Dag iedereen! De opdracht luidt dus om je gekozen boek te becommentariëren en dit te argumenteren. Mijn gekozen boek is Afscheidswals van Milan Kundera. (zie beneden)
Eerst en vooral: waarom koos ik dit boek? Wel, Pieter-Jan Depijpere had mij eens verteld dat als je een echt goed boek wil lezen, je een van Milan Kundera lezen. Was dit boek echter de moeite waard? Ja! Als ik dit boek een cijfer tussen nul en tien moet geven, dan geef ik ongetwijfeld een tien. Het boek is op zo een mooie en bijna poëtische manier geschreven, dat je geen andere optie hebt dan je mee te leven in het verhaal.
De auteur begint de omgeving, het decor, te beschrijven. Na twee alinea's wordt het eerste hoofdpersonage beschreven: Růena. Růena is een verpleegster en helpt onvruchtbare vrouwen in een bad. Dit zou ervoor zorgen dat ze na verloop van tijd vruchtbaar worden. Růena is dolverliefd op de bekende trompettist, Klíma. Nadat ze vermoedde dat ze zwanger was, heeft ze zelf besloten dat Klíma de vader zal zijn. Deze laatste heeft echter al een vrouw, Kamila Klímová, een mooi en paranoïde vrouw. Hoewel ze al een tijdje samen met haar man is, heeft ze het gevoel dat hij concerten houdt omdat hij -volgens haar- minnaressen heeft. Klíma zelf kon niet geloven dat ze van hem zwanger is en overtuigt haar om abortus te plegen. Onzeker als ze is, wil Růena toch het kind behouden, want ze vindt dat ze allebei de consequenten ervan moeten dragen. kréta, dokter in verloskunde en vriend van Klíma, adviseert beiden over de gevolgen van abortus. De Amerikaanse Bertlef die nogal religieus is, hoewel hij genoot van vrouwen, legt Klíma uit dat er geen veschil is tussen moord en abortus. Intussen zijn er nog twee andere mensen, Jakub, kréta's beste vriend, en Olga, dochter van een vriend. Op een bepaald moment komen al deze personage elkaar tegen, toevallig of niet, en kan je bijna spreken van chaos. Bertlef kan, als Amerikaans geïntegreerde, alles doen/zeggen/... wat hij wilt. Voor Klíma geldt hetzelfde omdat hij een bekend iemand is in zijn land. Al de anderen konden niet reizen naar het buitenland. Enkel Jakub kon, na veel geregeld te hebben, naar het buitenland gaan en studeren. Waarom konden de anderen dit niet? In hun land is het verboden het land te verlaten om een 'futiele' reden als reizen. Op het einde gaat deels iets mis en deels iets goed. Door al deze ontmoetingen is er één ding fout gelopen: een vergiftigingspil belandt bij Růena. Frantiek, de eigenlijke vader van haar kind, neemt de schuld op zich, maar door onschuld is hij niet gearresteerd.
Hoewel het verhaal gebeurt in vijf dagen, lijkt het -door opeenvolging van absurditeiten en misverstanden van het leven- bijna een eeuwigheid te duren. Langdradig is het zeker niet, je moet van de eerste pagina (en de namen!) kunnen volgen om het verhaal te begrijpen. Ik adviseer iedereen dit boek te lezen; je kan dit literatuur met een grote L noemen.
Ik heb op dinsdag 28 februari gekozen voor de volgende lessen: celbiologie, epidimiologie en biostatisiek (=> geneeskunde) en dan celbiologie (=> biomedische wetenschappen). Hieronder zal je lezen wat ik leuk, opvallend, interessant... vond over die lessen.
Celbiologie (geneeskunde)
De professor was zelf heel geboeid over wat hij zei tijdens zijn les. Dat waren wij echter ook . De les ging over transcriptie en translatie, maar dan iets gedetailleerder dan wij gezien hadden vorig jaar. Op een bepaald moment zei de professor: "En wat is er nu zo speciaal aan een menselijke cel? Wel, de kans dat die cel een fout maakt, is één op eenmiljoen!" Kan je je dat inbeelden? Wij maken dagelijks ongeveer tien fouten en voor een miniem deeltje van ons is die kans één op eenmiljoen! Nadat hij dit zei, waren de (meeste) studenten wat attentiever en zelfs die babbelkousen voor ons begonnen te noteren. Heel fascinerend wat die man vertelde!
Epidimiologie en biostatistiek
Deze twee vakken werden gecombineerd: wiskunde, biologie en chemie. Het onderwerp was berekenen van de tijd die bepaalde ziektes nemen om zich te versreiden in ons lichaam. In het begin dacht ik wel dat het iets met wiskunde zou te maken hebben, maar ik was niet echt voorbereid op dat niveau... Enkele leerlingen van de richtingen met acht uren wiskunde konden perfect meevolgen, aangezien dat ook het hoofdstuk was dat ze bij wiskunde zagen. Het begon nogal goed, herhaling van de begrippen steekproef, populatie... Er waren wel veel studenten die vertrokken. De professor merkte dit op en zei: "Wat is de populatie? De populatie kan bijvoorbeeld zijn: de studenten in deze aula. (kijkt rond) De populatie is op dit moment niet zo groot, maar..." Waarop enkele student in de lach schoten.
Celbiologie (biomedische)
Deze les was specialer dan de andere: de professor kondigde aan het begin van zijn les dat er leerlingen van het zesde jaar de les komen bijwonen. "Waar zijn mijn toekomstige studenten?" zei hij. Enkelen staken hun hand omhoog. "Aah, daar zijn ze! Nou, vandaag zal de les gaan over vormen van microcopie. De rest zal ik jullie nu vertellen." De aula was vol, de studenten waren te luideruchtig en wij zaten helemaal vanachter. Zelfs zo kon de prof zijn les geven en uitleggen. Hij was een heel sypathieke man die de les zodanig kon uitleggen, dat je alles begreep. Wat echt speciaal was, was toen hij zei dat dit deel voor eenvierde telt op het eindexamen. Hij voegde hieraan toe dat als je niet kan buizen voor dit deel. Op het einde hadden we geapplaudisseerd voor de professor die voor ons boog .
Ik heb op dinsdag 28 februari gekozen voor de volgende lessen: celbiologie, epidimiologie en biostatisiek (=> geneeskunde) en dan celbiologie (=> biomedische wetenschappen). Hieronder zal je lezen wat ik leuk, opvallend, interessant... vond over die lessen.
Celbiologie (geneeskunde)
De professor was zelf heel geboeid over wat hij zei tijdens zijn les. Dat waren wij echter ook . De les ging over transcriptie en translatie, maar dan iets gedetailleerder dan wij gezien hadden vorig jaar. Op een bepaald moment zei de professor: "En wat is er nu zo speciaal aan een menselijke cel? Wel, de kans dat die cel een fout maakt, is één op eenmiljoen!" Kan je je dat inbeelden? Wij maken dagelijks ongeveer tien fouten en voor een miniem deeltje van ons is die kans één op eenmiljoen! Nadat hij dit zei, waren de (meeste) studenten wat attentiever en zelfs die babbelkousen voor ons begonnen te noteren. Heel fascinerend wat die man vertelde!
Epidimiologie en biostatistiek
Deze twee vakken werden gecombineerd: wiskunde, biologie en chemie. Het onderwerp was berekenen van de tijd die bepaalde ziektes nemen om zich te versreiden in ons lichaam. In het begin dacht ik wel dat het iets met wiskunde zou te maken hebben, maar ik was niet echt voorbereid op dat niveau... Enkele leerlingen van de richtingen met acht uren wiskunde konden perfect meevolgen, aangezien dat ook het hoofdstuk was dat ze bij wiskunde zagen. Het begon nogal goed, herhaling van de begrippen steekproef, populatie... Er waren wel veel studenten die vertrokken. De professor merkte dit op en zei: "Wat is de populatie? De populatie kan bijvoorbeeld zijn: de studenten in deze aula. (kijkt rond) De populatie is op dit moment niet zo groot, maar..." Waarop enkele student in de lach schoten.
Celbiologie (biomedische)
Deze les was specialer dan de andere: de professor kondigde aan het begin van zijn les dat er leerlingen van het zesde jaar de les komen bijwonen. "Waar zijn mijn toekomstige studenten?" zei hij. Enkelen staken hun hand omhoog. "Aah, daar zijn ze! Nou, vandaag zal de les gaan over vormen van microcopie. De rest zal ik jullie nu vertellen." De aula was vol, de studenten waren te luideruchtig en wij zaten helemaal vanachter. Zelfs zo kon de prof zijn les geven en uitleggen. Hij was een heel sypathieke man die de les zodanig kon uitleggen, dat je alles begreep. Wat echt speciaal was, was toen hij zei dat dit deel voor eenvierde telt op het eindexamen. Hij voegde hieraan toe dat als je niet kan buizen voor dit deel. Op het einde hadden we geapplaudisseerd voor de professor die voor ons boog .
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!