Praktijkverhaal 'Werken met digitaal studiemateriaal' (R. Van Den Bruaene)
1 Zelfstudiemodule
Wat |
Studentenpopulatie |
Doel |
Wanneer |
Pro |
Tegen/beperkingen |
Zelfstudiemodule verpleegkundig diagnostiek:
leren analyseren van patiëntenproblemen en maken van verpleegplan
(probleemoplossend model)
Theorie + linken naar oefeningen, casussen en invulbladen
Gemaakt via webeditor
(dreamweaver)
andere alternatieven
Niet op een website geplaatst maar op een elektronische leeromgeving
(Toledo en Dokeos) |
Studenten 3e jaar- brugstudenten verpleegkunde
(bachelor)
|
Zelfstudie bij opdrachtgestuurd onderwijs
Zelfstandig verwerken van theorie
Oefeningen en casussen voorbereiden als hulpmiddel discussiebijeenkomsten
|
Studenten krijgen opdracht een deel deze zelfstudiemodule uit te voeren vooraleer naar de les te komen
Les wordt besteed aan inoefenen d.m.v. casussen.
Alles wordt bewaard in portfolio
|
Jonge studenten gebruiken graag computer
Je kan gebruik maken van
Foto, film, geluid, enz. om zaken visueel voor te stellen
Je kan zowel lineair doorheen de cursus wandelen als makkelijk naar een bepaalde plaats verspringen
Makkelijk linken te maken naar
· Oefeningen (on line of word bestand)
· Casussen
· Internet |
Je moet platform hebben of webruimte om je materiaal toegankelijk te maken
Studenten moeten toegang hebben tot internet en ADSL
Vele studenten studeren toch nog liever op papier (onderlijnen, kleuren, opmerkingen bijschrijven)
Vaak zie ik dat de theorie op papier bestudeerd wordt maar de digitale module gebruikt wordt voor de oefeningen en de wordbestanden om casussen te verwerken |
Studenten Schakelprogramma: Master verplegingswetenschap
En collegas docenten KHK
|
Worden verondersteld deze materie te kennen
Basiskennisniveau is zeer verschillend
Diegenen die dit niet beheersen kunnen deze zelfstudiemodule zelfstandig bestuderen |
Wordt op Toledo gezet. Eigen initiatief student/collega |
Studenten kaderopleiding (hoofdverpleegkundigen)
|
Naslagwerk bij klassikale les
Hier wordt theorie nog meer klassikaal gegeven maar deze module wordt gebruikt voor de casussen |
Uitwerken van casussen na theorieles |
Voorwaarden/Info |
Kennis hebben van het maken van websites.
Een website om je op weg te zetten: http://www.wvdwebdesign.be/
2 bekende pakketten zijn Frontpage (Microsoft) en Dreamweaver
cursus frontpage:
http://web.klascement.net/
http://www.playgarden.com/frontpage2000.php3
http://www.ds.arch.tue.nl/Education/Courses/FrontPage/
|
dreamweaver
http://www.cursusdreamweaver.be/scriptie/
http://www.ideabox.be/webdesign/pdf/cursus_dreamweaver_112004.pdf
http://www.leerict.nl/dreamweavermx/les0/les0.php
Een gratis open source pakket is Nvu
http://www.devlib.org/mozdev/mozillanl/NVU-NL/cursus/nvu-cursus.pdf
http://www.mozilla-nl.org/producten/nvu/ |
|
|
|
|
|
|
|
2 Oefenen
Wat |
Studentenpopulatie |
Doel |
Wanneer |
Pro |
Tegen/beperkingen |
Oefenprogramma
Hot Potatoes
5 soorten
1. quiz: multiple choice, multiple answer, invul
2. kruiswoordraadsel
3. invuloefening
4. sorteeroefeningen
5. sleepoefeningen
|
Voor alle studentenniveau
Van kleuter tot master opleiding
Diverse voorbeelden worden getoond |
Inoefenen leerstof : kennis
|
Als aanvulling bestaande klassikale lessen
Inoefenen leerstof
Pré test voor het aanbrengen nieuwe leerstof (niveau studenten bepalen) |
Je kan het op een elektronische leeromgeving zetten, maar evengoed via Diskette, Cd-rom doorgeven
Aantrekkelijk
Student krijgt onmiddellijk feedback |
Je krijgt geen feedback als docent
Er bestaat mogelijkheid om score te laten doormailen of uitprinten maar is iets geavanceerder
Wel indien je werkt met leerplatform Dokeos
Normaal niet geschikt als test. |
Voorwaarden/info |
Zeer gemakkelijk te maken, op 2 uur heb je het geleerd. Er is een (Vlaamse) website waar je het programma gratis kan downloaden, en meer dan duizend oefeningen door docenten gemaakt
http://hotpot.klascement. net/
http://hotpot.uvic.ca/ (Canadese site)
|
Oefenprogramma
J Clic |
Een nieuwe variant van een oefenprogramma waarmee je meer grafische toepassingen hebt: het integreren van beeld, geluid, video, enz is een sterke troef van dit programma. Je kan meerkeuzevragen, kruiswoordraadsels, open vragen, puzzels en associatieoefeningen maken
Hier worden de oefeningen niet apart aangeboden maar geïntegreerd in één project.
Populatie, doel, wanneer, pro contra zie Hot Potatoes.
Info
http://users.pandora.be/kabaja/oefeningen.htm
http://clic.xtec.net/en/index.htm
http://www.kuleuven-kortrijk.be/renwv/reno/
|
Test modules in
e-learning systeem (Toledo, Dokeos) |
Hiermee kan men ook oefeningen maken. : quiz: open vraag, multiple choice, enz enz
Voordeel : hier krijg je als docent wel feedback over resultaten. Je kan het zelf als toets gebruiken
Nadeel:: niet zo flitsend als hot potatoes en JClic
|
3 Zoeken en verwerken Info
3 Zoeken en verwerken info
Wat |
Studenten
populatie |
Doel |
Wanneer |
Pro |
Tegen/
beperkingen |
Mindmapping, conceptmapping
Technieken om begrippen op een visuele schematische manier in kaart te brengen
Mindmap: vertrekt van centraal begrip en maakt dan verder vertakkingen
Bij conceptmap: geen centraal begrip, relaties tussen verschillende begrippen kan benoemd worden
|
Wordt veel gebruikt in middelbare scholen; voortgezet onderwijs
Zie diverse voorbeelden |
Uit tekst begrippen halen, verbanden leggen, en dit op een visuele manier voorstellen |
Helpt bij het verwerken van leerstof,
Je kan als docent een schema maken voor de les.
Maar ook als opdracht geven aan studenten in de les, of als verwerkingsopdracht |
Leuk om te doen
Programmas zijn niet moeilijk
Momenteel heel veel gratis programmas op de markt |
De beste programmas zijn te betalen |
Voorwaarden/info |
Programma leren kennen, veel gratis programmas
Mindmapping: programmas: mindmappersonal, emindmap, Freemind
Voor info ga naar : http://users.pandora.be/kraeye/mindmap.htm
Conceptmapping programmas
Inspiration: te betalen maar heel gebruiksvriendelijk en veel mogelijkheden
www.inspiration.com (America)en http://www.omdeschool.nl/ (Nederland)
conceptmap tools: gratis, minder gebruiksmogelijkheden dan Inspiration, maar toch bruikbaar
http://cmap.ihmc.us/
algemene info over conceptmaps: via website digitale universiteit: www.du.nl/conceptmaps
|
4 Algemene info, Interessante websites
voor docenten
klascement:
een portaalsite van en door leerkrachten ,gesteund door ministerie onderwijs
Verschillende onderdelen: Bouwstenen
· EduNieuws: Onderwijsnieuws EduSites: Educatieve sites EduDocs: Lesdocumenten
· EduWare: Educatieve software EduFoto: Foto's voor klasgebruik Bijles: Wie geeft bijlessen?
· EduMarkt: Vraag en aanbod
http://www.klascement.net
Wonderwijsweb
Website van Geert Kraeye. Deze website heeft als bedoeling de integratie van ICT in het onderwijs te versnellen en te verbeteren. Heel veel info op begrijpelijke manier
http://users.pandora.be/kraeye/
REN Vlaanderen
Regionale expertisenetwerken: geven per provincie aanbod en vraaggestuurde scholingen
http://www.renvlaanderen.be
Voor ICT coördinatoren, beleid ICT in onderwijs
Onderwijs Vlaanderen
Informatie van de Vlaamse overheid rond ICT onderwijs
http://www.ond.vlaanderen.be/ICT/
http://www.ond.vlaanderen.be/dvo/basisonderwijs/ICT/indexict.htm
Digitale universiteit
is een samenwerkings- verband van negen hogescholen en universiteiten in Nederland. De DU richt zich op het realiseren van onderwijsvernieuwing en het toepassen van ICT bij de participerende instellingen met als focus de transformatie van opleidingen.
http://www.du.nl
08-05-2006, 12:05 geschreven door Fred 
|