gamedesign op z'n best GamedesignX, design op z'n best.
20-11-2005
Tijd voor het serieuse werk!
Tijd voor het serieuse werk!
Maxed2 is een freeware level editor vrijgegeven door Take Two, de makers van het spel Max Payne2, die het verhaal vertelt van een NYPD agent die na de moord op z'n vrouw achter corrupte zaakjes acher komt. In ieder geval, Maxed2 kun je in geen enkel opzicht vergelijken met game maker, omdat dit "the real shit" is. je gebruikt echter wel simpele codes als je het vergelijkt met al de andere talen.
Je moet uiteraard Max payne2 in je bezit hebben om je levels dan ook te kunnen spelen, met Max payne 2 developer, bijgeleverd met Maxedc2, alsook particle fx, om explosies enz. te creeren
begin er wel niet zommar aan, anders ben je er uiteraard niks mee.
Was het allemaal maar zo simpel als Game Maker! Game Maker is eigenlijk een programma voor degenen die geen ENKELE taal kennen (c++, LUA enz.) maar wel graag een heel simpel arcade spel willen maken.
het enige wat game maker je bijleert, is het denken als een game creator, maar voor de rest, is het eigenlijk niets waard.
maar toch, het is altijd plezant om in één dag een zeer simpel spelletje te maken, zoals pacman etc.
zoals ik al zei, is dit programma eigenlijk zeer simpel, en kan iedereen dit ( als je toch eventjes nadenkt). leer vooral NIETS van buiten, want er komt dus geen taal in voor, geen codes, geen gecodeerde AI. niks, nadas,noppes dus.
Veelal word dit porgramma gebruikt voor de lagere school ( wel 6de leerjaar) en ook in speciale scholen ( gamedesign) voor het eerste jaar, om hen gewoonweg het abstract denken kan geven. Dat wil zeggen dat je, nadat je een spel met game maker hebt gemaakt, je beseft dat je aan elk object instructies moet geven, hoe dan ook, en dat alles niet vanzelf gaat. Natuurlijk moet je zeker geen DoomIII, of max payne 2 verwachten, maar wel aan al die mini spelletjes die je op het internet kan terugvinden.
ideaal voor de allerkleinste beginners, maar ook voor de ietwat gevorderde om je eens een dagje te amuseren. linkje:
Ter informatie : het gaat hier niet desbetreffende over mijnheer Eddy Wally, maar wel over Wally, zonder Eddy. Wally is een zeer simpel te gebruiken programma voor de gamedesigners onder ons.
Als je dat bent, en ook als je dat niet bent trouwens, zou je moeten weten dat elke muur in een 3D wereld een kleur moet hebben, een motief, of misschien als we voor het ruwere werk gaan uit baksteen, waar je de cement nog mooi ziet tussen liggen, of wat dacht je van een beschilderde muur? het moet allemaal aanwezig zijn wanneer we spreken over een level-editer
Ook objecten zijn in enkele editors helemaal bekleding van een doodgewoon muurtje, maar het lijtk dat daar werkelijk een stoel staat, omdat je bekleding je die illusie heeft ( bij mijn editor is dat toch zo).
Omdat paint daar niet voor gemaakt is, maar eerder voor het iets simpelere vertier, is er dus Wally, waar je, ook vrij simpel, mooie textures kan maken voor in je mod ( modification). bulletholes,achtergronden enz. zijn allemaal niets voor onze vriend Wally.
Ari Feldman heeft een boek geschreven over game design, namelijk meer arcade games, maar het werd jammer genoeg nooit uitgegeven
maar natuurlijk wil hij wel dat mensen ervan kunnen leren ( moest je iig nog maar net bezig zijn, zoals ik), en geeft hij LEGAAL zijn boek over het internet uit. het boek bevat zo'n 507 pagina's, in pdf formaat, en handelt eigenlijk van gfx tot animatie, bon eigenlijk zowat alles om een beetje te leren over arcade gaming, in 2D. het is slechts 4,4 Mb, dus euh...binnenhalen die handel! hier heb je de link :
Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt. Het is gewoon zoals je het zélf wenst. Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed. Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.
Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat. Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard.
Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig. Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.
Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.
Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".
Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen. In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.