• Melbourne, Alice Springs & The Rock Tour

Aussie reis
    Frank en Petra in Australiƫ
    22-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Melbourne, Alice Springs & The Rock Tour
    Hi folks,

We zijn aangekomen in Sydney en verblijven deze keer in de studentenbuurt vlakbij de universiteit (kwestie van al een beetje te oefenen voor volgende week wanneer we terug zijn). Sinds Melbourne even geleden dat we nog iets gepost hebben dus even wat daagjes recapituleren:

We verbleven van 14/1 tot 17/1 in Melbourne. Melbourne is een zalige stad (leuker dan Sydney vinden we). Er zijn heel veel leuke buurten, veel groene parken en botanical gardens in de enorme stad. Leuke winkeltjes, knappe kunstgallerij en heel vriendelijke mensen. We verbleven in het zuiden van de stad, waar zo'n beetje the upper class woont, in een fijne guest house. Wandelen in Melbourne doet erg aan New York denken; grote avenues die veel ruimte creeren, bomen langs de avenues, dezelfde soort dynamiek en drukte, ontelbare toffe (betaalbare) winkeltjes en bars. Het is zoals een grootstad als Barcelona of Londen (erg Europees eigenlijk, minder Belgisch), maar cultureler en jonger.
    De eerste (halve) dag verkenden we de Royal Gardens en liepen we langs Olympic Paqrc (waar we de Rod Laver arena zagen, de Australian Open zou bijna beginnen). Daarna Fitzroy (de alternatievere area in het noorden van de srad). De tweede dag hebben we het centrum verkend en eigenlijk heel de dag gewoon rondgefladderd door de stad en geflanneerd door de vele kunstgallerijen, boeken - en cdwinketjes en cafeetjes (heel chill). Ook een interessante tour gedaan in Victoria Parlement - waar we de gids lastig vielen met vele communautaire vragen over Australie en haar deelstaten, Bart De Wever zou het niet beter gedaan hebben ;-) 's Avonds zijn we naar stand-up comedy gaan kijken in de Comedy Lounge en de comedians waren topkwaliteit, tijdens de show kon je ook iets eten en de lounge was redelijk klassiek en cosy ingekleed.
    De derde dag bezochten we Victora National Art Museum (met toffe en informatieve gids). Veel bijgeleerd ook over de Aboriginal-cultuur (die nog maar de laatste 50 jaar als een kunstvorm wordt erkend). Daarvoor waren vele gebruiken en artefacten deel van het dagelijkse, rituele leven van de Aboriginals (en de Torres Straight Islanders). De verschillende soorten kunstwerken (schilderijen, didgeridoo, borden, boomerangs...) vertellen eigenlijk elk een verhaal dat over verscheidene generaties werd doorgegeven. Deze vorm van storytelling noemt men 'dreamings' en deze verhalen worden over heel Austalie op verschillende manieren verteld en doorgegeven, hoewel de moraal en boodschap overal dezelfde is en meestal redelijk basic is: Het gaat enerzijds over het leven binnen de gemeenschap en het respect voor je volk en 'je oversten' (de ouderen); anderzijds gaan de dreamings over basisbehoeften zoals het vinden van eten (het meremdeel van de kunstwerken beelden uit welke dieren waar leven en hoe men zich in de natuur kan orienteren ahv bergen, rivieren, boomsoorten etc, om allerlei voedselbronnen te vinden). Deze 'stories' worden nog steeds doorgegeven binnen de communities, hoewel er sinds de kolonisatie van de laatste 150 jaar heel wat oorspronkelijke voedselbronnen en grond verdwenen zijn. Frank is een boek aan het lezen van Manning Clark (a Short History of Australia) en de uitleg van de gids vormde een heel goeie aanvulling. De uitleg in het museum vormde ook een goede voorbereiding voor de latere trip naar Alice Springs (het Northern Territory is een gebied waar er nog de meeste aboriginals leven en waar de aboriginals ook grondrechten hebben vandaag de dag). We kregen in het museum ook een kort overzicht van de (recente, maar indrukwekkende) kunstgeschiedenis van Australie, State Victoria in het bijzonder.
    We vonden Melbourne heel gezellig (Petra stelde ook vast dat er (zomer)solden waren in de vele schoenwinkels en nu is onze backpack iets zwaarder geladen). We vonden het jammer dat we al weg moesten, want Melbourne was echt de moeite.

Op 17/1 vlogen we naar Alice Springs waar we in Annie's Place verbleven (gezellige hostel in funky kleurtjes, met toffe filmposters en pictures aan de muren en leuke bar/zwembad). Alice Springs bleek minder heet dan verwacht (twaren een paar koudere dagen, van 35 graden). De tientallen vliegen waren superirritant (aiming for nose and eyes) en overtuigden ons om een belachelijk netje te kopen om ons te beschermen. Samen met de grote hoed zag Petra er heel sexy uit .
    De volgende dag werden we door tourgids Micka opgehaald om 6u om aan de driedaagse "The Rock Tour" te beginnen. We verlieten Alice Springs en deden de eerste dag King's Canyon (een 7 km wandeling door de Canyon, de weergoden waren ons gunstig gezind want het was wat bewolkt waardoor de hitte van 35 graden draaglijk was). 's Avonds kampeerden we onder de sterrenhemel en aten we chilli con carne met de groep. Heel toffe mensen leren kennen in onze groep (waaronder Hillary, een bijna 70-jarige taaie Britse ex-lerares en ook Grant, Elle, Damon, Taka en andere fijne nieuwe Facebookvrienden). Ook heel wat interessante info gekregen over de cultuur van de Aboriginals van onze gids (een 'half cast', vader Aboriginal en moeder met Europese roots). De tweede dag stonden we op om 4u en deden we een hike rond The Olga's in het Kata Tjuta National Park, waarna we in de namiddag het Aboriginalk cultural centre bezochten en de Mala-walk deden aan de voet van Ayers Rock. 's Avonds keken we naar de zonsondergang over Ayers Rock. The Rock is echt een indrukwekkend stuk natuur. (Wel ietwat anders dan op vele foto's in de boekjes, groener landschap door de hevige regenval in november 2008). Prachtig! Voor het slapengaan in onze 'swag' (opnieuw in open lucht) speelden we met de groep het 'kartonnen-doos spelletje' - hilarisch spel om je lenigheid te testen, Frank was 4de's ;-). De volgende dag stonden we opnieuw om 4u op, om de zonsopgang te zien over Ayers Rock. Nadien beklom Frank de steile Ayers Rock (hoewel het werd afgeraden), samen met een paar anderen van de groep (waaronder Mel, een Australier van 58 jaar). Petra supporterde van aan de basis en wandelde nadien volledig rond de enorme rots (2uur Base Walk).

De tour was super en we zijn heel blij dat we die trip toch nog gedaan hebben (als afsluiter van een zalige 6 weken). We zijn nu in Sydney en gaan morgen (voor de laatste dag) naar Bondi Beach waarna we hebben afgesproken met Adi (leren kennen op Fraser Island) voor een hapje en afscheidsdrink. We zullen het hier missen (maar zijn ook heel blij om terug naar huis te gaan en iedereen terug te zien).
    Tot gauw iedereen! Heel veel warme knuffels van ons! See ya later!

F. & P.

22-01-2009 om 11:50 geschreven door Frank en Petra

14-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Great Ocean Road & Phillip Island
    Hi everyone

We hebben net de wagen afgegeven in Melbourne.

De voorbije dagen deden we de Great Ocean Road (een snelweg die langs de oceaan loopt, ongeveer tussen de dorpjes Warrnambool en Torquay). De limestone-formaties en kliffen langs de weg waren erg knap. De monumentale oceaanroute (herdenking van WO I trouwens) is behoorlijk toeristisch, maar af en toe vonden we plekjes die nog niet door de grote massa ontdekt zijn (Childers Bay bijvoorbeeld, op aanraden van een man uit Melbourne die we ontmoet hebben in Warrnambool). De klassieke must-see's zijn echt de moeite natuurlijk (the Twelve Apostels, the London Bridge, the Blow Hole). Het rijden op de bochtige Great Ocean Road was erg plezant (cdke gekocht met onuitgegeven songs van Michael Jackson met nu-al-meezingers zoals "I Got The Hots For You" en een verzamelalbum van Christina Aguileira). Hadden bewust meer dagen gerekend om de Great ocean Road te verkennen dan de meeste mensen en twas heel relax (oa stops in pink hostel in plaatsje waar we de naam niet meer van kennen, wandeling in Otway National Park voor watervallen, Apollo Bay voor live music).
    In de buurt van de Kennet River zijn we Koala's gaan spotten (10/1). Bleek niet zo moeilijk wanneer er een dik exemplaar plots voor de wagen komt gelopen. Het beestje was verdwaald en zag er supersleepy uit. Na het koala-spotten hebben we geslapen in Appolo Bay, een gezellig klein stadje aan de kust, waar er 's morgens een lokaal marktje was en een reuzebrunch.

De laatste dagen verbleven (10/1 en 11/1) verbleven we dan in Torquay ("deelgemeente Jan Juc"), met grappige uitbater met Duitse tongval. Daar heeft Frank ook zijn eerste surflessen gedaan. Bells Bay is de surfplaats van Victora, waar er ook jaarlijks tornooien worden georganiseerd. Torquay ademt gewoon de surfcultuur (flashy winkels met al even flashy surfers en surfsters, gekleed in dure spulletjes van Billabong of Rip Curl), tot en met een echt surfmuseum (dat we overgeslagen hebben). Het surfen zelf was zalig - het bay-plaatsje Addis Point was supermooi, stralende zon, zoute krachtige golven en een babe op het strand). Zeker nog iets om in de toekomst meer te doen (Windekind Oostduinkerke deze zomer?).
    Hebben dan layer op de dag haai geproefd tijdens onze eigen vis-BBQ aan de zee (en ook nog paar leuke souvenirs voor de mensen thuis gevonden - aha...)

Op 12/1 reden we naar Queenscliff waar we 1 nacht verbleven, gezellig dorpje dat vroeger (19de eeuw) de toeristische trekpleister was voor de bourgeoisie uit Melbourne, het dorpje staat vol met knappe old school hotels en pubs in Victoriaanse stijl.
    Vanuit Queenscliff namen we 's morgens de ferry naar Sorrento, van waar we naar Philip Island reden. Phlip Island zelf is niet echt een aanrader (maar waarschijnlijk zijn wij wat veeleisend na alles wat we de voorbije weken al gezien hebben), het is erg druk en toeristisch en de lokale fish & chips sucken big time! Hebben wel twee heel indrukwekkende dingen gedaan op Philip island:
    De prachtige boardwalk langs the Nobbies (rostformatie in de zee) waar er een kolonie van duizenden zeehonden zit. En (uiteraard) "The Penguin Parade". Tijdens de pinguinparade kan je zien hoe tegen het vallen van de avond honderden kleine pinguins (de kleinste ter wereld en enige soort op Australie) voorzichtig uit de zee komen gewaggeld, volgegeten met vis, om hun little chicks te voederen. Op twee uur tijd komen ze en masse uit de zee. Het is echt een unieke ervaring! Echt honderden van die kleine grappige beestjes wandelen voorbij je platform (op minder dan een meter) en gaan dan allemaal op zoek naar hun respectievelijke nestjes (incl. kroost). Na de pinguin-parade hebben we ook voor de eerste keer een "moon rise" (cf. sun rise), heel erg mooi en wat onbergijpelijk (iets dat we zeker nog eens moeten googlen wanneer we terug in Belgie zijn).

Op 14/1 reden we van Philip Island naar Melbourne. Gisteren hebben we hier de Botanical Gardens bezocht en een lange stap gedaan naar Fitzroy. Fitzroy is zo'n beetje de alternatievere scene. Veel kunstenaars en bohemiemse types, hippe bars, creatieve restaurantjes en bizarre vintage winkeltjes. Hoewel de buurt uiteraard geincorporeerd is in het kapitalisme (en vele rebellen eigenlijk maar brave sloebers zijn), deden vele plekjes heel authentiek aan. Erg cool. Na een maaltijd in een Maleisisch restaurantje zijn we voldaan in bed gekropen.

Grtjes aan allen thuis!

f. en p.

14-01-2009 om 00:00 geschreven door Frank en Petra

08-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kamperen met kangoeroes
    Hey!

We zijn gearriveerd in Warnambool waar we een internetcafeetje gevonden hebben. Dus kunnen we een back-upje van de foto's maken en jullie nog een kleine update geven van de voorbije dagen. Deze week waren we in The Grampians National Park, waar onze camping in Halls Gap omringd was door prachtige bergen. Hebben vooral veel gewandeld (een hike van 6 km naar Pinnacle Outlook en een beklimming van Mountain Rosea, een hike van 12 km). Zalig klimmen en zweten, met als beloning onze picknick op de top van Mt Rosea. Heb paar knappe foto's. De views waren prachtig.
    Verder hebben we ons dik in het zak laten zetten in de plaatselijke over-priced supermarket en een overpriced vuil openlucht-zwembad (Halls Gap is heel toeristisch), een lekke band gehad en laten herstellen in Stawell, marshmallows gebakken op het kampuur met een paar leuke mensen op de camping en een wasje gedaan ("de nieuwe man"). In de streek hebben we ook eindelijk wilde kangoeroes gezien (honderden eigenlijk). Zelfs op onze camping zat een familietje met een schattig jong (Annelies, heb wat filmpjes gemaakt vr je, zou het heel cute gevonden hebben). Was wel leuk om op mijn verjaardag wakker te worden met een tiental kangoeroes die rond de tent huppelen.

Bedankt trouwens vr de vele fijne birthday wishes via sms, e-mail en facebook. Was echt heel leuk! Jullie leken allemaal even heel dichtbij.

Gisteren (7/1) zijn we via Portland naar Bridgewater gereden waar we een hike gedaan hebben langs de oceaan en waar we een kolonie wilde zeehonden hebben gezien. Vandaag gaat de trip naar Cape Otway op de Great Ocean Road. Op 15/1 zijn we in Melbourne.

Big kiss!

P.S.
    Bart en Katelijne, dikke proficiat met de respectievelijke aanstellingen op de nieuwe jobs. Meteen na jullie reis werk. Schiterend!
    PS 2:
    Happy birthday Nina!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Je kan nu 9 kaarsjes uitblazen!
    PS 3: Maarten, veel succes met anatomie, laat je ons iets weten? En Bieke veel succes nog met ontwikkelingspsychologie!!

Tot gauw!!!

08-01-2009 om 00:00 geschreven door Frank en Petra

04-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op weg naar The Grampians National Park
    Dag allemaal!

Vooreerst bedankt voor alle posts, mailtjes en facebook-reacties! Is superleuk om deze hier te lezen. Horen dat de feestdagen daar gezellig waren voor iedereen. We wensen jullie allen veel liefde en geluk, plezier en ambiance en alles waar jullie van dromen in 2009! De drie kussen en de stevige handdrukken krijgen jullie uiteraard nog van ons tweetjes wanneer we terug zijn eind januari.

Op oudejaar zijn we de Zuid-Australische whiting-vis, scampi en oesters gaan eten (tmag al eens wat meer zijn op oudejaar), waarna we vroeg in ons bed zijn gekropen (triestig? waren wel al op van 5u in Brisbane die ochtend). De vlucht van Brisbane naar Adelaide verliep heel vlot en ging verdacht snel (gewenning?). Ook Cannon St. hostel waar we de voorbije 4 dagen bleven is erg leuk, proper en kleurrijk.
    De voorbije dagen dan uitgebreid de tijd genomen om Adelaide te ontdekken. Echt leuke stad, heel Europees eigenlijk hebben we de indruk. Niet te groot, de belangrijkste gebouwen en bezienswaardigheden liggen gecentreerd rond de North Terrace en alle culturele dingen die je kan bezoeken zijn gratis. Hebben bezoekje gebracht aan het Ayers House museum (het huis van voormalig premier van South-Australia, naar wie ook de Ayers Rock aka Uluru Rock is genaamd). Heel fijne en warme gids van wie we een prive-rondleiding kregen. Verder ook aantal uurtjes doorgebracht in het Migration museum, de public library, de Aboriginal art gallery en de botanic gardens. De gardens ook gebruikt om (jogsgewijs) wat van de natuur te genieten gisterenochtend (3/1). Adelaide heeft veel gezellige book shops, kledij (surf) winkeltjes, hippe bars en fijne (goedkope) restaurantjes (hiphiphoera voor de gunstige wisselkoers - 1 euro = 2 dollar). Frank heeft trouwens ook (eindelijk) zijn eerste kangeroe binnen. Het smaakte naar meer. Hoewel er veel aanbod is qua eetgelegenheden, is het eten vrij eentonig en niet altijd even gezond (vooral Britse keuken  - bv. "fish&chips" - of Amerikaanse keuken - "Steak Sandwich" of Aziatische keuken). Eten vaak wok of noodles, maar we koken meestal zelf (de hostel heeft een goed uitgeruste keuken en elke morgen is er gratis ontbijt en beslag om zelf pannenkoeken te bakken). We missen de Belgische keuken toch wel. Gisteren ook het Belgian Beer Cafe genaamd "Oostende" ontdekt alwaar een Blonde Leffe genuttigd (deed deugd na drie weken sucky Australian beer). Hoewel het cafe deel bleek van een keten, was het wel cool om Chimay en Kwak op de menukaart te zien staan.

Vanmorgen hebben we onze wagen opgepikt. We zijn de trotse "huureigenaars" van een zwarte Toyata Corolla (ipv de geboekte Yaris, dus opgewaardeerd zonder extra kost). Iets comfortabeler dan onze Hyundai in Cairns.
    Korte schets van de komende weken: De reis gaat naar Melbourne de komende 11 dagen (4/1-15/1). De afstand Adeliade-Melbourne kan je op een dag doen, maar we gaan we omwegen maken; we gaan via The Grampians National Park, de Great Ocean Road en pikken Philip Island nog mee de 13de). The Grampians zijn vooral gekend voor de natuur en outdoor-mogelijkheden. We laten de stadlucht dus weer achter ons en doen weer onze trekschoenen aan.

We verblijven dan twee dagen in Melbourne waarna we op 17/1 een domestic flight naar Alice Springs (!!) nemen Na lang aarzelen (10 minuutjes) hebben we beslist om toch naar 'het hart' van Austalia te vliegen (waar het nu zo'n 40 graden is) om daar een 3-daagse tour te doen naar Uluru, Kata Tjuta en Kings Canyon. Zijn superbenieuwd! Deze trip hadden we eerst niet gepland, maar er waren zoveel mensen die het ons aanraadden en we hadden eigenlijk wel tijd in onze planning (de trip naar Mildura doen we dan niet). De binnenlandse vluchten vallen bovendien qua prijs heel goe mee (hiphiphoera voor de gunst.....). Het wordt dan dus kamperen rond The Rock en slapen onder de blote sterrenhemel. De tour is volledig georganiseerd met professionals (kunnen daar iets drinken enzo ;-) dus wees niet bezorgd liefste mama's, hoewel de driedaagse tour voornamelijk bestaat uit lastige, intensieve trektochten in de woestijn (al dan niet vergezeld van kameel). Vanuit Alice Springs vliegen we op 21/1 terug naar Sydney waar we nog twee dagen verblijven voor we naar Belgie terugkeren!

Big kisses from us!

mate & sheila

PS:
    - Een gelukkige verjaardag aan Bart H.
    - Goeie start met de examens aan de blokkers (stuur je de examenagenda door, dan kunnen wij hier duimen)
    - Postkaartjes al toegekomen?

04-01-2009 om 01:31 geschreven door Frank en Petra

31-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Happy NY & Eerste foto's op Facebook
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dag allemaal!

Een heel fijn 2009 gewenst!

De eerste reeks foto's staan op zowel Facebook van Frank als de Facebook van mij! (www.facebook.com ) Indien nog geen vriendjes, voeg ons gerust toe

Groetjes van ons! We miss you here in Adelaide city!

Petra & Frank

31-12-2008 om 00:00 geschreven door Frank en Petra

27-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Adembenemende Fraser island
    Hey iedereen!!!

Hier zijn we weer met extra nieuwtjes van down under. De laatste drie dagen hebben Frank en ik doorgebracht op Fraser island,  een eiland  voor de kust van Hervey Bay.
    Op kerstavond (24/12) hebben we gebbq-ed langs de zee (zon'n openbare gratis bbq), met scampi, gourgette en lookbroodjes. Heel unieke kerstavond, wanneer er honderden vleermuizen beginnen te krijsen boven onze hoofden wanneer de avond begint te vallen...

25/12 op naar Fraser Island: met ongeveer een groep van 39 man vertrokken we op deze driedaagse (wij waren de enige Belgen in een groep van Canadezen, Fransen, Duitsers, Nederlanders, Italianen,...). Zo in groep (met een grote 4x4 bus over het eiland toeren ipv op je eentje met een 4x4 klungelen in het zandeiland) viel enorm goed mee! Elke avond gezellige lollige sfeer. Verschillende improspelletjes van Frank gespeeld, gecombineerd met drinkspelletjes. Grappig hoe de Duitsers in de groep vooral willen drinken, de Fransen hun vocabulaire anglais bijwerken en de Belgjes hun talenkennis kunnen ten toon spreiden (Petra vooral). De mensen uit de groep waren hilarisch grappig en de drie dagen zand/zee/woud waren superrelaxerend... Het eiland is a-dem-be-ne-mend mooi en onbeschrijflijk. Zoetwatermeer met superwit, superzacht zand ; regenwoud en wildlife ; een natuurlijke highway langs de zee waar je langs de kust kan rijden over het strand (75 mile beach) ; natuurlijke jacuzzi met golven van 2 meter die over de rotsen slaan ; bomen van meer dan 300 miljoen jaar oud ; de grootste varens ter wereld ; hobbelige zandwegen/woestijnlandschap waar 4x4's constant vast rijden en waar wij met deze bus doormoesten (heb grappig filmpje)... Het zand is echt woestijnzand en is heel heet (zelfs met slippers) en zodanig fijn dat de 4x4-wielen er in vastraken. Aan Lake Wabby rolde Frank van een steile duin (als een op holgeslagen boomstronk) het water in. De gids was een erg coole kerel en de chocolade-muffins na het zwemmen waren super!
    Hebben heel veel foto's (hoewel de foto's uiteraard slechts foto's zijn). We zullen binnenkort eens een mooie selectie op Facebook plaatsen (en/of een beperkt aantal op deze blog). Echt unieke kerstdagen.....

Bedankt voor het nieuws uit belgie. Heel veel warmte en liefde van ons gewenst tijdends deze kerstdagen. We missen de mensen thuis wel in deze periode. Het voelt soms ongelooflijk raar (kerst vieren on the beach). We denken veel aan jullie en aan wat jullie deze dagen nu doen (de meesten toch in verlof of aant blokken). Zijn alvast begonnen met cadeautjes kopen
    Onze postkaartjes zijn ook enkele dagen geleden verstuurd. Hopelijk komen ze snel toe.

Wat de wildlife betreft ziet ongeschoren Frank er al behoorlijke wildlife-achtig uit Verder bleek de gecko die we zagen in Blackdown tablelands een 'lace monitor'. Op de boot naar Fraser een Dungon-zeekoe gespot (dachten eerst dat het een bruine dolfin met obesistas was). Een dingo op het strand op Fraser Island, waar we ook een slang hebben gezien. De beestjes zijn allemaal zo mooi! Kangeroes enkel vanuit de verte (een kudde) maar nog geen koala's for now.

Op Fraser Island hebben we trouwens voor het eerst sinds Sydney in een gewoon bed geslapen. Vanavond opnieuw naar ons tentje dat we tegenwoordig in minder dan 9 minuten opzetten. Voor de komende dagen hebben we nog geen grootse plannen. We kijken wel wat we tegenkomen op de weg naar Brisbane. We nemen daar op 31/12 het vliegtuig naar Adelaide waar we nieuwjaar vieren.

Gezellige, relaxte (gebruinde) groetjes uit Hervey Bay
    Dingo & Bingo

27-12-2008 om 11:28 geschreven door Frank en Petra

24-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Christmas at Fraser Island
    Dag allemaal,

Aangekomen in Hervey Bay en klaar voor drie dagen eiland safari: We vieren kerstmis op Fraser Island! (...parelwitte palmbomen, azuurblauwe stranden, groene dingo's en een wilde oceaan die ver tot aan de horizon reikt...).

Na een lange rit hebben we een chill dagje gedaan in Airlie Beach. Zwemmetje, boekje lezen en pintje in Airlie Beach. Grappig hoe Brits de lokale bevolking hier is (gewoon al fysisch qua uiterlijk). Op Airlie Beach hoorden we dat fraser Island vaak volgeboekt is met de kerstperiode, maar hadden geluk; er was nog een 3 days/2 nights safari tour vrij: morgen vertrekken we naar "CoolDingo's". Feit dat er zoveel tours zijn is een beetje dubbel soms. Enerzijds natuurlijk super dat je met een georganiseerde trip dit droomeiland kan gaan exploreren en dat je alle belangrijkste en mooiste plekjes ziet. Anderzijds is alles niet altijd even authentiek en redelijk gecommercialiseerd (met tal van hatelijke formule's en extra opties: zoals een camper park met Fox News Channel, haardroger en zelfs een hostel met discotheek - verschrikkelijk!). Echt alles wat mooi is wordt vertaald naar toeristische dagtrips. Ook kamperen op de Whitsundays hebben we zo gelaten omdat dit ook een erg duur zou worden.
    Eergisteren (22/12) hebben we een cruise gedaan naar de Whitsunday-islands, waarvan we prachtige foto's hebben! Whitehaven-beach wordt als het meest perfecte strand omschreven en dat is het ook. In de voormiddag hebben we ook een uurtje kunnen snorkelen aan het fringing reef (niet outer reef cf. Great Barrier) en hadden hele dag zalig weer.
    De cruise rond de eilandjes was heel knap, maar soms verlangen we naar toch ietwat authentiekere ervaringen en confrontaties met de prachtige natuur hier (Frank vooral, vandaar de trip naar Dingo, zie verder). Je kan dan natuurlijk ook kiezen om geen tours te doen, maar dan zie je het eiland ook niet (cf. te voet kan je op Fraser niet veel gaan doen en je hebt ook minstens een 4x4 nodig owv eiland met enkel zand en veel wildernis). Australie leeft duidelijk van het toerisme.

Gisteren (23/12) hebben we een 600-tal km gereden (voldoende meat pies gegeten onderweg). We reden van Airlie Beach naar Rockhampton (de 'beef'-stad, waar je je even in Texas waant). Gezellige rit met onderweg een stop aan der Capicorn Caves (voorbeeld van een ook erg toeristische terkpleister - meer dan 30 prachtige grotten en oa een kapel onder de grond - die echter heel erg autehntiek bleek omdat de gids zo gefascineerd en geboeid vertelde over de grotten en de planten in de omgeving.
    De volgende dag gingen we naar Bundaberg (met een kleine ommetoer - westelijk over de steenbokskeerkring - naaar het plaatsje Dingo, vlakbij het Blackdown Tableland National Park). Heel ambitieus wilden we (Frank vooral) dit park gaan verkennen dat vooral bestaat uit oranje zandsteenformaties, grove kiezelbanen en woud. Toen we zagen dat enkel 4x4's deze tocht ondernamen, terwijl wij met een klein Hyundai'tje rijden (zo'n 4x4 cm), zijn we toch nog een halfuur dapper/koppig verder gereden op de stoffige orange grindbaan aan 10km/u (de 4x4's deden het aan 60km/u). Na een halfuurtje bulten hebben we ons dan maar omgedraaid, nog een wandeling gedaan en nog een wilde gecko gespot.

In Bundaberg hebben we als bakstenen geslapen en de laatste 2 uurtjes tot Hervey Bay hebben we vanmorgen gedaan. We gaan nu het strand eens checken en dan eens kijken waar we vanavond gevulde kalkoen, met witloof en van die peertjes met confituur kunnen vinden...

Zalige kerst allemaal! Missen jullie!

grtjes, f. en p.

P.S.:
    + Bieke, proficiat met de volleybal-match van afgelopen weekend
    + Succes met de blok aan alle studenten!
    + Succes met de sollicitatie in de Ploter Bartje!
    + Dikke Birthday-kiss voor de mama van Frank (feestje als we terug zijn!)
    + awoert! Leterme

24-12-2008 om 09:29 geschreven door Frank en Petra

19-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.On The Road Cairns - Townsville
    Hithere!

Een travel-update vanuit Townsville (de oostkust, zo'n 380 km ten zuiden van Cairns).

Maar even enkele dagen terug:

16/12 The Great Barrier Reef gedaan. Een hele dag gesnorkkeld op twee verschillende outer reef locaties. Het duiken hebben we zo gekaten, want je zal al zoveel mooie dingen tijdens het snorkelen. Hebben een haai gespot (een vriendelijke haai uiteraard), zeekomkommers, nemo-visjes en honderden andere varianten en de koralen in vele kleuren. Onbeschrijflijk knap allemaal (een blog is een slecht medium om dat uit te leggen). Hebben een onderwatercamera gekocht en hopen dat er toch een aantal foto's gelukt zijn. De hele uitstap was goed georganiseerd.
    De trip naar great Barrier hebben we combineerd met een dagtrip naar Daintree Rainforest en Cape Tribulation (17/12). Samen in een combi-pakket was dat niet erg duur. De gids was een authentieke ranger met veel humor! -"The fact that an orange is called an orange and a carrotte a carrotte probably implies that they named the orange first, get's ya thinkin'"- De man werkt zelf op een Crocodil farm met meer dan 3000 krokodillen, die hoofdzakelijk gekweekt worden owv het leer (3.5 eur voor een lapje leer zo groot als je duimnagel). De krokodil is geen beschermde diersoort (althans deze niet). Voelde wel even dubbel toen die natuurliefhebber in erg kapitalistische termen uitlegde dat hij muziek speelt voor de krokodillen, zodat deze meer zouden relaxen, dus meer zouden eten, dus sneller groot zouden worden en meer leer opleveren...

Opnieuw adembenemend dat regenwoud (bomen die maar 10 cm groeien om de 7 jaar en die daar al stonden van voor de Europeanen Australie ontdekten; het achterwerk van een mier moeten kussen om de vitamine C te proeven ; Petra de zeldzame struisvogel-achtige cassowary gespot in de bossen ; jammer genoeg geen krokodil gezien tijdens de cruise over de daintree river; het water in de rievieren is overal drinkbaar...).
    Na de tours verbleven we op een leuke camping (Cairns Holiday Park), waar het niet te druk was omdat het seizoen in Cairns tot november loopt. In Cairns draait men de klok ook een uurtje terug tov Sydney in functie van light saving (de dagen iets langer maken, want het wordt al rond 19u donker in Cairns, ook in de zomer). De zon geeft ons een vast ritme: we staan meestal op rond 6 u (tent is dan al kleine sauna) en gaan slapen rond 20u. Potjes koken en eten in openlucht (overal BBQ's), eigen tentje met alles erop en eraan en dan nog even zwemmen voor het slapengaan, natuurlijk allemaal erg gezellig.

Sinds gisteren (18/12) hebben we onze wagen. Het rijden aan de linkerkant is even wennen (vooral schakelen met links), maar het valt goed mee. Auto is een klein Hyundai'tje, groot genoeg voor twee personen en onze bagage maar ook niet meer dan dat (on a budget?). Max. snelheid is hier 100km/u, wat maakt dat je rustig kan rondcruisen op de banen zonder stress. Van Cairns zijn we via Innisfail naar de Milaa Milaa Falls (watervallen circuit) gereden en van daaruit tot Cardwell, waar we ons tentje neergeplant hebben. De omgeving rond Milaa Milaa was prachtig. Zalig zo cruisen van de ene waterval naar de andere via lange en/of bochtige wegen, omgeven door regenwoud en bergen. Eigenlijk heel moeilijk te beschrijven, zelfs niet via foto... Vaak geen andere wagen voor en achter je te bespeuren en dat is dan de 'highway'. Langs de weg staan er heel wat voorlichtingsborden (vaak met een knipoog), boodschappen zoals "Drive Safely - Crashes Kill Christmas" of "Survive This Drive" en er wordt ook gratis coffee aangeboden, aangeduid als een 'Driver Reviver". Daarnet ook voor de eerste keer getankt (38 liter voor 35 aussie dollar, dus heel goedkoop). We hopen tegen het einde van de dag in Airlie Beach te geraken en mogelijk gaan we kamperen op de Witsunday Islands!

Tot zover het dagboek,
    heel veel groetjes van ons!
    we will keep you posted!

Grtjes,
    Frank & Petra

19-12-2008 om 02:52 geschreven door Frank en Petra

14-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van Sydney naar Cairns
    Hi folks! Korte update van de trip down under => enkele news flashes;

Eerste dagen in Sydney ondanks de regen erg plezant. Australian Museum (National history museum) gedaan en erg onder de indruk geweest van de exhibitions over de cultuur en geschiedenis van de aboriginals en Torres Islanders, maar ook van de vele natuurexhibitions. De fauna/flora van dit land is zo knap! Museum was heel educatief, vaak met een knipoog en duidelijk gemaakt vanuit een liefde/fascinatie voor de natuur.
    Hebben verder vooral wat rondgelopen in de verschillende buurten van de stad. 's Middags vooral aziatisch hapjes (goedkoop/gezondst), 's morgens erg vroeg wakker (wrslk vreemd effect van jetlag) en easy going sfeertje overal eigenlijk (bv. geen controle van tickets in museum/cinema...)

Gisteren dan toch eindelijk een zonnetje aan de hemel. 34 graden! Hebben de ferry naar Manly genomen en daar de scenic walk langs de kust gedaan. Een bende australiers stak ons een pintje toe met de woorden 'join the party' en 'welcome to australia' - het leek bijna een cliche - waarna de man ons vrolijk begon te overtuigen om ook naar australie te verhuizen. Elke morgen neemt hij vanuit Manly de ferry naar Sydney en zo ziet hij geregeld dolfijnen en spelende walvissen terwijl hij in de ochtendspits staat... De overheid kan de sociale zekerheid hier ook nog altijd goed betalen en er zijn heel wat sociale voordelen voordelen, van degelijke publieke gratis barbeques, tot dito bejaardenhulp en -tehuizen

Vanmorgen zijn we om 10u van Sydney naar Cairns gevlogen. Comfortabele domestic flight en de piloot was een soort radiopresentator (cf. dj Tony uit Willy's & Marjetten) die ons met veel schwung vroeg om vooral de meest kostbare zaken achter te laten wanneer we het vliegtuig zouden verlaten - zodat hij alvast wat kerscadeau's zou hebben voor de kerstperiode. In Cairns aangekomen hebben we ons tentje opgezet en verder zal er niet veel activiteit meer inzitten voor deze namiddag (behalve wat bloggen dan). Die temperaturen van 35 graden zijn serieus wennen, maar de koele (zee)briesjes maken het dragelijk. Morgen gaan we the Great Barrier eens onder de loep nemen...

Vele grtjes,
    nieuwtjes uit Belgie mogen jullie osn altijd doorsturen (das leuk om te lezen hier)

Petra en Frank

14-12-2008 om 06:29 geschreven door Frank en Petra

11-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aangekomen!!!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen  Gdayyy mates!!!!

Frank en ik zijn goed aangekomen in Sydney!!!!! Moe maar tevreden zijn we gisterenmorgen om 7u lokale tijd gearriveerd! We vonden vrij snel de weg naar ons hotel, mede dankzij de erg behulpvaardige `locals` die die twee zwaarbeladen rugzaktoeristjes een handje wilden helpen
    We hebben de easy going sfeer dus al onmiddellijk mogen ondervinden. Ook in het lokale breakfast-plaatsje waar Frank al zin had op steak friet (welke jetlag?) was iedereen heel erg vriendelijk en gemoedelijk. Gisteren beetje rondgedoold in Hyde Park en de Royal Botanic gardens, die gewoonweg prachtig zijn (Magda, je zou het fantastisch gevonden hebben en er ongetwijfeld veel inspiratie opdoen ). Via deze exotische tuinen zijn we bij het Sydney Opera House aangekomen. We gaan zeker nog eens terug wanneer de zon meer schijnt (zal dan nog indrukwekkender zijn).
    In het straatbeeld vooral rozige, bleke, sproeterige Brit- look a likes en een diversiteit aan Aziatische types. Vreemd openbaar vervoer (mix van private en publieke ondernemingen) waardoor je niet goed weet waar je wel/niet betaalt.
    Met onze laatste resten energie hebben we het Sydney Aquarium nog bezocht in de namiddag, erg indrukwekkend. Om dan om 18u30 in ons bed te kruipen met dank aan de jetlag. Voorlopig nog geen subtropische temperaturen hier, zelfs wat wolkjes aan de hemel vandaag en soms wat regendruppels, maar dat maakt de klimatologische kloof met de Dampoort wat minder groot Momenteel dus wat verder op verkenningstocht in de stad (Darling Harbour, China Town etc.). Net iets gegeten in chinees restaurantje BBQ-king (met als logo een wansmakelijk gepluimd eendje) en ook gisteren lekker Japans gegeten...

Ellen, 'Australia' (met Nicole Kidman) speelt hier al in de zalen en misschien pikken we die vanavond mee (als het zo koud blijft en als we jouw permissie krijgen uiteraard).

Veel internetplaatsjes dus we keep in touch!