Tropoi
Op een zaterdagavond
in oktober woonde ik de voorstelling bij van het toneelstuk Tropoi door
jeugdtheatergezelschap Froefroe, onder regie van Marc Maillard. De locatie
van het evenement was de schouwburg van het bekende theatergezelschap NTGent, aan het Sint-Baafsplein in het
hart van de Oost-Vlaamse hoofdstad.
Ik zal maar met de
deur in huis vallen, veel ervaring met toneelspelen had ik nog niet op het
moment dat ik de zaal betrad. Ik ben dan ook pas zeventien. Als eerste
kennismaking met het theater leek het me
beter een wat luchtiger, toegankelijker stuk uit te kiezen. Volgens de brochure
die ik vooraf had doorgenomen viel dit stuk onder de noemer jeugdtheater, dus
dat leek me wel geschikt. Je leest hieronder of het dat uiteindelijk ook was.
Tropoi is eigenlijk geen
klassiek toneelstuk, maar een soort poppenspel, met vaak levensgrote poppen die
prachtig vormgegeven werden. De poppen worden niet met touwtjes bediend, maar
door de handen van de acteur of actrice die de rol van de pop vertolkt. Hij of
zij geeft de pop dan ook zijn of haar stemgeluid.
Laat me eerst even
kort het verhaal schetsen. Het geheel speelt zich af in het Italië van de late
middeleeuwen, op het moment dat de katholieke kerk nog zeer machtig is en mee
het beleid van het land bepaalt. Het hoofdpersonage, Castiglio (rol van Dimitri
Duquennoy), een luitspeler, doet zich voor als alchemist. Een alchemist is een
soort tovenaar die goud kan maken, of op zijn minst beweert dat te kunnen.
Castiglio verlaat aan
het begin van het stuk zijn thuisstad Firenze en komt terecht in een fictief
klein koninkrijk, dat van ene zekere koning Pico (rol van Dries de Win). De
hebzuchtige en ook wel goedgelovige koning Pico is na een kleine demonstratie
van Castiglio overtuigd van diens vermogen om daadwerkelijk goud te maken.
Castiglio krijgt een plaats aan het koninklijk hof en wordt een beetje de vertrouwenspersoon
van de koning.
Castiglio weet de band met de koning nog te versterken
wanneer hij op een dag diens zoon luit leert spelen. Hij krijgt van de koningszoon
de vraag waarom muziek mensen in een welbepaalde stemming kan brengen, zoals vrolijk,
droevig, opgewonden of nog iets anders. Op die vraag heeft Castiglio niet
meteen een antwoord, maar het zet hem wel aan het denken. Muziek kan inderdaad de stemming van mensen
beïnvloeden, dus ook hun gedrag. Hij komt tot het verbazende besluit dat
muziek eigenlijk een soort toverkunst is!
Wanneer Castiglio er
in slaagt de koning te overtuigen van de verborgen macht die muziek heeft
krijgt hij de opdracht toegewezen om zeven Tropoi te maken, magische
melodietjes die mensen echt kunnen betoveren. Onder betoveren verstaat de
koning vooral: hen naar zijn pijpen laten dansen.
Castiglio heeft de
bedoeling van de koning wel door, maar grijpt toch met beide handen de kans aan om
de Tropoi te maken. Hij maakt er zelfs zijn levensdoel van. Het scheppen van de
Tropoi loopt echter niet van een leien dakje en Castiglio gaat wel héél ver in
zijn inspanningen om toch zijn doel te bereiken.
Of hij hier uiteindelijk
in slaagt wil ik niet verklappen, het zou de pret bederven voor zij die het
stuk nog niet gezien hebben en nu toch wel wat nieuwsgierig geworden zijn.
Wel had ik beloofd te
vertellen of Tropoi nu een geschikte keuze is voor een eerste kennismaking
met toneelkunsten. Graag wil ik iets vertellen over het decor, de rekwisieten,
het gebruik van het podium door de acteurs en, niet onbelangrijk in dit stuk,
de begeleidende muziek.
Het decor is erg sober
opgesteld. Veel meer dan een donkerrood doek valt er niet te zien. Er wordt ook
slechts zeer beperkt gebruik gemaakt van
rekwisieten. Dat leidt de aandacht van de toeschouwer dan wel naar dat wat echt
telt, de poppen en de acteurs. De acteurs vertolken de rol van hun personage
soms in pure menselijke vorm, in de volgende scène beelden ze datzelfde
personage uit door zich letterlijk achter de poppenversie ervan te verschuilen.
Ze benutten hierbij zowat elke vierkante centimeter van het podium, dus er is
meer dan voldoende beweging te zien.
Dat Tropoi met veel
liefde en zorg gemaakt is valt zeker niet te betwijfelen. De acteurs spelen hun
rol vol overgave, echt met hart en ziel. De poppen zijn met verbluffend oog
voor detail ontworpen en zien er soms angstaanjagend luguber uit, soms ook
hilarisch grappig.
In een stuk dat muziek
als centraal thema heeft is het natuurlijk ondenkbaar dat er geen muzikale
klanken te horen zouden zijn. Froefroe heeft ook hier een duidelijke en juiste
keuze gemaakt. Het hele stuk wordt muzikaal omkaderd door muzikanten van vlees
en bloed, die hun instrumenten live bespelen, er staat helemaal niks op band.
De muzikanten nemen wel niet deel aan wat er op het podium gebeurt, zij blijven
letterlijk en figuurlijk aan de zijlijn staan. Uitzondering hierop is
hoofdrolspeler Dimitri Duquennoy, die een luitspelende alchemist vertolkt en
dan ook eigenhandig de luit bespeelt.
Was het dan over de
hele lijn een geslaagde eerste kennismaking? Wel, als ik heel eerlijk ben moet
ik helaas zeggen dat dit stuk toch niet helemaal aansluit bij de leefwereld van
een veertien- of vijftienjarige, laat staan nog jonger. Het stuk vraagt toch
een minimale voorkennis over de middeleeuwen en is bovendien bij momenten wel erg expliciet in zowel wat er getoond
als gezegd wordt. Ik vind dat je toch wel minimum zestien moet zijn om dit te
kunnen begrijpen en waarderen.
Op dit moment wordt
Tropoi niet meer opgevoerd, maar als het ooit nog eens hernomen wordt en je
wil eens een bijzonder avondje uit, dan is dit zeker een aanrader!
Bijlagen: Tropoi foto's WORD.docx (872.6 KB)
01-05-2015, 13:13
Geschreven door Frédéric De Nil 
|