Geert zijn fietsverslagen
Inhoud blog
  • 6-daagse 2012: enkele conclusies en tips
  • 6-daagse 2012: Dag 6
  • 6-daagse 2012: Dag 5
  • 6-daagse 2012: Dag 4
  • 6-daagse 2012: Dag 3
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    kijk ook eens op mijn website: www.retrovelokes.be
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • Rétrovelokes Vanlathem
  • Lifestyle & Cycling wear Bicyclette Duffel
  • agenda

    Belangrijke data in mijn agenda

    Geert Vanlathem op Facebook
    belevingen op en rond de fiets
    01-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom
    Welkom op mijn fietsbelevingen blog. Omdat alles op en rond de fiets meer dan de moeite waard is, ben ik deze blog gestart.
    Ik wil er graag mijn ervaringen delen zodat jullie kunnen zien hoe ik de dingen aanpak, welke fouten ik maak, welk materiaal ik gebruik/misbruik, enz.
    Al jullie hints en tips zijn  welkom.
    Ik hoop dat jullie hier een boel info zullen vinden om mijn fietsleven te kunnen volgen of om zelf je fietsleven verder uit te bouwen.
    Idea  Let wel, het is even wennen maar het meest recente bericht staat bovenaan. Wil je dus een volledig verslag van een meerdaagse activiteit lezen, ga dan eerst even iets verder kijken om zo terug naar boven toe te lezen.
    Idea  Ook heb ik onder verschillende merknamen of plaatsen een link gestoken, als je er met de muis naar toe gaat, zie je dat je er op kan klikken. Er zal dan een extra blad op internet worden geopend met extra informatie.
    Veel plezier,

    Geert Vanlathem



    01-07-2012, 00:00 Geschreven door Geert Vanlathem  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (6 Stemmen)
    14-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.6-daagse 2012: enkele conclusies en tips
    - Rijden met knooppunten in België: perfect te doen
    - Rijden met knooppunten in Nederland: niet te doen, je zou er de hele tijd een kaart bij moeten nemen.
    - Neem steeds een gedetailleerde kaart mee.
    - Navigatie is OK maar niet heilig makend.
    - Waterdichte reistassen zijn een must, mijn keuze was gelukkig dik in orde.
    - Neem niet te veel kleren mee. Ik vervang bvb volgende keer mijn short en mijn korte broek door 1 afritsbroek.
    - Steeds Cash geld bij hebben voor onvoorziene omstandigheden zoals een overzetbootje, ...
    - pijnstillers en ontstekingsremmende zalf voor de gewrichten en de spieren moet je voorzien, evenals recuperatiezalf voor spieren en zitvlak.
    - Rijd aan de kust van zuid-west naar noord-oost, dan heb je wind in de rug en verloopt alles net iets vlotter.
    - Het rijden met knooppunten in België levert hele mooie routes op. Je moet alleen allert blijven om de bordjes te zien staan. Bij twijfel kijk eens
      achterom want dit systeem moet in 2 richtingen kloppen.
    - De keuze van een iets grotere tent heb ik me niet beklaagd, zeker niet met het slechte weer . Een beetje luxe is niet verkeerd. Het is vakantie en die
      extra 2 kilo zullen het niet maken.


    Op naar de volgende vakantie!

    14-07-2012, 00:00 Geschreven door Geert Vanlathem  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:fietsvakantie
    13-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.6-daagse 2012: Dag 6
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het heeft heel de nacht non-stop geregend. Om 5u30 viel de laatste druppel. Om 6u00 sta ik op en begin ik in te pakken. Ik wil vroeg vertrekken want ik heb meer dan 130 km voor de boeg o.a. door de Zwalmstreek met al zijn kasseien en zijn klimmetjes. Om zeven uur is alles ingepakt en begin ik te fietsen. Ook de regen begint terug roet in het eten te gooien. Om 7u30 ben ik in Oudenaarde. Het Centrum van de Ronde van Vlaanderen is gesloten tot 10u00. Dan maar geen koffie drinken, enkel een fotootje nemen en dan verder naar huis door de regen. In de Zwalmstreek komen de hellingen, meerdere malen lees ik op mijn Garmin stijgingspercentages van boven de 10%. Zonder 1 voet aan de grond te zetten, weet ik ze allemaal te overbruggen. Ik voel me toch een beetje een kampioen. De zwaarste klus waren de kasseien in de regen en de zwaar beladen fiets. Wat een tijd verlies ik op deze stukken! 
    Om 11u00 trek ik mijn Craft regenjasje uit. De laatste rechte lijn naar huis is begonnen. Met de wind in de rug maak ik het tijdverlies van op de kasseien terug goed. Via Aalst, richting Breendonk en dan verder via Klein-Willebroek naar Lier. Een laatste tussenstop maak ik bij Bicyclette in Duffel. Een lekker kopje koffie drinken en wat napraten over de trip. Maarten van Bicyclette had namelijk voor mijn juiste kledingkeuze gezorgd en omdat deze winkel een specialleke is onder de wielerwinkels, hoort hij zeker thuis in het rijtje van shops die ik de voorbije week heb bezocht.
    Het einde is in zicht. 15 km later ben ik thuis.
    Tent opstellen om te laten drogen, bagage uitpakken en in bad!

    De fietsvakantie zit erop, een vervolg zit er zeker in.


    in bijlage de Garmin gegevens:

    Bijlagen:
    http://connect.garmin.com/activity/198807723   

    13-07-2012, 00:00 Geschreven door Geert Vanlathem  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:fietsvakantie
    12-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.6-daagse 2012: Dag 5
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een hele nacht onweer en bakken regen. De wei waar mijn tent staat is omgetoverd in een bijna moeras. Gelukkig stond ik op het hoogste punt van de wei. Maar met al die neerslag moet ik toch zeggen dat mijn tentje waterdicht blijkt te zijn. Helaas moet ik de tent weerom nat inpakken. Maar ook dat begin ik gewoon te geraken.
    Om 8u00 sta ik aan de receptie om mijn GPS op te halen. De mensen van de camping waren zo vriendelijk om die voor mij op te laden. 10 minuten later zit ik op de fiets richting Vlaamse Ardennen. Het is ondertussen droog en ik hoop dat de bui van 6u00 deze morgen de laatste is geweest. De pijn in mijn knie is er nog steeds maar ik rijd van de kust weg, dus dat moet wel lukken met de wind langs opzij in plaats van op kop.
    Het eerste gedeelte van de dag fiets ik door de Ijzervlakte. Ik was er mij niet van bewust dat de flora en fauna er zo mooi is. Van vervuiling is er bijna geen sprake op een leeg chipszakje en een kapotte strandbal van Natuurpunt na.Crying or Very sad Hopelijk zijn die strandballen snel afbreekbaar.
    Na de ijzerstreek met zijn vele waterwegen en slechts een 10-tal auto's voor ik Ieper bereikte, beginnen de hellingen. Ik vind het zelfs leuk en als ik mag kiezen: liever hellingen i.p.v. de wind op kop. Bij een helling zie je tenminste het einde, de top. De kilometers verlopen vloten het weer is uitstekend, soms wel te warm.
    Goed op schema kom ik aan op camping Panorama in Kluisbergen. Ik krijg een plaatsje toegewezen. Terwijl ik begin op te stellen komt er een Canadese Engelsman op de fiets toe. Ook hij zoekt een plaatsje. Ik nodig hem uit om bij mij te staan. Op de manier kunnen we de kosten wat delen. Na het opstellen begint het eten-ritueel, de afwas en een douche. Nadien ga ik mijn collega fietser een koffie drinken met de winst die we gemaakt hadden door onze plaats te delen. 
    Later begin ik weer aan de voorbereidingen voor mijn laatste dag en kruip ik terug onder de wol. Het begint weer te regenen, maar het kan mij niet schelen ik lig droog, net als mijn fietske, en trouwens, morgenavond zijn we toch thuis. Voor mij een bad en een pizza.

    in bijlage de navigatie gegevens:


    Bijlagen:
    http://connect.garmin.com/activity/198807742   

    12-07-2012, 00:00 Geschreven door Geert Vanlathem  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:fietsvakantie
    11-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.6-daagse 2012: Dag 4
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Om 6u00 word ik wakker. Het is droog. Ik besluit eerst te gaan douchen om nadien in te pakken en te vertrekken. Het is een heerlijk warme douche. Spieren voelen goed aan en de pijn in mijn knie is blijkbaar weg. Wanneer ik uit de douche kom, regent het voor de verandering. Gevolg: weer nat inpakken. Om 7u30 zit ik op de fiets richting overzetboot. Ik tracht me in te checken maar het ticketmachine weigert dienst. De man van dienst opent het deurtje dan maar manueel zodat ik door kan. 20 minuten op zee, dat is weer eens wat anders. Het weer is ondertussen droog.Als ik in Breskens terug voet aan wal zet zijn er toch terug van die donkere dreigende wolken en veel wind. Ik vertrek weer met de knooppunten, moet even omrijden voor wegenwerken en word daar getrakteerd op een platte achterband. Een joekel van een stuk glas in m'n band. Ik zet me aan de kant, begin de bagage af te laden en krijg weer een regenvlaag over mij heen. Benieuwd of ik in deze omstandigheden een band kan plakken. Die zelfklevende plakkers, vergeet het maar. Dan maar op de klassieke manier met lijm. Wonder boven wonder, na het oppompen blijkt de band hard te blijven. Terug verder fietsen met nu en dan een regenbui. Een uur later sta ik terug plat. Blijkbaar had mijn rustineke het niet gehouden. Deze keer de grote middelen. Wiel eruit, binnenband vervangen en wiel er terug in. Ik herstel ook nog eens de kapotte band voor het geval dat ... . Ik vervolg mijn rit richting Belgische kust. Onderweg kom ik een Engelsman tegen. Hij was met zijn skateboard en een rugzak met tentje en slaapzak onderweg. Hij was in Luxemburg vertrokken en ging vandaag Brugge nog bezoeken om nadien het Kanaal terug over te steken. In Knokke vraag ik in een fietsverhuurwinkeltje of ik even wat extra druk mag steken op mijn achterwiel. Geen probleem hoor, 1 euro a.u.b. OK dan maar, maar enkel op voorwaarde dat ik ineens mijn handen mag wassen. Gelukkig mocht dat. Ondertussen is het al 10u00 geworden en kan ik eindelijk vertrekken. Ik moet trouwens nog 90 km fietsen. De wind blijft stevig op mij inbeuken maar het blijft verder gelukkig droog. Ik moet door de wind weer zo'n hoge trapfrequentie erop nahouden dat mijn knie weer begint te protesteren. In Oostende houd ik het niet meer en zoek een apotheker. Hij geeft me een tube Voltaren en wat stevige pijnstillers. Ik smeer mijn knie in, neem een pijnstiller en vervolg mijn route. In Vlaanderen kan je duidelijk wel via knooppunten rijden. Het zijn soms lange autovrije stukken die steeds verder brengen. Dit blijft zo door gaan tot de weg ineens ophoudt aan de vaargeul in Nieuwpoort. Mijn verbazing is groot als ik zie dat ik ook hier een overzetboot moet nemen. Deze keer gratis. 
    De rest van de route wordt een afwisseling tussen het rijden naast de kust en vechten tegen de wind, soms tegen amper 7 km/h met zand in mijn mond enerzijds en anderzijds het rijden in het hinterland waar de wind minder vrij spel heeft.
    Om 18u00 bereik ik de camping "ter Hoeve" in Adinkerke (B). 118 km zitten erop. Ik hoop dat dit mijn zwaarste dag is geweest. Morgen rijd ik terug het land in met dan hopelijk een beetje wind in de rug. Nu nog de dagelijkse rituelen: tent op zetten, pasta koken, eten, douchen, de rit van morgen voorbereiden en dan snel slapen.

    bijlage: de route info


    Bijlagen:
    http://connect.garmin.com/activity/198807771   

    11-07-2012, 00:00 Geschreven door Geert Vanlathem  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:fietsvakantie
    10-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.6-daagse 2012: Dag 3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het is 6 uur in de ochtend. Mijn wekker loopt af, maar eigenlijk ben ik al wakker. De zon schijnt! De wereld glinstert onder een natte film van dauw. Het wordt dus weer nat inpakken, maar dat deert niet. Ik heb ondervonden dat dat geen enkel probleem oplevert. Ik heb heerlijk geslapen en ik ben er klaar voor. Ik ben veel te vroeg klaar want ik kan maar eerst om 9u00 mijn douche sleutel gaan terug geven om zo mijn waarborg terug te krijgen. Nadat alles ingeladen is, begin ik alvast uit te zoeken welke richting ik uit moet. Een paar foto's nemen en dan is het negen uur. Ik begeef mij naar de receptie van de camping, krijg mijn waarborg terug en krijg nog wat uitleg over hoe ik het beste rijd. Opnieuw vertrek ik met de knooppunten. Het blijkt te kloppen. Na 10 km vrees ik het ergste. Ik zie in de verte een oudere man fietsen, spurt er naartoe om hem de weg te vragen. Ik vertel hem dat ik met de knooppunten naar Vlissingen rijd en dat ik vrees dat ik verkeerd zit. "Je rijdt een tweetal km terug, ga dan de brug over en vervolg via de dijk. Je bent niet niet de eerste hoor, vorige week vroeg me nog een vlaming hoe dat hier zat  met die knooppunten", antwoordt hij mij. Als je het mij vraagt kan je de knooppunten gebruiken, maar zie dat je op zijn minst de kaarten bij hebt, zodat je kan nazien waar je zit als je ineens andere nummers te zien krijgt. Nadat ik de raad van de oude man heb opgevolgd ben ik wat blijven gokken, heb ik de knooppunten en de GPS gebruikt om in de juiste richting te fietsen. De omgeving is prachtig maar wat kan het hier waaien. Ik tel de omwentelingen van de windmolens. 30 omwentelingen per minuut. Dat moet te achterhalen zijn hoeveel windkracht er hier aan het spelen is tegen mijn rijrichting in. De trapfrequentie stijgt om toch nog een beetje vooruit te geraken. Mijn linkerknie begint te protesteren. Even proberen of Panadol de pijn kan onderdrukken, hoewel ik vrees dat dat niet het geval zal zijn. Ik neem dan maar een snoepbeertje van Liezelot, kwestie van mezelf een beetje te verwennen. 
    De uitzichten blijven verrukkelijk en ik ben duidelijk niet de enige vakantiefietser die voor deze mooie omgeving koos, alleen: al de anderen rijden in de andere richting. Deze route rijd ik vast nog eens opnieuw maar dan ook in de andere richting, met de wind in de rug! Enfin, je hoort me niet klagen hoor, het is en blijft genieten. 
    Om 14u30 kom ik aan op de camping in Vlissingen, De Nolle B.V. Het is de duurste camping tot nog toe en ook de slechtste. Voor de uitbater moet je ook een groot gevoel voor humor hebben want hij is nogal een grapjas. Ik zoek een plekje gras in de zone voor trekkerstentjes maar ik moet mijn tent opstellen op een ondergrond van steentjes. Hopelijk geraakt mijn grondzeil niet beschadigd op deze ondergrond. Ik leg mijn slaapmatje in het midden van de tent zodat ik er telkens kan gaan opzitten om geen druk te zetten rechtstreeks op het grondzeil. Liever wat voorzichtig zijn, het is trouwens ook minder pijnlijk voor mijn knieën.
    Ik ben vandaag halfweg, dus besluit ik dat ik vandaag ga uit eten. Ik ga eerst nog een brood halen voor morgen en de plaats zoeken waar morgenochtend de fietsveer naar Breskens vertrekt. Op mijn terugweg verken ik nog even het oude stadsgedeelte van Vlissingen. Best gezellig. Na mijn terugkomst op de camping ga ik nog even gratis douchen en even andere kleren aan doen. Vervolgens ga ik het restaurant van de camping eens uit proberen. Restaurant "De Schelp" is momenteel al open maar er zit nog geen volk. Ik vraag of ik al kan eten en of ik er mijn GPS kan opladen. Beiden zijn mogelijk. Ik zet me aan een tafeltje met een uitzicht op een mooie oude Constructam Caravan. Ik bestel een biefstuk met champignons en als dessert een ijsje met bananesaus. Lekker was het! Ik neem rustig de tijd om hier nog mijn dagboekje in te vullen.
    Terug in mijn tent doe ik weer de dagelijkse voorbereidingen voor de tocht van morgen. Nadien kruip ik in mijn slaapzak, in de hoop morgen wakker te worden zonder al te veel pijn in mijn knie. 

    in bijlage: de navigatie gegevens:

    Bijlagen:
    http://connect.garmin.com/activity/198807796   

    10-07-2012, 00:00 Geschreven door Geert Vanlathem  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:fietsvakantie
    09-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.6-daagse 2012: Dag 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De eerste nacht op een matje in een tentje heeft zijn sporen nagelaten. Ik ben opgestaan met pijn in al mijn botten, met veel snot en met hoofdpijn. Dit zal de ziekte van de eerste nacht wel zijn. Nu maar hopen dat vooral die hoofdpijn snel verdwijnt. Blijven liggen helpt niet, dus sta ik maar op. Het is 7u30. Alles ligt nat na een nacht vol neerslag. Mijn ontbijt neem ik in mijn tent. Een paar granenrepen en peperkoek en ik kan m'n dag beginnen. Ik trek mijn fietskleren aan, vul mijn fietstassen, zet mijn fiets buiten en begin mijn tent af te breken. Het is niet erg leuk als je de tent nat moet inladen, maar wachten tot alles droog is heeft geen zin. Er staat teveel op het programma vandaag om mijn vertrek uit te stellen. 
    Om 8u30 vetrek ik richting Rotterdam via de knooppunten. Een paar kilometer later besef weer eens dat ik de knooppunten kwijt ben. Dit is hopeloos! In Nederland kan je niet van punt A naar punt B met knooppunten. Dan maar via GPS rijden. Eenvoudig is dat ook niet maar het lukt al wat beter. Tegen 10u45 bereik ik mijn eerste doel. Met een hoofd dat nog steeds barst, bestel ik een koffie verkeerd in het Tourcafé van Rotterdam. Ik ben de enige in de zaak. Straks, zo vertelt men mij, loopt het hier terug vol om naar de tour de France te komen zien. Het is er leuk ingericht met allerlei tour-attributen zoals truitjes, fietsen, foto's van weleer, ... Ik stap terug op mijn fiets om mijn volgende traject aan te vatten. De rit gaat nu naar Lola Bikes & Coffee. Door de miezerige regen tracht ik Rotterdam te verlaten. Dat valt niet mee. Wel vijf keer kom ik terug op dezelfde plaats. Enfin na een uur proberen ben ik dan toch op weg naar Den Haag. Via de fietswegwijzers en mijn GPS geraak ik in Den Haag. Het is 12u30 en ik stap binnen in de shop op de Noordeinde 91. "je mag gerust je fiets binnen zetten" verwelkomt de eigenaar mij, maar ik laat mijn beladen ros buiten staan, vlakbij het raampje waar ik mij neerzet. Ik bestel een koffie en 2 croissants. Ik besluit ook maar 2 Panadols in te nemen tegen die hoofdpijn. Op mijn duizendste gemak geniet ik van de koffie, de croissants en de omgeving. Overal fietsen. Mijn hoofdpijn ebt langzaam maar zeker weg en ik besluit om de fietsen in deze winkel eens van dichtbij te gaan bekijken. Het zijn stuk voor stuk pareltjes. Hier kom ik zeker nog eens terug. 
    Het is ondertussen al even in de namiddag. Ik moet nog 55 km gaan, zou ik dat wel doen of zoek ik in de buurt een camping? Ik besluit toch door te gaan tot in Hellevoetsluis. Mijn hoofdpijn en de regen zijn weg, de zon begint zelfs te schijnen. Tijd om mijn zonnecellen hun werk te laten doen. Tegen de wind in vervolg ik mijn route. Om half 4 stopt mijn route. Hier ben ik duidelijk genoodzaakt om de boot te nemen. Voor 1euro 20cent word ik overgezet aan de Maassluis - Rozenburg. Door de kou en de wind had ik namelijk geen zin om te gaan zwemmen.
    Na een heerlijke pauze van 15 minuutjes op de boot, moet ik terug op de fiets en maar stoempen. Stoempen tegen de wind tot op de camping. 
    Rond 17u00 kom ik aan op camping Weergors in Hellevoetsluis. Ik krijg een plaats toegewezen, stel mijn tent op zodat die eindelijk kan beginnen drogen na die natte nacht. Ik loop nog even binnen in het camping-winkeltje voor een brood en 2 flesjes Coca-cola: ééntje voor vandaag en ééntje voor morgen onderweg. Vanavond eet ik deel 2 van de pasta Pesto met wat brood. Het brood smaakt me enorm, dit heb ik blijkbaar wel wat gemist. Na het eten even een afwaske doen. Nadien geniet ik van een warme lange douche. Heerlijk voelt het aan wanneer dat warme water mijn nek ontspant. Fris gewassen zet ik een koffieke. Genietend van de koffie maak ik mijn dagverslagje. 
    Straks nog mijn tanden poetsen en dan hopelijk wel een goede nachtrust, want morgen is het tegen de wind in naar Vlissingen, 98km via de knooppunten, 256km volgens de navigatie. Confused We zien morgen wel hoe we dat aanpakken.

    Voor de geïnteresseerden weer de GPS info via onderstaande link:

    Bijlagen:
    http://connect.garmin.com/activity/198807824   

    09-07-2012, 00:00 Geschreven door Geert Vanlathem  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:fietsvakantie
    08-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.6-daagse 2012: Dag 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag beginnen we eraan. 
    De bedoeling is dat ik vandaag van Broechem (B) naar Dordrecht (NL) rijd, en dit via knooppunten. 110,6 km werd er voor mij uitgerekend.
    Zoals gepland stap ik om 9u00 op mijn fiets. Het druppelt. Ik heb mijn waterschoenen aangedaan want ze hebben niet veel goeds voorspeld. Voordeel van die waterschoenen is dat je niet al meteen met natte kousen en natte schoenen zit. Tegen 9u30 rijd ik door de gietende regen en dat blijft zo doorgaan tot ik bijna aan de grens ben. Het is 11u30 en ik zie de donkere wolken wegdrijven. Ik fiets ondertussen tussen de aardbeien. Overal staan ze in de streek van Hoogstraten. Om 11u45 steek ik de grens over. Tijd voor een fotootje. Ik vervolg mijn rit naar Dordrecht via Breda. Net als in Vlaanderen rij ik in Nederland soms over onverharde fietsstroken. Kilometers lang rijd ik door modderige boswegen. Met regen beladen, veel te zware takken hangen door over de wegen, hebben de bospaden omgevormd tot lange tunneltjes waar je amper door geraakt. Een eenzame jogger doet me vermoeden dat er in de verte een uitgang moet zijn. 
    Ik kom aan in Breda, een rustig stadje op zondag middag, een enkele bakker is er open. In een mum van tijd ben ik door de stad en vervolg mijn route. Enkel nog geasfalteerde wegen met hier en daar grote diepe plassen. Ik maak gebruik van die plassen om die extra kilo's modder van mijn fiets te spoelen. Nu en dan valt er nog wat regen, maar niet veel meer. De zon krijg ik amper te zien. Over mijn regenjas, niets dan lof. Ik blijf lekker droog en dit zonder echt te zweten. Ze hadden duidelijk gelijk bij Bicyclette. Het idee van die waterschoenen was ook niet verkeerd. Het water liep er snel uit en mijn voeten waren snel weer droog. 
    Na een dikke 90 km krijg ik weer zo een bui te verwerken. De regen valt met bakken naar beneden, de wind steekt een tandje of 2 bij en dat allemaal op het moment dat ik de brug naast de autostrade, A16 oversteek. Onder mij ligt er enkel water. Dit blijkt tevens de grens te zijn tussen Noord-Brabant en Zuid-Holland. Na de brug vind ik nog eenmaal het bordje richting knooppunt 41 en nadien ben ik het spoor kwijt. Dan maar overschakelen op GPS. Het is nog een tiental km tot aan de camping.
    Ik had een camping aangeduid op een eilandje, een soort van jeugdherberg met ook kampeerplaatsen. Met een bootje zouden ze je ophalen. Maar nu ik hier sta zie ik dat eilandje wel liggen, echter, een bootje zie ik niet, laat staan een telefoonnummer waar ik naar kan bellen. Gelukkig ligt er aan deze kant van de oever ook een camping. Camping het Loze Vissertje, vlakbij een minihaventje, wordt voor 8,50 euro mijn plekje voor de nacht.
    Tegen 16u00 staat de tent opgesteld. Ik stuur een berichtje naar het thuisfront om te laten weten dat ik dag 1 overleefd heb. 
    Na een dag koeken eten, begin ik mijn avondmaal klaar te maken. Het wordt pasta pesto. 
    Rond 18u00 is alles achter de rug. Ik neem nu nog wat tijd om nog wat voorbereidingen te treffen voor de rit van morgen. De knooppunten papiertjes uitknippen, adressen ingeven in de GPS en al wat materiaal inladen.
    Nog een beetje lezen, of direct in slaap vallen, we zien wel.

    Voor zij die willen vind je hieronder de link naar de info van de GPS

    Bijlagen:
    http://connect.garmin.com/activity/198807851   

    08-07-2012, 00:00 Geschreven door Geert Vanlathem  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:fietsvakantie
    07-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.6-daagse 2012: Het klaar maken van mijn fiets.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Keuze van de fiets.
    Ik heb lang getwijfeld. Neem ik mijn racefiets met fietskar of mijn "gewone" fiets met fietstassen? Met mijn racefiets heb ik ervaringwat betreft lange afstanden, met mijn touring fiets niet.
    Het is uiteindelijk mijn touring fiets geworden: een Koga Miyata Light Deluxe. Een lichtgewicht fiets van aluminium met een carbon voorvork. Het werden enkel achtertassen omdat je blijkbaar aan een carbon voorvork beter geen fietstassen bevestigd. Deze zou kunnen breken.
    Volgens de technische gegevens kan de bagagedrager 25 kilo torsen, dus dat zit ook goed.
    Als ik mijn 62 kg en de 20 kilo bagage optel, kom ik amper aan 85 kg, geen abnormaal gewicht voor een persoon. Ik ben gerust: ik zal mijn fiets niet overbelasten.
    Verder steek ik nog vlug een nieuwe buitenband vooraan. De huidige heeft ondertussen 13000 km gedaan en het beste is er af. Het wordt opnieuw een Marathon Racer van Schwalbe, maar deze keer een 28 mm. Voordeel is dat ze iets minder rolweerstand hebben en makkelijker tussen de remblokjes van de V-brakes gaan in vergelijking met de 35mm banden die er origineel opstaan. De achterband was al van het smallere type. Je moet ze wel iets harder op pompen.
    Ook voorzie ik op mijn stuur extra handlebars om mijn zitpositie wat te kunnen afwisselen. Eveneens zet ik mijn achteruitkijkspiegeltje er terug op.
    Nog een groot nazicht doen, remblokjes, bandendruk, ketting en tandwielen controleren en smeren, lichten nazien. 
    Verder mijn navigatie van Garmin, de Edge 800, plaatsen als ook mijn knooppunten houdertje.
    Tot slot plaats ik al de bagage op mijn fiets voor een test ritje. Even zonder handen rijden om te controleren of hij evenwichtig geladen is en dan mag hij een nachtje in de woonkamer slapen alvorens we morgen ochtend vertrekken.

    07-07-2012, 00:00 Geschreven door Geert Vanlathem  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    Categorie:fietsvakantie
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.6-daagse 2012: Aankopen en inpakken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het aankopen en inpakken voor mijn 6-daagse kan beginnen.

    Vooreerst begin ik al mijn gerief te verzamelen dat ik al had. Het meeste heb ik in huis behalve een tent, een regenjasje, extra onderkleding, regenschoenen of sandalen, een fietstas voor mijn tent en slaapzak. Ook iets om m'n navigatie op te laden, eventueel op zonne-energie.
    De speurtocht naar een tent begint via internet. Ik wou een tent waar er ruim plaats is voor 2 personen en om 2 fietsen in te laten overnachten. Heel veel keuze was er niet, zeker niet als je ook nog eens het gewicht binnen de perken wil houden. Uiteindelijk valt mijn keuze op de Quechua T4 ultralight pro van de Decathlon. Voor deze aanvaardbare prijs van 180 euro en zijn gewicht van net geen 4 kilo, kon ik wel eens experimenteren. Eens in de Decathlon vind ik nog een opblaasbaar hoofdkussen, waterschoenen en een lamp voor in de tent.

    Voor de waterdichte tas en de zonnecellen ga ik mijn licht opsteken bij AS adventure. Wat die tas betreft, moet het Ortlieb of  Vaude worden. Dat wist ik op voorhand. Het wordt een rol van Ortlieb, de Drybag PS490 Large, perfect om boven op m'n achtertassen van Vaude te leggen.
    Wat die zonnecellen betreft geven ze mij zeer overtuigend informatie. Het wordt een oplader van A-solar. Bij volle zon zou dit systeem op een 4-tal uren opgeladen zijn.

    Wat de kleding betreft ga ik naar Bicyclette in Duffel. Een regenjasje, een Stay Cool shirt en een extra paar kousen, allen van het merk Craft. Veel uitleg heb ik deze keer niet nodig, ze hadden me in het verleden al zeer mooi advies gegeven i.v.m. mijn fietskledij van Craft en . Enkel voor het regenjasje weten ze me het juiste product te laten kiezen.

    Het inladen kan beginnen. Ik neem er een weegschaal bij om het gewicht evenredig te verdelen in de linker en rechter achtertas. Waardevolle spulletjes zoals m'n GSM, portemonnee, logboekje, fietsknooppuntenprints, mijn bril, reserve binnenbandje, plakgerief, multigereedschapje, bandenlifters, wat medicatie, EHBO kitje, een zakje snoepjes en wat koeken steek ik in mijn stuurtas van Ortlieb. Het slaapmatje, mijn slaapzak en de tent gaan in de Ortlieb rol en het overige materiaal gaat in de Vaude achtertassen. Wanneer alles van mijn lijstje ingeladen is, weeg ik mijn totale vracht. Net geen 20 kilo heb ik mee, reistassen inbegrepen. Daar doe ik het voor. Het kan maar dienen als extra krachttraining, troost ik mezelf omdat ik er geen benul van heb hoeveel gewicht een vakantiefietser normaal meeneemt. Confused


    07-07-2012, 00:00 Geschreven door Geert Vanlathem  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (4 Stemmen)
    Categorie:fietsvakantie
    Archief per week
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs