SUCCESJAAR VOOR DEUTSCHE BAHN
Deutsche
Bahn heeft 2010 met een sterke groei afgesloten. De omzet van het concern steeg
met 17,9% en het aantal treinreizigers nam met 2,2% toe. Alle bedrijfsonderdelen van DB produceerden
zwarte cijfers. President-directeur dr. Rüdiger Grube: Economisch succes
schept de voorwaarde voor een nog klantvriendelijker bedrijf.
In 2010 kon Deutsche Bahn in alle relevante markten
weer een duidelijke groei realiseren. Het aantal treinreizigers dat Deutsche
Bahn in 2010 vervoerde is - ondanks enkele technische problemen met materieel -
met 42 miljoen gegroeid naar 1,95 miljard (+2,2%). De reizigers van
dochteronderneming Arriva zijn daarin niet meegeteld. In totaal werden in de
treinen van DB 78,6 miljard reizigerskilometers afgelegd.
De omzet van het DB-concern steeg in 2010 met 5,1
miljard naar 34,4 miljard euro (+17,3%). De winst ligt met een krappe 1,9
miljard euro 181 miljoen euro boven het resultaat van 2009 (+10,7%). Deutsche
Bahn verhoogde haar netto investeringen met 259 miljoen euro naar 2,07 miljard
euro (+14,3%). Grube: Ons doel is om het Deutsche Bahn de komende jaren nog
klantvriendelijker te maken. Het economisch succes van DB schept een
belangrijke voorwaarde voor betere service en kwaliteit, meldde hij tijdens de
presentatie van de jaarcijfers in Berlijn.
Reizigersgroei België
Ook de reizigersaantallen op de rechtstreekse
ICE-verbinding tussen Brussel en Frankfurt stegen significant. In 2010 werden
ruim 580.000 internationale reizigers geteld, 14% meer dan in 2009. Steeds meer
reizigers boeken via de DB site (www.bahn.com/be)
en via de kanalen van coöperatiepartner NMBS. Deze toename is in hoge mate
terug te voeren op het feit dat de consument meer aandacht krijgt voor de
gunstige Europa-Spezial tarieven en het internationale netwerk van DB, dat
vanuit Duitsland met 250 dagelijkse verbindingen meer dan 80 Europese steden
aandoet. Dagelijks maken zon 40.000 reizigers gebruik van deze verbindingen.
Om aan de stijgende vraag te blijven voldoen is het aantal dagelijkse verbindingen
tussen Brussel-Frankfurt sinds december 2010 verhoogd van 3 naar 4, in beide
richtingen.
Deutsche Bahn werkt de komende jaren hard aan het
optimaliseren van de service en dienstverlening. Verder wordt het succesvolle
CO² reductieprogramma verder opgevoerd. Vanaf december 2013 biedt DB drie keer
per dag een nieuwe ICE-verbinding tussen Brussel (vanuit Amsterdam) en Londen.
OOOOOO
|