Inhoud blog
  • Epiloog
  • woensdag 23 juli 2008
  • Dinsdag 22 juli 2008
  • Maandag 21 juli 2008
  • zondag 20 juli 2008
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Per camper doorheen Oost Canada

    27-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig.  Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.

    Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.

    Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".

    Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen.  In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.

    Nu is uw blog aangemaakt.  Maar wat nu???!

    Lees dit in het volgende bericht hieronder!

    27-09-2005 om 16:32 geschreven door Geert en AnneLeen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.donderdag 17 juli 2008

    Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt.  Het is gewoon zoals je het zélf wenst.  Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed.  Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.

    Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat.  Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard. 

    27-09-2005 om 16:32 geschreven door Geert en AnneLeen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proloog
    Eindelijk is het zover. De komende weken vertrekken wij naar Canada, Montreal om vandaar per camper een rondreis te maken door een voor ons tot voor kort zeer onbekend land.
    Wij vertrekken op 11 juli 2008 vanuit Montreal en zullen daar op 23 juli 2008 terug aankomen. In de tussenliggende dagen zullen wij naar schatting een 2.500 km afleggen en wellicht geconfronteerd worden met beren, wolven en walvissen.
    Via Travelhome hebben wij onze camper gereserveerd bij Canadream in Montreal. Om het avontuur nog wat groter te maken hebben wij gekozen voor het systeem ROF2 - Run Of Fleet 2 persons.
    Dit wil zeggen dat de verhuurder in Montreal zelf mag beslissen welk type voertuig hij met ons zal meegeven. Hij heeft daarbij keuze uit 3 verschillende modellen, telkenmale geschikt voor maximum 2 personen.



    Wij starten met de goede intentie om onze dagelijkse avonturen via deze blog te vereeuwigen. Of wij hierin zullen slagen of zullen volharden, zal alleen de toekomst uitwijzen.

    04-07-2008 om 18:03 geschreven door Geert en AnneLeen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (3 Stemmen)
    08-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2 days and counting
    Het is bijna zover: nog 2 dagen en ik ben ribbedebie.... Anne Leen is reeds eerder aangekomen in Montreal en laat weten dat ze het daar prima naar haar zin heeft. Ik leid daaruit af dat het mooi weer is, blauwe lucht en aangename zomertemperaturen.
    In elk geval beter dan hier.
    De voorbije dagen heb ik mij verdiept in de route die wij zouden kunnen volgen in Canada. Het traject dat ik aanvankelijk voor ogen had, moet ik laten schieten want te weinig tijd. Ik was van plan eerst westwaarts te trekken, richting Ottawa, Algonquinpark, Niagara Falls, Toronto en terug via Kingston naar Montreal om daarna richting Quebec te trekken. Als ik dit schema zou aanhouden zijn de 13 dagen reeds voorbij op het ogenblik dat ik pas in Montreal arriveer.
    Aangezien ik enkele weken terug tussen pot en pint een rendez vous gemaakt heb met een koppel uit Quebec, ben ik het mijzelf verplicht om minstens Quebec te bezoeken. Dus heb ik mijn schema overhoop gegooid. Ik geef mijzelf 5 dagen om de streek ten oosten van Montreal te bezoeken: Quebec, de kust van Charlevoix tot in Tadoussac. Daarna draai ik linksaf naar Chicoutimi langsheen de Saguenay om dan over de Laurentiens en door het park Jacques Cartier terug te rijden richting Montreal.

    Ik plan dan een dag te verblijven in Montréal om daarna koers te zetten richting Niagara Falls en van daaruit in étappes terug te komen richting Montréal, via Toronto, Kingston, Rideau kanaal en Ottawa.

    We zien wel...


    08-07-2008 om 09:50 geschreven door Geert en AnneLeen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (4 Stemmen)
    11-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Dag allen,

    Mijn RV ga ik straks afhalen. Nu zit ik nog in de lounge van ons hotel te wachten op Canadream die ons komt ophalen.
    Ik belde vanmorgen stipt op 8 uur naar Canadream om een afspraak te maken. Eerst moets ik enkele minuten wachten zodat de receptioniste kon nagaan hoe het met "mijn" wagen gesteld was. Daarna vroeg ze: "is het goed om 13 uur?"
    "No problem" antwoordde ik. Je moet weten dat ik mij beter verstaanbaar kan maken in het Engels dan in het Frans, en dat ligt veeleer aan het feit dat, als je frans praat, zij ook antwoorden in het frans en dat ik een heleboel minder...
    "Wait" vervolgde ze.... "11 AM, is dat ook ok?" ik bevestigde uiteraard, doch uiteindelijk zouden ze om 10 uur reeds afkomen. En inderdaad, stipt om 10 uur kreeg ik een telefoon dat het wellicht 10.45 uur zou zijn. Dus zitten we nu nog steeds te wachten op de afhaaldienst.

    AnneLeen is ondertussen ook hier aangekomen in het Travelodge Airport Hotel. Per taxi. Zij alleen in een taxi, raar om haar te zien toekomen. Straks toon ik het op foto.

    Mijn reis is zeer vlot verlopen. Weinig toeristen onderweg en in het vliegtuig was niet veel te beleven, behalve een zuigeling van een maand of 8 die aan de lijve heeft ondervonden hoe het voelt als een vliegtuig zou crashen. Die zuigeling zat bij zijn ouders, naast mij in het vliegtuig. Een boeing 747 400, op de eerste rij op het upperdek. Op een bepaald moment kregen de ouders een bedje om aan de muur vast te haken, zodat hun zoon daarin zijn dutje kon doen. De vader was echter zodanig veel bezig met zijn kind dat het kind op een bepaald moment met bed en al op de grond donderde... De ouders hadden méér verschoten dan het kind.

    Voor de statistieken: temperatuur in Montréal is 26° C om 10.32 uur. Ziet er goed uit.

    11-07-2008 om 16:33 geschreven door Geert en AnneLeen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vrijdag stipt om 10.45 u kwam de man van Canadream ons ophalen in ons hotel voor een rit van 30 km naar het verhuurbedrijf.

    Daar aangekomen werden we te woord gestaan door een zeer vriendelijke dame die ons alle documenten ter ondertekening overhandigde. Zij drong er op aan dat we de documenten eerst volledig zouden gelezen hebben vooraleer ze te ondertekenen.  Hetgeen uiteraard evident is.

    Nog steeds wisten wij niet welke wagen wij zouden toegewezen krijgen.

    Dan kwam het moment sûpreme: onze camper is een uit de kluiten gewassen Ford F-350 heavy duty, 350 PK, acht cylinder diesel… 12350 km op de teller, bouwjaar 2008. Beige lederen zetels, full options. Moet er nog zand zijn?

    Breedte: 2,40 meter. Lengte 6,70 meter.

     

    Zelfs ik heb de optrede nodig om in de cabine te kunnen klimmen…  AnneLeen kan nog net in de zijspiegels kijken als zij naast het voertuig staat.

     

    De opbouwmodule met het woongedeelte is ook helemaal af! Ruimte zat. Overal bergruimte. Een “normale” inbouwfrigo met erboven een diepvriesvak. Een gerieflijke keuken met twee afwasbakken, fornuis met drie vuren op gas en een oven, ook op gas. Een douche/WC en helemaal achterin de module (boven het dak van de wagen) ons dubbelbed, met nog steeds een ruimte die mij zonder problemen toelaat rechtop in mijn bed te zitten zonder mijn hoofd te stoten tegen het plafond.

     

    Het was wel even wennen om dit gevaarte op gang te krijgen en in het Canadese verkeer te loodsen op spitsuur. Doch efkens de gaspedaal diep indrukken en alle paardenkracht komt in Aktie met diep geluid van onder de motorkap en in een mum van tijd raak ik op kruissnelheid (100 km / uur) en zakt de toerenteller naar amper een 1500 toeren. Intussen zijn er wel weer ettelijke liters diesel erdoor gejaagd. (Ik vermoed dat het voertuig gemiddeld zo’n 20 liter verbruikt)

     

    Na de nodige inkopen gedaan te hebben in de IGA, een supermarktketen die overal verspreid blijkt te zijn, hebben wij koers gezet richting Quebec. Tegen een uur of half zeven hebben wij plaats gezocht op camping Parc de la Péninsule (www.peninsule.com) om onze aperitief te drinken en ons voor te bereiden op onze eerste nacht in de camper.

     

    15-07-2008 om 00:00 geschreven door Geert en AnneLeen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zondag 13 juli 2008


    Midden in de nacht werd ik wakker: een geruis op het dak van onze camper....  lichte druppels... Ik begon al te denken dat, moest het regenen, het niet evident zou zijn om te kunnen slapen in de camper. Plots werd het geruis het geluid van een heuse cavalerie die over het dak begon te chargeren...
    Inderdaad: een weersverandering. Hevige buien passeerden de rij. Ik begon mij al af te vragen hoelang het nog zou duren vooraleer de eerste bliksemschikt de lucht zou doorklieven en ons zou verschrikken met een heftige donderslag. Dit bleef echter uit. Het bleef alleen oude wijven regenen.

    's Anderendaags was nog niets veranderd: regen met als gevolg dat de camping begon leeg te lopen. Ik vroeg mijn gebuur of hij wist wat de voorspellingen waren. Hij zei dat er 20 tot 30 ml zou vallen en dat later op de dag er nog stormwinden te verwachten waren... Hijzelf begon ook op te ruimen om naar huis terug te keren.

    Voor ons was dat echter geen optie, zodat wij onze wandelschoenen hebben aangetrokken én onze regenkledij om de waterval van dichterbij te gaan bekijken.

    Daarna vertrokken we richting Tadoussac: walvissen spotten.

    Onderweg ging het van kwaad naar erger. De regen viel met bakken uit de hemel en de rijweg was een rivier. Zoveel regen hebben wij nog niet veel meegemaakt.

    De rit naar Tadoussac lag volgens onze wegenkaart naast de oever van de St.Laurencerivier. De rest moesten wij zelf erbij verzinnen. De rivier was door de slechte weersomstandigheden helemaal niet te zien...

    Tadoussac zelf bleek een zeer leuke plaats te zijn, kleinschalig toeristisch, toegespitst op de boottochten om de walvissen te gaan spotten. De vraag was echter: wat zouden wij doen? We gingen inspiratie opdoen bij de plaatselijke dienst van toerisme. Ik zei tegen AnneLeen: regen of geen regen, voor de walvissen is dit geen verschil, ze zijn sowieso nat en zullen omwille van de regen niet minder naar boven komen.
    Dus zouden we walvissen gaan spotten...

    Toen wij echter buiten kwamen stelde ik tot mijn ontsteltenis vast dat het niet alleen aan het regenen was doch dat bovendien er ook een dichte nevel aan het opzetten was. Dat was uiteraard wél een probleem: hoe konden wij walvissen gaan spotten in de mist...? Moesten het nu nog gorrilla's geweest zijn, men zou er een film van gemaakt hebben, maar walvissen????

    "We kunnen misschien de beren gaan bekijken" stelde AnneLeen voor. Om 10 km daar vandaar werden inderdaad safari uitstappen georganiseerd naar de avond toe. Wat zouden de beren echter doen in de regen en de mist? En de weersvooruitzichten voor de komende 48 uur zagen er niet al te goed uit.

    Na crisisoverleg besloten wij de walvissen te laten voor wat ze waren en ook de beren met rust te laten. We zouden op onze stappen terugkeren en richting Niagara falls rijden.

    Om 15.30 h hebben wij onze terugtocht aangevat, in de hoop op de terugweg misschien méér te zien van de St. Laurencerivier dan op de heenreis. Echter: de weersomstandigheden die wij op de terugweg hebben meegemaakt tarten alle verbeelding. Nee, geen regen, wél erwtensoep. Geen 20 meter zagen we voor onze ogen. Mist, mist en nog een mist. Steil bergop, steil bergaf, naar links, naar rechte, allemaal in de mist bij een temperatuur van 21°C in het halfduister rond 18 uur.

    Uiteindelijk zijn wij tegen 20 uur toch nog op een camping beland, veilig en wel en hebben wij ons daar geinstalleerd voor de nacht.

    15-07-2008 om 05:06 geschreven door Geert en AnneLeen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag 14 juli 2008
    Vandaag bereiden we ons voor op een lange trek tot in Kingston, gelegen in het gebied met de duizend eilanden. Een tocht van een 500 tal km.

    De tocht verloopt vlot met een doortocht door Montreal op het middag-spitsuur.

    Rond 16 uur arriveren wij in ons doelgebied en verlaten wij de autosnelweg om de 1000Island Parkway op te draaien. Dit is meteen een verademing: de weg oogt inderdaad als een weg doorheen het park met rechts de rivier met de talrijke eilanden.

    We hebben ons vanavond geinstalleerd op de gelijknamige 1000 Island KOA camping in  Gananoque. Morgen is het een dag "rust" met een cruise op de St. Laurencerivier.

    Tijdens de lange ritten is het mij ook duidelijk geworden waarom een Amerikaan altijd spreekt over afstanden in de zin van : one hour driving of three hours driving, hetgeen voor ons Europeanen niets-zeggend is. Hier echter is de speed limit 100 km/uur. Iedereen rijdt derhalve 100 km per uur, zodat je inderdaad gemakkelijker kunt uitdrukken in tijd hoever het rijden is dan in kilometers. Trouwens, de boetes staan ook duidelijk geafficheerd bij te hoge snelheid. 140 km per uur = 750$ + 10 punten. (waarbij ik vermoed dat het geen compliment is als je veel punten hebt verdiend)

    Tot morgen.

    15-07-2008 om 05:18 geschreven door Geert en AnneLeen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag 15 juli

     

     

    Na onze overnachting op de KOA camping zijn we vroeg aangezet om een boottocht te maken tussen de duizend eilanden. We zijn ontscheept vanuit Cananogue om half elf voor een tocht van twee uur en half. Het weer was perfect: blauwe hemel, een flinke bries en prachtige vergezichten waren mogelijk.

    De boot voer ons doorheen de talrijke eilanden zowaar naar de territoriale wateren van de USA. Via de luidsprekers op de boot werd ons meegedeeld dat dit de langste onbeschermde grens was met de USA. Zolang we maar niet vàn de boot stapten natuurlijk.

     

    De tocht op de St. Laurence rivier zou je kunnen vergelijken met de eilanden van het Lago Maggiore, met dit verschil natuurlijk dat er véél méér eilanden waren en dat de temperatuur ook meer behaaglijk was dan in Italië.

     

    De tocht was zeer ontspannend en zeer mooi.

     

    Na onze boottocht hebben we onze reis verdergezet richting Toronto met een tussenstop in Kingston.

     

    Nu zijn we aanbeland in een Nationaal Park op een vijftigtal kilometer van Toronto, alwaar we de nacht zullen doorbrengen. Dit is pas écht kamperen: in het donker bos, met ons kampvuur aan de oevers van het Ontario meer. Dit meer is te vergelijken met de zee. Wel zijn er geen golven. En veel vogels. In de verte konden we bij valavond en het drinken van onze aperitief reeds de skyline van Toronto zien! Dit is natuur zoals deze bij ons in de verste verte niet te vinden is. Het waaw-gevoel is daar.

     

    Nu is het pikkedonker aan het worden en de geluiden in het bos zijn aan het verstommen. Alleen nu en dan horen wij de stoomfluit van de trein die in de verte passeert. Ik denk dat de tijd hier toch af en toe is blijven stilstaan.

     

    Morgen plannen wij om door te trekken naar de Niagara Falls.

     

     

     

    17-07-2008 om 15:13 geschreven door Geert en AnneLeen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag 17 juli - vervolg

     

    De kennismaking met de Niagara Falls was intens. Ik denk dat we de watervallen nu vanuit alle hoeken gezien hebben: van bovenaf aan het uitkijkpunt, van beneden op de Maid of the Mist, van opzij via het uitkijkplatform en van aan de achterkant via een tunnel dat gegraven is tot onder de watervallen. Het is wel zeer indrukwekkend in die tunnel: ondanks het gewapend beton voel je nog steeds de kracht van de donderende watervallen doorheen de berg.

     

    Tegen een uur of 2 in de namiddag hebben wij Niagara Falls achter ons gelaten en zijn wij richting Toronto gereden. Wij hebben een Provinciaal Park ontdekt op 50 km ten westen van Toronto, in Bronte Creek en zouden daar onze wagen parkeren voor de nacht. Rond 16.30 uur zijn wij daar gearriveerd. Een zeer mooi park en zeker het aanraden waard. Na onze incheck zijn wij naar het station in Bronte gereden en zouden van daaruit nog de trein nemen naar Toronto. Kwestie van geen parkeerproblemen te hebben. Met de trein van 18.01 uur (stipt!) arriveerden wij een halfuur later in het hartje van Toronto.

     

    Dat was nu echt een cultuurschok: bij het verlaten van het station word je direct geconfronteerd met de hoogste wolkenkrabbers van Canada, om en bij de 300 meter hoog… en ook nog een splinternieuw, alles blinkt nog. De gebouwen dateren van in 1990.

     

    Wij hebben een wandeling gemaakt langsheen alle wolkenkrabbers en zijn toen gearriveerd aan het (oude) stadhuis. Voor het stadhuis staat een monument ter nagedachtenis van de gesneuvelden van de eerste wereldoorlog in Passendale, Ieper, Zeebrugge….

     

    Het laatste deel van onze wandeling was het niet te missen bezoek aan de CN Tower! Men kan kiezen hoe hoog men wil gaan: tot aan het gedeelte met het restaurant en de glazen vloer op 340 meter of tot aan het uitkijkplatform om 445 m hoogte. Aangezien we slechts éénmaal in Toronto zijn hebben wij voor de hoogste stek gekozen. En we hebben het ons zeker niet beklaagd. Het zicht van op het platform is adembenemend! De meerprijs om daar te geraken is zijn geld méér dan waard. Het was ondertussen ook al avond en nacht geworden, zodat we deel uitmaakten van een lichtspel (de toren is mooi alternerend verlicht in verschillende kleuren) en rondom ons zagen wij ook tot kilometers ver de verlichting van de stad en de wijde omgeving.

     

     

    Om 22.43 uur namen wij de trein terug naar Bronte en om 00.00 uur waren wij op onze overnachtingsplaats.

    19-07-2008 om 15:33 geschreven door Geert en AnneLeen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag 18 juli 2008
    Doordat we Toronto by night bezocht hebben, is er een dag uitgespaard en kunnen wij vandaag reeds koers zetten richting Algonquin park. De rit van vandaag gaat in eerste instantie naar Parry Sound, gelegen aan de Georgian Bay. Aan de rit op zichzelf was weinig of niets te beleven. AnneLeen liet zich zelfs ontvallen dat er wegen zijn in de Ardennen die mooier zijn dan deze die wij vandaag hebben genomen.

    Na onze positieve ervaringen met de Provinciale parken, zouden wij opnieuw onze "tenten" opslaan in een Provinciaal park "Kill Bear", gelegen aan de baai met uitzicht op Parry Sound. Althans zo stond het in de boekjes... Toen wij daar toekwamen zijn wij rapper weggereden dan dat wij toegekomen zijn. Veel te veel volk op een kleine oppervlakte en campplaatjes waar zelfs je wagen haast niet kan staan. Dit allemaal tussen de bomen, waarbij er aan de receptie een meedeling hangt dat er 4 soorten slangen in het domein vertoeven en als je een slang ontdekt moet  je er blijven bij staan in afwachting dat je de precieze locatie aan een verantwoordelijke hebt meegedeeld. Dit is niet om de slang dood te doen, want het zijn beschermde dieren, maar om de statistieken bij te houden.

    Je kunt begrijpen dat wij het "niet zagen zitten" om daar te overnachten.

    We hebben dan een 30 km terug moeten rijden naar de KOA camping waar wij thans vertoeven. Een rustige, familiaal gerunde camping met zeer vriendelijke mensen. De dame aan de receptie herkende mij reeds toen ik amper de deur was binnengegaan. "You must be Mr. Noë" zei ze. Misschien had dat ook iets te maken dat ik 20 minuten eerder telefonisch had gereserveerd en haar gezegd had dat ik daar over 20 minuten zou zijn.

    's avonds hebben wij als voorgerecht bij ons kampvuur escargots gegeten als voorgerecht en verse vis als hoofdgerecht. Nog 4 dagen te gaan en onze vaatjes wijn van elk 4 liter zijn nog niet leeg.

    Voor de geinteresseerden onder jullie: overdag hebben wij temperaturen van tussen de 25° C en 30°C en 's nachts is het een beetje frisser.

    Morgen, zaterdag, plannen wij een cruise van 3 uur met de Island Queen Cruise, het grootste cruiseschip van Canada. Wanneer we zullen afzakken naar Algonquin park is nog niet beslist. Het zou beter zijn dit maandag te doen, want minder volk. We zien wel.

    Groeten van Geert en AnneLeen



    19-07-2008 om 15:50 geschreven door Geert en AnneLeen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zaterdag 19 juli 2008
    Vandaag was het een rustdag. Het weer was té mooi om verder te trekken. Deze voormiddag heb ik via de receptie van onze camping de tickets besteld voor onze drie uur durende cruise met de Island Queen. Deze cruise zou vertrekken om 13 uur, zodat wij op ons gemak onze voormiddag konden doorbrengen met een wandeling in het bos palend aan de camping.
    Op de cruise was het zàlig vertoeven op het bovendek in de zon met prachtige uitzichten op de 30.000 eilanden van de St. Georges Bay. Ik heb ze niet zelf geteld maar het zijn inderdaad een heleboel eilanden.
    Op de boot hebben wij kennis gemaakt met Jurgen en Inge uit Leuven. Zij zijn met hun dochtertje van vijf en een half op tocht in Canada gedurende 6 weken!! En neen, ze staan niet in het onderwijs maar runnen een zaak die tijdens de zomer gesloten is. Zij doen incentives voor bedrijven.
    Na onze tocht langsheen en tussendoor de eilanden - het was inderdaad een wirwar van eilanden waar de grote cruiseboot tussen voer - zijn wij terug afgezakt naar onze KAO camping om nog verder te niksen aan het zwembad. Nu is het stilaan tijd voor onze aperitief en ons diner. Ook het kampvuur moet ik nog ontsteken, doch ik wacht tot het een beetje donkerder wordt.
    Morgen vroeg vertrekken wij naar Algonquin Park. We plannen een wandeltocht en een kanotocht. Volgens de inlichtingen die wij bekomen hebben bij de plaatselijke dienst van toerisme zal het geen enkel probleem zijn om een plaats te vinden voor de overnachting in het park.

    Groeten en tot later.

    20-07-2008 om 01:16 geschreven door Geert en AnneLeen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zondag 20 juli 2008

     

    Reeds om 9 uur zijn wij vandaag vertrokken richting Algonquin Park. Afstand om en bij de 100 km. De weg ligt er eenzaam en verlaten bij en slingert zich tussen bossen en meren richting Huntsville, de stad aan de ingang van het grote natuurgebied.

     

    In Huntsville zoeken en vinden wij een grootwarenhuis om onze laatste inkopen te doen. Zelfs al is het zondag, het grootwarenhuis, met uitsluitend voedingswaren, is open. Het gamma gaat van gekuiste groenten over vers versneden fruit naar ongekuiste groeten en ongewassen fruit, vis, vlees, charcuterie, kazen, fruitsappen, zuivelwaren,etc etc. En vooral, wat we (nog) niet hebben in België bestaat hier al: het warenhuis is 24 uur per dag open, 7 dagen op 7. Het enigste nadeel: de airconditioning staat te koud volgens AnneLeen.

     

    In het park zelf hebben wij reeds vlug onze overnachtingsplaats gereserveerd en daarna de wandelingen uitgestippeld die we nog diezelfde namiddag zouden doen, na onze lunch. Tijdens die lunch aan onze picnic tafel werd AnneLeen onmiddellijk terug met haar voeten op de grond geplaatst toen zij een piepklein eekhorentje zag naderen en vol ontzetting besefte dat zij eigenlijk schrik had van dergelijke dieren. Resultaat: AnneLeen rechtopstaand op de bank…

     

    Wij hebben 3 wandelingen gedaan: een opwarmertje van 900 meter, daarna een doorduwertje van anderhalve kilometer en tot slot een pièce de résistance van 3,5 kilometer. De confrontatie met de natuur is indrukwekkend. De wandelingen slingeren zich in het bos dat haast ondoorzichtbaar dicht gegroeid is met hoge en lage begroeiing en vooral ook indrukwekkend hoge bomen.  Onze laatste wandeling was de mooiste en voer ons diep in het bos, weg van de enige weg die het natuurgebied doorkruist. We waren nog heel alleen in de natuur waar wij door de stilte werden omringd. AnneLeen vroeg zich af wat wij zouden doen indien we zouden achtervolgd worden door een beer – er zitten er hier zowat 2.000 in het ganse natuurgebied. “Geen probleem” antwoordde ik, “we draaien gewoon het pijltje die de wandelingroute aangeeft om naar de andere kant”.

     

    Uiteindelijk hebben we geen beer ontmoet. Wat we wél reeds gezien hebben zijn twee elanden die naast de weg aan een waterplas stonden te drinken. Moeder en dochter. En tal van toeristen, waaronder wijzelf, die foto’s stonden te nemen en de beesten die zich daar niets van aan trokken.

     

    Deze avond hebben wij aan ons kampvuur nog nagenoten van onze dag en plannen gemaakt voor morgen. In de voormiddag volgt er nog een wandeling, waarna we na de middag onze reis verder zetten richting Ottawa.

     

    Terug naar de bewoonde wereld, waar wij terug per GSM zullen bereikbaar zijn. AnneLeen vindt het maar eng volledig geïsoleerd te zitten in dit natuurgebied. Geen bereik voor de GSM en uiteraard ook geen internet.

     

    Ik denk dat we teveel verwend zijn, niet?

     

     

    22-07-2008 om 04:42 geschreven door Geert en AnneLeen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag 21 juli 2008
    Na het zingen van de Brabançonne hebben wij vandaag opnieuw een schitterende wandeling gemaakt in het Algonquin Park. Een wandeling van 5 km die wij in de helft van de geschatte tijd hebben afgelegd. Ongeveer anderhalf uur maximum. Ik vermoed dat de tijd opgaven gedaan zijn in functie van de graad van de obesitas van de Amerikanen (en Canadezen) die wellicht méér dan 50% van de bevolking uitmaken.

    Om 12 uur hebben wij de transfer naar Ottawa, hoofdstad van Canada, aangevat. Een tocht van 25O km langs highway 60. Deze weg is zéér te genieten!! Kilometers rechte einden baan, op en neer, prachtige vergezichten, nu en dan links en rechts een uitgestrekt meer en ook om zowat iedere 20 kilometer een dorpskern die moet doorkruist worden met een concentratie van bedrijvigheid.

    Rond 17 uur zijn wij Ottawa binnengereden. We hebben de stad meermaals doorkruist om pas rond 20  uur aan een camping te geraken. Tussendoor hebben wij echter wél reeds het Parlement gezien en dit gebouw is wel méér indrukwekkend dan op de foto's. Morgen plannen wij om via het openbaar vervoer de stad te bezoeken zoals het hoort. Normaal moeten wij om 10 uur bij het parlement zijn om de changing of the guards te zien.

    Onze canadeze dollars geraken op, ook omdat ik begin ons cash geld uit te geven in plaats van met credit card te betalen. Het was dan wel een verrassing om vanavond vast te stellen dat onze camping-baas gaf te kennen geen credit kaarten te aanvaarden.......... Eén en ander betekent nu wel dat ik welgeteld nog 7 Canadese dollar op zak heb.

    Zullen we nog thuis geraken???

    22-07-2008 om 04:52 geschreven door Geert en AnneLeen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag 22 juli 2008

     

    Vandaag staat een bezoek aan de hoofdstad van Canada op ons programma. We hebben in onze gidsen gezien dat we om 10 uur de “changing of the guards” aan de gebouwen van het parlement kunnen meemaken. Reeds om 7.15 uur proberen wij wakker te worden en ons klaar te maken om op tijd in de hoofdstad te zijn. Af te leggen afstand via het openbaar vervoer = 12 km.

    Onze campingbaas heeft ons gisteren reeds uitgelegd hoe we best downtown kunnen geraken. We moeten ons wagen parkeren op de parking van Wal-Markt en van daaruit de bus nemen naar het centrum. De bus is hier zoiets als een bovengrondse metro: speciaal aangelegde wegen waarop enkel autobussen mogen rijden en nu en dan stations waar de bus moet of mag stoppen. In geen tijd zijn wij inderdaad in het centrum van Ottawa aangekomen. Het is dan echter wél reeds 5 na 10 waarbij het paniekgehalte bij AnneLeen aan het stijgen is.

    Toch slagen wij erin om rond 10.15 uur de heuvel van het Parlement te bereiken, waar de ceremonie volop aan de gang is. Het is een heel evenement met harmonie en doedelzakken. Zeker de moeite waard om te bekijken. Bij afloop van de ceremonie worden de militairen in het stadscentrum opgeslorpt en blijven er nog enkele berenmutsen over om zich te laten fotograferen met de toeristen. In tegenstelling met London mogen zij hier wél praten met de mensen.

    Na dit gebeuren hebben wij een stadswandeling gemaakt doorheen Ottawa.  Wat ons opnieuw direct opviel is de mooie samenhang tussen moderne en oudere gebouwen.  Hoe dan ook alles lijkt nieuw, alles  blinkt en is kraaknet alsof het pas gisteren werd gebouwd. En eigenlijk is het zo want 100 jaar geleden was er nog niets: enkel een nederzetting, waarbij de straten zelfs nog onverhard waren en er tal van tavernes waren alwaar de houthakkers kwamen afzakken.  We genoten van een privé rondleiding in ‘the Supreme Court’ van Canada, alsook in de oudste kerk van Ottawa, waar de jongste dochter van Koningin Juliana van Nederland werd gedoopt.  

    ’s Middags hebben we met de paraplu boven ons hoofd zitten kijken hoe bootjes worden verscheept op het Rideaukanaal.  De sluizen worden er manueel open gedraaid.  De moeite waard om te zien welke hoogte er op zo’n korte afstand moet worden overbrugd.

    Als slot van ons bezoek aan Ottawa hebben wij nog een blitzbezoek gebracht aan het museum van Civilisation, dat wij enkel vanaf de buitenkant en de inkomhall gezien hebben. Dit museum is zeker een grondig bezoek waard, doch daarvoor moet een ganse dag worden uitgestoken, waarvoor wij niet meer de tijd hadden.

    Vandaar kregen we weer een indrukwekkend zicht op de parlementsgebouwen.  Otawa is zeker een stad die in ons geheugen staat gegrift.

    Rond 16.30 uur hebben wij onze verplaatsing naar onze laatste camping in Montreal aangevat. Onderweg hebben wij enkele heuse onweersbuien moeten trotseren maar tegen de avond is alles weer uitgeklaard en konden wij zelfs nog buiten dineren.

    Morgen moeten wij tussen 8 en 10 uur onze camper terug inleveren. Het verhuurbedrijf ligt echter op een tiental minuten hier vandaan, zodat wij alles op ons gemak zullen kunnen doen.

     

     

    24-07-2008 om 11:09 geschreven door Geert en AnneLeen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.woensdag 23 juli 2008
    Om 7 uur zijn wij wakker en beslissen wij om alles klaar te maken voor onze ultieme rit naar het verhuurbedrijf in Montreal. Afwas gedaan, lakens afgetrokken, kledij al "klaar om in de valies te steken" gelegd op het bed, grey water en black water geleegd etc. etc.
    Wij mochten onze camper terug inleveren tussen 8 en 10 uur. Om kwart voor tien slagen wij erin om weg te rijden voor onze laatste tocht die nadien toch een ietsje langer bleek te zijn dan wij gedacht hadden.
    Om kwart na tien - het academisch kwartiertje indachtig - leveren wij onze camper volledig gaaf en ongeschonden terug af. Na het invullen van de laatste paperassen worden wij gevoerd naar de luchthaven te Montréal, zowat een 35 kilometer verder.
    Daar hadden wij alle tijd want onze vlucht vertrok pas om 17.30 uur (plaatselijke tijd uiteraard)
    Eénmaal ingecheckt en plaatsgenomen in het vliegtuig stelden wij vast dat onze vrije been en armruimte "beter" kon. Ook onze Indische compagnon die naast ons zat was eenzelfde idee toegedaan. Ikzelf heb dan mijn charmes bovengehaald om de hostess te verleiden en ons drie rijen naar voor te verschuiven, zodat wij pal aan de ingang (of uitgang) zaten, met alle vrije ruimte vandien... Na de opmerking van onze Indiër dat wij nog enkel een glas champagne te kort hadden om ons in bussinessklasse te voelen, werd in een tijdspanne van minder van één minuut ook hieraan verholpen door nog steeds dezelfde vriendelijke blonde hostess met de lange benen en de vriendelijke glimlach. Zowaar drie glazen champagne werden ons overhandigd.
    De rest van de vlucht verliep ook heel vlot, evenzeer als de reis per TGV van Parijs naar Brussel. Het pijnpunt lag (opnieuw) bij de NMBS die efkens té laat had ingeschat dat het mooi weer was en dus véél volk van het binnenland naar de kust zou verhuizen. Gevolg: een overvolle trein waarbij wij als sardienen verpakt in een blik al rechtstaand de laatste 100 km van onze reis hebben moeten overbruggen.
    Wij blikken echter zeer voldaan terug op een mooie vakantie die voor herhaling vatbaar is, enkel een volgende keer wellicht naar West Canada (of Amerika)

    Greetz.
    AnneLeen en Geert

    P.S. het formaat van onze foto's was te groot om te kunnen publiceren. Wij zoeken nog naar een alternatief om ze toch tentoon te kunnen spreiden.

    28-07-2008 om 22:01 geschreven door Geert en AnneLeen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Epiloog
    Terug in België blikken wij met voldoening terug op onze reis.

    Bij de aanvang hadden wij gedacht van ongeveer een 2.500 km af te leggen gedurende de 12 dagen dat wij met de camper hebben rondgereden. Zelf hadden we 3.200 km besteld bij het verhuurbedrijf. Uiteindelijk hebben wij zelfs 3.360 km afgelegd. De extra kilometers dienden bij aankomst betaald te worden a rato van 0,30 Canadese dollar, hetgeen uiteindelijk door de koers van de dollar t.o.v. de euro nog steeds best meeviel en zekerlijk niet duurder was dan de overige kilometers die wij besteld hadden.

    De service bij Canadream was zéér goed te noemen. De ontvangst zeer vriendelijk, de uitleg over het gebruik van de wagen en de motorhome zeer volledig en zonder overhaasting. De wagen zelf splinternieuw. Bovendien werden wij gratis afgehaald  op ons hotel bij de luchthaven bij aankomst en gratis teruggebracht naar de luchthaven bij vertrek. De afstand naar het verhuurbedrijf was wel om en bij de 35 km, zodat dit een niet te versmaden voordeel was.

    Als er mensen zijn die overwegen een camper te huren in Canada kan ik Canadream zekerlijk aanbevelen. Reserveer bovendien rechtstreeks bij Canadream en NIET langs Travelhome om, zoals wij gedaan hebben en ons nog steeds beklagen. Travelhome was niet correct in het naleven van de afspraken en heeft uiteindelijk veel meer aangerekend.

    Onze overnachtingen hebben wij steeds doorgebracht op een camping of in een natuurpark. Wild parkeren gebeurt blijkbaar niet in Oost Canada. Voor de mensen die Ottawa willen bezoeken per camper: er wordt wel oogluikend toegestaan om de camper 's nachts te parkeren op de parking van het grootwarenhuis WALMART, van waar direct de autobus naar het centrum van Ottawa kan genomen worden voor de prijs van 3$ per persoon, heen en terug.

    Ook Toronto hebben wij bezocht met het openbaar vervoer. Onze camper hebben wij geparkeerd aan een station op ongeveer een 40 km ten westen van Toronto. Van daaruit hadden wij een verbinding naar het station in het hartje centrum van Toronto.

    Voor het besturen van de camper was een rijbewijs B voldoende voor Canadream. Ikzelf had toch gezorgd voor een internationaal rijbewijs, teneinde niet voor verrassingen te komen staan. Bij Canadream vertelde men mij dat het inderdaad aangewezen was een internationaal rijbewijs op zak te hebben, al was het maar in geval van controle door de politie.



    08-08-2008 om 11:35 geschreven door Geert en AnneLeen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 26/09-02/10 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Gastenboek
  • geniet maar !!!
  • Hallo
  • Succes met jullie blog en veel plezier in Canada!

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs