spreekgestoelte en, misschien het meest spectaculaire, door enkele klassen waar nietsvermoedende leerlingen les kregen. Iemand van het eerste of tweede jaar vroeg of ze Nederlands spraken.
    Voor de Finse leerlingen was het allemaal een grote cultuurshock. Iemand beweerde dat dit geen echte school kon zijn. Finse scholen zijn ultramodern in vergelijking met onze campussen.
    Om twee uur kwamen zesdejaars van onze school erbij. Iemand vroeg me "of er veel knappe meisjes bij zijn, anders doe ik niet mee." Nu, eens het eerste ijs gebroken was, konden de leerlingen in kleine groepjes de koppen bij elkaar steken voor het nadenken over hun betrokkenheid bij de EU en mochten ze ook voorstellen suggereren om de werking van die mastodont te optimaliseren. Eén leerling zag muziekfestivals als een prima middel om contacten te leggen. Jongeren en muziek, dat bleek ook al op het discussieforum vooraf een boeiend uitgangspunt.
    Na de pauze was de Europese interesse, voor zover die er al was, grotendeels weggeëbd, maar werden de sociale contacten wat versterkt met Fins snoepgoed: drop en vodkapralines! Een halfuurtje later trokken de leerlingen samen de stad in...

    09-05-2008 om 20:12 geschreven door aeneasindeklas  


    06-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.haar
    Hoe ze erin slagen, is me nog steeds niet duidelijk, maar als de verpleegkundestudenten hun groepswerkjes moeten presenteren, zit het er altijd gloeiend tegen. Aanleiding dit keer was een gesprek over verloving en huwelijk. Niet iedereen was even romantisch aangelegd, blijkbaar...

    Er werden overigens nogal wat merkwaardige uitspraken gedaan tijdens de presentaties. Zo beweerde een van de studenten hetvolgende: "Kinderen krijgen is heel belangrijk voor het nageslacht."

    06-05-2008 om 19:48 geschreven door aeneasindeklas  


    05-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.evolutie
    Soms helpt het om wat langer met hetzelfde onderwerp te werken. Zo was het toch bij creatief schrijven. De twee dames van de harde kern toonden hun uitgewerkte versie van de opgave van vorige week: "vul aan".

    Toevallig had ik zelf ook vorige maandag wat zitten voortwerken aan mijn 'verhaal' van toen (zie eerder bericht). Vandaag kwamen daar amper twee zinnen bij.

    De teksten van de leerlingen waren wel gegroeid, niet in het minst inhoudelijk. Iemand die tot voor kort vooral beschrijvend werkte, was erin geslaagd een hallucinante monologue intérieure neer te zetten; de andere, meest getalenteerde, van de twee had geworsteld met stereotypen in verband met allochtonen en had een manier gezocht om dat te doorbreken. Haar tekst was zo 'donker' geworden dat haar mam had gezegd: "Als er iets is, mag je 't altijd laten weten." Met zulke reacties weet je 't zeker: de tekst wérkt!

    05-05-2008 om 21:25 geschreven door aeneasindeklas  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wil die jongen punten?

    Aan de uitvoering van zijn project had hij weinig of niets gedaan, zo weinig zelfs dat het programma erdoor moest worden gewijzigd. In zijn logboek schreef hij: "Geen problemen."

    Vanmorgen was dezelfde leerling niet op school, vanmiddag wel. Hoogstwaarschijnlijk moest hij nog wat bijslapen na de Barcelonareis.

    Wil die jongen punten?

    05-05-2008 om 21:16 geschreven door aeneasindeklas  


    02-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Amélie Nothomb, De verloofde van Sado
    Maandag had ik grote leeshonger; vandaag vrijdag heb ik mijn recentste aankoop verslonden. Met huid en haar. Lang is het geleden dat ik me nog zo heb vastgebeten in een boek, dat ik zoveel overdag heb gelezen.
    De eerste bladzijden had ik in de Standaard Boekhandel gelezen. Over Amélie Nothomb die Franse les wil geven om Japans te leren. Een vrij autobiografisch boek, zo leek het, en zo is het ook. Niet het soort boeken dat ik vaak lees. Rinri is de student die ze ontmoet, een vreemde, nogal eigenzinnige, maar zeer verfijnde jongeman met wie ze een steeds betere band heeft.
    Is het de cultuurclash? Is het de geschiedenis van een liefdevolle vriendschap die het hem doet? Is het dat fascinerende land Japan dat me zo aanzuigt? De heroïsche bergbeklimmingen?
    "De verloofde van Sado" smaakt in elk geval naar meer. Misschien zou ik Nothomb in het Frans moeten proberen lezen? In elk geval weet ik wel dat ik het niet bij twee van haar boeken zal laten dit jaar!

    02-05-2008 om 21:45 geschreven door aeneasindeklas  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.meneer Omochi
    Creatief schrijven - wat ik er zelf van bakte (maandag 28-4-2008)
    ---------------------------------------------------------------
    (De tekst begint met een kort fragment uit "Met angst en beven" van Amélie Nothomb, het cursief gedrukte deel is dat.)

    Toen was meneer Omochi aan de beurt. Ik was doodsbang om met hem alleen te zijn in zijn bureau. Dat bleek nergens voor nodig.
    Voor ik aan de enquête begon, had ik me al gerealiseerd dat het niet zo makkelijk zou zijn als ik aanvankelijk had gedacht. Wat als niemand iets zinnigs te vertellen had? Wat als ze mij wegstuurden? Wat als het niets opleverde?
    Mevrouw Yazumi had me openhartig te woord gestaan. Koel en beredeneerd zoals ze is, maar openhartig. Zij zat er duidelijk voor niets tussen, wist zelfs niet zo goed wat er precies gebeurd was. Ze was als eerste op kantoor toegekomen, maar had niets opvallends gemerkt. Ja, er stond een raam open, maar dat gebeurde wel meer. Ze had het meteen dichtgemaakt.
    - Mevrouw, mevrouw!
    Verstoord draaide ik me om. Lange kleren, donkere bril, kort, zwart haar. Wie was die kerel? Hem herinnerde ik me niet uit mijn lijst. Hij monsterde me met een innemende glimlach, te breed om te geloven.
    - U wou me spreken?
    Nu zag ik het: Lenko Omochi, 43, afdeling investeringen. Ik herstelde me, knikte hem vriendelijk toe.
    - Ja, dat klopt. Hebt u even tijd voor me?
    Hij liep me voor naar zijn bureau. Een kans om nee te zeggen kreeg ik gewoon niet. Volgen zou ik. Elke andere keuze zou verdacht zijn. Mijn vingers knetterden tegen elkaar.
    Geluidloos viel de deur achter me dicht.
    - Gaat u toch zitten, gaat u toch zitten.
    Hij nam snel een stapel kaften van de bureaustoel waarnaar hij me verwezen had. Ze belandden bovenop een reusachtige dossierkast. Ik bedankte met een zuinig glimlachje. Zes uur was het bijna. Het werd merkbaar stiller in het gebouw toen hij zijn dunne wenkbrauwen fronste over mijn startvraag.
    - Zeker, zeker, begon hij.
    Mijnheer Omochi had duidelijk een voorliefde voor herhalingen, alsof hij alles wat hij zei zichzelf en zijn toehoorders wou inprenten. Even bewoog hij zijn schouders wat naar voor en naar achter, hij strekte zijn benen en legde zijn armen over zijn bureaublad.
    Wat hij me toen vertelde, maakte me gek van enthousiasme. Alleen mocht ik daar niets van laten merken.

    (...)

    02-05-2008 om 19:38 geschreven door aeneasindeklas  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.lessenmarathon
    Vorig jaar was het niet gelukt. De vijfdes van nu hadden het programma van hun lessenmarathon niet tijdig klaar. Dit jaar hing het aan een zijden draadje. Slechts met de spreekwoordelijke mantel der liefde en een dichtgeknepen oogje konden ze de herkansing aanvatten: de programmatie van een lessenmarathon voor de vierdejaars.
    Wanneer ik na acht uur vierde graad op campus Sint-Jan kwam, waren de activiteiten al volop bezig. In de turnzaal waren leerlingen aan het tafeltennissen en aan het minivoetballen. Ik heb het meer voor dat eerste en er bleek ook iemand bereid om mee te spelen. Het meisje, ik ken haar naam nog altijd niet, had ongeveer hetzelfde niveau als ik en dat maakte het plezant. Waarschijnlijk hebben we bijna een halfuur gespeeld.
    Tijd voor spaghetti. Jessica's mama was die komen brengen. Heerlijk! Aan tafel is er tijd en gelegenheid zat om wat leerlingen te leren kennen. Ze jennen is een beproefde methode en ik was ervoor in de stemming. Ze lieten zich niet onbetuigd.
    Maar het was dus lessenmarathon en er zou les gegeven worden. Twee woonde ik er bij: één over Mozart en één over iconografie. Boeiend om collega's te zien lesgeven. Bevreemdend ook voor hen én voor de leerlingen.
    Tussendoor was er een quiz en een muziekmoment. Dat eerste verliep wat rommeliger. Iedereen zat zowat opgestapeld op en rond de tafels terwijl de vragen werden rondgedeeld of opgedreund.
    Dan werd het tijd voor mijn eerste les in de vierde Latijnse. De uitgeteste schrijfopdrachten van maandag deden uitstekend dienst en in uiterste concentratie zetten de leerlingen ware pareltjes op papier. Dat zou een paar uur later in de moderne niet meer lukken. De motivatie was al ver te zoeken. Om halftwaalf was iedereen echter nog redelijk fit, al begonnen de eersten al te sneuvelen.
    Intussen hadden de vijfdes tevergeefs geprobeerd de film "I am legend" af te spelen in de aardrijkskundeklas. Beeld was er wel, maar geen klank. Op het tv-scherm was het beeld dan weer vrij klein en de ondertitels haast onleesbaar, maar daar was wel geluid. Na bijna een uur uitproberen en overleggen en herbeginnen werd toch voor het tv-scherm gekozen. Gelukkig, want de film moet het wel voor een groot deel hebben van zijn (geluids)effecten en de teksten waren ook zonder subtitles te volgen, of anders was het een goede oefening. Een stiekeme les Engels, zeg maar.
    Anthony en Malik gaven voor en na een initiatie thaiboksen, die ik helaas moest missen, omdat ik parallel geprogrammeerd stond.
    Het werd halfvier en de leerlingen sneuvelden bij bosjes. Op zo'n moment is een goede programmatie cruciaal. Dat leek aardig te lukken met het nachtspel. Het eerste halfuur viel niettemin wat tegen door de onduidelijke spelregels die ook nog eens verschillend werden toegepast. Even brainstormen veegde de onzuiverheden van de kaart en het spel werd des te actiever gespeeld.
    Vijf uur was er voor we er erg in hadden. Het werd een opfrismoment, niet onnodig, want veel leerlingen waren erg bezweet. De anderen verzamelden alvast in de turnzaal, de meesten meer dood dan levend. Toch werd een klein halfuurtje later begonnen met dans!
    De rest heb ik niet meer meegemaakt. Niet dat ik me niet meer kon wakker houden of zo; ik moest naar huis om daar de huisgenoten wakker te maken! Slapen zat er voorlopig niet in: ik werd de hele voormiddag op de vierde graad verwacht en de hele namiddag was ik alleen om voor de kindjes te zorgen.
    Of ik het overleefd heb? Amper. Maar gelukkig hebben de leerlingen het toch de moeite waard weten te maken, op enkele kleinere en toch ook een paar wat grotere fouten na.
    Volgend jaar opnieuw? Euh... Toch maar niet, of ik moest het voor mezelf kunnen beperken tot een halve nacht (en dan liefst zonder les de volgende dag).

    P.S. Ik heb wat foto's getrokken, maar voor ik die publiceer, wil ik eerst eens horen of iemand er iets op tegen heeft dat ze hier verschijnen. Eén iemand al zeker wel, dus verschijnen er een paar foto's zeker al niet...

    02-05-2008 om 19:18 geschreven door aeneasindeklas  


    28-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Don Kyoto

    Geen moraalridder, maar wel een gevecht voor meer windmolens met idealist Don Kyoto en bekeerde computernerd Jantje Panda, op weg naar New York met een niet in te tomen stier!

    Dimitri Leues "Don Kyoto": kopen en lezen!

    28-04-2008 om 22:30 geschreven door aeneasindeklas  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.weg met de zesdes
    Een dagje Condroz, een halve week Barcelona... Voor mij zijn er geen zesdes te bekennen deze week. Dat zorgde vandaag voor wat extra 'vrije' tijd. Tijd om enkele taken te verbeteren, om voort te schrijven aan het verhaal van vanmiddag bij creatief schrijven en tijd om even naar buiten te gaan... de boekenwinkel in.
    Misschien zijn er minder en minder mensen die mijn uitstapje zouden willen overdoen, maar ik heb genoten van de miniwandeling van de ene nieuwe publicatie naar de andere heruitgave. Bladeren, het begin lezen. "Waaw" of "nee, bah" kunnen zeggen, al bijna helemaal meegesleurd worden in een maalstroom aan verhalen. Waarom eigenlijk?
    Bij de kinderboeken greep ik naar "de roze jurk" (de titel alleen al verzekert succes bij mijn kids) en een compilatieverhaal van Guido Van Genechten: met bestaande tekeningen uit verschillende boeken werd een nieuw verhaal geschreven.
    Toen ik bijna thuis in Mortsel in De Boekuil stopte om er "De verloofde van Sado" (van Amélie Nothomb) ook echt te kopen, zat daar Luc Descamps klaar om te signeren. Laat dat net de schrijver zijn van de leeftijdscategorie boeken zijn die ik nog moet ontdekken, dacht ik.

    28-04-2008 om 22:26 geschreven door aeneasindeklas  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.invullen enquête Het Paleis
    Eén conclusie na het invullen van de enquête van Het Paleis over het cultuurprogramma van onze school: we doen al veel, maar waarop wachten we om de schoolbanken in te ruilen voor theaterzalen en coulissen?!

    Musical en toneel smaken naar meer (en help, ben ik nu verslaafd?)

    28-04-2008 om 22:13 geschreven door aeneasindeklas  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vulsel
    Aanvullen, bijvullen, opvullen, invullen,... Allerlei vulmateriaal mochten de leerlingen gebruiken om van ideeën verhalen, een enkeling ook een gedicht, van te maken. Dat waren, klassiek, ik weet het, vijf woorden die in het verhaal moeten gebruikt worden, flitsen uit bestaande boeken van Amélie Nothomb, Sonia Sarfati, Do van Ranst en Annelies Tock (volwassenen, adolescenten en kinderen) of krantenkoppen uit de rubriek "bizar".

    "Tuinkabouter houdt TGV op" werd heerlijk letterlijk geïnterpreteerd, iemand stapte mee in de sprookjeswereld van "Thomas en de fluitspeler", er was een absurde, romantische picknick en een moderevival. Alle registers werden opengetrokken en iedereen raakte (soms pas tegen het einde van de les) gestart.

    Volgende week krijg ik de afgewerkte verhalen te lezen. Ik kijk er toch al wel een beetje naar uit, ja. Nu eerst deze opgaven voorleggen aan het maandagmiddagse schrijfpanel en de leerlingen van het vierde tijdens de lessenmarathon.

    28-04-2008 om 12:03 geschreven door aeneasindeklas  


    26-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.iets anders
    Schooljaar 2007-2008 is er een van grote producties. Twee schoolballen, een schoolfestival, wekelijkse projecten en projectweken, een jaarboek en ook nog een schooltoneel en een schoolmusical.

    Voor dat laatste werden ook de grote middelen ingezet: van het vierde leerjaar tot het vierde middelbaar mochten leerlingen meedoen aan "Anders is ook oké". Een immense, enthousiaste cast met een spontaniteit en frivoliteit die aanstekelijk werkte.

    Een "crew" van vijfdes verzorgden de publiciteit, schreven, fotografeerden en lay-outten het programmaboekje, openden bar en vestiaire en brachten de mensen naar hun plaatsen. Keurig in kostuum, de meesten in zwartwit.

    Was het aanvankelijk nog wat zoeken (wie doet wat, wat staat waar, wanneer gebeurt wat), dan viel toch alles vrij snel in de juiste plooi. Even konden ze niet beslissen: binnen of buiten, een vraag die nog geregeld herhaald zou worden, maar die meestal vrij onopvallend beantwoord werd.

    En toen was er de musical: Dana die opgebeld wordt door Ali, geplaagd wordt door haar kleine broer, gesteund door haar zus, getreiterd wordt door sommige klasgenootjes maar vooral iedereen twee dingen laat weten: dat er op school geen plaats is voor discriminatie en racisme en dat ze heel mooi kan zingen.

    Afwassen, ontkurken, doorgeven... Het was voorbij voor er tijd was om het te beseffen. Aanvullen, tellen, wegzetten... Na de pauze leek het of we dit al weken deden.

    Bijna onverwacht kwam toch de vermoeidheid zijn tol opeisen. Wanneer je even niets meer doet.
    Toen we klaar waren met het opruimen van wat er in de pauze in de bar gebeurd was, sloop ik de zaal weer binnen. Jongens in rolstoelen leerden de anderen basketballen. Ik wist dat het kon, maar het zien gebeuren op het podium...

    Er werd uitbundig geapplaudisseerd en bedankt. Terecht, want zo'n megaproject tot een goed einde brengen, dat is geen sinecure... Vraag het maar aan mijn leerlingen!

    Die kropen nog één keer in hun kroontjeswippers en, na wat aandringen, in hun vaatdoeken, doken de ijskasten in en spoelden zo de podiumspanning mee weg.

    26-04-2008 om 21:49 geschreven door aeneasindeklas  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.op weg naar iets anders
    Eén van de herkenningspunten om in het CC van Merksem te geraken was de Club' op de Bredabaan. Gevaarlijk voor iemand als ik. In zo'n winkel valt meer te doen dan alleen iets te herkennen. Je kunt wat je herkent ook langs de kassa laten passeren.

    Zo kon ik niet langs het nieuwe werk van Dimitri Leue heen zonder het te kopen. Ook al was het een dun boekje (of net daarom). Ook al hoeft hij me niet te overtuigen van de noodzaak van een mentaliteitsverandering om de global heating om te buigen (maar een titel als "Don Kyoto", geef toe : super!).

    Of ik het al gelezen heb? Nee, daarvoor was het gisteravond wat te laat. En ik lees bijna alleen 's avonds.

    Is het al avond?

    26-04-2008 om 20:46 geschreven door aeneasindeklas  






    Archief per week
  • 11/10-17/10 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 26/09-02/10 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Zoeken met Google




    free counters

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs