Online marketing op maat Profileer uw bedrijf ook optimaal op internet. www.frankonline.nl
20-06-2013
Software testen, belangrijker dan ooit
Software testen is iets wat al veel gedaan wordt voor
bedrijven. Sommige bedrijven doen software testen zelf en andere bedrijven
besteden het software testen uit aan een ander bedrijf. Als de software van een
bepaald bedrijf erg specialistisch en enige kennis vereist over dat
specialisme, is het verstandig om ook iemand intern te betrekken bij het
software testen. Vooral aan het traject voorafgaand aan het uitvoerend
software, op het moment dat de testcases worden gemaakt, is het belangrijk dat
in kaart wordt gebracht wat de software hoort te doen. Bij het uitvoerend
testen wordt dan vervolgens getest of de software ook doet wat het hoort te
doen. Na afloop van het uitvoerend testen worden de verschillen geanalyseerd en
eventueel verklaard door de specialist van het bedrijf. Waarom wordt software
testen nou steeds meer gedaan? Nou allereerst is het belangrijk dat software
functioneert omdat fouten in software vaak geld kost, of reputatieschade
oplevert. En reputatieschade zorgt ervoor dat er klanten weglopen en dat er
minder klanten komen. Daarnaast wordt software steeds complexer omdat er steeds
meer geautomatiseerd wordt. Voor bijna alles bestaat er wel een programma. Ook de komst van smartphones en tablets heeft
ervoor gezorgd dat ook van veel programmas een app-versie bestaat. En voordat
zon programma daadwerkelijk wordt uitgebracht, lijkt het mij verstandig dat
deze eerst uitvoerig wordt getest. Als de software pas na uitvoering wordt
getest, kost dat veel meer geld. Het is onmogelijk om alles te testen. Software
testen moet eigenlijk te belangrijkste risicos dekken. Ook het testen zelf
kost tijd en geld. Als het risico van de fout kleiner is dan het testen zelf
kost, dan wordt dit vaak achterwege gelaten. Het is wel de bedoeling dat fouten
zo snel mogelijk gevonden worden, want hoe eerder fouten gevonden worden, hoe
goedkoper het is om ze te herstellen. Software testen is dus iets wat in de
toekomst veel vaker gaat voorkomen. Bij software testen gaat het er eigenlijk
om, om een balans te vinden tussen kwaliteit en kwantiteit. Als er bijvoorbeeld
een verschil van 0,01 euro moet worden verklaard en het kost 100 euro om die
fout te ontdekken, dan is het de vraag of je die fout moet verbeteren. Ik denk
dat de meeste bedrijven deze fout dan voor lief laten. Wat kan ik nog meer over
software testen vertellen. Eigenlijk kan ik niet zoveel meer vertellen over
software testen. Websites testen is ook vaak onderdeel van software testen. Ook
een intranetsite testen kan onderdeel zijn van van software testen. Wat ik bij
een van mijn vorige banen had gedaan is het testen van een nieuw nog te
implementeren rekensysteem. Daarin werden o.a. premies, koopsommen,
voorzieningen van levensverzekeringen berekend en ik heb in die functie deze
waardes nagerekend en vergeleken met het oude systeem. Ook games testen kan een
onderdeel zijn van software testen. Of applicaties voor een smartphone. Kortom
je kunt met software testen heel veel kanten op. Dit was mijn verhaal over
software testen. Ik hoop dat bij nu een beetje bekend is wat software testen
inhoudt.
Dagelijks worden er door bedrijven en particulieren websites
op het internet gezet. Deze website testen ze bijna nooit en zit daarom vaak
vol met fouten. Wij zijn een bedrijf gespecialiseerd in website testen. Een
website testen gaat niet alleen over het feit of je de website kunt vinden op
internet maar ook of er spelfouten of grammaticale fouten in zitten. Bij
website testen gebruiken we een spreadsheet met allemaal punten waaraan een website
moet voldoen. De website testen worden op allerlei browsers gedaan en door
diverse mensen met een autisme spectrum syndroom. Deze mensen zijn erg geschikt
voor het website testen omdat ze van herhaling houden en zeer geconcentreerd
kunnen werken. Ook maken ze rapporten tijdens het website testen zodat ze de
klant optimaal en duidelijk kunnen maken waar de bevindingen zijn gedaan op de
website en hoe ze dit kunnen terug vinden. Ook maken ze voor het website testen
een standaard analyse zodat ze weten hoe groot en ingewikkeld de website kan
zijn. Daarna maken de analisten een stroomschema en bereiden ze het
daadwerkelijke website testen netjes voor. Ze zorgen dat alle browsers op de
testcomputers zijn geïnstalleerd en dat er testgevallen zijn om na te kijken of
te beoordelen. Alle medewerkers van ons
bedrijf hebben een speciale opleiding gevolgd voor het testen in het algemeen
maar ook van de websites. Door ons autisme spectrum stoornis zijn we een
behoorlijk sneller en accurater dan normale testers dus mensen zonder autisme.
De klanten zijn erg blij met ons als testers want we berichten in normale taal
en met nette rapporten een verslag van de test. We halen de deadlines en geven
adviezen naar aanleiding van website testen maar ook voor andere applicaties.
Ons bedrijf is een aanwinst voor de moderne computerwereld en
bedrijfsleven. Vaak wordt onze dienst
gevraagd door de financiële markt want daar mogen geen fouten in de formules of
brieven voorkomen. We hebben een vestiging met testlaboratorium in Utrecht en werken
daar met ongeveer 20 testers en 4 managers aan website testen en andere services.
Onze testers beginnen met 24 uur per week met werken en kunnen dit na een paar
jaar uitbreiden tot 32 uur maar ze kunnen ook 24 uur per week blijven werken.
Sommige zijn de gehele dag met website testen bezig en andere testen
programmas van de klanten die nog ingevoerd moeten worden in de praktijk. We
hopen door het website testen dat de consument niet geconfronteerd wordt met
storingen of verouderde gegevens. Vaak is het ook een idee om een website
testen voor een klant als de site al in de lucht is maar dan geven we
aanpassingen aan. Onze verkopers of salesmanagers zijn erg druk met het
verkopen van onze diensten en dan vooral het website testen want dat is
momenteel onze sterkste punt. We zijn snel en accuraat en staan in korte tijd
paraat. Met ons hele team laten we de bevindingen zien en geven advies zodat u
uw klanten niet verliest. Kortom we zijn een sociaal maar ook commercieel
bedrijf dat een plaats verdient op het gebied van website testen.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!