Camino van Frank en Jom
  • Woensdag 12 mei 2010
  • Dinsdag 11 mei 2010

Laatste commentaren
  • Ontmoeting in trein (Frank van Boxtel)
        op Zondag 2 mei 2010
  • dikke pluim (Ingrid & Wilfried)
        op Woensdag 12 mei 2010
  • Champagne (Christian Rita)
        op Zondag 9 mei 2010
  • camino (Goovaerts l)
        op Woensdag 12 mei 2010
  • hou de moed erin..; (Joris DE HAES)
        op Zondag 9 mei 2010

• Dagboek fietstrip naar Compostela in mei 2010.
    12-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zaterdag 15 mei 2010
    Sabres - Frankrijk.
    Na een welverdiende nachtrust (in een goed bed en met warme douche) vertrokken richting home om 10.00 uur
    De eigenaars waren zeer vriendelijk en deze verblijfplaats is een aanrader voor allen.
    Onderweg nog enkele stops (rust) genomen en kunnen genieten van Jommekes muziek.
    Een geweldige ervaring en zeker voor herhaling vatbaar.

Dank aan allen die ons hebben gesteund.

12-09-2010, 17:18 geschreven door Jom

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag 14 mei 2010
    Hostal Mapoula, Santiago de Compostela.
    Niet te laat opgestaan, afspraak met eigenaar (schat van een vent) dat we om 9.00 uur onze auto terug konden ophalen bij hem thuis en ons klaar te maken voor de laatste trip.
    Ontbijt op de kamer met de restanten van onze aankopen onderweg
    Auto geparkeerd in ondergrondse, fietsen opgehaald (hadden geslapen in kelder) en inpakken met de nodige hindernissen (weinig licht en Jom kon de trekhaak niet geplaatst krijgen).
    Vertrek uit Santiago om 10.40 uur bestemming Sabres (Frankrijk) naar onze chambre d'hötes.
    Een vrij rustige rit met af en toe (hoe kan het anders) wat regen en enkele tussenstops om ons cafeine gehalte en voor Jom (ijscreme) op peil te houden.
    Aankomst in Sabres rond 20.00 uur.
    Zeer vriendelijke ontvangst (gasten en eigenaars hadden gewacht op ons voor het avondeten).
    Zeer rustig gelegen op een paar km van de hoofdweg en met mooi en verzorgd interieur.
    Na een vlugge opfrissing dineren met 10 Fransen en onze eerste verhalen over onze geweldige ervaring doorgeven.

12-09-2010, 17:15 geschreven door Jom

13-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag 13 mei 2010
    Arzua, 07h30, opstaan, inpakken, vlug ontbijten in de bar en hop, de fiets op voor de laatste trip naar ons einddoel.
    Na nog enkele flinke klims en afdalingen rijden we, onder luid applaus van vele omstaanders, Santiago binnen om 12h30.
    Totale trip: 881 km.
    Enorm veel volk hier en ook zeer veel politie door het bezoek vandaag van prins Filipe van Spanje hier aan de stad.
    Ophalen van het Capitulum certificaat en de laatste stempel aan de kathedraal waar toevallig een Belg uit Schriek van dienst was met wie we een toffe babbel hadden.
    Dan een bezoek aan de kathedraal waar we halverwege de rondang door de security terug buiten werden geleid omdat we onze rugzak meehadden wat blijkbaar niet was toegestaan.
    Dan maar naar onze Hostal Mapoula om in te checken en nadien terug de stad in te gaan.
    Mission completed, moe maar voldaan.

13-05-2010, 23:35 geschreven door Jom

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag 12 mei 2010
    Triacastela, 07h00 opstaan, inpakken, ontbijtje beneden in de bar, en om 08h30 weer de fiets op.
    Ditmaal ´s morgens geen regen, lichtjes bewolkt en weinig wind. Hoera !
    Om 09h30 zijn we al 22 km verder in Sarria en om 12h30 nog eens 24 km erbij tot in Portomarin.
    Ditmaal enkele flinke klims maar ook enkele mooie lange afdalingen in droog weer zodat je er eens af kan suizen tegen 52 km/h.
    Dan verder naar Arzua, na nog een drietal zware klims en enkele afdalingen, zodat we er aankomen tegen 19h30.
    Vandaag in de namiddag slechts een half uurtje regen gehad !!!
    Totale trip: 101 km, nu nog 51 km te doen tot ons einddoel: Santiago de Compostela.
    Prachtige albergue hier, een heel moderne en verzorgde jeugdherberg. We voelen ons hier terug 35 tussen al dat jong geweld.
    Alleen hebben we opgemerkt dat nagenoeg geen enkele Spanjaard een deur achter zich kan toetrekken.
    Ter plaatse nog een lekkere Peregrino-menu gegeten en dan weer onze tram in.
    Nog een halve dag te gaan, euh, fietsen !!!

Aan Rita: vanuit Arzua vlak bij Compostela een gelukkige verjaardag gewenst.

13-05-2010, 09:02 geschreven door Jom

11-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag 11 mei 2010
    Villafranca, opstaan om 07h00.
    Vertrek om 08h00 want we willen graag minstens 100 km fietsen om nog slechts 1 dag van Santiago verwijderd te zijn.
    Snel ontbijt in het centrum van Villafranca om dan echt te vertrekken om 08h30.
    Klimmen klimmen klimmen van 510 m in Villafranca naar een hoogte van 1335 m over een afstand van slechts 25 km (dus nog zwaarder dan de flinke klim van gisteren).
    Onderweg laten we ons vangen door enkele Spaanse vrouwen die ons en nog andere mountainbikers er op wijzen om in Trabadelo de weg af te snijden en dus een kortere route te nemen, 8 km klimmen ipv 14 km klimmen. Maar dat breekt ons allemaal zuur op: die route verandert immers na 3 km in een modderparcours bezaaid met keien en uitzonderlijk steile klimmetjes zodat we er al vlug grote spijt van krijgen. Dom van ons. Beter het boekje gevolgd.
    Maar hierdoor hebben we nu nog veel meer respect gekregen voor die vele camino-wandelaars want verdomd, da´s soms geen kattepis !
    ´s Middags hebben wel eventjes een lunch genomen in een albergue die daar in die hel gelegen was en waar iedereen uitgeput toekwam.
    Jammer genoeg begint het net na onze lunch opnieuw flink te regenen en moeten we zelfs kompleet in de mist rijden (mistlampen aansteken !).
    Tijdens een anders zo toffe afdaling van Alto de Poio op 1335 m naar Triacastela op 665 m moeten we werkelijk zeer voorzichtig zijn en uiteindelijk onze trip staken van koude en nattigheid, en dat na een dagrit van slechts 56 km.
    De albergues zitten hier in Triacastela al allemaal overvol zodat wij onze intrek moeten nemen in een Pension.
    In een restaurantje in het centrum hebben we in elk geval zeer lekker gegeten en het leed van de dag "verdronken".
    Het zal ons nu wel niet meer lukken om zoals gepland op woensdagavond in Santiago toe te komen, er zijn nog ongeveer 150 km te fietsen. Jammer genoeg moeten we daar dan maar een half dagje extra voor uittrekken, dus hopelijk donderdag in de vroege namiddag het grote feest.

11-05-2010, 22:43 geschreven door Jom

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag 10 mei 2010
    Astorga, 07h00 : zwaar geklop op de deur, precies Zwarte Piet en Sinterklaas die langskomen.
    Jom en 2 Ierse dames schrikken wakker maar Frank slaapt lekker door.
    Om 07h30 opnieuw geklop van Zwarte Piet die deze keer binnenkomt en het licht aandoet. Dan wordt Frank wel wakker !
    Aankleden, inpakken en vertrekken om 08h30 voor ontbijt in Astorga stadscentrum.
    Maar Frank heeft helemaal geen remmen meer. Zijn remblokjes zijn kompleet afgesleten van de natte afdalingen of ze zijn helemaal opgelost door het vele regenwater. Zo nog verder fietsen is zeker niet mogelijk.
    Gelukkig is er in Astorga een fietsenmaker doch die gaat pas open om 10h00.
    Wij staan daar voor de deur om 09h55 maar die fietsenmaker komt pas aan om 10h20, ´t is immers maandagmorgen !
    Maar die jongen is wel een zeer bekwaam vakman die op 3 kwartier tijd Franks fiets volledig terug in orde brengt: 4 nieuwe remblokjes geplaatst en de versnellingen weer op punt gesteld, dat allemaal voor slechts 12 euro. ongelooflijk !
    Uiteindelijk vertrek uit Astorga om 11h00.
    We klimmen dan van Astorga op 870 m naar Foncebadon op 1425 m waar we ´s middags lunchen in een refugio (stempel in boekje).
    Daarna klimmen we nog hoger tot 1510 m (soms klimmetjes van 12 ... 14 %) en dan een flinke afdaling van 1510 m naar 540 m naar Ponferrada voor een koffiepauze om 17h20.
    Aankomst in Villafranca om 20h00, dagtrip 81,40 km, en 2 x een relatief kleinere regenbui.
    In Villafranca belanden we in een nogal rommelige albergue, gerund door "Fidel Castro look-a-like", waar we het niet gewaagd hebben om te douchen noch te kakken om hygienische redenen.
    Onderweg ook nog een leuke ontmoeting gehad met een jonge Leuvenaar met een peperdure trekkingfiets die reeds 3 weken onderweg was van Leuven naar Santiago, meer dan 2000 km op 3 weken, amaaaaaiiii.

11-05-2010, 22:19 geschreven door Jom

09-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zondag 9 mei 2010
    Mansilla de las Mullas, opstaan 07h00.
    Vertrek om 08h30 richting Leon.
    Jongens, wat een krachtige Westenwind vandaag.
    Na 15 minuten komt daar nog eens een flinke regenbui bij.
    Om 10h30 in Leon ontbijt genomen met lekkere koffie, vlak naast de Cathedraal aan het grote marktplein.
    Enkele fotootjes maken in Leon en een beetje door de stad fietsen.
    Dan verder richting Foncebadon.
    De tegenwind is jammer genoeg zo sterk dat we zelfs bergaf en met flink bijtrappen amper 12 km/h halen.
    Dit keer hebben we wel eens de zon. Onderweg in een tankstationshop wat broodjes en drank gekocht voor een toffe pick-nick, beeindigd met een goeie dikke Magnum.
    Het gaat vandaag zo traag vooruit dat we uiteindelijk maar stoppen na een rit van 70,40 km in Astorga om 17h45.
    Hier is er een zeer verzorgde Albergue, een oud omgebouwd klooster voor 120 peregrinos.
    Nog ongeveer 300 km te gaan (fietsen) tot Santiago.

Aan Christian: Wil je teruggaan naar Scherpenheuvel en die kaars terug uitblazen want het is ofwel een slechte kaars ofwel voor de verkeerde heilige.

09-05-2010, 19:44 geschreven door Jom

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zaterdag 8 mei 2010
    Fromista, 07h00 opstaan, inpakken en ontbijt.
    In het restaurant hebben we elektriciteit en kunnen we onze blog effe bijwerken.
    Vertrek pas om 09h30, droog maar weer met redelijk veel Westenwind.
    Onderweg weinig restaurantjes of cafe's te vinden, dus dan maar een pick-nick 's middags met de rest van ons Sparbrood met boter en kaas.
    Om 15h00 komen we aan in Sahagun na een rit stijl Hagelandroute. Daar is een internetcafe waar we enkele koffietjes drinken en nog even met de PC onze blog bijwerken van de vorige dag en ook de reacties en het gastenboek eens deftig kunnen lezen.
    Dan verder op weg naar Leon.
    Onderweg passeren we nog een Albergue in Bercianos del real Camino waar we nog een stempeltje meepikken.
    Dan begint het weer te regenen, en dat met zoveel zijwind dat we er na anderhalf uur mee gestopt zijn om 18h50 in Mansilla de las Mullas.
    We hebben dus niet Leon gehaald zoals eerst gehoopt en blijven dus nog met een achterstandje van 16 km tov de oorspronkelijke planning.
    Jongens, wat waren we allebei doorweekt en razend pissig. Frank zelden zo kwaad gezien.
    Dadelijk al die natte kleren uit, zeer heet douchen, droge kleren aan en flink gaan eten in een naastgelegen restaurantje.

09-05-2010, 19:27 geschreven door Jom

08-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terug communicatie
    Jipieee, terug communicatie met de buitenwereld. Batterijen bijgeladen en terug mobiel internetsignaal.

08-05-2010, 08:44 geschreven door

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag 7 mei 2010
    San Juan de Ortega.
    Zorro komt ons wekken om 06h30.
    Geen warm water, geen stroom, geen internet, geen ontbijt en geen koffie meer in de automaat.
    En het cafe en resto is gesloten. Dus vuil en ongeschoren de fiets op om 08h00.
    Temp = 6 graden, droog maar zwaar bewolkt.
    Onderweg een koffietje in een restaurant van een naburig hotel.
    Om 09h40 aankomst in Burgos voor een ontbijt met koffie. Bezoekje in het centrum aan de kathedraal en standbeeld El Cid.
    Net als in Gent ligt hier het hele centrum open voor zware wegenwerken.
    Dan volgen er enkele zware klims en enkele flinke regenbuien.
    Lunch un Hontanas in een refugio. Zeer goed gegeten en gedronken voor slechts 9 euro pp.
    Dan passeren we nog langs een Hospital Peregrino waar we ook een stempel krijgen en onze drinkbussen kunnen vullen.
    Vandaar nemen we het paspoort mee van een Italiaan die dat daar heeft laten liggen, om dat na te brengen in de volgende refugio 1 dorpke verder.
    Aankomst in Fromista om 18h30 na een stevige rit van 110 km.
    Refuge Municipal is kompleet vol. Dan maar naar de Albergue aan het station. Plaats zat met goeie douches en met stopcontacten.
    Lekker eten en goeie babbel met 2 Duitse dames die elk jaar een weekje Camino stappen.
    Voldaan en met een goed gevoel weer slapen.