Toyota, Ralfs huidige werkgever, was zo vriendelijk om hun coureur de gelegenheid te geven zijn vertrek aan te kondigen voordat het team hem publiek de wacht aanzegde. Ralf had na drie seizoenen genoeg van het team en wilde op zoek naar iets anders, zo verklaarde hij. De Formule 1-carrière van Ralf leek daarmee ten einde. Maar dat is volgens de coureur uit Kerpen dus niet zo.
,,Ik rij volgend jaar zeker Formule 1, laat Ralf optekenen in Bild. ,,In maart sta ik zeker op de startgrid. Meer kan ik er nog niet over zeggen. Om zich te verzekeren van een plekje moest Ralf wel flink wat salaris inleveren. ,,Tientallen miljoenen verdien ik al jaren niet meer, zegt Ralf, ,,maar volgend jaar zal ik er zeker nog wat aan verdienen. Betalen voor een Formule 1-zitje, daar begin ik niet aan.
De meest voor de hand liggende keuze voor Ralf is Spyker, dat volgend jaar aanzienlijk meer financiële armslag heeft door de gedeeltelijke overname door de Indiase miljardair Vijay Mallya.
Renault kent een teleurstellend jaar. Slechts één podiumplaats heeft het tot op heden behaald, terwijl er nog maar één Grand Prix te gaan is en het de voorbije twee jaar toen het wereldkampioen bij zowel de coureurs als constructeurs werd in totaal zestien keer zegevierde.
Briatore erkent dat Renault meer had verwacht van dit jaar, maar hij weet waar het aan te wijten is. ,,In meerdere opzichten zijn onze tegenvallende prestaties het resultaat van vorig jaar, meent de Italiaan.
,,Zo moesten we toen de massademper werd verboden tot het uiterste gaan met de ontwikkeling, waardoor we laat zijn begonnen met de auto van dit jaar. Bovendien hadden we moeite om te wennen aan de Bridgestone-banden. Het gevolg daarvan was dat we begonnen met een achterstand, en die hebben we in de loop van het seizoen niet meer kunnen wegwerken.
Om een herhaling van dit jaar te voorkomen, heeft Renault al aan het begin van de zomer haar aandacht verlegd naar de auto voor volgend jaar, de R28. Volgens Briatore ziet het er goed uit, maar aan keiharde voorspellingen waagt hij zich niet. ,,Het heeft op het moment, zon vijf maanden voor de eerste race, geen zin om hierover iets te zeggen.
,,Maar, zo vervolgt hij, ,,ik zie geen enkele reden waarom wij volgend jaar geen winnende auto zouden kunnen hebben. We weten nu hoe we een auto moeten maken voor deze banden, en dat wisten we een jaar geleden niet. Daarnaast zien de windtunnelresultaten van de R28 er veelbelovend uit. En het team is niet opeens vergeten hoe ze een snelle auto moeten maken. Ik heb dan ook een goed gevoel over volgend jaar en denk dat we weer als vanouds gaan presteren.
Massas oude contract bij Ferrari liep tot eind 2008, wat de geruchten versterkte dat de nu 26-jarige Massa in 2009 plaats zou moeten maken voor Fernando Alonso.
Kimi Raikkonen is immers tot en met 2009 vastgelegd. Aan die geruchten komt een eind doordat Ferrari heeft bekendgemaakt dat Massa tenminste tot het eind van 2010 bij het team blijft.
Felipe Massa heeft dit seizoen drie Grand Prix' gewonnen voor Ferrari. Ongeacht de uitslag van de Grand Prix van Brazilië eindigt hij als vierde in het kampioenschap.