Inhoud blog
  • de running mates
  • Programma N-VA Middelkerke
  • Zwijgplicht OCMW-personeel
  • Veiligheid versus zichtbaarheid
  • Meldplicht ziekenhuisbacterie
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    zeepaardje
    aangespoeld maar niet versleten
    02-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de running mates
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We gaan er samen tegenaan. Het einddoel ligt wel verder dan 14.10.2012.

    02-10-2012 om 14:22 geschreven door freddy carlier  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (8 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Programma N-VA Middelkerke
    Partijprogramma en beleid N-VA Middelkerke De kracht van verandering 1. N-VA wil resoluut 0 % aanvullende personenbelasting. 2. N-VA wil de afschaffing van de pestbelastingen. 3. N-VA wil degelijk opgeleid statutair gemeentepersoneel en adequate verloning. De gemeente Middelkerke telt 917 personeelseden. N-VA middelkerke wil de benoemingen financieren met natuurlijke afvloeiingen. 4. N-VA wil nieuwe parkeergelegenheid creëren, gratis parkeren voor gehandicapten en gratis kortparkeren voor laden/lossen en boodschappen. N-VA middelkerke ijvert voor gratis parkeren voor al de inwoners van Middelkerke door middel van een inwonerskaart. 5. N-VA wil objectieve veiligheid met meer zichtbare politiepatrouilles. N-VA Middelkerke wil het politiekorps van Middelkerke uitbreiden. 6. N-VA wil een proper Middelkerke, een goed onderhouden openbaar domein, een beter wegennet in alle deelgemeenten en gratis zesmaandelijkse omhaling van grof huisvuil. 7. N-VA wil het toerisme beter en efficiënter promoten en ijvert voor een jaarlijkse stijging van het toerismebudget met 10 %. 8. N-VA wil op het vlak van onderwijs een samenwerking tussen de onderwijsnetten. 9. N-VA wil meer en aangenamer activiteiten voor senioren en jongeren en een hernieuwing van het skatepark. 10. N-VA wil een nieuw zwembad ter hoogte van het Krokodielpark te Middelkerke. 11. N-VA wil wat het OCMW betreft een 5-puntenplan : • voorwaarden aan leefloners opleggen • steun verlenen mits het naleven van voorwaarden; • een efficiënt administratief en financieel beleid; • een stopzetting van de verkoop van eigen gronden, wanneer gronden verkocht worden ijvert N-VA Middelkerke dat er gebouwen op geplaatst worden zodanig dat het patrimonium behouden blijft. Dit kan men bekomen door een nauwe samenwerking met bouwmaatschappijen. • een absolute prioriteit maken van meer en betaalbare sociale woningen voor de jongeren van Middelkerke. 12. N-VA wil nuttige openbare werken en geen prestigeprojecten. Er worden veel werken gerealiseerd die niet voldoen aan de eisen. N-VA Middelkerke wenst dan ook dat deze werken naar behoren worden uitgevoerd zodanig dat er niet meermaals moet opengebroken worden om opnieuw te herstellen. Dit komt alleen maar ten goede van de belastingbetaler die niet meerdere malen moet opdraaien voor hetzelfde werk. 13. N-VA wil een asielbeleid met werkelijke integratie. 14. N-VA wil de sportaccommodaties moderniseren en centraliseren. 15. N-VA ijvert voor een totale hervorming van de jeugdwerking.

    02-10-2012 om 11:55 geschreven door freddy carlier  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zwijgplicht OCMW-personeel
    N-VA wil af van de zwijgplicht OCMW-personeel Ons N-VA parlementslid Liesbeth Homans pleit om de geheimhoudingsplicht voor de OCMW-personeelsleden op te heffen wanneer er fraude wordt vermoed en werkt aan een wetsvoorstel ter zake. Senator Homans vindt het niet meer kunnen dat de ambtenaren moeten zwijgen wanneer ze een vermoeden hebben dat OCMW-klanten sociale fraude plegen. Het is frustrerend zegt de senator dat we mensen in nood niet kunnen helpen omdat fraudeurs hun plaats innemen. Soms komt uit een gesprek met een steunvragende aan het licht dat hij een eigendom in het buitenland bezit. Die informatie mag door de OCMW-medewerkers niet worden doorgegeven aan de huisvestingmaatschappijen omdat de medewerkers zware sancties riskeren door de geheimhoudingsplicht. Men stelt later bij het OCMW vast dat de steuntrekkende een sociale woning toegewezen krijgt niettegenstaande hij buitenlandse eigendommen heeft. Dit leidt tot grote frustraties bij het OCMW-personeel. Iedere ambtenaar moet volgens de Belgische wet een misdrijf aangeven, maar voor de OCMW-medewerkers en –raadsleden bestaat een strikte geheimhoudingsplicht omwille van de vertrouwensband tussen mensen die om hulp vragen en de ambtenaren. Senator Homans is van mening dat de zwijgplicht moet kunnen vervallen wanneer er sprake is van zware fraude en dat de ambtenaren fraude moeten kunnen melden aan de politie of aan de inspecteur van de sociale woningmaatschappij, zeker wanneer er sprake is van identiteitsfraude om een hogere uitkering te krijgen of een lagere huur te moeten betalen. In mijn ogen is dit ‘ diefstal ‘ zegt senator Homans. In haar wetsvoorstel stelt ze dat een OCMW-ambtenaar fraude-informatie moet kunnen overmaken aan de OCMW-raad die bestaat uit politici, zodat de ambtenaar zelf buiten schot blijft. De OCWM-raad zelf zal dan moeten beslissen of het opportuun is de belastende informatie over te maken aan andere overheidsdienst.

    02-10-2012 om 11:53 geschreven door freddy carlier  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veiligheid versus zichtbaarheid
    Veiligheid, zichtbaarheid op de openbare weg, sociale controle, openbare verlichting Veiligheid betekent niet steeds op iedere hoek een politieman -vrouw plaatsen om toezicht te houden. Het toezicht uitgeoefend door de politie noemt men ‘ formele sociale controle ‘. Veiligheid is ook sterk verbonden met het begrip ‘ informele sociale controle ‘ of de mogelijkheid van de mensen om elkaar te zien of gezien te kunnen worden en daardoor de mogelijke daders van misdrijven af te schrikken om feiten te plegen vanwege de druk betrapt of herkend te worden. Het is dus belangrijk dat de openbare weg zo is ingericht dat de mensen elkaar onderling goed kunnen zien. Een praktisch voorbeeld daarvan zijn de parkings, waar de struiken opzettelijk laag worden gehouden omwille van de zichtbaarheid. Ook ’s nachts is kunnen zien of gezien worden belangrijk. Daarom wordt er overal in de steden en gemeenten openbare verlichting voorzien en wordt deze normaliter goed onderhouden. Uit voorvallen in het verleden in binnen- en buitenland blijkt dat bij het uitvallen van de openbare verlichting er enorm veel inbraken of straatroven plaatsvinden. De reden is evident : men kan de daders niet zien als ze aan het werk zijn, daardoor kunnen niet betrapt noch gesnapt worden. Het is bekend, een inbreker schuwt licht en daarom plaatsen veel eigenaars veiligheidsverlichting aan de buitengevel. Erg is de toestand in sommige deelgemeenten van Middelkerke. NVA wil tijdens de komende legislatuur een onmiddellijke aanpak van deze toestand. Voetgangers en fietsers lopen er gevaar om te worden aangereden of te worden aangerand in deze duisternis. De relatie tussen duisternis en de grotere kans op slachtofferschap is reëel en verdient aandacht van de gemeentelijke overheid.

    02-10-2012 om 11:50 geschreven door freddy carlier  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meldplicht ziekenhuisbacterie
    Geen meldplicht ziekenhuisbacterie voor de hospitalen ! Het zal je wel overkomen. Een ongeval thuis of op weg naar een vrienden en met de ziekenwagen naar het hospitaal worden gebracht. Of nog anders, een kleine ingreep en een paar dagen gehospitaliseerd worden. Op zich gelukkig dat je wordt geholpen. Maar is het wel veilig in zo’n hospitaal ? Misschien kom je wel zieker uit het hospitaal dan je er werd binnengebracht. Elk jaar hebben ongeveer 103.000 patiënten een infectie van de ziekenhuisbacterie oplopen in een hospitaal ! Zelfs 2.625 overlijden aan de gevolgen ervan ! De organisatie testaankoop vroeg naar de rapporten van ieder ziekenhuis, maar de Raad van State besliste dat ze niet ter beschikking moeten worden gesteld. We hebben er dus het raden naar. Welk ziekenhuis scoort slecht en waar lopen we weinig risico. Als patiënt kan je het dus niet aan de weet komen. Ook het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid ( WIV ) dat over de cijfers van de ziekenhuisbacterie beschikt weigert ze ter beschikking te stellen omdat de cijfers onvoldoende betrouwbaar zouden zijn ! Zou er hier sprake zijn van het beschermen van de goede naam van bepaalde hospitalen of spelen financiële belangen een grote rol ? Het is ongehoord dat de inwoners van dit land niet weten welke risico’s ze lopen bij de opname in een bepaald ziekenhuis. Het is nog minder aanvaardbaar dat de overheid blijkbaar over geen degelijk instrument beschikt om de ziekenhuisinfecties op te volgen. Wanneer we vergelijken met het aantal verkeersdoden is onze ontzetting nog groter : 2008 960 verkeersdoden 2009 819 verkeersdoden 2010 750 verkeersdoden Er worden grote aantallen flitspalen geplaatst en uren snelheidscontroles door de politiediensten uitgevoerd die ressorteren in massa’s verkeersovertredingen die een reusachtig bedrag aan boetes opleveren. Er overlijden driemaal meer mensen in dit land aan de ziekenhuisbacterie dan in het verkeer maar blijkbaar is het nog niet de moeite om een degelijk meetinstrument te ontwikkelen om de infectierisico’s te lokaliseren. Het komt ons voor dat het belangrijker is de staatkas te vullen met snelheidsboetes dan de burgers te informeren over de risico’s die worden gelopen in de ziekenhuizen.

    02-10-2012 om 11:48 geschreven door freddy carlier  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (7 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vervroegd vrij !
    Vervroegd vrij ? Ze zijn weer goed bezig ! Het drama in Luik werd veroorzaakt door een recidivist. Onschuldige kinderen, bejaarden en middelbare school studenten werden koelbloedig gedood door handgranaten of in het rond vliegende kogels. Niettegenstaande de dader, een veelpleger een waslijst veroordelingen op zijn kerfstok had werd hij toch vervroegd vrijgelaten. Begrijpe wie begrijpe kan ! Het doet ons onmiddellijk denken aan het debacle ‘Dutroux’. Deze laatste werd in 1989 veroordeeld tot 13 jaar voor verkrachting van minderjarigen maar werd pas 7 jaar later, in 1996 voor een tweede maal gearresteerd. Zijn misdrijven kwamen in de wereldpers. Toen viel de regering, maar nu was ze nog maar amper enkele dagen oud na 541 dagen onderhandelen. Dus was ontslag geen optie. Ja, er zullen weer lessen worden getrokken. De vraag is welke lessen ? Was de les ‘Dutroux’ nog niet voldoende ? In ons landje is er duidelijk iets aan de hand met de uitvoering van de straffen, het vervroegd vrijlaten van daders die herhaalde zware misdrijven plegen en met het toezicht op de vervroegd in vrijheid gestelde daders. Sinds Dutroux, 15 jaar geleden, is er nog geen zier veranderd : oude wijn uit nieuwe zakken. Iedereen verwijst weer naar iedereen. Het parket en de gevangenis verwijzen naar de strafuitvoeringsrechtbank want sinds Dutroux is het niet langer de minister van justitie die een gedetineerde vervroegd vrijlaat. De assistenten van het justitiehuis die belast zijn met het toezicht op de vervroegd in vrijheid gestelde veroordeelden verwijzen naar de politie en het parket omdat ze geen informatie krijgen over nieuw gepleegde feiten. Bovendien verklaren deze assistenten geen huiszoekingen te kunnen verrichten zodat ze hun oordeel moeten vellen op basis van een gesprek op hun bureau in het justitiehuis. Rommelt er wat ja ? Wie zal nu de zwarte piet op zijn bord krijgen. De verantwoordelijkheid wordt weer duchtig in het rond verschoven. Wanneer zal men nu eens voor altijd deze materie grondig regelen en de burger in dit land niet verder opzadelen met een onveiligheidsgevoel. Vele burgers klagen over een lakse justitie, daarom zou het wellicht goed zijn om : • Iedere uitgesproken gevangenisstraf uit te voeren • De straf van in België veroordeelde vreemdelingen in het land van herkomst te laten uitvoeren • Het toezicht op vervroegd in vrijheid gestelde veroordeelden efficiënter te maken door de assistenten van het justitiehuis via de politie in kennis te stellen van ieder nieuw feit, een samenwerking te organiseren tussen de justitie-assistent en de buurtagent op wiens omschrijving de gedetineerde verblijft en minstens maandelijks een bezoek ten huize van de veroordeelde te brengen door de justitieassistent vergezeld de buurtagent.

    02-10-2012 om 11:38 geschreven door freddy carlier  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Administratieve dienstverlening Middelkerke
    Wekelijkse zitdag gemeentelijke administratieve diensten in de deelgemeenten van Middelkerke N-VA Middelkerke wil voor de inwoners van de deelgemeenten een kwalitatieve dienstverlening van de gemeentelijke administratieve diensten zo dicht mogelijk bij huis. Naar verluidt is er een grote behoefte bij de inwoners van de deelgemeenten van Middelkerke om attesten, identiteitskaarten en andere administratieve verrichtingen wekelijks te kunnen afhandelen op bepaalde antennepunten in hun deelgemeente, zoals een bibliotheek, cultureel centrum of rusthuis en dit op vaste dagen en uren. Thans ondergaan de inwoners een tergend tijdsverlies door de ongunstige busverbindingen om naar het centrum van Middelkerke te komen. De inwoners van de deelgemeenten vragen om een wekelijkse zitdag van de gemeentelijke administratie om de meerdere uren verplaatsing te kunnen vermijden.

    02-10-2012 om 11:34 geschreven door freddy carlier  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bereikbaarheid Politie Middelkerke
    Het zal vele inwoners niet zijn ontgaan. Op de website van de Politiezone Middelkerke is te lezen : Het onthaal van het politiegebouw van Middelkerke is periodiek gesloten vanaf oktober 2011. Tijdens de weeknachten in het laagseizoen kunt u tussen 19u ‘s avonds en 07 ‘s morgens NIET meer aan het loket terecht en kan u de politie Middelkerke ook NIET meer rechtstreeks telefonisch contacteren op het nummer 059 312 312. Aan de voordeur van het politiebureel in Middelkerke bevindt zich een muurtelefoon. Als het politiegebouw gesloten is, kan u deze muurtelefoon enkel gebruiken voor een vraag tot dringende politionele tussenkomst. De muurtelefoon is doorgeschakeld naar de alarmcentrale 101. Aangezien de 101-centrale voorrang geeft aan dringende interventievragen ( de dringende hulpvragen ) en bij uitstelbare interventies de burger doorverwijst om zich ’s anderendaags naar het politiebureau te begeven, betekent dit mutatis mutandis dat heel wat burgers vanaf 19 u ’s avonds geen klacht kunnen laten opnemen (bvb. aangifte van gestolen fiets, vandalisme of beschadigingen) tenzij men de dag nadien een halve dag verlof neemt. Op dezelfde website staat te lezen dat de politiezone momenteel werkgelegenheid biedt aan 73 personeelsleden. Het personeelsbestand telt op volle getalsterkte 81 medewerkers maar is momenteel samengesteld uit 9 burgerpersoneelsleden en 64 operationelen. Dit houdt in dat 10 % van het personeelsbestand niet is ingevuld. Uiteraard is de korpsleiding verplicht door deze onderbezetting de diensten aan te passen overeenkomstig de beschikbaarheid van het personeel wat ten koste gaat van de dienstverlening, zoals het sluiten van het politiecommissariaat tijdens de nacht. De NVA ijvert voor een optimale veiligheid van alle inwoners en dringt erop aan dat het bestuur de nodige financiële middelen ter beschikking stelt van de politiezone om de voorziene getalsterkte volledig in te vullen door de aanwerving van 8 operationele krachten. Het is onverantwoord dat wordt bespaard op het veiligheidsbudget.

    02-10-2012 om 11:32 geschreven door freddy carlier  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Middelkerke financieel gezond ?
    N-VA Afdeling Middelkerke September 2012 Aan de inwoners van Middelkerke en deelgemeenten Betreft : • Ongezonde financiële toestand van Middelkerke • Dringende noodzaak om het financieel beleid te veranderen Geachte inwoner, Bent u ook verbaasd dat de gemeente Middelkerke begin dit jaar een schuldenlast heeft van 42.000.000 euro (= 1.693.860.000 oude Belgische franken ) dat vermoedelijk eind 2012 zal oplopen tot 56.000.000 euro (= 2.258.480.000 Bef ). Komt daar volgend jaar nog eens bij het prestigeproject ondergrondse parking en vernieuwing van de markt in Middelkerke dat vanaf 2013 via leasing dient te worden afbetaald 16.000.000 euro (= 645.280.000 Bef). Komt daar volgend jaar vermoedelijk nog bij 13.000.000 euro (=524.290.000 Bef) om Middelkerke beter te beschermen tegen de impact van stormvloeden en de eventuele 1000-jarige storm. Prof. Dr. Herman Matthys docent publieke financiën Univ Gent en Brussel, geeft Middelkerke een 4 op 10 voor financieel beleid. N-VA afdeling Middelkerke wil een ander financieel beleid. Onze schulden nemen meer en meer toe. Het is tijd om prestigeprojecten achterwege te laten en te saneren in de begroting, geen overbodige uitgaven te doen, prioriteiten te stellen en het belastinggeld verantwoord uit te geven. N-VA engageert zich de gemeentelijke financiën weer gezond te maken.

    02-10-2012 om 11:29 geschreven door freddy carlier  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Besparen, maar niet in Middelkerke
    Besparen, bezuinigen, inleveren maar niet te Middelkerke ! Morgen wordt alles weer duurder en de loontrekkenden of gepensioneerden zullen weer moeten inleveren. De vervoersmaatschappij de ' Lijn ' moet besparen zodat straks iedereen weer meer zal moeten betalen, de pintjes slaan op en de diesel wordt weer duurder aan de pomp, de met moeite samengeflanste federale begroting moet alweer krimpen op vraag van Europa en ook op de Vlaamse begroting moet bezuinigd worden. Vele gemeenten zitten met een kater en zullen met moeite de begroting rond krijgen door het wegvallen van de Dexiadividenten. Bezuinigen is het ordewoord dat alle dagen in de pers te horen en te lezen is. Maar niet in Middelkerke vrienden. In HLN van dinsdag 3/1/2012 lezen we op pagina 16 dat Middelkerke voor 2012 een budget van 25 miljoen euro ( meer dan 1 miljard oude Belgische frank) uittrekt voor investeringen waarvan het grootste deel (22 miljoen euro ) voor gebouwen is bestemd. Zo gaat er 13,600,000 miljoen naar de ondergrondse parking onder de markt. En nog maar eens 2,554,143 euro naar de aanleg van het marktplein zelf. Naast het reeds aangewend budget in 2011 komt er nu nog een bedrag van meer dan 16,000,000 miljoen euro bij om het marktplein aan te leggen. Mogen we hier niet van megalomanie spreken. Is het is tijden van crisis te verantwoorden dat het geld over de boeg wordt gegooid om een pleintje aan te leggen terwijl men overal elders de buikriem moet aanhalen. Maar dat is nog niet alles. 50,000 euro heeft het bestuur voorzien op de begroting van 2012 voor de opmaak van een ontwerp voor de renovatie van het gemeentehuis en nog eens 45,000 euro voor een ontwerp voor de realisatie van een ontmoetingscentrum in Sint-Pieterskapelle. Een kleine 100,000 euro dus (zijnde 4 miljoen oude Belgische frank) om ontwerpjes op te stellen in crisistijd. Dit is niet meer ernstig te nemen. Dit is geen oordeelkundige aanwending van overheidsgelden of met andere woorden dit is een beleid van verspilling rekening houdend met de huidige internationale, federale en Vlaamse financiële situatie. Het schaarse geld wordt duidelijk besteed aan prestigeprojecten en er is bijgevolg geen wel doordachte investeringspolitiek van de huidige beleidsgroep. Dit is verkwisting. Bijna twee derden van de investeringen gaan naar het marktplein. Begrijpe wie begrijpe kan. Er zijn wel andere katjes te geselen in Middelkerke, ziehier enkele voorstellen waarbij de burger meer baat zou hebben : • het verlagen van de gemeentebelasting zou het inkomen van de burger verhogen; • de vacatures van het politiekorps aanvullen zou het toezicht op plaatsen waar het nodig is bevorderen en de veiligheid verhogen; • de wegenis in de deelgemeenten aanpakken zal de verkeersveiligheid aldaar bevorderen; • wat minder gratis drank geven bij de herhaalde openingen van de diverse pleinen kan het budget voor de dienstverlening omhoog krikken; • wat meer betaalbare sociale woningen bouwen voor de Middelkerkse jongeren zodat ze uit hun habitat niet moeten wegvluchten. Middelkerke is een badstad, blijkbaar een rijke badstad waar twee derden van de investering wordt aangewend om een marktplein van enkele honderd vierkante meter groot aan te leggen. Blijkbaar moet in 2012, het jaar van de gemeenteraadsverkiezingen, het plein in al zijn glorie schitteren. Wees echter op je hoede gemeentebestuur. Deze cijfers zullen niet schitteren in de harten en in de gedachten van de kiezers van Middelkerke. De inwoners zullen niet euforisch zijn over de markt wetende dat zij dat allemaal moeten betalen met de zuur verdiende centen en beseffend dat zich in crisistijd er andere noden voordoen.

    02-10-2012 om 11:26 geschreven door freddy carlier  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (8 Stemmen)


    Archief per week
  • 01/10-07/10 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs