(on)Zin van e-leren
Inhoud blog
  • Elise: Afstandscursus E-leren
  • Digitaal studiemateriaal - praktijkverhaal
  • Links digitale didactiek en digitale leeromgevingen
  • Infosessie Digitaal Studiemateriaal
  • Enkele digitale tools

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    ICT in onderwijs... Digitale (r)evolutie!
    08-05-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Elise: Afstandscursus E-leren
    ELISE (http://www.eliseleren.be/)

    ELISE staat voor 'E- learning for in-service teacher training in Europe', en is een Europees Minerva project (09/2002- 09/2005). De partners zijn het Vliebergh- Senciecentrum (KULeuven, België), Fontys Hogescholen Tilburg (Nederland), University Lodz (Polen), University Aberdeen (UK) en Université le Mirail Toulouse (Frankrijk).
    De Elise e-cursus in online leren (EliseLeren) is in eerste instantie bedoeld voor docenten (hoger onderwijs) die reeds enige ervaring hebben met technologie in het onderwijs, en die een dieper inzicht wensen op te doen in de didactische aspecten van e-learning. De cursus staat sinds september 2005 ook open voor docenten van het volwassenonderwijs.
    De e-cursus is ontwikkeld volgens een didactisch model dat weerspiegeld wordt in andere e- modules rond talen, wetenschappen en geschiedenis.
    Op deze website vind je de informatie over de online cursus e- leren. Wie meer informatie wenst over het Europese ELISE project (of over de andere cursussen), kan terecht op de project website http://www.elise-edu.org

    08-05-2006, 14:08 geschreven door Fred  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (7 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Digitaal studiemateriaal - praktijkverhaal

    Praktijkverhaal 'Werken met digitaal studiemateriaal' (R. Van Den Bruaene)

    1 Zelfstudiemodule




    Wat

    Studentenpopulatie

    Doel

    Wanneer

    Pro

    Tegen/beperkingen

    Zelfstudiemodule verpleegkundig diagnostiek:

    leren analyseren van patiëntenproblemen en maken van verpleegplan

    (probleemoplossend model)

    Theorie + linken naar oefeningen, casussen en invulbladen

    Gemaakt via webeditor

    (dreamweaver)

    andere alternatieven

    • frontpage
    • Nvu

    Niet op een website geplaatst maar op een elektronische leeromgeving

    (Toledo en Dokeos)

    Studenten 3e jaar- brugstudenten verpleegkunde

    (bachelor)

    Zelfstudie bij opdrachtgestuurd onderwijs

    Zelfstandig verwerken van theorie

    Oefeningen en casussen voorbereiden als hulpmiddel discussiebijeenkomsten

    Studenten krijgen opdracht een deel deze zelfstudiemodule uit te voeren vooraleer naar de les te komen

    Les wordt besteed aan inoefenen d.m.v. casussen.

    Alles wordt bewaard in portfolio

    Jonge studenten gebruiken graag computer

    Je kan gebruik maken van

    Foto, film, geluid, enz. om zaken visueel voor te stellen

    Je kan zowel lineair doorheen de cursus wandelen als makkelijk naar een bepaalde plaats verspringen

    Makkelijk linken te maken naar

    · Oefeningen (on line of word bestand)

    · Casussen

    · Internet

    Je moet platform hebben of webruimte om je materiaal toegankelijk te maken

    Studenten moeten toegang hebben tot internet en ADSL

    Vele studenten studeren toch nog liever op papier (onderlijnen, kleuren, opmerkingen bijschrijven)

    Vaak zie ik dat de theorie op papier bestudeerd wordt maar de digitale module gebruikt wordt voor de oefeningen en de wordbestanden om casussen te verwerken

    Studenten Schakelprogramma: Master verplegingswetenschap

    En collega’s docenten KHK

    Worden verondersteld deze materie te kennen

    Basiskennisniveau is zeer verschillend

    Diegenen die dit niet beheersen kunnen deze zelfstudiemodule zelfstandig bestuderen

    Wordt op Toledo gezet. Eigen initiatief student/collega

    Studenten kaderopleiding (hoofdverpleegkundigen)

    Naslagwerk bij klassikale les

    Hier wordt theorie nog meer klassikaal gegeven maar deze module wordt gebruikt voor de casussen

    Uitwerken van casussen na theorieles

    Voorwaarden/Info

    Kennis hebben van het maken van websites.

    Een website om je op weg te zetten: http://www.wvdwebdesign.be/

    2 bekende pakketten zijn Frontpage (Microsoft) en Dreamweaver

    cursus frontpage:

    http://web.klascement.net/

    http://www.playgarden.com/frontpage2000.php3

    http://www.ds.arch.tue.nl/Education/Courses/FrontPage/

    dreamweaver

    http://www.cursusdreamweaver.be/scriptie/

    http://www.ideabox.be/webdesign/pdf/cursus_dreamweaver_112004.pdf

    http://www.leerict.nl/dreamweavermx/les0/les0.php

    Een gratis open source pakket is Nvu

    http://www.devlib.org/mozdev/mozillanl/NVU-NL/cursus/nvu-cursus.pdf

    http://www.mozilla-nl.org/producten/nvu/

    2 Oefenen




    Wat

    Studentenpopulatie

    Doel

    Wanneer

    Pro

    Tegen/beperkingen

    Oefenprogramma

    Hot Potatoes

    5 soorten

    1. quiz: multiple choice, multiple answer, invul

    2. kruiswoordraadsel

    3. invuloefening

    4. sorteeroefeningen

    5. sleepoefeningen

    Voor alle studentenniveau

    Van kleuter tot master opleiding

    Diverse voorbeelden worden getoond

    Inoefenen leerstof : kennis

    Als aanvulling bestaande klassikale lessen

    Inoefenen leerstof

    Pré test voor het aanbrengen nieuwe leerstof (niveau studenten bepalen)

    Je kan het op een elektronische leeromgeving zetten, maar evengoed via Diskette, Cd-rom doorgeven

    Aantrekkelijk

    Student krijgt onmiddellijk feedback

    Je krijgt geen feedback als docent

    Er bestaat mogelijkheid om score te laten doormailen of uitprinten maar is iets geavanceerder

    Wel indien je werkt met leerplatform Dokeos

    Normaal niet geschikt als test.

    Voorwaarden/info

    Zeer gemakkelijk te maken, op 2 uur heb je het geleerd. Er is een (Vlaamse) website waar je het programma gratis kan downloaden, en meer dan duizend oefeningen door docenten gemaakt

    http://hotpot.klascement. net/

    http://hotpot.uvic.ca/ (Canadese site)

    Oefenprogramma

    J Clic

    Een nieuwe variant van een oefenprogramma waarmee je meer grafische toepassingen hebt: het integreren van beeld, geluid, video, enz is een sterke troef van dit programma. Je kan meerkeuzevragen, kruiswoordraadsels, open vragen, puzzels en associatieoefeningen maken

    Hier worden de oefeningen niet apart aangeboden maar geïntegreerd in één project.

    Populatie, doel, wanneer, pro contra zie Hot Potatoes.

    Info

    http://users.pandora.be/kabaja/oefeningen.htm

    http://clic.xtec.net/en/index.htm

    http://www.kuleuven-kortrijk.be/renwv/reno/

    Test modules in

    e-learning systeem (Toledo, Dokeos)

    Hiermee kan men ook oefeningen maken. : quiz: open vraag, multiple choice, enz enz

    Voordeel : hier krijg je als docent wel feedback over resultaten. Je kan het zelf als toets gebruiken

    Nadeel:: niet zo “flitsend” als hot potatoes en JClic

    3 Zoeken en verwerken Info

    Wat

    Studenten

    populatie

    Doel

    Wanneer

    Pro

    Tegen/beperkingen

    Webquest

    Een onderzoeksgerichte opdracht, waarbij de informatie (gedeeltelijk) afkomstig is uit Internetbronnen

    Van lagere school tot universiteit

    Voorbeeld: opdracht rond MRSA

    1e jaar verpleegkunde

    Op een gestructureerde manier een zelfstudieopdracht doen , d.m.v. van een vaste structuur en vooraf vastgelegde internetbronnen

    In alle lessen

    Je kan per vak werken of vakoverschrijdend

    Je kan dit gebruiken bij gedifferentieerde leeractiviteiten en zo ingaan op de verschillende niveaus van de student

    Studenten leren zelf opzoeken en verwerken maar krijgen wel een vaste structuur om steun te hebben bij de opdracht

    Ze worden niet zo maar losgelaten op het internet

    Het ziet er meestal visueel heel aantrekkelijk uit

    Vraagt wel wat tijd in het begin om dit te maken

    Leerlingen moeten gemotiveerd zijn: meestal is dit zo

    Voorwaarden/info

    Je moet minimaal inzicht hebben hoe een website structuur in elkaar zit. Er zijn echter heel wat sjablonen te downloaden waar je inhoud kan invullen via worddocumentjes. Interessante sites

    http://www.webkwestie.nl/: een zeer interessante site met heel veel uitleg hoe een Webquest in elkaar zit, hoe je dit zelf kan maken en voorbeelden

    http://webquest.aps.nl/

    http://histoforum.digischool.nl/webquests/webquests.htm

    http://www.danae.nl/do.php?a=show_danae_webquest

    http://www.webquests.nl

    http://www.docentenplein.nl/vakinfo0401/webquest.htm

    http://www.webpaden.nl/

    http://webquest.kennisnet.nl/nederland

    Belgische sites

    http://users.pandora.be/christiaan.bosmans/aal/aal_webquest.pdf

    http://www.bop.vgc.be/educatief/webquest/index.html

    http://users.pandora.be/christiaan.bosmans/aal/aal_webquest.ppt#1


    3 Zoeken en verwerken info

    Wat

    Studenten

    populatie

    Doel

    Wanneer

    Pro

    Tegen/

    beperkingen

    Mindmapping, conceptmapping

    Technieken om begrippen op een visuele schematische manier in kaart te brengen

    Mindmap: vertrekt van centraal begrip en maakt dan verder vertakkingen

    Bij conceptmap: geen centraal begrip, relaties tussen verschillende begrippen kan benoemd worden

    Wordt veel gebruikt in middelbare scholen; voortgezet onderwijs

    Zie diverse voorbeelden

    Uit tekst begrippen halen, verbanden leggen, en dit op een visuele manier voorstellen

    Helpt bij het verwerken van leerstof,

    Je kan als docent een schema maken voor de les.

    Maar ook als opdracht geven aan studenten in de les, of als verwerkingsopdracht

    Leuk om te doen

    Programma’s zijn niet moeilijk

    Momenteel heel veel gratis programma’s op de markt

    De beste programma’s zijn te betalen

    Voorwaarden/info

    Programma leren kennen, veel gratis programma’s

    Mindmapping: programma’s: “mindmappersonal”, “emindmap”, Freemind

    Voor info ga naar : http://users.pandora.be/kraeye/mindmap.htm

    Conceptmapping programma’s

    Inspiration: te betalen maar heel gebruiksvriendelijk en veel mogelijkheden

    www.inspiration.com (America)en http://www.omdeschool.nl/ (Nederland)

    conceptmap tools: gratis, minder gebruiksmogelijkheden dan Inspiration, maar toch bruikbaar

    http://cmap.ihmc.us/

    algemene info over conceptmaps: via website digitale universiteit: www.du.nl/conceptmaps


    4 Algemene info, Interessante websites

    voor docenten

    klascement:

    een portaalsite van en door leerkrachten ,gesteund door ministerie onderwijs

    Verschillende onderdelen: Bouwstenen

    · EduNieuws: Onderwijsnieuws EduSites: Educatieve sites EduDocs: Lesdocumenten

    · EduWare: Educatieve software EduFoto: Foto's voor klasgebruik Bijles: Wie geeft bijlessen?

    · EduMarkt: Vraag en aanbod

    http://www.klascement.net

    Wonderwijsweb

    Website van Geert Kraeye. Deze website heeft als bedoeling de integratie van ICT in het onderwijs te versnellen en te verbeteren. Heel veel info op begrijpelijke manier

    http://users.pandora.be/kraeye/

    REN Vlaanderen

    Regionale expertisenetwerken: geven per provincie aanbod en vraaggestuurde scholingen

    http://www.renvlaanderen.be

    Voor ICT coördinatoren, beleid ICT in onderwijs

    Onderwijs Vlaanderen

    Informatie van de Vlaamse overheid rond ICT onderwijs

    http://www.ond.vlaanderen.be/ICT/

    http://www.ond.vlaanderen.be/dvo/basisonderwijs/ICT/indexict.htm

    Digitale universiteit

    is een samenwerkings- verband van negen hogescholen en universiteiten in Nederland. De DU richt zich op het realiseren van onderwijsvernieuwing en het toepassen van ICT bij de participerende instellingen met als focus de transformatie van opleidingen.

    http://www.du.nl




    08-05-2006, 12:05 geschreven door Fred  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Links digitale didactiek en digitale leeromgevingen

    Digitale didactiek

    http://www.digitaledidactiek.nl

    http://www.edusite.nl

    http://www.surf.nl

    http://e-learning.surf.nl

    Digitale leeromgevingen

    http://www.blackboard.com

    http://www.threeships.nl

    http://www.dokeos.com

    http://moodle.org

    http://www.smartschool.be

     

    08-05-2006, 11:13 geschreven door Fred  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Infosessie Digitaal Studiemateriaal
    Op 9 mei gaat binnen EHSAL een opleiding door waar ondermeer het gebruik van digitaal studiemateriaal wordt aangekaart. Interessante links en de gebruikte PP kunnen jullie op deze blog vinden...

    08-05-2006, 10:54 geschreven door Fred  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    27-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enkele digitale tools

    Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt.  Het is gewoon zoals je het zélf wenst.  Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed.  Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.

    Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat.  Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard. 

    27-09-2005, 16:32 geschreven door Fred  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Info auteursrechten

    Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig.  Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.

    Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.

    Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".

    Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen.  In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.

    Nu is uw blog aangemaakt.  Maar wat nu???!

    Lees dit in het volgende bericht hieronder!

    27-09-2005, 16:32 geschreven door Fred  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Archief per week
  • 08/05-14/05 2006
  • 26/09-02/10 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs